Allah tidak akan menguji kehidupan seseorang itu melainkan mampu. Meski bukan semua mampu hadapi ujian berat itu tetapi mampu untuk belajar sesuatu daripada apa yang dihadapinya.

Firman Allah SWT dalam al-Quran bermaksud: “Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: ‘Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya, Kami menguji orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahui-Nya orang yang berdusta.’” (Surah al-Ankabut, ayat 2-3).

Antara tujuan Allah SWT memberikan ujian kepada hamba-hamba-Nya adalah untuk melihat siapakah di antara mereka yang sabar dan baik amalannya. Tambahan pula, setiap ujian yang ditimpakan oleh Allah SWT ini, berbeza-beza melihat kepada kemampuan setiap hamba-Nya.

Firman Allah SWT:

الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا

Maksudnya: “Dialah (Allah SWT) yang telah menciptakan adanya kematian dan kehidupan untuk menguji kamu, siapakah di antara kamu yang lebih baik amalannya.” (Surah Al-Mulk : 2)

Firman Allah SWT lagi:

لَا يُكَلِّفُ اللَّـهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا

Maksudnya: “Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya.” Surah Al-Baqarah: 286 (sumber Mufti Wilayah)

Dari satu perkongsian fb Farah Adilah Shamsudin, dirinya berkongsi betapa ujian itu maha berat bila mana dia kehilangan ibu dan ayah selang seminggu dalam bulan Jun ini akibat Covid-19 dan masalah kesihatan. Bukan itu dia juga kehilangan adiknya dan makcik dalam hari yang sama pada 23 Jun lalu dalam tempoh beberapa jam saja. Ternyata, bukan semua mampu hadapi namun Allah sentiasa bersama hamba-hambaNya yang redha. Mari kita sama-sama doakan agar diri Farah Adilah diberi kekuatan untuk menghadapi ujian ini dengan hati yang redha.

IKLAN


Dalam hantaran semalam di fbnya, Farah berkongsi luahan rasanya ini selepas diuji kehilangan ayah tersayang semalam.

Sebagai anak kedua, dirinya memaklumkan, ayah kesayangannya Shamsudin bin Abdullah telah kembali ke rahmatullah pada 27/6/2021 jam 5.01pagi tadi di ICU Hospital Sungai Buloh.

Moga arwah di tempat di kalangan orang-orang beriman di syurga kelak. Amin. Mohon doa dari semua ya. Al Fatihah. Untuk pengetahuan semua, ayah boleh diuruskan pengebumiannya seperti kematian biasa.

Kematian ke 4 dalam bulan ini utk keluarga terdekat saya.

1.Azizah Mohd Yusoff(mama):15 jun 2021 8.30pg
2.Normah Mohd Yusoff (mak cik):23 jun 2021 3.20pg
3.Farah Nadiyah Shamsudin (adik): 23 jun 2021 7.11ptg
4.Shamsudin Abdullah (ayah):27 jun 2021 5.01 pg

IKLAN

Allahuakbar, betapa kerdilnye aku Ya Alla. Tak terdaya melawan takdirmu. Sungguh kuat ujianmu. Tiadalah daya ku Ya Allah. Aku mohon ampun atas segala salah dan silap ku. Ampunilah aku. Janganlah kau ambil lagi keluargaku Ya Allah.

Allah, damailah ayah di negeri abadi. Berbahagialah bersama mama, adik dan Cik Mok. Tunggu kami di sana ayah. Kami akan menyusul.

Sebelum ini pada 23 Jun dirinya turut berkongsi kesedihan bila mana adik kesayangannya meninggal dunia. Tambah Farah Adilah dia kehilangan dua ahli keluarga pada tarikh itu di mana adik dan makciknya disahkan meninggal dunia.




Kongsinya, sungguh aku lemah.Ya Allah. Ya Allah. Ampunkan dosaku Ya Allah. Maafkan aku Ya Allah. Sungguh berat ujian mu Ya Allah.

Rahmati adikku, rahmatilah dia. Ampunkan dosa dosanya. Sesungguhnya aku menjadi saksi kepada segala kebaikannya Ya Allah. Mohon doa dari kalian semua agar adik saya, makcik saya dan ibu saya di tempatkan di syurga yang tertinggi dan ditempatkan di kalangan orang-orangberiman di syurga kelak Amin. Damailah mama, Iya dan Cik Normah. Kalian sudah pun menjadi bidadari syurga. Berehatlah la dari kesakitan dan fitnah dunia. Kami akan menyusul.
Mohon doa dari semua ya. Al Fatihah. Sumber Fb : Farah Adilah

IKLAN

Untuk yang mahu mencari jodoh, jom sertai webinar jodoh kami.

WEBINAR JODOH : SUAMI KIRIMAN ILAHI

Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh

Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..

Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku” ‍‍

Jelas dan yakin dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)

Akan dijauhi heartbreak dan lelaki yang tak serius

Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis

Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-jodoh-suami-kiriman-ilahi/