Amalan menabung ini sangat bagus diamalkan terutama bagi mereka yang mahu mendirikan rumah tangga. Jika dikumpul dari awal, wang tabungan yang ada sedikit sebanyak membantu kewangan sebelum berkahwin.

Namun ada yang tidak konsisten menabung dan akhirnya kecundang apabila tabung simpanan dipecahkan sebelum sampai waktunya.

Kata kunci amalan menabung ini adalah kena disipin dan istiqamah. Seperti perkongsian wanita ini Nurul Shahida pada tahun lepas yang memberitahu caranya menabung selama lapan bulan.

Hasilnya memang sangat menakjubkan walaupun perlu menunggu sehingga 8 bulan. Jadi konsep menabung yang dikongsi ini sangat pratikal diamalkan untuk pasangan yang mahu berkahwin atau mereka yang mempunyai tanggungan ahli keluarga ramai.

Tabung 2018 selamat d operate start 1 MEI – 30 DEC selama 8 bulan .. Dah penghujung tahun ramai yg clossing acc pecah tabung .. Org laen dah lama buat , sy bru start tahun ni tu pom dah lewat .. Alhamdulillah berjaya disiplin dan istiqomah .. Jika kita berniat insyAllah menjadi ..

Terlebih dahulu sy ingin memoh0n maaf xde niat nak riak atau menunjuk-ii , just nak sharing kpada smua supaya bersemangat untuk menabung .. Xsemestinya RM10 , RM20 sehari .. Menabunglah walaupon 10 sen shari .. Sikit-ii lama-ii jadi bukit ..

Saya suri rumah .. Mmg sepenuh masa kat rumah , ni smua hasil sy jual on9 cr0chet bby hasil tangan sendri .. Siang malam buat kdg2 1,2 jam shaja tido shari .. Nak dpatkan sbanyak ni pom bukan senang nak senang kan ? Simpanan ni hanya 45 % shaja dr hasil jualan sy untuk tahun ni.. Lagi 55% dah bnyak terbang hilang entah kmana

IKLAN

Cara-ii saya menabung selama 8 bulan ni boleh la tngok pada gmbr d bawah .. Walaupon hasil nya xde la bnyak sngt , dpt la collect RM2605.70 .. Lg 2 hari nak masuk tahun baru .. Jom la kita berazam bru untuk lg smangat menabung walaupon 10sen shari insyaAllah hasil dpt membanggakan diri.. Semoga kita smua disiplin dan istiqomah dalam menabung

Sat g simpan dalam tabung haji anak-ii

Tabung RM5
Tabung RM10/RM20
Tabung RM1 ( Anak-ii )

Tabung pendidikan anak-ii.. ( 2 orang)

Wajib RM1 sehari .. Kalau ade lebih sy masukkan lebih

IKLAN

584keping – RM584

Tabung RM5 (parti pas )

Ade je wrna hijau dalam wallet trus masuk tabung , anggap je xbernilai .. Bukan 1 keping shari , simpan time ade je ..

102 keping – RM510

IKLAN

Tabung suka hati

Kalau ade 5,6 keping , wajib la simpan satu atau dua keping .. Klau ade lebih sy masukkan lebih ikop kmampuan masing-ii , jngan ko snggup ikat perut lak gara2 nk simpan lebih ..hihi

Merah 54 keping – RM540
Oren 46 keping – RM920

Total semua – RM1460

Tabung duit syiling

Yang ni jenuh nak kira .. Tiap kli nak penuh ada je ko p tukar kedai ikan la , kdai runcit la bila nak penuh ..huhu total rm200 lebih dah p tukar .. Tinggal hak ni je dapat la RM51.70