Diagram, schematic Description automatically generatedKemudian Kami ciptakan air benih itu menjadi sebuku darah beku lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging; kemudian Kami ciptakan daging itu menjadi beberapa tulang; kemudian Kami balut tulang-tulang itu dengan daging. Setelah sempurna kejadian itu Kami bentuk ia menjadi makhluk yang lain sifat keadaannya. Maka nyatalah kelebihan dan ketinggian Allah sebaik-baik Pencipta. Surah Al Mukminum ayat 104.

Allah menciptakan manusia dari setitis air mani. Kemudian ia dibentuk menjadi jasad sebelum ditiupkan ruh.

Penciptaan tubuh manusia ini sangat unik, hanya Allah yang mengetahui-Nya. Ada mata, hidung, telinga, kaki dan lain-lain lagi di mana setiap anggota tubuh ini memiliki fungsi berbeza-beza.

Tapi tahukah, misteri tubuh manusia di mana kita sebenarnya bernafas hanya melalui satu lubang hidung saja. Jangan terperanjat fakta ini dan kerana itulah Allah ciptakan manusia memiliki dua lubang hidung dan setiap satunya berbeza fungsi.

Sekitar 85 peratus manusia bernafas menggunakan lubang hidung pada satu masa. Menariknya, lubang hidung secara automatik berganti bernafas dalam tempoh empat jam.
Sebagai contoh, empat jam pertama kita bernafas melalui hidung kanan, empat jam kemudian lubang hidung kiri mengambil alih. Tapi misteri tubuh manusia ini tidak sama jika seseorang itu mengalami masalah hidung tersumbat atau ada masalah lain.

Dikongsi oleh Today I Found Out, ilmuan pertama yang mempelajari kitaran fungsi hidung ini ialah Richard Kayser pada 1895.

Pakar hidung berasal dari Jerman ini menemukan kitaran hidung ini terjadi melalui ereksi di hidung. Keadaan ini sama seperti ereksi terjadi pada alat kelamin (kembang dan kuncup). Uniknya tubuh dan otak kita akan mempengaruhi lubang hidung yang mengeluarkan nafas saat tertentu.

Kajian pada 1988 pula menemukan bernafas melalui lubang hidung kanan secara signifikan akan meningkatkan kadar glukosa darah. Sedang kesan bernafas melalui hidung kiri adalah sebaliknya.

Hasil kajian ini, para ilmuan berpendapat inividu yang kitaran hidungnya tidak normal misalnya hanya bernafas hanya melalui hidung kanan saja akan menyebabkan diabetes. Kajian yang dibuat pada 1993 pula mendapati saat kita bernafas melalui lubang hidung kanan, kita akan menggunakan oksigen lebih banyak berbanding sebelah kiri.

Kajian yang diterbitkan pada 1994 mendapati ketika bernafas melalui lubang hidung kiri, otak kanan akan lebih aktif atau dominan.

IKLAN

Fungsi lubang hidung tak sama

Dalam pada itu, satu perkongsian menarik dari Ustaz Ahmad Nasir boleh kita jadikan panduan.

Kita memiliki hidung berlubang di sebelah kiri dan kanan. Apakah fungsinya sama?

Sebenarnya fungsinya TIDAK sama dan dapat kita rasakan bezanya.

Sebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas) dan yang kiri mewakili bulan (mengeluarkan sejuk).

Jika SAKIT KEPALA, cubalah MENUTUP Lubang hidung sebelah KANAN, bernafaslah melalui hidung sebelah kiri dan lakukan kira-kira 5 minit, sakit kepala akan sembuh.

IKLAN

Jika merasa LELAH/PENAT, lakukan sebaliknya.

Tutup lubang hidung sebelah KIRI dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan.

Tak lama kemudian, Anda akan merasakan segar kembali.

Perempuan bernafas lebih dengan hidung sebelah kiri, sehingga hatinya MUDAH sekali sejuk.

Laki-laki bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan, sehingga CEPAT sekali marah.

IKLAN

Apakah anda memperhatikan pada saat bangun, lubang hidung mana yang bernafas lebih cepat?

Sebelah kiri atau kanan?

Jika lubang hidung kiri bernafas lebih cepat, anda akan merasa sangat lelah.

Tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan gunakan lubang hidung sebelah kanan untuk bernafas, Anda akan merasa segar kembali dengan cepat.

Cara tersebut boleh diajarkan kepada anak-anak, tetapi kesannya akan lebih baik diterapkan kepada orang dewasa.

Pada suatu malam, saya duduk menutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafas dengan lubang hidung sebelah kiri.

Dalam kurang dari satu minggu, sakit kepala saya sembuh.

Saya terus melakukannya selama sebulan, sejak malam itu sampai sekarang, sakit kepala saya tidak kembali lagi.

Luar biasa, sungguh sempurnanya pengaturan ciptaan Allâh.