![Untitled design (16)](https://cdn.kashoorga.com/2022/04/450152-696x350.jpeg)
Anak, dambaan ibu ayah. Kelahiran yang sangat ditunggu-tunggu. Namun tidak semua anak-anak mampu membesar sihat, menjadi penyejuk jiwa raga ibu ayah kerana Allah sudah menulis takdirnya menjadi penghuni syurga di usia kecil.
Tiada yang mampu mengatasi takdir Allah namun sebagai hambaNya kita redha dengan ujian diberi, tanda keimanan hamba-Nya.
Satu perkongsian dari seorang ibu, Shafinamazani mengenai kisah anak sulung yang juga anak syurganya cukup meruntun hati.
Anaknya, Nur Afeeya Mikayla Muhammad Faisal dilahirkan tanggal 1 Januari lalu (sama tarikh lahir dengan ayahnya) dikesan mengidap Total Intestinal Aganglionosis, iaitu ketiadaan saraf pada usus kecil, usus besar dan perutnya ketika dilahirkan. Kes begini agak luar biasa dan jarang terjadi. Malah ia pertama kali ditemukan dalam kes anaknya dengan 1 peratus kejadian berlaku dalam setiap kelahiran.
Sejak dilahirkan, hingga usianya tiga bulan lebih, anaknya itu duduk di hospital untuk menjalani pelbagai rawatan berikutan tidak mampu minum dan akan kembali memuntahkannya kembali berikutan ketiadaan saraf.
Jelas Shafinamazani, sebagai ibu jiwanya meronta setiap kali mendengar tangisan kelaparan anaknya namun dirinya tidak mampu beri dan tak mampu nak kenyangkan anaknya berikut masalah usus itu.
“Sangat sebak mendengar tangisannya tapi tak mampu beri. Malah dari lahir, anak tidak mampu membuang air besar sebaliknya hanya kecil sahaja. Afeeya pun sudah dua kali menjalani pembedahan di bahagian perutnya. Doktor pakar sahkan seluruh usus kecil, besar dan perut Afeeya tak ada saraf. Anak juga menjalani pelbagai ujian dan rawatan dilakukan oleh sekumpulan pakar sehinggalah minggu lalu doktor memaklumkan sudah tiada harapan lagi.
“Doktor kata jangka hayat anak boleh bertahan sekitar 7 hari sahaja dan minta kami bawa pulang ke rumah. Benar telahannya, 14 hb lalu, sekitar 12 Ramadan, anak ke syurga indahnya”katanya mengakui agak berat melalui ujian hidup ini namun redha kerana tahu anaknya sedang bergembira di taman-taman syurga.
https://www.tiktok.com/@nrlfina96/video/7087516052539591963?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id=6973624686812366338
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
10 Bukti Si Dia Anda Jodoh Paling Tepat, Usah Pilih Yang Lain Kalau Nak Bahagia Til Jannah
![10 Bukti Si Dia Anda Jodoh Paling Tepat, Usah Pilih Yang Lain Kalau Nak Bahagia Til Jannah](https://cdn.kashoorga.com/2019/11/70280-17_23_181301.jpeg)
Sebenarnya masih ramai yang kurang yakin bahawa individu yang berada di sisinya sebagai kekasih itu betul-betul sesuai atau tidak untuk menjadi pasangannya.
Memang betul jodoh itu ialah rahsia ALLAH. Pun begitu, kita pasti mahu tahu bahawa benarkah dia insan yang ditakdirkan untuk kita.
Kita sering dihambat kebimbangan jika tersalah pilih. Maklumlah perkahwinan ialah komitmen sepanjang hayat. Berikut 10 tip untuk memastikan bahawa si dialah orang yang tepat sebagai jodoh anda.
1) Anda dan Si Dia Kekal Bercinta Tanpa Banyak Usaha
Ada orang yang hubungannya penuh onak dan duri. Pelbagai masalah datang sehingga mengganggu-gugat keharmonian perhubungan. Berbeza dengan anda dan si dia. HUbungan berlangsung dengan aman dan kedua-dua belah keluarga merestui hubungan kalian tanpa banyak soal. Ya, maka dialah orangnya.
2) Hubungan Cinta Kurang Drama
Jika anda dan si dia tenang dan tidak banyak drama air mata, maka itulah salah satu tanda kalian memang dijodohkan bersama. Berbeza jika anda asyik berendam air mata kerana si dia asyik melukakan hati anda. Lagi pelik jika walau kerap dia membuat anda memangis, anda masih tetap mahukan dia.
.3) Si Dia Mudah Diterima Oleh Keluarga dan Sahabat Anda
Penerimaan keluarga dan sahabat terdekat anda adalah tanda yang si dia memang sesuai untuk anda. Ini kerana aura positif yang terpancar daripada personalitinya itu yang membuatkan orang sekeliling anda mudah menerima si dia.
4) Dia Bijak Menjernihkan Suasana
Tiap kali anda dan dia berselisih pendapat, hubungan mudah kembali pulih kerana si dia bijak menjernihkan suasana. Orang sebegini memang sesuai dijadikan pasangan kerana pandai membuat emosi stabil.
5) Dia Bukan Sekadar Kekasih Tetapi Sahabat
Sahabat ialah orang yang selalu ada kala kita suka dan duka. Sahabat tidak akan pernah meninggalkan kita walau macam mana buruk pun perangai kita. Justeru, kekasih yang berusaha menerima segala kekurangan kita adalah orang yang sesuai menjadi pasangan kita.
6) Dia Mengajak Anda Ke Jalan Yang Lebih Baik
Sepanjang berkawan dengannya, anda menjadi lebih baik. Dia mengingatkan anda mengenai solat, menutup aurat dan sebagainya. Dia memberi semangat untuk anda cepar khatam Quran. Jika dia begitu, maka dialah orangnya.
.7) Dia Tidak Ganggu Kehidupan Sosial Anda
Sebelum bercinta dengannya, anda mempunyai hobi dan rakan-rakan lain. Bercinta tidak sepatutnya membuatkan anda kehilangan kehidupan sosial. Jika dia asyik ganggu kehidupan sosial anda dengan rakan-rakan yang lain, maka lupakanlah. Ini kerana nampak sangat dia suka mengongkong.
8) Selalu Bercerita Soal Masa Depan Dengan Anda
Jika si dia selalu bercerita impiannya untuk hidup dengan anda sebagai suami isteri, dan mulai merencana itu ini dengan anda, maka dialah orang yang sesuai untuk dijadikan pasangan.
9) Anda Rasa Yakin Untuk Hidup Dengannya
Jika anda ada rasa yakin untuk meletakkan harapan kepada si dia selepas berkahwin, itu tandanya jodoh. Anda rasa dia mampu menjalankan tanggungjawab sebaik mungkin dari segi percakapannya, perwatakannya dan komitmennya.
10) Dia Melengkapi Hidup Anda
Bersama si dia, anda rasa hidup lengkap. Dia boleh diharapkan untuk melengkapi kelemahan anda. Misalnya anda jenis panas, manakala si dia jenis sejuk dan lembut. Anda pandai memasak, si dia pula rajin mengemas rumah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Aurat Pesakit Muslimah: Antara Maruah & Darurat, Mana Yang Patut Didahulukan!
![Aurat Pesakit Muslimah: Antara Maruah & Darurat, Mana Yang Patut Didahulukan!](https://cdn.kashoorga.com/2018/03/DOKTOR.jpg)
“Bukan sakit bersalin yang saya takutkan. Tapi saya serik dengan keadaan dan situasi sepanjang proses kelahiran. Tambah lagi jika datang doktor bersama pelajar-pelajar perubatan lelaki. Seorang demi seorang melihat dan pegang bahagian ####### saya… kata mereka nak tahu ‘bukaan’ rahim berapa…”
Luahan di atas adalah antara suara pesakit yang selalu dilontar ke blog penulis. Pengalaman penulis di hospital juga sedikit sebanyak membenarkan kegusaran sedemikian.
Ditambah lagi dengan kesedaran beragama yang semakin baik di kalangan Muslim Malaysia, maka isu aurat wanita semasa mendapatkan rawatan menjadi sensitiviti dan hak yang semakin perlu diberi perhatian sama ada oleh pesakit, perawat mahupun pihak pemerintah.
Hukum Aurat Pesakit
Sebagaimana Muslim keseluruhannya wajib menutup aurat di hadapan bukan mahram, tidak boleh memandang, bersentuhan apatah lagi berkhalwat dengan insan berlawanan jantina maka hukum yang sama juga ditaklifkan kepada perawat dan pesakit berlainan jantina.
Hukum ini jelas di dalam Surah An-Nur (30-31) agar kedua-dua Mukmin dan Mukminat menundukkan pandangan, menjaga kemaluan dan tidak mendedahkan badan mereka kecuali kepada yang berhak.
Dalam hal ini juga, kebanyakan fatwa ulamak tidak mengharuskan pesakit dirawat perawat berlainan jantina sedari awal lagi atas alasan menutup ruang maksiat, mengelak fitnah di samping menjaga maruah dan sifat malu wanita,. Mereka juga menggesa perawat agar mahir dalam merawat pesakit sama jantina semata-mata. Justeru, hukum asal melihat aurat pesakit berlainan jantina adalah haram sama sekali.
Darurat Melihat Aurat Pesakit
Bagaimanapun hukum asal di atas tertakluk kepada keadaan biasa sahaja. Apabila berlaku keperluan luar biasa iaitu darurat, maka hukum asal itu akan terangkat mengikut satu Kaedah Fiqh “ad-Dharurah Tubihu al-Mahzurat” atau ‘Darurat Mengharuskan yang Terlarang’.
Antara darurat utama adalah untuk memelihara nyawa, seperti digariskan dalam prinsip Maqasid Syariyyah. Dalam kes kecemasan nyawa seperti kebakaran, lemas, kemalangan, serangan jantung, tercekik, sawan, nazak, proses kelahiran luar biasa seperti pembedahan, shoulder dystocia, tumpah darah dan lain-lain seerti dengannya, maka soal Ihtilat dan aurat tidak wujud. Malah menjadi kewajipan doktor yang layak yang berada berdekatan tanpa mengira beza jantina untuk merawat. Dan pesakit yang menolak rawatan sehingga dia mati dianggap berdosa seperti membunuh diri.
Kadar Darurat
Walaupun begitu, keharusan perawat melihat atau pesakit mendedahkan aurat seperti telah dinyatakan tertakluk pula kepada satu Kaedah Fiqh seterusnya iaitu “ad-Dharurah Tuqaddar bi Qadariha” atau ‘Darurat itu Mengikut Kadar Keperluannya’. Jika ada bahagian aurat yang perlu didedahkan, maka cukuplah setakat yang perlu untuk prosedur itu tanpa melampaui bahagian badan lain. Justeru kadar darurat ini akan berubah mengikut keberadaan (availability), capaian (accessibility) dan had (limitation) bentuk perawatan, kepakaran, logistik dan bilangan doktor Muslim yang ada.
Dari segi perawatan, ada prosedur yang bersifat pemeriksaan, penyiasatan, penyelidikan mahupun terapeutik (penyembuhan). Contohnya ujian Pap Smear adalah penyiasatan rutin semata-mata, bukannya langkah terapeutik untuk menyelamatkan nyawa ketika terdesak. Dalam hal ini, pesakit masih mempunyai ruang untuk meminta doktor wanita atau mencari klinik lain bagi mengelak diperiksa doktor lelaki.
Namun begitu, ada perkara yang memerlukan doktor pakar tertentu untuk memeriksanya. Contoh mudah adalah apabila penyakit telinga yang memerlukan pakar ENT memeriksa dengan rapi. Begitu juga pembendahan barah payudara yang memerlukan pakar bedah. Umum mengetahui tidak semua tempat mempunyai doktor pakar perempuan. Maka mendapatkan rawatan di bawah doktor pakar lelaki dikira darurat akibat kurangnya Muslimah yang pakar dan masalah logistik untuk ke tempat yang lebih jauh.
Hal ini bukanlah suatu yang pelik dan telah berlaku sejak zaman Nabi s.a.w lagi di mana Sahabiyah wanita seperti Umm `Atiyah, Umm Sulaym dan ar-Rabi’ binti Muawwath r.a. menjadi jururawat merawat Sahabat berlainan jantina yang cedera semasa perang, lantaran kebanyakan Sahabat lelaki memenuhi tanggungjawab jihad di barisan depan medan tempur.
Situasi semasa juga menyumbang kepada keadaan darurat apabila tidak ramai doktor wanita dihasilkan dalam bidang tertentu. Contoh jelas ialah apabila pakar sakit puan dilihat ramai lelaki. Perlu dimaklumi bahawa hal ini berlaku akibat peluang Muslimah melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan sekitar lebih 20 tahun dahulu amat terhad dan fakulti perubatan tempatan masa itu hanya ada tiga buah.
Namun masalah ini semakin baik seiring dengan bertambahnya peluang buat Muslimah hari ini. Dalam darurat sebegini, Majma’ Fiqh Islami telah memberi panduan untuk pesakit wanita dalam memilih perawat; yang utamanya mencari perawat Muslimah, dan jika tidak ada diikuti perawat wanita non-Muslim, seterusnya perawat lelaki Muslim, dan akhir sekali perawat lelaki non-Muslim.
Tanggungjawab Pesakit
Selain yang disebutkan di atas, pesakit juga perlu maklum hak autonomi mereka ketika mendapatkan rawatan, iaitu mereka berhak memilih atau menolak bentuk rawatan dan perawat tertentu dengan syarat mereka telah diberi informasi selengkapnya. Namun dalam kes kecemasan dan terhad perawat yang layak, mereka harus terima seadanya. Di samping meminta hak mereka agar dihormati, mereka juga harus faham limitasi sistem kesihatan yang ada buat masa ini.
Mereka harus memainkan peranan agar hak dan sensitiviti mereka berkenaan aurat ini sentiasa dimaklumi pihak perawat dan juga autoriti yang bertanggungjawab menyediakan khidmat perubatan. Mereka boleh bertindak sebagai pendesak (public pressure group) agar aurat mereka terjaga semasa mendapatkan rawatan melalui advokasi di saluran media, NGO atau Lembaga Pelawat Hospital. Hasilnya dapat dilihat dengan bertambahnya jumlah perawat Muslim yang prihatin di peringkat kementerian dan hospital. Ada antara mereka yang menubuhkan Hospital Islam atau hospital khusus wanita yang menerapkan amalan perubatan menepati Syariah. Ini semua wujud akibat kesedaran dan permintaan (demand) dari komuniti Muslim yang semakin peka di negara ini.
Namun pesakit juga harus faham bahawa keadaan ideal yang mereka idamkan tidak mampu wujud sekelip mata. Maka mereka harus berkorban buat masa ini untuk kesenangan masa depan. Sebagai contoh, mereka perlu beri kerjasama kepada pelajar perubatan Muslim yang ingin mempraktikkan kemahiran temubual, memeriksa dan melakukan prosedur ke atas mereka.
Masyarakat awam juga perlu realistik terhadap desakan mereka. Contohnya, seorang suami yang kuat pegangan agama bertegas mahukan hanya doktor atau bidan perempuan mengurus isterinya yang bersalin tengah malam, namun dalam masa sama dia pula menghalang isteri atau anak perempuannya dari menceburi bidang perubatan atas alasan agama berpendapat perempuan lebih baik di rumah. Pendirian yang kontradik ini tidak membantu menyumbang kepada sistem perkhidmatan kesihatan yang lebih baik kepada pesakit Muslimah.
Tanggungjawab Perawat
Walaupun diakui bahawa kod etika perubatan global menetapkan perbezaan jantina tidak harus menjadi halangan untuk doktor menjalankan tugasnya kepada pesakit, namun menjadi tanggungjawab doktor Muslim mengamalkan tuntutan agamanya demi kemaslahatan pesakit. Sebagai contoh, pesakit perempuan yang koma tiada tanggungjawab dan tidak mampu menutup aurat sendirinya, justeru doktor atau jururawat yang peka boleh melindungi auratnya dengan sesuatu dan menutup dengan tabir atau langsir penghadang dari orang yang lalu lalang.
Begitu juga apabila terpaksa memeriksa bahagian sulit pesakit lain jantina, hendaklah dibawa pengiring ketiga (chaperon) dari ahli keluarga atau staf. Jika ia pemeriksaan rutin tanpa dibuka aurat, harus juga dibawa chaperon atau berada di tempat terbuka demi mengelakkan suasana syak, khalwat dan fitnah. Maruah (modesty) pesakit dan rahsia (confidentiality) mereka juga harus dijaga dengan tidak mendedahkan bahagian tubuh melebihi keperluan. Saranan-saranan ini sebenarnya telah sedia termaktub di dalam Kod Etika Professional seorang doktor.
Sebagai kesimpulan hukum asal melihat aurat pesakit lain jantina adalah tidak dibenarkan melainkan terdapat darurat mendesak. Perawat dan pesakit mestilah menunjukkan perasaan tidak reda di dalam hati terhadap situasi tersebut, ia hanya terpaksa direlakan akibat darurat. Darurat pula harus ditangani seadanya bergantung kepada faktor-faktor keselamatan nyawa, logistik, kemahiran dan bilangan perawat. Kedua-dua pihak pesakit dan perawat bertanggungjawab untuk menjaga aurat dan kehormatan pesakit serta berusaha mewujudkan biah sistem perkhidmatan perubatan yang lebih mesra Muslimah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Doa Ketika Hilang Semangat Dan Lesu Untuk Beribadah
![Doa Ketika Hilang Semangat Dan Lesu Untuk Beribadah](https://cdn.kashoorga.com/2024/04/Untitled-design-2024-04-25T130525.732.jpg)
Ketika Ramadan yang lalu ramai yang begitu bersemangat untuk melakukan ibadah namun bila masuk Syawal semuanya hilang.
Semuanya menjadi lesu tambah lagi masing-masing sibuk dengan beraya dan juga menghadiri rumah terbuka. Hilang rutin puasa, solat berjemaah dan membaca al-Quran.
Dalam sebuah hadis, Rasulullah pernah mengingatkan kepada kita bahawa akan ada satu ketika, manusia berasa lemah dan lesu setelah lama mengabdikan diri kepada Allah. Semangat mereka semakin pudar sekalipun telah lama beribadah kepada Allah. Ia seakan kelesuan yang berlaku setelah Ramadan.
Perkara ini dikongsi oleh Prof. Dr Ahmad Sanusi Azmi dari Fakulti Pengajian Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia dalam satu hantarannya di akaun sosial media miliknya.
Jelas beliau dalam sabdanya, Rasulullah mengingatkan kita:
إنَّ لِكُلِّ عملٍ شِرَّةً ، ولِكُلِّ شِرَّةٍ فترة ، فمنْ كان فترتُهُ إلى سنتي فقدِ اهتدى، ومَنْ كانَتْ إِلى غيرِ ذَلِكَ فقدْ هَلَكَ
“Sesungguhnya setiap amalan ada waktu shirrah (kuat keinginan dan bertenaga), dan setiap waktu shirrah ada waktu fatrah (lemah dan lesu). Maka, barangsiapa yang dalam tempoh lesu amalannya itu dia masih kekal dalam sunnahku, maka dia berada di atas petunjuk, dan sesiapa yang dalam tempoh lesunya itu mengikut (melakukan) selain (sunnah) itu, maka dia akan binasa.” (HR Ahmad, dinilai Sahih oleh al-Arna’ut)
Situasi ini difahami oleh Rasulullah
Ulas beliau perhatikan ayat di atas bagaimana Rasulullah memahami tabiat jiwa manusia.
“Renungkan kembali bagaimana kesungguhan dan tenaga manusia beribadah dalam bulan Ramadan. Solat sunat dan puasa mereka dilakukan dengan konsisten. Namun, setelah berlalunya Ramadan, semangat itu semakin pudar dan kelesuan menyelubungi jiwa.”
“Titik kelesuan inilah yang dimaksudkan oleh Rasulullah dalam hadis. Lalu Rasulullah berpesan agar kita kekal dalam sunnahnya dan jangan melakukan dosa atau maksiat yang bercanggah dengan Islam. Jangan pula seusai Ramadan, manusia kembali kepada maksiat.”
Jelasnya lagi, dalam menghadapi situasi ini, Saidina Ali pernah berpesan:
إن النفس لها إقبال وإدبار، فإذا أقبلت فخذها بالعزيمة والعبادة، وإذا أدبرت فأقصرها على الفرائض والواجبات
“Sesungguhnya jiwa manusia ini bersifat bolak-balik (sekejap menghadap ke hadapan, seketika menghadap ke belakang). Maka ketika jiwa menghadap ke hadapan (iaitu sedang bertenaga), maka ambillah peluang ini dengan penuh kesungguhan dan beribadah (azimah). Namun sekiranya jiwa mula lesu, maka kekal dan kukuhlah atas amalan yang fardu dan wajib (jangan sampai tinggal perkara yang wajib).
Begitu juga dari aspek dakwah. Adakalanya jiwa manusia bersemangat mengajak dan menyeru kepada kebaikan. Namun akan datang satu tempoh (futur) di mana mereka merasa penat dalam perjuangan ini.
Doa ketika berdepan kelesuan dalam beribadah
Dalam pada itu pesan Dr Sanusi dalam tempoh kelesuan ini amalkanlah doa yang pernah dipatrikan oleh Allah dalam al-Quran;
رَبَّنَا لا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنْتَ الْوَهَّابُ
“”Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pesongkan hati kami sesudah Engkau beri hidayah petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya.”
Sumber: Prof. Dr Ahmad Sanusi Azmi
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI