Pengorbanan guru tiada galang gantinya. Mereka ibarat lilin membakar diri sendiri demi memberikan ilmu buat anak bangsa. Jasa mereka juga tiada perkataan mampu diucapkan, hanya Allah yang mampu membalasnya.
Satu perkongsian dari seorang guru dikenali sebagai Ben Zaid yang berkongsi perjalanannya sejauh 80 km setiap hari melalui jalan balak menuju ke sekolahnya, SK Balar di Gua Musang amat menyentuh perasaan.
Lebih mengujakan dirinya bukan menggunakan scrambler sebaliknya hanya motor EX-5 yang mana ia menggunakan tayar yang bukan kebiasaaan digunakan sebaliknya tayar off road berikutan laluan balak itu amat sukar dilalui.
Baca perkongsian dikongsinya di grup EX5 fi Malaysia.
Aku , Fi Kambing untuk anak bangsa.
Dari Kuala Betis Gua Musang ke Pos Balar sejauh 80 km melalui laluan balak yang dah di tinggalkan untuk sampai ke sekolah tempat aku mengajar.
Mula-mula risau juga takut kalau kambing ni mengembek di tengah jalan, Alhamdulillah kambing ni steady meredah jalan yang tuhan sahaja tahu betapa azabnya. Orang tanya kenapa tak guna scrambler? Tak sesuai kawan, jalannya tak sesuai sebab dengan ketinggian dan motornya yang lebar. Kapcai biasa paling sesuai.
Siapa yang tanya kambing ni lasak ke tak? Jawapan aku memang layak di panggil kambing gurun. Minyak jimat. Enjin pickup. Enjin masih standard cuma luaran je aku ada modifield sikit ikut kesesuaian trek bukit.
Perjalanan nak ke sekolah ni Alhamdulillah ambil masa dalam 5 jam untuk musim jalan kering. Risiko tetap ada . Sudah aku nak gambarkan kesukarannya. Tuhan sahaja yang tahu. Musim hujan kadang ambil masa sehingga 7 ke 9 jam untuk sampai ke sekolah. Gitulah rutin aku setiap minggu.
Doakan aku sahabat.
Salam muhibah dari aku sahabat kambing di jauh belantara.
Rindu anak isteri di Kota Bharu. Apa khabar mereka?
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Kadang-Kadang Kita Pandang Orang Dengan Rasa Dengki.’ Elak Letak Gambar Di Medsos, Penyakit ‘Ain’ Lebih Teruk Daripada Sihir
‘Kadang-kadang kita pandang orang dengan rasa dengki.’ Elak letak gambar di media sosial, penyakit ‘ain’ lebih teruk daripada sihir. Ain ini timbul sama ada perasaan takjub atau dengki, kedua-duanya akan membawa impak negatif kepada empunya diri.
Dikatakan perisai paling ampuh untuk elak penyakit ain adalah zikir sepanjang masa. Lagi satu kurangkanlah post gambar di media sosial untuk elak daripada terkena ain.
Namun tidak semua bersetuju untuk kurangkan post di media sosial kerana bagi mereka begitu cara mereka menghargai kehidupan dan kebahagiaan.
Artikel Berkaitan:
Kadang-Kadang Kita
Mungkin bagi yang belum pernah melaluinya akan lalai dan leka, sebaliknya yang pernah terkena ain akan sentiasa beringat. Ikuti perkongsian Ummu Naielah yang pernah terkena penyakit ain.
Nak kata penyakit Ain 100 peratus pun tak, tapi dari pengalaman sendiri… ia ada kemungkinan.
Ida start personal branding masa tahun 2017, masa tu keraplah up ape jua aktiviti personal, kerap up tentang layanan suami sekian-sekian, up tentang pregnancy, biasalah hendak dapat anak sulung kan, excited.
Pandang Orang Dengan Rasa Dengki
Then selepas lahirkan Naielah, start simptom macam dekat komen ini (dalam gambar), simptom anxiety yang agak teruk terpaksa ambil ubat tidur.
Malah, berat badan jatuh mendadak sampai cengkung, kemudian perkara ini berlarutan sampai tahun 2020 membawa kepada konflik yang besar dengan suami, sedangkan isunya kecil saja bila direnungkan semula.
Tiap hari ada saja benda yang tak kena, duduk dekat bergaduh, try pula perhubungan jarak jauh (PJJ), eh elok lah pula…
Elak Letak Gambar Di Medsos
Pergi ruqyah merata, cuba jugak ruqyah mandiri dengan cara sunnah, tapi tak sembuh-sembuh…
Macam mana nak sembuh kalau hari-hari duk up tentang ‘Nikmat’
Penyakit ‘Ain’ Lebih Teruk Daripada Sihir
Setelah diuji dengan konflik yang berat, kami cuba muhasabah diri masing-masing. Ternyata banyak larangan Nabi yang kami terlepas pandang.
Sekarang dah perlahan-lahan slowdown tunjuk apa yang tak patut show untuk tatapan umum, alhamdulillah sangat-sangat dapat rasakan perbezaan pada kehidupan.
Kalian, Ain itu benar-benar wujud.
Baca Di Sini:
24 Tanda-tanda Seseorang Individu Itu Terkena Penyakit Ain
Komen Warganet:
Perkongsian ini turut mendapat pelbagai reaksi daripada warganet yang pernah melalui situasi yang sama. Antaranya:
Dinna Dinna
Ini betul sangat-sangat… Saya pernah post pasal ain, tapi ada yang sindir. Kalau itu, ini tak boleh post… Baik tak payah ada sosial media. Macam-macamlah kena sindir, lepas itu saya tak berani sudah nak post-post untuk tegur berkaitan agama. Post itu pun saya sudah hide kan.
Zatul Himmah
Ya betul, kadang-kadang terlepas pandang juga. Bagi kita just hendak buat personal branding saja untuk naikkan follower, tapi berlaku pulak penyakit ain. Nak sembuhkannya payah bila terkena.Amalkan baca matsurat setiap hari dan baca quran adalah salah satu ikhtiar yang boleh diamalkan. Moga kita sentiasa dilindungi Allah daripada perkara yang tak baik.
Suhailawati Subri
Sakit ain ni bukan semua perawat boleh detect. Sebab itu sulit untuk merawatnya. Yang ada pengalaman akan selalu beringat, yang tak pernah kena jangan ambil mudah. Nampak macam tidak ada apa-apa.
Mohd Hafiz Al Malizi
Ain…senjata ampuh dia zikir.. Ibnu Qayyim beri perumpamaan seperti anak panah dan baju besi/perisai yang kukuh. Anak panah itu ibarat ain, zikir tu ibarat baju besi/perisai. Selain kita sering jaga berita nikmat, amalan zikir sangat penting.. itu yang ramai orang lalai..
Kashoorga: Semoga kita dijauhkan daripada penyakit ain. Amin.
Sumber : Ummu Naielah
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Beza Antara Halal, Pork Free & Muslim Friendly. ‘Sebaiknya, Makanlah Di Kedai Ada Sijil Halal.’
Ada beza antara halal, pork free, alkohol free dan muslim friendly. Sebaiknya makanlah di kedai yang ada sijil halal. Bukankah lebih baik dan tidak menimbulkan was-was.
Sebenarnya zaman sekarang terutamanya golongan muda mengambil ringan bab status halal ini apatah lagi kalau makanan atau restoren tersebut viral.
Dalam Islam sendiri ada garis panduannya terutamanya dalam bab halal ini. No pork dan no alcohol tak semestinya halal. Oleh itu berhati-hatilah iya. Ikuti perkongsian Puan Farizal Radzali ini dan hadam baik-baik pesanannya.
Artikel Berkaitan:
Beza Antara Halal
Dulu kawan berbangsa Cina ajak saya makan dekat 1 kedai western, betul-betul depan pejabat saya saja. Saya tanya dia halal ke? Sebab saya tak nampak staff muslim di sana. Katanya ramai Melayu makan dekat sana. Maka, saya pun akur.
Dipintu masuk tertulis besar, “Pork Free, Alcohol Free”.
Sebaik melangkah masuk ke dalam kedai itu, perkara pertama saya nampak ialah hiasan di dindingnya. Banyak botol arak pelbagai bentuk, didekorasikan di sana. Cantik mmg cantik tapi hati saya sudah tak best.
Saya pandang beberapa meja, betul ada pelanggan Melayu sedang makan. Kawan saya ajak duduk di satu meja. Saya pula terus ke kaunter. Ada seorang staf cina lalu, dia tanya saya kalau saya perlukan apa-apa bantuan.
Pork Free
Saya tanya dia, berapa staf Melayu dekat sini? Dia jawab tiada. Lepas itu saya tanya, ada sijil halal ke? Masa itu dia panggil orang lain untuk jawab soalan saya.
Datang seorang lain yang agak berusia. Katanya mereka sudah mohon sijil halal tapi belum dapat. Masa ni saya sudah rasa lain macam. Setahu saya, syarat permohonan sijil halal ialah mesti ada staf muslim sekurang-kurangnya seorang.
Kawan saya datang dekat saya. Dia tanya kenapa. Saya beritahu dia bahawa mereka tiada sijil halal. Kawan saya cakap dalam bahasa cina dengan orang itu. Orang itu cakap “Sini tak ada arak & tak ada pork”. Dan katanya ramai melayu makan dekat situ, tak ada isu pun.
Saya tunjuk dia botol arak yang jadi hiasan dinding. Katanya itu hanya dekorasi sebab botol itu cantik. Saya katakan padanya bahawa botol perfume pun banyak yang cantik, kenapa pilih botol arak? Dia diam. Mungkin tak sangka saya bertanya tentang hal remeh macam itu.
Muslim Friendly
Saya cakap dekat kawan saya, saya was-was. Saya tak nak makan dekat situ. Dan kawan saya akur. Lalu kami keluar. Itu cerita puluhan tahun lepas, dan sehingga kini kedai tu masih belum dapat sijil halal yang katanya dulu sudah mohon.
1 hari tu, bos nak belanja makan dekat 1 kedai india yang agak terkenal. Saya tahu ada ramai pegawai-pegawai kerajaan muslim makan dekat situ, sebab itu kedai tu terkenal. Lalu saya tanya, halal ke? Bos saya kata, menteri pun ada makan dekat sana.
Lalu saya call kedai tu, tanya psl sijil halal. Katanya tiada. Memang tak mohon, sebab proses mohon susah. Katanya kedai mereka tiada daging lembu, tiada pork, tiada alkohol. Ramai melayu makan di kedai mereka.
Lalu saya tolak ajakan bos saya. Dan sejak itu juga bos saya peka dgn bab halal walaupun dia bukan muslim. Setiap kali nak belanja makan, dia akan suruh kami cari kedai yang ada sijil halal. Kadang tu dia lebih peka dari saya sendiri.
Contohnya baru² ni, buffet Ramadhan oleh sebuah hotel terkemuka. Hotel tu mmg halal. Kat banner ada tulis ‘Muslim Friendly’. Dan tgk review ramai melayu makan, katanya sedap & berbaloi walau bayar RM60 seorang. Tgk makanan pun terliur.
Sebaiknya
Bos saya kata, call dulu tanya. Masa ni saya tersentak, dia lebih peka dari saya. Biasalah, perempuan kan, bila nampak makanan, tak toleh dah. Tapi yang membuatkan saya yakin halal ialah kerana hotel tu memang menyediakan makanan halal.
Lalu saya call juga supaya tak was-was. Sebab terasa malu pula bila bos yang bukan muslim pula yangg suruh tanya. Rupanya buffet tu bukan di bawah kelolaan hotel itu. Buffet tu menyewa di dalam hotel hanya untuk Ramadhan.
Hotel tu sdiri ada dewan makan lain. Saya tanya samada buffet tu halal, jawapannya dah apply, belum dpt sijil je. Sijil on the way katanya.
Nahhh…. Tersentak saya. Saya kata kenapa letak muslim friendly? Katanya sebab no pork, no alcohol, ada surau untuk solat.
Makanlah Di Kedai
Saya pelik dengan jawapan ‘Dah mohon, tapi belum dapat sijil’. Rata-rata kedai yang tiada sijil halal akan cakap sama macam ni. Kenapa tak cakap saja belum ada sijil halal. Nampak tak begitu mudah kita diperdaya.
Sedangkan untuk orang bisnes makanan besar-besaran macam ini, mestilah mereka tahu masa yang tepat untuk mereka memohon.
Contohnya nak buat buffet Ramadan bulan 3, mestilah permohonan perlu dibuat dalam tempoh 3 hingga 6 bulan sebelum tarikh beroperasi. Kan? Ke saya salah?
Kita sebagai muslim yang sepatutnya lebih peka tentang apa yang kita boleh dan tak boleh. Bukan terus yakin dengan apa yang tuan kedai itu cakap dan tulis. Sebab mereka tak tahu tentang apa yang boleh dan tak boleh dalam agama kita.
Ada Sijil Halal
Mungkin pada mereka, pork free, alcohol free, sudah cukup untuk muslim makan di kedai mereka. Mereka mungkin tak tahu tentang percampuran perkakasan yang digunakan, bahan yang digunakan, kebersihan dan kenapa sijil halal itu susah untuk diperolehi.
Mungkin ada yang kata, alaaa… Kedai makan Melayu pun ada juga yang tak jaga kebersihan. Betul itu tapi cuma ingat satu perkara.
Kalau kita yang muslim makan di kedai tak halal yang dikelolakan oleh orang bukan muslim, kita yang berdosa sebab yang menjual itu tak faham tentang agama kita.
Tapi kalau kita membeli dari muslim sendiri tapi makanannya tak menepati piawaian halal, maka peniaga itulah yg berdosa kerana dia tahu hukum agama tapi meremehkannya.
Mohon maaf andai tulisan saya ada khilaf. Ini sekadar pendapat saya.
Baca Di Sini:
Kashoorga: Nak makan jangan terikut-ikut orang lain hingga mengenepikan soal halal dan haram.
Sumber: Farizal Radzali
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Sebarkan Gambar Mangsa Kemalangan Yang Telah Meninggal Dunia
Perkembangan teknologi digital hari ini membolehkan sesiapa sahaja bertindak seperti wartawan di lokasi bagi sebarkan gambar orang meninggal dunia dan dan ‘berita’. Apa sahaja yang difikirkan akan menarik perhatian pengguna sosial media, maka ‘berita’ tersebut akan dimuat naik dengan harapan boleh menjadi viral dan sensasi.
Salah satu ‘berita’ yang kerap kita lihat ialah keberanian mereka memuat naik gambar mayat atau jenazah dalam keadaan yang mengerikan atau yang mengaibkan. Di sini orang ramai perlu maklum apa yang boleh dan tidak dilakukan.
Kita ikuti penjelasan SS Mufti Wilayah Persekutuan akan hal ini.
Artikel berkaitan:Kematian Indah, Ulama Meninggal Dunia Setelah Ucap “Lailahaillallah” Semasa Berceramah
Artikel berkaitan:Elak Kalut, Panduan Persediaan Awal Urus Ahli Keluarga Meninggal Dunia
Soalan:
Assalamualaikum W.B.T. Sesetengah masyarakat kita yang gemar mengambil dan menyebarkan gambar mangsa kemalangan atau kes tertentu di media sosial, apakah hukum perbuatan ini dari perspektif agama?
Jawapan:
Sabda Nabi Muhammad S.A.W:
لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه
Maksudnya: “Tidak beriman seseorang daripada kamu sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri”. (Riwayat al-Bukhari: 13 dan Muslim:45)
Berdasarkan hadis di atas, jelaslah bahawa seorang muslim hendaklah menyukai segala kebaikan yang diperoleh oleh saudara muslim yang lain sebagaimana dia menyukai kebaikan itu untuk dirinya, dan membenci segala keburukan yang menimpa saudara muslim yang lain sebagaimana dia membenci keburukan itu menimpa dirinya.
Oleh itu hendaklah seseorang muslim berlaku ihsan dan berbuat baik kepada saudara semuslim-nya yang lain, menutup segala keaibannya serta menjaga hak-hak ke atas mereka (sesama muslim).
Justeru, pada asasnya perbuatan menyebarkan gambar mayat si mati adalah haram dan bercanggah dengan moral dan akhlak Islam kerana hal tersebut boleh membuka aib si mati dan menyakiti hati keluarga waris.
Islam sangat menitikberatkan kewajipan seseorang Islam terhadap saudaranya yang lain iaitu antaranya menjaga nyawa, harta dan kehormatan diri sebagaimana sabda Nabi S.A.W:
كُلُّ الْمُسْلِمِ عَلَى الْمُسْلِمِ حَرَامٌ، دَمُهُ، وَمَالُهُ، وَعِرْضُهُ
Maksudnya: “Hak setiap muslim ke atas muslim yang lain adalah haram (baginya mencerobohi) maruahnya, hartanya dan darahnya”. (Riwayat Muslim: 2564)
Berdasarkan hadis di atas, ia menunjukkan kewajipan seseorang muslim terhadap saudaranya yang lain maka haram ke atasnya untuk menumpahkan darah saudara muslim yang lain, mencerobohi hartanya seperti mencuri atau merompak atau menipu dalam urusan jualbeli, dan hendaklah menjaga kehormatan dirinya iaitu tidak boleh menghina sifatnya atau rupa paras atau keturunannya kerana hal itu boleh menjatuhkan kehormatannya dan hendaklah memelihara kemuliaan dirinya. (Rujuk: Al-Adab al-Nabawi, 1/137).
Firman Allah S.W.T:
….ولقد كرمنا بني آدم
Maksudnya: “Dan sesungguhnya kami telah memuliakan anak Adam…..”.
( Surah al-Isra’ : 70)
Ayat di atas menunjukkan Allah S.W.T. memuliakan manusia samada semasa hidup atau matinya. Dan tidak syak lagi apa yang diharamkan oleh seseorang muslim ke atas saudaranya ketika hidup sama seperti pengharamannya setelah meninggal dunia.
Oleh itu, berdasarkan dalil-dalil di atas wajib ke atas kita untuk beradab dan memuliakan saudara muslim yang lain samada ketika hidup ataupun setelah meninggal dunia.
Segala perkara yang boleh membawa kepada pencerobohan nyawa, harta dan kehormatan diri seseorang muslim adalah haram dan dilarang di sisi agama kita yang mulia.
Selain itu, perbuatan menyebarkan gambar mayat yang kurang elok atau tidak menutup aurat adalah suatu bentuk pendedahan aib dan ia merupakan suatu perkara yang ditegah dalam agama.
Malah tiada khilaf dalam kalangan para ulama’ bahawa wajib menutup aurat jenazah. (Rujuk: Hasyiyah al-Dasuqi, 1/408).
Sehinggakan para ulama menitikberatkan hendaklah dijaga aurat dan aib si mati sekalipun ketika urusan memandikan jenazah.
Berkata Imam al-Nawawi: “Dan disunatkan agar ditutup mayat (ketika memandikan jenazah) daripada orang lain, kerana berkemungkinan terdapat pada badannya itu suatu aib yang beliau menutupinya dahulu (ketika dia hidup), dan boleh jadi terdapat badannya itu suatu tompokan darah, lalu disangka oleh orang yang melihatnya itu sebagai suatu hukuman baginya (mayat itu).” (Rujuk: Al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 5/154).
Riwayat Abu Daud (3140), Ibnu Majah (1460)
Apatah lagi sekiranya keadaan mayat tersebut mengaibkan seperti tertanggal anggota dari badan, terburai jasad dan sebagainya maka itu boleh membuka aib si mayat tersebut.
Jelaslah bahawa perbuatan seperti ini adalah sangat tidak bertanggungjawab dan dilarang tegas oleh agama.
Oleh itu, berdasarkan dalil-dalil di atas jelaslah bahawa wajib ke atas kita menutup aurat dan aib seseorang sekalipun orang tersebut telah meninggal dunia.
Malah wajib hukumnya bagi seorang muslim menutup apa juga yang tidak disukai oleh seseorang ketika hidupnya.
Barangsiapa yang melakukan sebarang perbuatan yang mendedahkan aurat dan aib si mati maka dia telah tergolong dalam golongan yang mencerobohi maruah saudara muslimnya yang lain dan ianya termasuk dalam perkara yang dibenci oleh Allah dan RasulNya.
Kesimpulan:
Perbuatan menyebarkan mayat orang yang meninggal dunia adalah haram kerana ia boleh mendedahkan aib si mati dan menyakiti hati keluarga waris.
Tambahan pula, sekiranya keadaan mayat yang agak tidak sempurna seperti terdedah aurat, tertanggal anggota tubuh dari badan maka haram menyebarkan gambar tersebut kerana Islam melarang umatnya mendedahkan aurat dan hal tersebut boleh menjatuhkan kehormatan si mati.
Selain itu ia boleh mendatangkan trauma kepada keluarga si mati dan boleh mengundang pelbagai perkara yang tidak diingini. Justeru, perbuatan menyebarkan gambar mayat perlu dihentikan kerana ia bercanggah dengan etika, moral dan akhlak Islam.
Di samping itu, individu yang melakukan perbuatan ini juga harus diambil tindakan tegas agar fenomena ini tidak berleluasa dalam masyarakat.
Wallahu a’lam.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI