Tadi malam sebelum tidur, adakah kita membaca surah al-Mulk? Sudah hafal 30 ayat di dalamnya?

Bagi yang membaca surah ini setiap malam, pastinya terasa nikmat membaca al-Mulk ini. Bagi yang belum membiasakan diri dengan surah al-Mulk, kita masih belum terlambat.

Baca lah surah ini setiap malam tanpa jemu. Ada kemanisan terasa saat membacanya apatah lagi telah menghafalkannya dan sangat besar manfaatnya.

Andai kita konsisten dan istikamah dalam membaca dan mengamalkan al-Mulk, kita pasti tidak mahu tertinggal walau sehari pun apabila tahu ganjaran dan kemuliaan yang Allah berikan kepada pembaca surah ini.

Salah satu surah yang ada dalam al-Qur’an adalah al-Mulk. Surah al-Mulk termasuk surat Makiyah, yang terdiri daripada 30 ayat. Dalam surah al-Mulk terkandung makna yang dalam tentang kekuasaan Allah dalam penciptaan dunia.

Artikel berkaitan: Sampaikah Pahala Sedekah Anak Baca Al-Mulk Untuk Arwah Orang Tuanya?

Artikel berkaitan: Kematian Yang Dicemburui Imam Amalkan Baca Surah Al-Mulk Sebelum Tidur, Bertemu PenciptaNya Ketika Solat

Surah al-Mulk dianjurkan untuk dibaca setiap hari khususnya sebelum tidur sebagaimana yang disebutkan dalam hadis berikut :

IKLAN

Telah menceritakan kepada kami Huraim bin Mis’ar At Tirmidzi telah menceritakan kepada kami Al Fadhl bin Iyadh dari Laits dari Abu Az Zubair dari Jabir bahwa, “Tidaklah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam tidur hingga beliau membaca Alif laam miim tanzil (surah as-Sajdah) dan Tabarokalladzi bi yadihil mulk (Surah al- Mulk) ( HR At Tirmidzi)

Banyak keutamaan surah al mulk yang dapat diambil dari kebiasaan membaca Surah Tabarok (al-Mulk) yang merupakan awal Juz 29.

Berikut beberapa kelebihan luar biasa yang akan kita peroleh dengan membaca al-Mulk secara konsisten setiap hari.

1. Allah ampuni dosa-dosa kita

Dari Abu Hurairah, Nabi SAW bersabda:

“Ada surah dari al-Qur’an yang terdiri dari 30 ayat, surah tersebut dapat memberikan syafa’at bagi ‘temannya’ (yakni orang yang banyak membacanya) sehingga orang tersebut diampuni dosanya, yaitu: Surah Tabarokalladi bi yadihil mulk“. (HR. Abu Dawud dengan redaksinya, diriwayatkan pula oleh at-Tirmidzi dan yang lainnya)

2. Terhindar daripada seksaan kubur dan neraka

Kelebihan lain yang diperoleh dengan membaca surah al-Mulk ialah, kita akan dijauhkan seksa kubur dan seksa neraka yang pedih.

IKLAN

Dari Abdullah bin Mas’ud mengatakan:

“Barangsiapa membaca surat Tabarokalladi bi yadihil mulk setiap malam, maka Allah SWT menghindarkannya dari azab kubur, dan dahulu kami (para sahabat) di saat Rasulullah SAW (masih hidup) menamakannya “al-Mani’ah” (penghindar/penghalang). Sungguh surat tersebut ada dalam Kitabullah, barangsiapa membacanya dalam suatu malam, maka ia telah banyak berbuat kebaikan” (HR. Nasa’i)

3. Terhalang dari kemaksiatan

Dalam surah al- Mulk disebutkan bahawa orang yang taat pada Allah adalah orang yang tetap taat walaupun tiada siapa yang melihat perbuatannya.
Sebagaimana dalam firman Allah SWT berikut Ini
“Mereka itu takut pada Allah di kesunyian ketika mereka tidak nampak di hadapan manusia lainnya. Mereka pun taat pada Allah dalam keadaan sembunyi-sembunyi. Tentu saja dalam keadaan terang-terangan, mereka pun lebih taat lagi pada Allah” ( QS Al Mulk : 12 )

IKLAN

4. Menjadikan kita orang yang bertawakkal

Dalam surah al-Mulk ayat 15, Allah mensyariatkan tentang perintah berjalan di muka bumi untuk mencari rezeki dengan berdagang, bertani dan sebagainya. Ini menunjukkan bahawa tawakal bukan bererti hanya berserah diri pada Allah melainkan kita turut bekerja dan berusaha

Allah Ta’ala selanjutnya berfirman,
هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِنْ رِزْقِهِ
“Dialah Yang menjadikan bumi itu mudah bagi kamu, maka berjalanlah di segala penjurunya dan makanlah sebahagian dari rezekiNya.” (QS. Al Mulk: 15).

Sebagaimana dijelaskan oleh Sahl At Tusturi, ”Barangsiapa mencela usaha (meninggalkan sebab) maka dia telah mencela sunnatullah (ketentuan yang Allah tetapkan). Barangsiapa mencela tawakal (tidak mahu bersandar pada Allah) maka dia telah meninggalkan keimanan. Tawakal juga membuat kita kuat dalam menghadapi musibah yang diberikan oleh Allah SWT.

Kelebihan surah al-Mulk tersebut akan diperoleh jika tekun dan rutin setiap hari terutama di waktu malam menjelang tidur. Keutamaan ini tidak hanya berlaku untuk yang menghafalnya akan tetapi juga yang membacanya.

Surah al- Mulk boleh dibaca bila-bila masa pun, akan tetapi Rasulullah SAW biasa membacanya saat sebelum tidur malam.

Membaca al Mulk dan berzikir sebelum tidur sangat dianjurkan kerana manfaatnya sangat besar. Bagi ibu bapa, ajarlah anak membaca dan menghafal surah ini.

Sumber artikel: dalamislam