Tidak dinafikan jika selama ini golongan transgender atau transjantina bebas melakukan apa saja disukai melangkaui batas norma biasa tanpa penguat kuasaan.

Malah ada yang berani mendedahkan apa yang tidak sepatutnya di media sosial hingga mendatangkan salah faham di kalangan masyarakat kita.

Sebenarnya mereka juga adalah makhluk Allah yang mungkin sedikit tersasar. Golongan ini sebenarnya boleh kembali ke pangkal jalan jika kena dengen caranya.

Malah dibuktikan ada juga antara golongan ini yang akhirnya kembali ke pangkal jalan, malah lebih fokus berhijrah dan terus beribadah pada Allah.

Justeru, tindakan Menteri Agama memberi lesen penuh kepada penguatkuasaan JAWI untuk melaksanakan fungsi secara inisiatif mendidik golongan transgender di Malaysia dianggap sangat bagus untuk kebaikan bersama.

Walau bagaimanpun beliau berkata, Islam adalah agama yang mendidik dan pihaknya tidak mhu golongan ini hanya ditangkan semata-mata tanpa memberikan kesedaran kepada mereka.

IKLAN

Golongan transgender yang ditangkap Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) perlu diberi pendidikan atau tarbiah supaya mereka kembali ke pangkal jalan.

“Saya beri lesen penuh kepada semua penguatkuasa JAWI untuk laksanakan fungsi Bahagian Penguatkuasaan JAWI dengan sebaiknya di Wilayah Persekutuan. Dengan syarat, patuhi SOP yang telah ditetapkan. ⁣

⁣”Kita tidak hanya mahu tangkap semata-mata tetapi yang paling utama adalah tarbiah (pendidikan) dengan cara yang paling berhikmah agar mereka semua (transjantina) kembali ke pangkal jalan.

IKLAN

“Islam adalah agama yang mendidik. Ini perlukan usaha yang bersepadu dari semua agensi di bawah JPM (Hal Ehwal Agama).

Semoga dengan inisiatif yang dilakukan oleh JAKIM ini akan memberikan sinar baru kepada golongan ini untuk terus berubah dan cembali ke pangkal jalan.

Perkongsian ini turut mendapat perhatian warganet. Masing-masing bersetuju dengan tindakan dilakukan dan berharap golongan ini akan

IKLAN

mard.amirr @ahmadazlan93 Sabarlah…. Kita sebagai umat Islam tolong doakan dia… siapa kita utk menghukum…. Allah sahaja yg layak… Kasih sayang Allah itu lebih besar dr kasih seorang ibu kepada anaknya.. disaat manusia menghukum manusia lain, Allah tidak pernah kejam pada hambaNya.. pintu taubat sentiasa terbuka utk @nursajat23 selagi nyawa belum di kerongkongan…. masih ada ruanh dan peluang..

adibzulfadli19 Tahniah Dato’ satu usaha murni dalam memartabatkan agama Islam, semoga usaha ini diberkati Allah SWT.

chayunkpinky Islam adalah agama yg mendidik…. Setuju sangat… Contohi ust ebitblew selembut lembut ustz bg tazkira… Ya allah sukenye dgr..

suhaimekamaludin Alhamdulillah Datuk..Sekurang kurang kita sudah melaksanakan tanggungjawab kita sebagai Muslim yg menegur kemungkaran..supaya tidak ditanya dia Akhirat kelak…

miss_intan7 Alhamdulillah.. smoga diprmudahkn urusan tuan n seluruh warga kerja JAWI dlm melaksanakan tugas trsebut.. tindakam mmg sgt2 diprlukm ng membendung gejala ini dr terus merebak.. Tahniah tuan..