Saban waktu, ada sahaja kita mendengar berita pasangan ditangkap khalwat atau dalam perkataan syaraknya zina oleh pihak berkuasa. Ia satu perbuatan terkutuk dan ditegah Allah SWT.

Berkhalwat adalah pererbuatan berdua-duaan pasangan bukan mahram di tempat tersembunyi dan mencurigakan. Ia adalah perbuatan jenayah tidak bermoral; persetubuhan antara lelaki dan perempuan secara haram dan tanpa ikatan perkahwinan sah.

Perbuatan ini adalah haram sebagaimana firman Allah dalam al-Quran Surah al-Isra’ Ayat 32 yang berbunyi:

“Jangan kamu hampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).”

Zina merupakan satu perbuatan mencabul pemeliharaan keturunan umat Islam yang mengakibatkan akan adanya percampuran nasab atau merosakkan keturunan.

Namun begitu, Allah masih membuka pintu taubat buat hambaNya yang benar-benar insaf dan menyesali perbuatan zinanya lalu meminta keampunan daripada Allah dan tidak mengulangi perbuatan terkutuk itu.

Yakin dan berusaha lah bahawa akan mendapat keampunan Allah SWT setelah berusaha membersihkannya dengan amalan-amalan penghapus dosa zina sebagaimana berikut:

Perlu Ada Penyesalan Kerana Berzina

Tidak akan terhapus dosa seseorang jika ia tidak mengawalinya dengan penyesalan, rasa kesal yang dirasakan dek perbuatan zina dapat mengembalikannya pada jalan yang benar dan kembali kepada Allah SWT.

Menyesali dosa yang pernah dilakukan dapat membersihkan hati dan memantapkan niat untuk bertaubat sehabis baik kepada Allah SWT.

IKLAN

Taubat Nasuha

Jika ingin menghapus dosa apa saja terutama zina maka seseorang haruslah bertaubat dengan sungguh-sungguh atau taubat nasuha. Taubat nasuha adalah taubat yang sungguh-sungguh berasal dari hati dan dilakukan kerana amat menyesali perbuatannya.

Allah memberikan janji bahwa Dia akan mengampuni dosa-dosa hambanya yang melakukan kesalahan sebagaimana yang disebutkan dalam firman Allah SWT pada surat At Tahrim ayat 8 berikut ini

“Hai orang-orang yang beriman, bertaubatlah kepada Allah dengan taubatan nasuha (taubat yang semurni-murninya). Mudah-mudahan Rabbmu akan menutupi kesalahan-kesalahanmu dan memasukkanmu ke dalam jannah yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, pada hari ketika Allah tidak menghinakan Nabi dan orang-orang mukmin yang bersama dia; sedang cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, sambil mereka mengatakan: “Ya Rabb kami, sempurnakanlah bagi kami cahaya kami dan ampunilah kami; Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu”. (QS At tahrim ayat 8)

Solat Taubat

Solat adalah salah satu amalan yang dapat mendekatkan diri pada Allah SWT dan menghapuskan dosa. Seseorang yang ingin bertaubat atas dosa-dosanya dapat meminta ampunan menerusi solat taubat.

IKLAN

Solat sunat taubat dikerjakan sebanyak dua hingga enam rakaat pada malam hari selepas solat Isya’. Dengan mengerjakan solat taubat dan tentunya tidak meninggalkan solat wajib.
Dosa yang dilakukan akan diampuni oleh Allah SWT sebagaimana yang disebutkan dalam Quran:

“Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri.” (QS Al Baqara: 222)

Banyakkan Berzikir Dan Istighfar

Memperbanyakkan berzikir dan istigfar pada Allah adalah salah satu amalan untuk menghapuskan dosa-dosa kita. Istighfar merupakan perkataan permohonan ampun dari Allah SWT dan dosa-dosa seseorang dapat dihilangkan dengan terus menyebut nama Allah SWT.

Sebagaimana disebutkan dalam firman Allah SWT surat Al imran ayat 135,
وَالَّذِينَ إِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَمَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا اللَّهُ وَلَمْ يُصِرُّوا عَلَىٰ مَا فَعَلُوا وَهُمْ يَعْلَمُونَ
Dan (juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat akan Allah, lalu memohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu, sedang mereka mengetahui. (QS Al imran ayat 135)

IKLAN

Melakukan Kebaikan Pada Sesama Manusia

Jika seseorang berbuat dosa, untuk menghapuskannya ia perlu melakukan hal atau kebaikan pada orang atau makhluk lainnya seperti dengan bersedekah, menghapuskan hutang orang lain padanya,memberi makan binatang dan sebagainya seperti yang dikisahkan seorang wanita pelacur yang masuk syurga kerana memberi minum anjing yang kehausan. Namun jangan salah faham, perbuatan berzina itu perlu dihentikan terus.

Berpuasa

Berpuasa adalah salah satu cara melatih hawa nafsu dan kesabaran kita. Puasa juga dapat menghapuskan dosa apabila dilakukan dengan sungguh-sungguh terutama jika melakukan puasa sunnah seperti puasa arafah dan assyura

Memperbanyak Membaca Al-Quran

Al-Quran dapat menjernihkan hati dan membacanya bukan sahaja mendatangkan ketenangan, tetapi juga menghapuskan dosa seseorang. Sebagaimana yang disebutkan dalam hadis berikut,

“Bacalah al- Quran, kerana sesungguhnya ia akan datang pada hari kiamat untuk memberikan syafa`at kepada pembacanya” (HR. Muslim)

Artikel berkaitan:5 Sebab Tak Perlu Bercinta Lama-Lama, Salah Satu Elak Berlakunya Zina

Artikel berkaitan: Setiap Pasangan Tak Perlu Ada Kawan Baik Lain Jantina, Boleh Jadi Punca Curang  Zina

Kashoorga: Alhamdulillah sekiranya diamalkan semuanya, semoga Allah mengampuni dosa-dosa silam seperti dosa berzina. Jika ada kenalan kita yang melalui perjalanan gelap ini, boleh dinasihatkan dan diberi tunjuk ajar amalan yang dinyatakan. Kita berusaha dan seterusnya tawakal kepada Allah.

Sumber artikel: dalamislam.