Tidak dinafikan, semakin lama usia perkahwinan, semakin banyak dugaan yang perlu setiap pasangan itu dihadapi.

Bukan sahaja dari masalah kewangan, tetapi juga dek kerana kerenah pasangan. Maklumlah apabila usia perkahwinan semakin lama, macam-macam perkara lama yang mula diungkit.

Dalam hal ini biasanya kaum suami atau lelaki yang banyak mencari sebab musabab berlakunya pergaduhan.

Dan jika salah faham ini segera berakhir, tidak menjadi masalah. Tetapi bagaimana jika ia berlarutan dan hanya disebabkan perkara kecil atau soal remeh yang tidak wajar jadi bahan pergaduhan.

Gambar sekadar hiasan.

Salah satu punca yang menjadi prgaduhan dan keretakan hubungan suami adalah disebakan sikap curang pasangan itu sendiri.

Perkongsian Peguam ini di laman sosial Facebook Puan Nurul Izzah Zainol menceritakan kisah sebenar dalam kehidupan berumah tangga.

Menurutnya kebanyakan klien yang datang mengadu padanya mempunyai paras rupa menarik, cantik dan sempurna.

IKLAN

Tetapi tetap menjadi mangsa kecurangan suami sendiri. Dalam hal ini menurut beliau,kecurangan itu berlaku bukan disebabkan fizikal pasangan, tetapi sebaiknya kerana iman yang makin menipis.

Gambar sekadar hiasan.

Ayuh, ikuti perkongsiannya.

KALAU NAK CURANG

Biasanya, klien2 saya yang datang consult pasal suaminya curang memang cantik jelita. Berpendidikan dan bekerjaya pula tu. Kalau tengok pangkal IC macam tak percaya 40an dah. Ingatkan awal 30an.

Bila tengok pula ‘rupa’ lelakinya yang curang, memang benarlah wujud kisah beauty & the beast. Bila tengok pula ‘rupa’ wanita si skandalnya, memang benarlah orang kata pasangan kena ‘sekufu’. Belum dibandingkan lagi dengan tahap pendidikan dan kerjaya, macam langit dengan bumi berbanding si isteri .

Belum lagi cerita wanita usia warga emas yang menangisi nasib diri yang tidak lagi muda bergetah untuk melayan nafsu suami yang tak surut. Lalu tersiksalah jiwa raganya melihat si suami ‘makan luar’ demi memenuhi nafsu berahi. Sedangkan tubuh badan yang dikata longgar sana sini juga hasil ‘buatan’ si suami mahukan anak selori.

SOAL SETIA

Soal setia bukan isunya pada penampilan fizikal. Setia ertinya tidak khianat. Sinonimnya adalah jujur. Soal jujur itu adalah soal dalaman. Soal iman. Iman yang tinggi, yang takutkan Allah, tidak akan berani-berani justify dosanya dengan menyalahkan kekurangan orang lain.

Sekufu juga bukan pada luaran tetapi pada selera iman pasangan tersebut. Pasangan yang amalnya lebih banyak mendekati Allah tidak sekufu dengan pasangan yang semakin menjauh dari Allah. Maka selera iman yang rendah akan mencari yang sekufu dengannya juga. Sebab tu tak heran tengok pasangan skandal si lelaki, memang sekufu sangat.

Gambar sekadar hiasan.

PERMATA VS BANGKAI

Kerana yang mengikat tali perkahwinan sampai syurga adalah Allah. Maka survivorship sebuah perkahwinan adalah pada menjaga keberkatan rumah tangga yang dibina. Jika hanya 1 pasangan shj yang memelihara agama, sedangkan sorang lagi kerja buat maksiat, tak susah untuk Allah pisahkan pasangan sebegini.

Yang sebenarnya curang itu berlaku bukan sebab kekurangan fizikal pasangannya, tapi kerana iman yang makin menipis yang tidak layak lagi untuk terus didampingi pasangannya yang solehah.

Bagi mereka yang diuji dengan suami yang curang, berhentilah menyalahkan diri sendiri. Berhentilah mempersoalkan kenapa semua ini berlaku sedangkan kalian dah cukup ‘jaga’ suami supaya tak cari lain. Well, permata akan cari permata. Kalau dah bangkai akan tetap cari bangkai juga. I don’t think u wanna keep the bangkai beside u right?

Artikel Berkaitan: Tak Salah Isteri Mintak Tinggal Rumah Sendiri, Asing Dengan Mentua. Inilah Kebahagiaan Sebenar Bermula Di Sini!