6000 Orang Sertai World #QuranHour Kali Ke-8 Di Masjid UIAM. Program berinteraksi dengan al-Quran itu diadakan serentak di 5,490 lokasi seluruh Malaysia dan 235 kawasan hotspot melibatkan 23 buah negara yang berdaftar.

World #QuranHour kali ke 8 bertemakan Misi Surah Al-Insan: Memanusiakan Ummah diadakan serentak di seluruh dunia dari lokasi perdana, Masjid Sultan Haji Ahmad Shah, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Jalan Gombak, Kuala Lumpur pada 22 Ramadan 1444H bersamaan 13 April 2023.

6000 Orang Sertai World #QuranHour Kali Ke-8 Di Masjid UIAM
6000 Orang

Ketua Pegawai Eksekutif, Yayasan Warisan Ummah Ikhlas (WUIF), Marhaini Yusoff, berkata tahun 2023, Surah Al-Insan menjadi surah pilihan bagi program #QuranHour di sepanjang tahuni.

Ia membawa tema “Memanusiakan Ummah” melalui agenda memanusiakan diri, keluarga, masyarakat dan negara dalam merealisasikan misi Masuk Syurga Sekeluarga dipilih bertujuan menanamkan nilai memanusiawikan ummah dengan 11 karakter insan Al-Abrar (orang berkebajikan).

6000 Orang Sertai World #QuranHour Kali Ke-8 Di Masjid UIAM
Sertai World #QuranHour

Terdapat 11 karakter Al-Abrar perlu dididik dalam diri seseorang untuk menjadi Insan berkebajikan (Al-Abrar). Ia mencakupi tanggungjawab manusia kepada ALLAH SWT dan tanggungjawab manusia sesama manusia iaitu:

6000 Orang Sertai World #QuranHour Kali Ke-8 Di Masjid UIAM
1. Amanah – Menunaikan nazar/janji kepada ALLAH SWT dan sesama manusia (76:7)
2. Takwa – Takut azab Allah SWT (76:7)
3. Infak – Memberi makanan (76:8)
4. Ikhlas – Tulus (76:9)
5. Berorientasikan akhirat – Beriman kepada hari akhirat (76:10)
6. Teguh – Berpegang teguh dengan al-Quran (76:23)
7. Sabar – Kegigihan (76:24)
8. Kawalan diri – Menahan diri daripada melakukan dosa (76:24)
9. Taat – Menunaikan solat fardu (76:25)
10. Bina jiwa – Solat Tahajjud (76:26)
11. Syukur – Bertasbih (76:26)

IKLAN

6000 Orang Sertai World #QuranHour Kali Ke-8 Di Masjid UIAM
Kali Ke-8

Kempen gerakan al-Quran melalui baca, faham dan amal ini bermula sejak 2015. Kini World #QuranHour menjadi jenama terkenal untuk mempromosikan budaya membaca al-Quran dalam kalangan umat Islam.

6000 Orang Sertai World #QuranHour Kali Ke-8 Di Masjid UIAM
Sejak pelaksanaan tahun 2016, kita telah mencapai 3.89 bilion capaian di media sosial dan berada di 313 lokasi di luar negara selain lebih 3000 lokasi di Malaysia.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Kashoorga (@kashoorga)

IKLAN

Kini World #QuranHour kembali diadakan secara secara fizikal di Masjid Sultan Haji Ahmad Shah, UIAM selepas tiga tahun diadakan dari Studio TV AlHijrah sebagai penyiar utama dan secara atas talian di platform QuranHour dan Sinar Harian ketika musim pandemik Covid-19 sejak 2020.

6000 Orang Sertai World #QuranHour Kali Ke-8 Di Masjid UIAM
Di Masjid UIAM

Program berinteraksi dengan al-Quran ini dinaungi oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dengan kerjasama UIAM, Majlis Pengarah-Pengarah Perpustakaan Awam Se-Malaysia (MPAM), Rumah Ngaji, Sahabah Al-Quran, badan kerajaan dan bukan kerajaan di dalam dan luar negara.

6000 Orang Sertai World #QuranHour Kali Ke-8 Di Masjid UIAM
Antara rakan Sinergi Media yang bergabung dalam misi mengQurankan Bangsa Mengikhlaskan Ummah seperti Sinar Harian, Bernama, RTM, Astro Oasis, Astro Awani, Radio IKIM, Utusan TV, Utusan Malaysia, Nu Ideaktiv, Zayan FM, New Straits Time, Berita Harian, Harian Metro, TV3, Media Prima, TV9 dan Denaihati.com.

Penyiar Utama

Tahun ini, Astro Oasis kembali sebagai penyiar utama bagi World #QuranHour di lapangan untuk bersiaran secara langsung pada hari tersebut. Rakan media lain termasuk TV9, TV AlHijrah, RTM dan Bernama turut bersiaran serentak di platform masing-masing.

IKLAN

World #QuranHour menampilkan bacaan daripada qari, perkongsian tadabbur dan resolusi daripada Surah Al-Insan dari ayat 1 hingga 31.

Dalam perkongsian tadabbur, para pendengar akan dibawa untuk menghayati mesej dari Surah Al-Insan dengan harapan ia dapat melahirkan insan al-Abrar yang ikhlas dan sabar dalam menunaikan hak ALLAH dan menunaikan hak sesama manusia sehingga kelak dilayan oleh ALLAH SWT di Syurga bersama seisi keluarga (Serve to be served).

6000 Orang Sertai World #QuranHour Kali Ke-8 Di Masjid UIAM
World #QuranHour

Menurut Marhaini, Surah Al-Insan akan dipasakkan di beberapa momentum besar pada tahun 2023 ini bermula dengan World #QuranHour pada 13 April bersamaan 22 Ramadan 1444H, Arafah #QuranHour pada 9 Zulhijah, Malaysia #QuranHour pada 30 Ogos dan World #QuranConvention pada 1 hingga 2 Disember dengan isi kandungan Al-Insan daripada sudut berbeza.

Melalui jemputan UIAM, KDYMM Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong, Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah binti Almarhum Al-Mutawakkil Alallah Sultan Iskandar Al-Haj telah mengampuni perkenan untuk berangkat buat kali kedua ke program World #QuranHour.

6000 Orang Sertai World #QuranHour Kali Ke-8 Di Masjid UIAM
Turut hadir, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), YBhg Dato’ Setia Dr. Haji Mohd Na’im Mokhtar; Ketua Pengarah JAKIM, Datuk Hakimah Mohd Yusoff; Presiden UIAM, Tan Sri Samsudin Osman; Rektor UIAM, Prof Emeritus Tan Sri Dr Dzulkifli Abdul Razak, Pengasas WUIF, Datuk Hussamuddin Yaacub; dan Ketua Pegawai Eksekutif Media Prima Berhad, Datuk Khairul Anwar Saleh.

Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?

KLIK DI SEENI