Kebahagian rumahtangga diranggut oleh orang ketiga! Ini bukan pelik. Banyak kes perceraian akibat perbuatan curang pasangan dengan pihak ketiga. Malang sekali apabila orang ketiga itu hidup bahagia hasil daripada perbuatan meruntuhkan ‘masjid’ orang lain. Apa nak buat? Boleh samankah pihak ketiga itu?
Benar jodoh dan rezeki di tangan Allah. Namun dalam beberapa situasi, angkara sering disebabkan nafsu manusia; tidak suka melihat orang bahagia, iri, cemburu dan lain-lain. Dalam menangani banyak kes keruntuhan rumahtangga, peguan syarie ini mempunyai sebab munasabah mengapa dia perlu kongsikan panduan cara menyaman pihak ketiga.
Walaupun ia tidak mudah, namun sekurang-kurangnya pasangan yang dicurangi tahu apa nak buat serta pihak ketiga pun tahu perbuatan mereka boleh disaman. Kita ikuti coretan puan Mina Azmina, Peguam Syarie dari Azmina Wardah & Associates menerusi akaun facebooknya.
Lately ini saya sering menerima whatsapp dan inbox daripada kaum wanita yang ingin menyaman pihak ketiga yang menggugat dan kacau ganggu keharmonian rumahtangga mereka.
“Puan, saya nak saman perempuan tu yang ada skandal dengan suami saya. Saya ada baca kat media sosial yang mengatakan isteri boleh saman pihak ketiga di Mahkamah”
Tidak dinafikan peruntukan undang-undang jenayah syariah ada melibatkan tindakan mahkamah syariah terhadap orang ketiga.
IKLAN
Tetapi ada beberapa perkara yang orang awam masih tidak jelas tentang prosedur untuk memulakan saman orang ketiga:
Kuasa untuk memulakan kes melibatkan Undang-Undang Jenayah Syariah adalah pada Pendakwa Syarie. Peguam Syarie atau pihak-pihak yang terlibat tidak boleh failkan sendiri saman terhadap pihak ketiga
Kes jenayah Syariah perlu bermula dengan aduan di Pejabat Agama Daerah oleh orang awam untuk mengisi aduan melibatkan pihak ketiga. Aduan ini memerlukan bukti dan maklumat yang cukup seperti gambar atau dokumen atau mesej di whatsapp atau facebook.
Bukti yang mencukupi membolehkan Pegawai Agama untuk membuka kertas siasatan. Jika bukti dan aduan tidak kukuh, kes berisiko untuk ditutup tanpa sebarang siasatan lanjut oleh Pegawai Penguatkuasa Agama.
Kertas siasatan yang dibuka dan diajukan kepada Pendakwa Syarie untuk diteliti laporan yang disiasat oleh Pegawai Agama. Jika kes tersebut kukuh untuk dibawa ke Mahkamah Syariah, barulah pendakwa akan memfailkan kes jenayah syariah terhadap saman pihak ketiga
Peruntukan undang-undang jenayah syariah terhadap kacau ganggu rumahtangga oleh pihak ketiga ada, tetapi kebanyakan kes sukar untuk dibuktikan dan sukar untuk Pendakwa Syarie meneruskan pendakwaan di Mahkamah Syariah
Jika seorang isteri mempunyai bukti yang kukuh melibatkan kecurangan pasangan seperti bukti gambar, video, resit hotel melibatkan perbuatan zina, isteri boleh membuat aduan terhadap kesalahan berkhalwat atau zina.
Ada juga Pejabat Agama Daerah yang mengambil pendekatan melaksanakan khidmat nasihat atau rundingcara oleh Pegawai Tadbir Agama dengan pihak isteri dan suami tersebut namun tidak semuanya berjaya.
Kebanyakan isteri menjadi marah dan dendam apabila melibatkan isu skandal suami dengan wanita lain atau pihak ketiga. Tujuan untuk menyaman pihak ketiga hanyalah untuk membalas dendam.
Nasihat saya, kaum wanita usah membuang masa untuk membalas dendam, biar hukum karma Allah memberikan balasan yang setimpal kepada suami yang curang dan perempuan tersebut.
IKLAN
Allah Maha Adil dan boleh bayar cash hukuman di dunia lagi, tak perlu tunggu kat akhirat. Tunggu dan lihat sahaja mereka jatuh tersungkur bila sampai waktunya. Yakin dengan Allah. Kebergantungan sepenuhnya kepada Allah.
Isteri mempunyai hak untuk memfailkan perceraian sekiranya sudah tidak lagi mahu meneruskan perkahwinan.
Namun ada isteri yang masih memberikan peluang kepada suami untuk berubah dan memperbaiki serta mempertahankan rumahtangga demi anak-anak yang masih kecil.
Pilihan di tangan pihak-pihak terlibat. Isu dalam rumahtangga kebanyakkan melibatkan attitude atau tingkah laku.
Isteri mahupun suami akan tertekan apabila meletakkan expectation yang tinggi untuk pasangan mereka berubah mengikut kehendak masing-masing.
Ketahuilah bahawa attitude atau tingkah laku manusia sukar untuk berubah memandangkan ianya telah dicorakkan atau diacuankan sejak kecil lagi yang dipengaruhi oleh faktor sekeliling.
Dua pihak yang berbeza corak didikan atau dibesarkan dalam persekitaran yang berbeza hidup bersama dalam perkahwinan memerlukan proses adjustment atau penyesuaian diri masing-masing.
Cinta sahaja tidak mencukupi untuk mengukuhkan kestabilan dan keharmonian rumahtangga.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kadangkala bukan mudah mencapai kata sepakat dalam adik beradik. Walau dilahirkan dari rahim yang sama, tapi perangai dan sikap berbeza-beza. Ada yang mudah mengalah, ada yang kuat merajuk, ada suka menguasai, ada nak jadi big boss dan macam-macam lagi perangai. Tapi dalam kebanyakan kes, kita sering mendengar, berebutkan harta menjadi punca putusnya ikatan persaudaraan apatah lagi jika harta diperoleh dengan cara tidak betul.
Tapi apa sekali pun terjadi, jangan sesekali putuskan ikatan persaudaraan kerana orang yang putuskan ikatan persaudaraan sesama keluarga dan menganggap ia bukan sebahagian daripada ahli keluarganya adalah asbab kita tak masuk syurga.
Ikuti penjelasan dari page Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan mengenai isu ini.
Jawapan :-
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad ﷺ, ahli keluarga Baginda ﷺ, sahabat Baginda ﷺ serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda ﷺ..
Kalimah Silaturrahim diambil daripada dua perkataan Arab iaitu “صلة” yang bermaksud hubungan dan “الرحم” bererti kaum kerabat yang terdekat. Ia membawa maksud memelihara dan menyambung hubungan dengan kaum kerabat yang terdekat.
Sebahagian Ulama berpendapat kalimah Rahim terbatas kepada mahram sahaja dan ada juga Ulama yang berpendapat ia adalah dikalangan ahli waris.
Dimaksudkan dengan “Rahim” apabila disebut silaturrahim ialah :
الأقارب من جهة أبيه وأمه كالجدات والأجداد والخالات والعمات وأولادهم والأخوال والأعمام وأولادهم
Maksudnya: “Kaum kerabat sebelah ayah dan ibunya seperti nenek, datuk, ibu saudara sebelah bapa, ibu saudara sebelah ibu, anak-anak mereka (sepupu-sepupu), bapa saudara sebelah bapa, bapa saudara sebelah ibu dan anak-anak mereka”.
Ancaman Memutuskan Silaturrahim
Memutuskan silaturrahim adalah termasuk antara–dosa dosa besar secara ijmak ulama. Memutus silaturrahim boleh berlaku dengan memencilkan hati rahimnya/kerabat terdekatnya dan meminggirkan mereka sama ada dengan cara tidak berbuat ehsan kepada mereka seperti tidak memberikan harta ketika mereka dalam keadaan yang sangat memerlukan sedangklan kita berkemampuan daripada sudut kewangan atau tidak menziarahi mereka tanpa ada sebarang keuzuran. Uzur yang dimaksudkan adalah seperti seseorang itu hilang sesuatu yang boleh menyatukan hubungan dengan mereka seperti hilang harta atau pun ada harta tapi harta tersebut hanya memenuhi hajatnya sahaja yang lebih utama untuk dibelanjakan.
Maksudnya: “Bukanlah orang yang menyambung (silaturrahim) itu adalah orang yang membalas kebaikan orang lain setimpal sepertimana yang dilakukan kepadanya, akan tetapi penyambung itu adalah orang yang jika ada yang memutuskan hubungan dengannya, dia bertindak menyambungnya.”
Riwayat al-Bukhari (5991)
Hadis ini mengisyaratkan bahawa seorang lelaki yang menyambungkan hubungan dengan rahimnya/ kaum kerabatnya yang tidak menyambungkan hubungan dengannya lagi adalah lebih afdhal daripada dia menyambungkan hubungan dengan kaum kerabatnya yang tidak memutuskan silaturrahim dengannya kerana itu antara akhlak baik yang amat disarankan oleh syarak.
Imam al-Nawawi Rahimahullahu Taala menyatakan :
صلة الرحم فهي الاحسان إلى الاقارب على حسب حال الواصل والموصول فتارة تكون بالمال وتارة بالخدمة وتارة بالزيارة والسلام وغير ذلك
Maksudnya: “Menghubungkan silaturrahim bermaksud berlaku ehsan kepada kaum kerabatnya yang terdekat berdasarkan keadaan penyambung dan yang disambung ; boleh jadi ia berlaku dengan sebab harta, kadang-kadang berlaku dengan cara berkhidmat kepadanya, kadang-kadang dengan melakukan ziarah, memberi dan menjawab salam dan sebagainya” (LihatSyarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim, 2/201)
Memutuskan silaturrahim boleh berlaku dengan cara menyakitinya, tidak menziarahinya, lalu datang rasa dipencilkan di dalam hatinya, atau mereka adalah kerabat fuqara yang sangat berhajat kepada bantuan sedangkan seseorang itu mempunyai harta yang melebihi hajatnya, selain itu juga dia mampu membantunya, namun begitu dia tetap juga tidak mahu membantunya.
Maksudnya: “Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya – Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya – zuriat keturunan – lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu.”. (Surah al-Nisaa’:1)
Maksudnya: “Kalau kamu tidak mematuhi perintah) maka tidakkah kamu harus dibimbang dan dikhuatirkan – jika kamu dapat memegang kuasa – kamu akan melakukan kerosakan di muka bumi, dan memutuskan hubungan silaturrahim dengan kaum kerabat?, (Orang-orang yang melakukan perkara yang tersebut) merekalah yang dilaknat oleh Allah serta ditulikan pendengaran mereka, dan dibutakan penglihatannya”. (Surah Muhammad: 22-23)
Ayat ini menjelaskan kepada kita agar kita takut kepada Allah untuk tidak memutuskan silaturrahim.
Berdasarkan ayat ini Imam Al-Qurtubi Rahimahullahu Taala menyatakan berkaitan perkataan أَرْحَامَكُمْ: “Perkataan Rahim boleh membawa makna Am dan Khas. Dimaksudkan dengan makna Am ialah kerabat dari sudut Agama. Mereka ialah saudara-saudara kamu seagama walaupun diantara kamu tiada pertalian kerabat. Maka wajib kamu menyambungkan silaturrahim berdasarkan keimanan dengan cara berkasih-sayang tolong-menolong, nasihat-menasihati, tidak memudharatkannya, berlaku adil, memberi hak yang sepatutnya dan menunaikan hak-hak yang wajib seperti memunaikan hak-hak orang yang meninggal dunia seperti memandikan, solat atasnya , mengebumikan dan juga hak-hak yang harus seperti menziarahinya ketika sakit. Adapun Rahim dari sudut yang khusus ialah membawa makna kaum kerabat dari sebelah pihak bapa dan ibu”. Maka wajib bagi mereka menunaikan hak yang khusus seperti memberi nafkah bersesuai dengan keadaaan mereka dan tidak melalaikan perkara yang dijanji pada waktu-waktu yang mereka perlukan”. (Lihatal-Jami’ Li Ahkam Al-Quran, 8/164)
Maksudnya: “Sesiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat maka hendaklah seseorang itu menyambung silaturrahim”. Riwayat al-Bukhari (4830)
Daripada Anas bin Malik bahawa Rasulullah ﷺ bersabda :
مَنْ أَحبَّ أَنْ يُبْسَطَ لَهُ في رِزقِهِ ويُنْسأَ لَهُ في أَثرِهِ فَلْيصِلْ رحِمهُ
Maksudnya: “Sesiapa ingin dilapangkan baginya rezekinya dan dipanjangkan untuknya umurnya, hendaknya dia menyambung silaturahim.”Riwayat al- Bukhari (5986) dan Muslim (2557)
Diriwayatkan oleh daripada daripada hadith Jubair bin Muth^im RadhiAllahu Anhu bahawa Rasulullah ﷺ bersabda :
لاَ يَدْخُلُ الجَنَّةَ قَاطِعٌ
Maksudnya: “ Tidak masuk syurga orang yang memutuskan silaturrahim”. Maksud “tidak masuk syurga” di sini adalah tidak masuk bersama golongan terawal (bukan ertinya dia tidak akan masuk syurga selama-lamanya padahal dia memiliki Iman). Riwayat Al-Bukhari (2408) dan Muslim (593)
Kaedah Bersilaturrahim Dan Keadaan Diharuskan Memutus Silaturrahim
Bersilaturrahim mempunyai pendekatan dan cara yang pelbagai. Antaranya:
Jika kamu boleh menziarahi rahimmu/kaum keramat terdekat denganmu maka jangan sekali kamu mengabaikannya. Hendaklah kamu menziarahi mereka. Tidak memadai kamu mengirimkan salam kepada mereka tanpa menziarahi mereka. Dalam beberapa keadaan memang memadai hanya dengan mengirimkan salam. Adapun jika berada di tempat yang sama, negeri yang sama, daerah yang sama kemudian tidak pula menziarahinya dalam jangka masa setahun, tidak juga dalam 2 tahun dan tidak juga menziarahnya pada tahun yang ketiganya, sedangkan dia mampu melakukannya maka inilah dosa memutuskan silaturrahim.
Adapun jika rahim atau kerabat terdekat tersebut tidak suka kerabatnya ini memasuki rumahnya dan dia tidak pula redha orang tersebut berbuat demikian serta orang tersebut ini pula tahu bahawa dia tidak menyenangi/tidak redha dia memasuki rumahnya maka tiada dosa dikenakan ke atasnya kerana kerabatnya itu tidak redha dia berbuat demikian. Jatuh tanggungjawab tersebut daripadanya. Walaupun begitu, dia masih lagi perlu bertindak mengirimkan salam kepadanya atau menyampaikan salam secara bertulis mahupun telefon. Lebih mudah lagi pada zaman ini dengan adanya sms, laman sosial, whatsapp, twitter dan sebagainya.
Namun, jika kerabatnya amat suka dia masuk ke rumahnya dan dia dibenarkan duduk di dalam rumahnya, maka tidak memadai dengan hanya mengirimkan salam bagi tempoh yang lama tidak bersua. Adapun jika dah berjumpa dengannya sebelum ini dalam tempoh yang terdekat maka sudah memadai dengan hanya kiriman salam.
Adapun jika seseorang itu memiliki keuzuran seperti dia berada di tempat yang jauh, atau luar negeri atau luar negara dan tidak mudah baginya untuk pergi menziarahi kaum kerabatnya, jika dia menghilangkan diri misalnya 3 tahun sedangkan dia masih lagi mengirimkan salam dari semasa ke semasa maka itu tidak mengapa.
Jika dia menziarahi kaum kerabatnya tetapi dia tidak mendapati dia di rumah, maka hendaklah orang tersebut meninggalkan pesanan di atas pintu rumahnya atau kepada jirannya: “ Saya adalah si fulan, saya telah datang menziarahimu tetapi saya dapati kamu tiada di rumah”, ini sudah memadai.
Antara keuzuran atau alasan yang menyebabkan seseorang itu dibenarkan tidak menziarahi kerabatnya/rahimnya seperti dia mendengar bahawa kaum kerabatnya ini telah melakukan riddah/murtad seperti mencaci Allah, para nabi, malaikat, atau mempersendakan al-Quran dan seumpamanya, maka orang ini tidak perlu lagi disambung hubungan silaturrahim dengannya.
Diharuskan memutuskan silaturrahim sekiranya kerabatnya itu fasiq disebabkan sikapnya meminum arak, meninggalkan solat, berzina dan seumpamanya. Perlu diingat tidak diharuskan memutuskan silaturrahim dengannya melainkan setelah memberitahunya terlebih dahulu apakah sebab kita bertindak sedemikian agar dia sedar dan meninggalkan perbuatan keji tersebut.
Maksudnya: “ Dan (sebaliknya) orang-orang yang merombak (mencabuli) perjanjian Allah sesudah diperteguhkannya dan memutuskan perkara-perkara yang disuruh oleh Allah supaya dihubungkan, serta mereka pula membuat kerosakan dan bencana di muka bumi, – mereka itu beroleh laknat, dan mereka pula beroleh balasan hari akhirat yang seburuk-buruknya”.(Surah ar-Ra’d : 25)
Berkata Ibnu Abi jamrah (dalam Kitabnya Bahjah An-Nufus jilid 4 hlmn 146) Rahimahullahu Taala: ”Silaturrahim boleh dilakukan dengan harta, menolongya ketika ia berhajat, membantunya menolok kemudharatan, bermuka manis, berdoa. Semua ini dilakukan sekiranya kaum kerabat tersebut mereka istiqamah di dalam kebaikan. Namun, sekiranya mereka golongan kuffar dan sering melakukan kejahatan maka memutuskan silaturrahim dengan mereka dengan niat kerana Allah SWT dan berusaha menasihati mereka( mengikut kadar kemampuan) kemudian memberitahu sekiranya ia berttrusan di dalam kejahatan yang dilakukan maka itulah menjadi sebab terputusnya silaturrahim. Maka tindakan inilah sebenarnya dinamakaan silaturrahim dengan mereka. (LihatFathul Bari Syarah Sohih Al-Bukhari, 13/521)
Namun, perlu diingat bahawa hubungan dengan mereka (yang fasik dan jahat ini) masih berterusan walaupun telah terputus, dengan sentiasa berdoa kepada mereka supaya Allah SWT memberi hidayah kepada mereka agar berubah ke arah kebaikan.
Maksudnya: “Wahai Manusia sebarkanlah salam, berilah makan, sambunglah silaturrahim dan solatlah diwaktu malam hal keadaan manusia sedang tidur, maka masuklah kamu ke dalam Syurga dengan sejahtera dan selamat. Riwayat Ibnu Majah (3251)
Hadis ini menerang dan meminta kita lakukan empat perkara iaitu:
Pertama: Sebarkanlah salam iaitu memberi salam kepada orang kamu kenal ataupun tidak. Kedua: Memberi makan dan minum kepada terutama kepada mereka yang memerlukan. Ketiga: Sambunglah silaturrahim antara kaum kerabat. Keempat: Solatlah dimalam hari diwaktu manuasia sedang tidur. Bermunajat kepada Allah SWT.
Memutuskan silaturrahim adalah antara sebab kenapa disegerakan azab seseorang di dunia lagi sebelum tibanya Hari Akhirat. Rasulullah ﷺ bersabda :
Mafhumnya, “Tidaklah sebuah dosa yang lebih pantas untuk disegerakan balasannya di dunia dan juga disamping yang sedang menantinya di Hari akhirat dibanding dengan dosa menzalimi manusia dan dosa memutuskan silaturrahim”. Riwayat Abu Dawud (4902), al-Tirmizi (2511) dan Ibnu Majah (4211)
Maksudnya: “Sesiapa yang ingin umurnya panjang, mendapat rezeki yang luas, dan menolak sesuatu yang buruk (bencana/musibah) maka hendaklah dia bertaqwa kepada Allah dan menghubungkan silaturahim” Riwayat Imam Ahmad (1171) dan al-Tabarani dalam al-Mu’jam al-Ausat (3108)
Kesimpulan : Maka, berdasarkan nas-nas yang diberikan maka menjaga dan menghubungkan silaturrahim merupakan perkara yang dituntut di dalam agama. Semoga kita bersama-sama termasuk di dalam golongan yang menyambung dan memelihara silaturrahim. Ameen.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ada yang mengatakan bergelar anak sulung dalam keluarga menjadi satu kelebihan. Tetapi ada juga yang mengatakan ia seperti suatu beban kerana terpaksa memikul tanggungjawab sementara kepada ibu dan bapa dalam keadaan tertentu.
Namun sebenarnya anak sulung ini dikatakan seorang yang cepat matang dan berani membuat keputusan. Malah ramai yang dikatakan mencari calon isteri dari mereka yang anak sulung ini kerana banyak kelebihan.
Selain menjadi kakak yang terbaik kepada adik-adiknya, ada faktor hebat membuatkan diri mereka adalah calon terbaik untuk dijadikan isteri.
Ayuh kita lihat ciri-ciri anak sulung yang pastinya menjadi calon isteri idaman dalam mencari syurga nan abadi bersama.
#1. Seorang Yang Matang
Biasalah anak pertama kan, perangai ‘kakak-kakak’ atau ‘abang-abang’ itu wajib ada. Mudah memaafkan, tidak kedekut, murah hati. Tak berdendam, anak sulung ni sejenis yang mudah memaafkan dan tidak kedekut. Mereka ini juga sentiasa murah hati, garang tetapi sebenarnya lembut hati.
#2. Ceria, Peyayang & Mudah Mesra
Dengan adanya sikap matang tu membuatkan mereka sentiasa ceria dan tidak suka terbawa-bawa emosi negatif. Dari kecil lagi ibu ayah sudah pupuk sifat penyayang pada anak pertama.
#3. Suka Tersenyum Walaupun Tengah Sedih
Mereka ini juga jenis tidak suka pamer kesedihan walaupun sedang bersedih. Anak sulung lebih banyak tersenyum sepanjang masa.
#4. Punya Sikap Bertanggungjawab
Sudah biasa mengggalas tanggungjawab sejak kecil lagi. Anak sulung ibarat sebagai ibu bapa yang selalu diharapkan untuk membantu mereka buat kerja rumah dan menjaga adik-adik lain.
#5. Seorang Yang Jujur
Memandangkan anda kerap jujur tentang adik beradik apabila berbicara dengan ibu bapa, jadi anda pasti selalu jujur dengan pasangan. Sikap jujur dan berterus terang sememangnya sudah menjadi sebahagian dari sifat natural anda, jadi siapa yang tidak mahukan isteri yang jujur bukan?
#6. Lebih Berdikari
Sebaik sahaja adik dilahirkan, pastinya ada sudah belajar untuk berdikari dalam kebanyakkan perkara. Anak sulung selalunya kuat dan boleh menjaga hal berkaitan diri sendiri tanpa mengharapkan orang lain. Ibu bapa memberi kepercayaan kepada anda walaupun anda seorang perempuan, kerana anak sulung kebiasaannya menjadi pembantu buat si ibu di rumah.
#7. Anak Sulung Biasanya Pandai Memasak!
Ini perkara yang pastinya ramai yang bersetuju, yang anak perempuan sulung pandai memasak! Oleh kerana sifat mereka yang berdikari, jadi memasak merupakan salah satu perkara yang biasa dilakukan, dan pastinya resipi asli dari si ibu menjadi kebolehan mereka! Bukan sahaja anda lemah lembut, malah dengan kepakaran memasak anda pasti ramai jejaka yang akan terpikat!
#8. Calon Ibu Yang Baik
Oleh kerana anda sudah terbiasa menguruskan adik-adik sedari kecil, pastinya anda sudah pakar dalam mengendalikan anak kecil malah menguruskan rumah apabila ibu sibuk menjaga anak-anak yang lain! Pastinya bila mempunyai anak sendiri, anda bertanggungjawab dan tidak akan mengabaikan keluarga.
#9. Seorang Pendengar Yang Baik
Anda sebagai kakak sudah biasa mendengar cerita dan aduan dari adik-adik, maka ini jelas menyatakan yang anda juga merupakan seorang pendengar yang baik. Anda setia mendengar celoteh si adik dan memberi nasihat kepada mereka.
#10. Sangat Rajin & Ikhlas
Anda selalu bantu ibu bapa menguruskan rumah apabila mereka tiada rumah, seperti memasak, berkebun, membasuh baju dan sebagainya. Anda juga melakukan dengan ikhlas kerana faham akan kesukaran ibu menguruskan keluarga tanpa bantuan apabila bapa ke tempat kerja.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Pernah tak berjumpa dengan orang yang rajin solat, banyak bersedekah tetapi otak porno. Maksud porno di sini bukan sekadar menonton video lucah tetapi juga melakukan perbuatan dan mengeluarkan kata-kata lucah.
Masyarakat kita sekarang ini memang mudah terdedah dengan apa sahaja yang berkaitan porno atau XXX atau perbuatan lucah. Apa tidaknya, dunia tanpa sempadan hari ini membolehkan semua orang akses ke media sosial yang ada bermacam-macam konten tidak elok.
Yang penting sekarang kita kena jauhkan daripada segala perkara porno atau lucah kerana perbuatan itu bukan sahaja berdosa malah menghitamkan hati.
Isu ini dikupas oleh ustaz Don Danial melalui akaun Instagramnya ddaniyaldbiyajid. Persoalan yang diangkat ialah bagaimana kita boleh memperbaiki diri (updgrade) kita yang banyak menonton konten porno di sosial media atau melakukan perkara lucah.
Solusi untuk ini ialah dengan tidak meninggalkan solat. Mungkin disebabkan ibadah kita itu, Allah ampunkan dosa-dosa kita yang melakukan kelakuan lucah. Jangan disebabkan kita berdosa, maka tidak perlu lagi lakukan ibadah. Pendapat ini adalah salah.
Sembahyang jangan ditinggal malah kena perbanyakkan. Solat perlu dilakukan dengan penuh penghayatan untuk mendapat keampunan Allah.
Mengulas lanjut, penghayatan solat ini sama lah juga bagaimana kita menghayati pengucapan perkataan “I love you” semasa zaman percintaan. Perkataan ajaib itu cukup bermakna bagi setiap pasangan.
Memasuki alam perkahwinan, perkataan “I love you“ sahaja tidak cukup. Penghayatan “I love you” dalam perkahwinan ialah kita kena pastikan rumahtangga yang dibina selamat.
Maksud selamat ialah sebagi ketua menyediakan rumah supaya ahli kelurga selamat ada tempat berlindung, memastikan ahli keluarga kenyang, ada makanan mencukupi, bahagiakan mereka dengan cara sebagai ketua keluarga yang berakhlak, bertanggungjawab sebagai suami dan ayah.
Penghayatan perkatan “I love you” itu samalah juga dengan penghayatan kita dalam solat. Semasa takbir, kita sebut nama Allah dan pada penghujung solat semasa beri salam, sekali lagi kita sebut nama Allah.
Allah ada lah satu zat yang sentiasa dekat dengan kita.
Semasa kita solat, surah al -Fatihah yang kita baca itu adalah doa agar Allah beri nikmat menunjukkan jalan kebaikan.
Kita kena hayati solat agar diberikan petunjuk sebagaimana jalan yang dilalui para nabi, orang soleh, orang syahid dan orang-orang yang benar. Tak boleh ikut jalan selain itu.
Kita sebagai manusia memang selalu melakukan kesilapan. Bukan tidak boleh lakukan kesilapan tetapi, di saat kita melihat atau melakukan perbuatan lucah atau salah, di saat itu lah kita harus terus ingat perlu perbaiki diri dengan membanyakkan ibadah untuk menghapuskan dosa. Solat akan membantu kita menghindari perlakuan lucah.
Baru baru ini tular teguran ulamak tersohor dalam bidang tajwid Syeikh Dr. Aiman Suwaid terhadap qari daripada nusantara termasuk daripada Malaysia yang melagukan al-Quran.
Teguran...