Mungkin belum sampai ajalnya. Ibarat peluang kedua, tiga beranak ini selamat meskipun dihempas ombak tsunami.  Gitar milik kumpulan pop rock terkemuka Indonesia Seventeen antara barang yang digunakan oleh mangsa tsunami, Akhmad Khowarizmi atau Azmi, 10 untuk menyelamatkan diri dari gelombang tsunami yang melanda pantai Carita. Menerusi portal Liputan 6, Azmi bersama keluarganya menyaksikan persembahan kumpulan tersebut di kawasan pelancongan itu.

Menurut Datuknya, Ashari,64, keluarganya itu berada di hadapan pentas dan tidak sempat melarikan diri. Katanya lagi, apabila tsunami melanda, mereka tidak sempat lari hingga mengakibatkan anak, menantu dan kedua cucunya dihanyutkan air deras.

CAPAI GITAR AHLI SEVENTEEN

Cucunya terselamat kerana berjaya mencapai gitar salah seorang anggota kumpulan Seventeen untuk dijadikan pelampung.

IKLAN

“Apabila dihanyutkan gelombang, cucu saya sempat mencapai gitar itu untuk membuatkan dia terapung. Cucu perempuan saya, Farzana Arfa Fahira, 7 tahun, juga terselamat kerana dilindungi oleh permaidani pentas,” kata Ashari.

IKLAN

Menantunya juga, Akhmad Diyak juga berjaya menjadikan dahan pokok sebagai pelampung. Malangnya anak perempuan tunggal Ashari terkorban dalam tragedi itu. Ninil Ukhita Anggra Wardani ditemui tidak bernyawa pada 23 Disember 2018. Jenazahnya telah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Kalirejo, Bangil, Pasuruan.

IKLAN

Meskipun sedih dengan kehilangan anak perempuan tunggalnya namun Ashari perlu tabah agar cucu-cucunya kuat untuk meneruskan kehidupan tanpa ibu mereka di sisi.

“Apabila mereka bersama saya, mereka tenang tetapi ketika mereka bersendirian, kadang-kadang mereka menangis. Kebiasaanya mereka akan memeluk ibu mereka ketika pulang dari kerja tetapi kini tidak lagi.”

Sumber: Liputan 6