Ramai yang bimbang dengan penularan wabak virus COVID-19. Malah ada yang menganggap ini adalah salah satu tanda hari kiamat.

Adakah benar ini adalah salah satu pentanda yang Allah beri pada kita bahawa hari pembalasan itu sudah sampai waktunya.

Biarpun masih menjadi tanda tanya, namun sebagai umat Islam kita digalakkan untuk ambil tahu kerana salah satu tanda hari kiamat itu adalah tersebarnya wabak penyakit berjangkit.

Virus COVID-19 yang merbahaya.

Ayuh, kongsi pandangan dari laman sosial Facebook milik Ustaz Abdul Rahman Mohamed.

Adakah Wabak Covid 19 Merupakan Tanda Hari Qiamat?

Jawaban
Covid 19 berkemungkinan adalah antara tanda2 Qiamat kerana sememangnya ada ramalan Nabi saw bahawa antara tanda2 akhir zaman adalah tersebarnya wabak penyakit yg bejangkit.

لم تَظْهَرْ الْفَاحِشَةُ في قَوْمٍ قَطُّ حَتَّى يُعْلِنُوا بِهَا إِلَّا فَشَا فِيهِمُ الطَّاعُونُ وَالْأَوْجَاعُ الَّتِي لَمْ تَكُنْ مَضَتْ فِي أَسْلَافِهِمُ الَّذِينَ مَضَوْا

IKLAN

“Tidak zahir dosa kekejian sesebuah kaum sehingga mereka melakukannya secara terang-terangan, melainkan akan merebak ke atas mereka penyakit taun & kemelaratan. Ia sama sekali belum pernah menimpa generasi terdahulu dari mereka” – hr Ibnu Majah.

Perkataan ‘taun’ di dalam Bahasa Arab merujuk kepada apa-apa wabak penyakit yang merebak dengan pantas

ARTIKEL BERKAITAN: “Tuhan, Marahkah Engkau Pada Kami?

Adapun adakah Covid 19 merupakan tanda kiamat akan berlaku kita katakan wallahu a’lam.

IKLAN

Kiamat pastikan akan berlaku, sooner or later cuma bila ia sebenarnya akan berlaku tiada siapa yg mengetahui melainkan hanya Allah swt.

Namun terserah kepada masing2, jika kita tidak yakin bahawa Covid 19 adalah tanda akan berlakunya kiamat, kita boleh terus dengan sikap endah tak endah kita, teruskan sikap malas2an, boleh teruskan banyak tidur kita, boleh teruskan dengan kelalaian kita dan boleh teruskan dengan perbuatan dosa dan mungkar kita.

Gambar sekadar hiasan.

Teruskan dengan Club Dondang Sayang kita!

IKLAN

Jika kita yakin berkemungkinan Covid 19 adalah tanda kiamat akan menjelang maka segera perbanyak Istighfar, bertaubat, kuatkan Iman kita, tambah amalan2 solih kita dan tinggalkan perbuatan2 mungkar dan dosa.

Kerana memang benar dan tersangatlah benar hanya Iman dan Amal dapat menyelamatkan kita dari segala bencana Akhir Zaman.

لَا تَقُومُ السَّاعَةُ إِلَّا عَلَى شِرَارِ الْخَلْقِ، هُمْ شَرٌّ مِنْ أَهْلِ الْجَاهِلِيَّةِ، لَا يَدْعُونَ اللَّهَ بِشَيْءٍ إِلَّا رَدَّهُ عَلَيْهِمْ

Kiamat hanya akan terjadi pada manusia yang paling jelek. Mereka lebih jelek dibandingkan orang jahiliyah. Setiap doa yang mereka panjatkan, pasti Allah tolak doanya. (HR. Muslim dan Ibnu Hibban ).

To Be or Not To Be…….
To believe or not to believe……
It is your choice

As for me, I don’t want to take chances
Be prepared is much much better than not prepared.

Gambar sekadar hiasan.