Sebelum ini viral kisah perkahwinan antara peserta program Pencetus Ummah (PU) Abu Sufyan dengan isterinya Hana Azraa kerana dalam masa sama terpaksa melepaskan isteri pertamanya yang sedang mengandung ketika itu.
Namun rupanya perkahwinan dibina tidak bertahan lama. Semalam Hana Azraa mendedahkan bahawa dia sudahpun berpisah dengan PU Abu.
Perkara ini dikongsi di laman Instagram miiknya bagi menjelaskan segala spekulasi mengenai status hubungannya dengan PU Abu.
Dia memberitahu penjelasan ini adalah bagi menerangkam segala tanya tanya serta spekulasi untuk mengelakkan manipulasi daripada mana-mana pihak.
IKLAN
Menurut Hana mereka kini tidak lagi tinggal sebumbung dan bukan lagi suami isteri. Dia juga turut memohon supaya segala isu berkaitan PU Abu ditanyakan terus kepada empunya badan termasuk hubungan bekas suaminya dengan mana-mana wanita lain.
Dalam pada itu, Hana yang jugaa nama sebenarnya Nurhannah Azra Mohd Zakir turut enggan membuka mulut mengenai punca sebenar perpisahan mereka sebaliknya menganggap apa yang berlaku ada hikmah disebaliknya.
Pasangan ini mendirikan rumah tangga pada Mei tahun lalu dan dikurniakan cahaya mata bernama MUhammad Uwais Al-Mateen pada 1 Februari.
IKLAN
Baiklah. Terlalu lama menjadi teka teki. Dan banyak pihak mempersoalkan dan bertanya mengenai status Hana. Dan pelbagai spekulasi & manipulasi terutamanya telah dibuat dari beberapa pihak.
Disini, Hana perjelaskan khas untuk semua supaya tiada lagi tanda tanya & sebarang spekulasi serta manipulasi dari mana mana pihak.
Pertama sekali, benar Hana dan Abu sufyan sudah tidak mempunyai apa apa hubungan. Kami tidak lagi tinggal sebumbung. & kami bukan lagi suami isteri. Andai keluar dari mulut beliau bahawa kami masih suami isteri, saya tak tahu kenapa kerana apa yang pasti dia tahu apa yang berlaku dan setiap perkataan yang di ucap keluar dari mulut beliau.
IKLAN
Kedua nya, berhenti bertanyakan pada Hana soal hubungan Abu Sufyan dengan mana mana wanita. Sama ada wanita itu berstatus isteri beliau atau pun tidak, sila terus bertanyakan pada tuan empunya badan. Tolong ya.
Hana yakin, ramai dikalangan followers Hana pernah nampak dengan mata & kepala sendiri. Kalau tidak, tak adalah soalan soalan jerat di tuju pada Hana. Jadi, Hana minta tolong berhenti kaitkan apa apa isu berkaitan mereka dengan Hana. Antara mereka berdua bukanlah urusan saya.
Kenapa, mengapa, bila, bagaimana tentang berakhirnya urusan rumahtangga kami maaf Hana tak akan bercerita. Cukup semua tahu dan harap nya sesetengah pihak berhenti provoke di DM
Apa pun yang terjadi, semoga ada hikmah yang terbaik untuk kita semua. In shaa Allah. Hana yakin ada hikmah buat Hana & anak anak terutamanya. Terima Kasih. & apa pun Hana ingin memohon maaf pada semua dari awal, sehinggalah perkenalan kita pada hari ini. Stay at home & stay safe everyone
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Perkembangan teknologi digital hari ini membolehkan sesiapa sahaja bertindak seperti wartawan di lokasi bagi sebarkan gambar orang meninggal dunia dan dan ‘berita’. Apa sahaja yang difikirkan akan menarik perhatian pengguna sosial media, maka ‘berita’ tersebut akan dimuat naik dengan harapan boleh menjadi viral dan sensasi.
Salah satu ‘berita’ yang kerap kita lihat ialah keberanian mereka memuat naik gambar mayat atau jenazah dalam keadaan yang mengerikan atau yang mengaibkan. Di sini orang ramai perlu maklum apa yang boleh dan tidak dilakukan.
Assalamualaikum W.B.T. Sesetengah masyarakat kita yang gemar mengambil dan menyebarkan gambar mangsa kemalangan atau kes tertentu di media sosial, apakah hukum perbuatan ini dari perspektif agama?
Jawapan:
Sabda Nabi Muhammad S.A.W:
لايؤمنأحدكمحتىيحبلأخيهمايحبلنفسه Maksudnya: “Tidak beriman seseorang daripada kamu sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri”. (Riwayat al-Bukhari: 13 dan Muslim:45)
Berdasarkan hadis di atas, jelaslah bahawa seorang muslim hendaklah menyukai segala kebaikan yang diperoleh oleh saudara muslim yang lain sebagaimana dia menyukai kebaikan itu untuk dirinya, dan membenci segala keburukan yang menimpa saudara muslim yang lain sebagaimana dia membenci keburukan itu menimpa dirinya.
Oleh itu hendaklah seseorang muslim berlaku ihsan dan berbuat baik kepada saudara semuslim-nya yang lain, menutup segala keaibannya serta menjaga hak-hak ke atas mereka (sesama muslim).
Justeru, pada asasnya perbuatan menyebarkan gambar mayat si mati adalah haram dan bercanggah dengan moral dan akhlak Islam kerana hal tersebut boleh membuka aib si mati dan menyakiti hati keluarga waris.
Islam sangat menitikberatkan kewajipan seseorang Islam terhadap saudaranya yang lain iaitu antaranya menjaga nyawa, harta dan kehormatan diri sebagaimana sabda Nabi S.A.W:
كُلُّالْمُسْلِمِعَلَىالْمُسْلِمِحَرَامٌ،دَمُهُ،وَمَالُهُ،وَعِرْضُهُ Maksudnya: “Hak setiap muslim ke atas muslim yang lain adalah haram (baginya mencerobohi) maruahnya, hartanya dan darahnya”. (Riwayat Muslim: 2564)
Berdasarkan hadis di atas, ia menunjukkan kewajipan seseorang muslim terhadap saudaranya yang lain maka haram ke atasnya untuk menumpahkan darah saudara muslim yang lain, mencerobohi hartanya seperti mencuri atau merompak atau menipu dalam urusan jualbeli, dan hendaklah menjaga kehormatan dirinya iaitu tidak boleh menghina sifatnya atau rupa paras atau keturunannya kerana hal itu boleh menjatuhkan kehormatannya dan hendaklah memelihara kemuliaan dirinya. (Rujuk: Al-Adab al-Nabawi, 1/137).
Firman Allah S.W.T:
….ولقدكرمنابنيآدم Maksudnya: “Dan sesungguhnya kami telah memuliakan anak Adam…..”. ( Surah al-Isra’ : 70)
Ayat di atas menunjukkan Allah S.W.T. memuliakan manusia samada semasa hidup atau matinya. Dan tidak syak lagi apa yang diharamkan oleh seseorang muslim ke atas saudaranya ketika hidup sama seperti pengharamannya setelah meninggal dunia.
Oleh itu, berdasarkan dalil-dalil di atas wajib ke atas kita untuk beradab dan memuliakan saudara muslim yang lain samada ketika hidup ataupun setelah meninggal dunia. Segala perkara yang boleh membawa kepada pencerobohan nyawa, harta dan kehormatan diri seseorang muslim adalah haram dan dilarang di sisi agama kita yang mulia.
Selain itu, perbuatan menyebarkan gambar mayat yang kurang elok atau tidak menutup aurat adalah suatu bentuk pendedahan aib dan ia merupakan suatu perkara yang ditegah dalam agama. Malah tiada khilaf dalam kalangan para ulama’ bahawa wajib menutup aurat jenazah. (Rujuk: Hasyiyah al-Dasuqi, 1/408).
Sehinggakan para ulama menitikberatkan hendaklah dijaga aurat dan aib si mati sekalipun ketika urusan memandikan jenazah.
Berkata Imam al-Nawawi: “Dan disunatkan agar ditutup mayat (ketika memandikan jenazah) daripada orang lain, kerana berkemungkinan terdapat pada badannya itu suatu aib yang beliau menutupinya dahulu (ketika dia hidup), dan boleh jadi terdapat badannya itu suatu tompokan darah, lalu disangka oleh orang yang melihatnya itu sebagai suatu hukuman baginya (mayat itu).” (Rujuk: Al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 5/154).
Riwayat Abu Daud (3140), Ibnu Majah (1460)
Apatah lagi sekiranya keadaan mayat tersebut mengaibkan seperti tertanggal anggota dari badan, terburai jasad dan sebagainya maka itu boleh membuka aib si mayat tersebut. Jelaslah bahawa perbuatan seperti ini adalah sangat tidak bertanggungjawab dan dilarang tegas oleh agama.
Oleh itu, berdasarkan dalil-dalil di atas jelaslah bahawa wajib ke atas kita menutup aurat dan aib seseorang sekalipun orang tersebut telah meninggal dunia.
Malah wajib hukumnya bagi seorang muslim menutup apa juga yang tidak disukai oleh seseorang ketika hidupnya.
Barangsiapa yang melakukan sebarang perbuatan yang mendedahkan aurat dan aib si mati maka dia telah tergolong dalam golongan yang mencerobohi maruah saudara muslimnya yang lain dan ianya termasuk dalam perkara yang dibenci oleh Allah dan RasulNya.
Kesimpulan:
Perbuatan menyebarkan mayat orang yang meninggal dunia adalah haram kerana ia boleh mendedahkan aib si mati dan menyakiti hati keluarga waris.
Tambahan pula, sekiranya keadaan mayat yang agak tidak sempurna seperti terdedah aurat, tertanggal anggota tubuh dari badan maka haram menyebarkan gambar tersebut kerana Islam melarang umatnya mendedahkan aurat dan hal tersebut boleh menjatuhkan kehormatan si mati.
Selain itu ia boleh mendatangkan trauma kepada keluarga si mati dan boleh mengundang pelbagai perkara yang tidak diingini. Justeru, perbuatan menyebarkan gambar mayat perlu dihentikan kerana ia bercanggah dengan etika, moral dan akhlak Islam.
Di samping itu, individu yang melakukan perbuatan ini juga harus diambil tindakan tegas agar fenomena ini tidak berleluasa dalam masyarakat.
Wallahu a’lam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Mohon semua doakan Nad Zainal yang berada di ICU.’ Ditidurkan dan paru-paru berdarah serta masih tak sedarkan diri.
Pelakon Nad Zainal kini diuji dengan keadaan kesihatan yang kurang baik. Dia terpaksa ditidurkan selama dua hari selepas dimasukkan ke unit rawatan rapi (ICU) Hospital Pakar Ampang Puteri.
Perkara tersebut dimaklumkan rakan baiknya, Aina Liza menerusi satu pesanan WhatsApp sebentar tadi.
“Saya baru dapat ‘green light’ untuk berkongsi berita ini. Nad ditidurkan dua hari sebab paru-paru dia berdarah. Dah dapat keluarkan semua darah jadi doktor tidurkan dia supaya boleh rehat dan paru-paru kembali kering.
“Tadi, tak dapat nak kongsi (berita) ini sebab nak tunggu kebenaran keluarga dia. Sama-sama kita doakan Nad okey,” kata Aina.
Sementara itu, seorang lagi rakan baik Nad yang juga pelakon, Ungku Ismail Aziz memohon doa orang ramai agar Nad atau nama sebenarnya, Farah Nadia Zainal Abidin diberikan kesembuhan.
Nad Zainal Yang Berada Di ICU
“Saya pohon doa-doa semua buat Nad Zainal yang dimasukkan ke wad ICU (semalam) disebabkan jangkitan kuman di paru-paru.
“Beberapa prosedur telah dilakukan dan menurut doktor yang merawatnya keadaannya stabil tapi keadaannya tidak berapa okey. Mohon doa ya semua. Allahumma Yashfiihaa,” coretnya menerusi Instastory.
Sebelum itu, dilaporkan Nad dimasukkan ke ICU hospital selepas dua hari keadaan kesihatannya tidak begitu baik barangkali disebabkan simptom Long Covid.
Ditidurkan & Paru-Paru Berdarah
“Besar kemungkinan, dia mengalami gejala Long Covid selepas sembuh daripada virus maut tersebut beberapa bulan lalu.
“Kalau nak tahu perincian lanjut tentang keadaannya mungkin boleh hubungi bekas suaminya, Faliq atau rakan rapatnya, Ungku Ismail,” ujar Aina.
Menurutnya lagi, Nad sudah mengadu tidak sedap badan sejak dua hari lalu namun membiarkan keadaan itu berlarutan hinggalah semalam.
“Dia ingatkan boleh sembuh sendiri tapi tunggu punya tunggu, keadaannya semakin memburuk. Sampai tak boleh bangun. Itu yang kena masuk hospital.
“Saya minta orang ramai mendoakan agar Nanad diberikan kesembuhan secepat mungkin. Insya-Allah,” katanya lagi.
Terdahulu, Aina menerusi satu hantaran dalam Instastory menulis: “Assalamualaikum semua. Mohon semua doakan Nad Zainal yang sedang berada dalam ICU. Semoga beliau diberikan kesembuhan sepenuhnya. Amin.”
Sebuah hadis meriwayatkan amalan Rasulullah yang turut melazimi ziarah menjenguk orang sakit. Hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Aisyah RA menyatakan Rasulullah sering membaca doa ini kepada sahabatnya yang sedang sakit
Bacaan Rumi : Allahumma rabban nasi, adzhibil ba’sa. Isyfi. Antas syafi. La syafiya illa anta syifa’an la yughadiru saqaman.
Maksud : Tuhanku, Tuhan manusia, hilangkanlah penyakit. Berikanlah kesembuhan kerana Kau adalah penyembuh. Tiada yang dapat menyembuhkan penyakit kecuali Kau dengan kesembuhan yang tidak meninggalkan rasa sakit.- (Hadis Riwayat Bukhari)
Kashoorga: Semoga Nanad cepat sihat dan dipermudahkan.
Mulai esok, umat Islam akan menyambut Aidilfitri. Tanda berakhirlah sudah bulan Ramadhan yang penuh kemuliaan, bulan penuh keampunan serta penuh kerahmatan. Aidilfitri adalah hari kemenangan umat Islam sebulan berpuasa.
Tiada beza dengan tahun lalu, ini kali kedua masyarakat Islam akan beraya di rumah masing-masing di mana syaratnya lebih ketat berikutan perlaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dari 12 Mei hingga 6 Jun di seluruh negara. Tiada boleh rentas dearah mahu pun negeri malah ziarah hari raya juga tidak dibenarkan demi memastikan rantaian COVID-19 dapat diputuskan.
Bagi yang sudah berkeluarga tentu sekali ingin menjadi imam solat sunat Aidilfitri. Solat sunat Aidilfitri ini sunat muakad (dituntut). Hukum menunaikan solat hari raya di rumah sama ada sendirian atau berjemaah adalah harus dan sah. Bagi yang mempunyai ahli keluarga, imam harus membaca khutbah manakala yang bujang, tiada keperluan membaca khutbah.
Apa yang harus difahami, solat sunat Aidilfitri dua rakaat ini, segala rukun dan syaratnya adalah perlu bertakbir tujuh kali pada rakaat pertama dan lima kali pada rakaat yang kedua dan disertakan dengan bertasbih di antara tiap-tiap takbir.
Berikut adalah panduan yang boleh diikuti oleh ketua keluarga untuk solat sunat Aidilftri esok. Panduan ini dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Agama Islam (JAKIM).
Mulakan dengan takbir raya
Bacaan untuk rakaat pertama
Bacaan bagi rakaat kedua
.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kucing kesayangan mati memang boleh menyebabkan kesedihan pada seluruh ahli keluarga. Dalam masa yang sama ia juga boleh menimbulkan dilema terutama jika tinggal di...