Hari ini dunia terus berduka menyaksikan lebih 219 juta manusia dijangkiti Covid -19 dengan kadar kematian sebanyak 4.55 juta orang di seluruh dunia. Di Malaysia sendiri, sebanyak 25,935 kematian dilaporkan.

Begitu ramai anak-anak menjadi yatim piatu bahkan isteri kehilangan suami dan suami kehilangan isteri dan lain lagi. Ia terus menjadi berita duka dan emosi bagi yang diduga dengan ujian ini.

Pencipta vaksin AstraZenece, Profesor Sarah Gilbert sudah melepaskan paten ciptaannya bagi membolehkan lebih banyak vaksin dihasilkan.

Namun ada berita baik buat dunia apabila Profesor Dame Sarah Gilbert yang juga pencipta vaksin AstraZeneca menyebut, Covid-19 tidak lagi akan bermutasi menjadi varian yang menakutkan sebaliknya akan menjadi seperti selsema biasa.

“Kita sudah hidup dengan empat virus Corona dan kita tidak lagi terlalu memikirkannya dan akhirnya SARS-CoV-2 akan menjadi salah satunya. Manusia sudah hidup dua tahun dengan virus ini dan ia bermutasi menjadi varian baru. Masa yang sama ramai sudah memperoleh vaksin dan ia meningkatkan kekebalan pada tubuh hingga Covid-19 menjadi seperti selsema biasa.

Profesor Sarah Gilbert memaklumkan virus cenderung akan menjadi lemah selepas membiak ke banyak populasi manusia termasuk virus Corona. Penyelidikan melihat virus ini akan menjadi kurang bahaya pada akhirnya.

IKLAN

Jika benar ia menjadi selsema biasa, marilah kita mengucapkan rasa syukur ke hadrat Illahi agar Covid-19 yang sudah meragut nyawa banyak manusia ini tidak lagi menjadi virus menakutkan.

Bacalah doa ini mohon perlindungan dari terkena Covid-19

IKLAN

‎بِسْمِ اللَّهِ الذي لَا يَضُرُّ مع اسْمِهِ شَيْءٌ في الأرض ولا في السَّمَاءِ وهو السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

“Dengan nama Allah yang tidak memberi mudharat akan sesuatu yang di bumi dan yang dilangit (selagi) bersama dengan Nama-Nya dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Hadith Riwayat Abu Daud, Tirmidzi)

IKLAN

‎اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْبَرَصِ وَالْجُنُونِ وَالْجُذَامِ وَمِنْ سَيِّئِ الأَسْقَامِ

“Ya Allah aku berlindung denganMu daripada penyakit sopak, penyakit gila, penyakit kusta dan daripada segala penyakit berbahaya yang lain.” (Hadith Riwayat Abu Daud).