Hari ini bukan saja wanita, kaum lelaki juga semakin mementingkan penjagaan diri malah mereka turut sama menggunakan produk perawatan terutama untuk kulit wajah.
Dalam pada itu timbul persoalan apa hukumnya lelaki berbuat demikian yakni menggunakan produk penjagaan kulit wajah kerana ada yang bimbang perbuatan tersebut dikategorikan sebagai lelaki menyamai kaum Wanita.
Persoalan ini dijawab oleh Mufti Pulau Pinang. Dalam penjelasan mengenai perkara ini adalah tidak menjadi masalah untuk lelaki menggunakan produk perawatan kulit kerana menurut pakai kajian kulit produk rawatan kulit ini tidak memiliki kaitan gender.
“Sebagian besar produk penjagaan kulit di pasaran diformulasikan untuk kaum wanita. Sementara itu, banyak juga para lelaki yang menyedari pentingnya menjaga kesihatan kulit dan penampilan mereka dan walaupun terdapat produk yang diformulasikan khas bagi mereka tetapi ia amat terhad.
Ads
“Menurut para pakar kajian kulit, produk perawatan kulit sebenarnya tidak memiliki kaitan gender. Jadi tidak menjadi masalah jika lelaki menggunakan produk perawatan kulit wanita dan begitu juga sebaliknya. Tidak ada yang spesifik untuk lelaki atau untuk wanita. Sebenarnya menjadi keperluan yang sama bagi lelaki atau wanita untuk menggunakan penjagaan kulit yang sesuai.
Diharuskan selagi halal
Diharuskan bagi umat Islam lelaki menggunakan produk penjagaan kulit dan muka, keharusan ini adalah tertakluk selagi mana produk tersebut diperbuat daripada bahan-bahan yang halal, tidak mengandungi najis dan tidak memudaratkan.
Hukum lelaki menggunakan produk penjagaan wajah wanita adalah harus sekiranya ia digunakan untuk membersih dan merawat kulit wajah dan bukan atas tujuan kesombongan atau meniru penampilan seorang wanita yang dilarang dalam Islam.
Ads
Di dalam Tuhfah al-Ahwazi bi Syarh Jami’ al-Trmizi dinyatakan;
Maksudnya: Al-Imam al-Tabari berkata: “Tidak harus bagi lelaki menyerupai wanita dalam pemakaian dan perhiasan yang telah dikhaskan buat wanita dan begitulah juga sebaliknya”. Imam al-Hafiz Ibn Hajar pula berkata, “Tidak harus menyerupai dalam percakapan dan cara berjalan manakala daripada segi pemakaian pula berbeza mengikut adat pemakaian sesuatu tempat dan kaum. Terdapat juga di kalangan mereka tidak wujud perbezaan cara pemakaian wanita dan lelaki tetapi kebiasaannya pakaian wanita lebih sopan dan menutup aurat”. [Rujuk; Tuhfah al-Ahwazi jld. 8, hlm. 57]
Dapat difahami daripada penjelasan Imam Ibnu Hajar di atas bahawa sesuatu perbuatan atau penggunaan sesuatu benda yang tidak dikhususkan pada mana-mana gender maka hukumnya harus kedua-dua gender melakukannya.
Assalamu’alaikum ustaz, adakah seorang ibu yang menyediakan juadah berbuka untuk keluarganya turut mendapat pahala memberi makan kepada orang berbuka puasa ?
Jawapan :
Wa’alaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikut jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Dalam bulan Ramadhan, kita amat-amat dianjurkan untuk memperbanyakkan amalan soleh. Antara amalan soleh yang sangat digalakkan adalah memberi makan kepada golongan yang berbuka puasa. Ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Zaid bin Khalid al-Juhani R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
Maksudnya : Sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berpuasa dia akan mendapat pahala yang sama dengan orang yang berpuasa dalam keadaan pahala orang tersebut tidak berkurangan sedikit pun.
Riwayat Al-Tirmizi (807)
Bahkan Imam Izzuddin Al Izz bin Abd al-Salam dalam menjelaskan fadhilat memberi makan kepada orang yang berpuasa beliau berkata : ‘’Sesiapa yang memberi makan kepada 36 orang yang berpuasa dalam sepanjang tahun, maka dia akan mendapat pahala berpuasa selama setahun’’.
Rujuk Maqasid al-Saum, Izz Abd al-Salam (Hlm. 18).
Ini kerana, setiap kebaikan yang dilakukan oleh seseorang itu akan mendapat 10 ganjaran pahala seperti yang disebutkan dalam firman Allah S.W.T:
Maksudnya : Sesiapa yang melakukan suatu kebaikan maka baginya sepuluh ganjaran pahala.
Surah Al-An’aam (160)
Justeru, apabila seseorang itu memberi makan kepada 36 orang yang berpuasa maka dia akan mendapat ganjaran puasa sebanyak 36 kali. Kemudian pahala tersebut digandakan kepada 10 kali bagi setiap satu maka keseluruhannya dia akan mendapat 360 ganjaran dan ia merupakan jumlah hari dalam setahun mengikut kalendar hijrah.
Berbalik kepada persoalan yang dikemukakan di atas, perkataan memberi makan kepada orang yang berbuka puasa datang dalam bentuk yang umum. Dalam erti kata, ia meliputi perbuatan membelanja makan, memasakkan makanan lalu diberikan kepada orang yang berbuka puasa, juga turut meliputi perbuatan membantu penyediaan makanan serta mengagihkan makanan. Setiap individu yang terlibat dalam usaha memberi makan kepada orang yang berbuka puasa, akan diganjarkan pahala dengan mengikut kadar usaha sama ada banyak ataupun sedikit.
Kerana itu dalam isu perbezaan pendapat dalam kalangan fuqaha’ sama ada makanan yang diberikan adalah makanan yang mengenyangkan atau apa sahaja makanan termasuk makanan yang ringan seperti buah tamar, segelas air, kuih muih, dan seumpamanya, kami berpendapat bahawa makanan yang afdhal adalah makanan yang mengenyangkan. Manakala seseorang yang memberi makanan seperti kurma dan segelas air, turut mendapat pahala perbuatan memberi makan tersebut.
Ini adalah jelas seperti yang diriwayatkan oleh Salman al-Farisi R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
Maksudnya : ‘’Sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka dia mendapat ganjaran dibebaskan dari api neraka dan keampunan ke atas dosa-dosanya’’. Lalu ditanyakan kepada Rasulullah S.A.W : ‘’Wahai Rasulullah, bukanlah kesemua kami ini mampu untuk memberikan sesuatu untuk orang berpuasa berbuka’’. Maka Rasulullah S.A.W menjawab : ‘’Allah memberikan pahala ini kepada sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berbuka puasa dengan susu yang dicampur dengan air, sebiji kurma, atau air minuman’’.
Riwayat Ibn Khuzaimah (1878)
Maka pengajaran dari hadis di atas, pahala dan ganjaran itu diberikan mengikut kadar usaha masing-masing dalam memberikan makanan kepada golongan yang berbuka puasa. Ini juga seperti yang ditunjukkan dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Khalid Al-Juhani R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
Maksudnya : Sesiapa yang mempersiapkan (peralatan) bagi mereka yang pergi berperang, dia juga (dianggap) telah pergi berperang. Dan sesiapa yang menjaga (kebajikan) keluarga seseorang yang pergi berperang, dia juga dianggap telah pergi berperang.
Riwayat Muslim (1895)
Imam Al-Nawawi dalam syarahan ke atas hadis ini beliau berkata :
Maksudnya : Pahala ini terhasil dengan setiap usaha sama ada sedikit mahupun banyak, serta (pahala ini turut diperolehi) setiap individu yang menjaga kebajikan keluarga mereka yang keluar berperang dari sudut menunaikan hajat mereka, bersedekah ke atas mereka, membantu mereka dalam urusan, dan ia (ganjaran pahala) berbeza mengikut kadar sama ada sedikit atau banyak. Pada hadis ini juga terdapat galakan untuk berbuat ihsan (kebajikan) kepada mereka yang berkerja untuk kemaslahatan umat Islam atau mengambil tempat mereka dalam menjaga tanggungjawab dan kepentingan mereka.
Rujuk Syarah Al Nawawi ‘ala Sahih Muslim (13/40)
Penutup
Sebagai kesimpulan, setelah menekuni beberapa nas dan hujahan di atas, kami menyatakan bahawa seseorang ibu yang menyediakan makanan dan hidangan berbuka kepada keluarganya yang berpuasa turut termasuk dalam perbuatan memberi makan kepada orang berbuka. Demikian juga semua ahli keluarga baik suami dan anak-anak yang turut membantu ke arah menyiapkan juadah berbuka turut memperoleh ganjaran seperti yang disebutkan di dalam hadis. Ganjaran ini pula mengikut kadar usaha yang dilakukan dalam erti kata, lebih besar usaha makanya lebih besarlah juga ganjaran pahala. Wallahu A’lam.
Akhir kalam, kami berdoa kepada Allah S.W.T agar memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Ameen.
‘Orang yang betul-betul jaga solat, Allah uji dengan bos dan tempat kerja.’ Jika tiada pilihan, boleh buat solat jamak tamam. Tidak semua daripada kita bernasib baik dapat tempat kerja dan majikan yang baik.
Tidak semua bos memahami dan memberi izin kepada pekerjanya untuk menunaikan solat apalagi berbeza agama. Namun sikap anak muda ini harus dipuji kerana dia benar-benar menjaga solatnya.
Ikuti perkongsian Ahmad Fedtri Yahya ini dan hadam baik-baik cadangannya apabila seseorang itu berdepan dengan situasi yang sama.
Bergantung kepada situasi dan penilaian di tempat kerja anda, diharap jawapan @ustazshahrizan boleh memberi panduan untuk anda bertindak.
“Jika benar ada kepayahan yang tiada pilihan masa, tempat, tiada pengganti ( syif ) kepayahan dan kesusahan ini dikira mendesak, maka harus laksanakan solat jamak ta’khir tamam.
Tangguh maghrib dan buat pada waktu Isyak. Jika ada pilihan, maka kena solat maghrib pada waktunya mengikut kadar kemampuan ruang dan laksanakan rukun yang wajib-wajib sahaja jika ianya mendesak untuk solat dengan segera.
Allah Uji Dengan Bos & Tempat Kerja
INFO: SOLAT JAMAK TAMAM Solat jamak tamam adalah menghimpunkan dua solat dalam satu waktu tanpa mengurangkan bilangan rakaat solat berkenaan. Sebagai contoh, solat Zuhur yang dijamakkan bersama solat Asar yang mana kedua-duanya masing-masing dilakukan sebanyak empat rakaat.
Syarat solat jamak tamam sebab hajat :
1. Tidak dijadikan kebiasaan atau adat.
2. Hajat itu benar-benar mendesak ( kepayahan mendesak ).
3. Tidak dijadikan sebab atau alat bagi mempermain-mainkan agama dan muslihat bagi mereka yang malas mengerjakan solat (contoh muslihat : memilih untuk solat jamak kerana shopping / bersukan etc
P/S : Boleh berbincang dengan manager atau staf yang lain untuk aturan jadual dan masa sebaiknya.
Jika Tiada Pilihan
Rupa-rupanya ramai warganet juga berdepan situasi yang lebih kurang sama bila bekerja di tempat baru.
madihah195
Pernah juga kerja yang ada situasi macam itu. Malah mereka silap tunjuk arah kiblat lagi. Time itu tak canggih lagi hendak tengok compass kan. Hmmm, sedihnya sebab pekerja dan manager semua Islam.
Tak expect ada situasi sukar hendak solat di tempat yang ada orang Islam. Tapi what I do awal-awal kerja macam akur saja, terpaksa solat lewat dan sambung terus next solat. Makan pun hanya roti saja sempat.
Tapi next day itu rasa tak sedap hati buat macam itu hari-hari. End up cuba beranikan diri setiap kali masuk waktu solat, minta izin dekat manager hendak solat.
Nampk dia macam berat hati hendak bagi tapi dia bagi juga. Surprisingly, tak lama selepas itu, seorang demi seorang staf sudah mula solat.
Subhanallah rupanya mungkin ada staf lain yang tak berani hendak bangkitkan isu ini. So conclusionnya, cuba beranikan diri untuk slow talk tentang ini.
Boleh Buat Solat Jamak Tamam
norfatinsyamimi
Dulu saya pernah kerja kedai komputer milik bos India. Tapi mereka sangat baik. Bila tahu saya berjalan kaki jauh hendak ke surau untuk solat, diorang kumpul staf-staf untuk kemas satu bilik khas bagi saya solat kat situ.
Lengkap ada bilik air untuk wuduk dan mereka siap pasang almari untuk saya simpan telekung. Masyallah terharunya sangat waktu itu.
syuhadarhmt
Ayah saya selalu pesan, one of the main point kena titikberatkan masa cari kerja, adakah tempat kerja tu memudahkan kita untuk solat dari segi tempat dan masa?
Seandainya majikan atau “work-nature” kerja itu menyukarkan untuk solat, tinggalkan segera (andai sudah bekerja) atau jangan apply at the first place. Kita kerja hendak cari rezeki jangan sampai lupa pada Pemberi Rezeki (Ar-Razzaq)
milkywithstars
Sebak baca, orang yang betul hendak jaga solat. Allah uji dengan bos dan tempat bekerja.
Ramai kalangan kita yang memelihara kucing di rumah. Bukan saja seekor malah ada yang berbelas ekor kucing. Dalam keadaan ini dah tentu tidak dapat mengelak bulu kucing ini melekat pada pakaian.Tapi bagaimana pula kalau pakaian ini digunakan Waktu solat, adakah solat sah?
Saya ada memelihara beberapa ekor kucing di rumah saya. Kadangkala apabila saya sedang solat, kucing tersebut datang menggosok-gosokkan badannya ke telekung saya sehingga meninggalkan beberapa helai bulu. Soalan saya, adakah sah solat saya dengan ada beberapa helaian bulu kucing itu pada pakaian saya? Adakah perlu saya mengulang kembali solat tersebut.
Kesucian bulu binatang
Allah SWT memberikan keringanan berkaitan hukum berkaitan kucing dengan menyifatkannya sebagai haiwan yang suci kerana ia sifatnya suka berkeliaran di sekitar manusia. Hal ini berdasarkan sabda Rasulullah SAW:
Maksudnya: Sesungguhnya kucing bukanlah najis kerana ia adalah haiwan yang berkeliaran di sekitar kamu. Riwayat al-Tirmizi (92)
Menurut al-Ruyani, hadis di atas menjelaskan kepada perbezaan kesucian antara kucing dan anjing. Kucing dianggap haiwan yang suci kerana sering berkeliaran di sekitar manusia, manakala anjing dianggap najis kerana bukan tergolongan dengan sifat sedemikian.[1]
Di samping itu juga, Imam al-Nawawi menyebutkan bekas air (baki air yang diminum) oleh kucing adalah suci dan harus untuk digunakan.[2]
Seterusnya, perbahasan tentang status kesucian bulu binatang adalah bersandarkan kepada jenis binatang tersebut sama ada ia daripada golongan yang halal dimakan ataupun tidak.
Sekiranya bulu tersebut gugur atau tercabut daripada haiwan yang boleh dimakan seperti bulu ayam, bulu kambing dan bulu lembu, maka hukumnya adalah suci. Manakala jika bulu gugur atau tercabut daripada haiwan yang tidak boleh dimakan seperti kucing dan keldai, atau daripada haiwan yang boleh dimakan selepas dia mati, maka hukumnya adalah najis. Hal ini sepertimana dijelaskan oleh Imam al-Ghamrawi bahawa:
والجزء الْمُنْفَصِل من الْحَيّ كميتته أَي ميتَة ذَلِك الْحَيّ فَإِن كَانَت ميتَته نَجِسَة فالجزء نجس وَإِلَّا فطاهر إِلَّا شعر الْمَأْكُول أَو صوفه أَو ريشه فطاهر أما الْمُنْفَصِل من غير الْمَأْكُول أومن مَأْكُول بعد مَوته فنجس.
Maksudnya: Bahagian yang terpisah daripada binatang yang hidup (hukumnya) seperti bangkai, iaitu bangkai daripada haiwan yang hidup itu. Jika bangkainya itu dalam kategori najis maka bahagiannya juga termasuk najis, melainkan jika ia tidak terpisah ketika hidup hukumnya adalah suci.
Melainkan juga (bahagian yang terpisah ketika hidup) rambut binatang yang halal dimakan, bulu atau bulu kepaknya maka hukumnya adalah suci. Manakala bahagian yang terpisah selepas mati daripada binatang yang haram dimakan atau halal dimakan(mati bukan secara sembelihan) maka hukumnya adalah najis.[3] (Rujuk al-Siraj al-Wahhaj, 1:23)
Oleh yang demikian, dapat disimpulkan bahawa bulu kucing yang terpisah sama ada ketika ia hidup atau mati adalah najis kerana ia merupakan haiwan yang tidak boleh dimakan. Justeru, perlu dibersihkan pakaian yang terkena bulu-bulu kucing apabila seseorang ingin mendirikan solat.
Walau bagaimanapun, di sisi mazhab al-Syafie, bulu-bulu kucing yang sedikit yang melekat pada pakaian adalah termasuk dalam najis yang dimaafkan (al-ma’fuwat).
Kesimpulan
Jika terdapat beberapa helai sahaja daripada bulu kucing pada pakaian seseorang ketika solat, maka solatnya sah dan tidak perlu diulang kembali. Lebih-lebih lagi, jika situasi seseorang yang sukar mengelakkan diri daripada keadaan tersebut seperti orang yang membela banyak kucing, doktor veterinar, penjaga haiwan dan seumpamanya.
Namun begitu, digalakkan bagi mereka yang berada dalam situasi ini berusaha untuk menghilangkan bulu-bulu yang bersifat najis tersebut pada pakaian atau menukar pakaian yang suci sebagai langkah keluar daripada khilaf.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Seakan menjadi kebiasaan bagi ramai baik lelaki mahu pun wanita, waktu malam selesai Isyak kita duduk berkumpul, melepak dan bersembang kosong. Sama ada di...