Setiap orang diberikan rezeki berbeza-beza. Ada yang dilimpahi dengan kekayaan, hidup sederhana dan ada juga yang dikurniakan anak ramai tetapi orang sebelah pula bertahun kahwin masih belum ada suara tangisan si kecil.
Namun apa sahaja yang Tuhan berikan kepada hamba-Nya adalah untuk menguji sejauh mana seseorang itu boleh mengikut segala suruhan yang diwajibkan seperti bersolat, puasa dan sebagainya.
Hidup di dunia ini jangan terlalu sombong kerana semua di atas dunia ini hanyalah pinjaman dari Allah semat-mata. Bila Dia mengkehendaki, bila-bila sahaja boleh ditarik tanpa terlambat sedikit pun.
Perkongsian wanita ini Asmidar Hanan di laman sosial Facebook ini memberi ingatan siapa kita di sisi Allah. Sila hadam dan jadikan ia nasihat yang sangat bermanfaat.
Rezeki seseorang itu berbeza-beza. Bab jodoh, anak dan sebagainya
Hidup setiap orang tak sama.
Ada orang Allah rezekikan otak yang bijak, belajar dan belajar tak henti. Ada orang lain pon minat belajar, tapi tak berapa nak pandai.
Ada orang Allah rezekikan jodoh awal. Habis SPM, terus kahwin. Ada orang nak kawin awal, tapi jodoh belum tiba.
Ada orang Allah rezekikan anak cepat. Ada orang kawin dah lama kawin, belum punya anak.
IKLAN
Ada orang Allah rezekikan jaga mak ayah. Kerja biasa biasa, tapi mampu bahagiakan hati mak ayah. Ada orang gajinya besar, tapi pulang jenguk mak ayah setahun sekali belum tentu.
Ada yang diberikan rezeki melimpah ruah tetapi orang lain pula ibarat kais pagi makan pagi
Ada orang Allah rezekikan harta melimpah ruah, bisnes menjadi. Ada orang dah berpuluh tahun struggle bisnes, masih kais pagi makan pagi.
Ada orang habis belajar, terus kerja gaji 5k. Ada yang dah 10 tahun habis belajar, masih lagi bergaji 2k.
Setiap orang Allah beri kebaikan, ada kelemahan juga dalam diri kita. Dan kelemahan kita tu, kelebihan pada diri orang lain.
IKLAN
Allah itu Maha Adil. Manusia tidak sempurna Allah ciptakan supaya kita belajar bersyukur.
Bila jumpa orang yang timeline atau aturan masa tidak sama dengan kita, kawal mulut!
Tetapi diingatkan jangan cepat mengecam, sebaliknya beri kata sokongan
Jangan cepat mengecam. Cari sisi positif, berikan kata sokongan.
“bagusnya kau ni asyik belajar. Aku doakan, kau dapat berbakti kepada anak bangsa kita.”
IKLAN
“takpe kau belum kawin, kau ada banyak masa untuk explore diri sendiri.”
“takpe belum ada anak. Nanti Allah akan bagi. Sekarang Allah bagi masa honeymoon. Lepas ni Allah bagi beturut turut anak untuk kau,”
“berkatnya hidup kau. Kau sempat bahagiakan mak ayah,”
Sentiasa bersyukur dengan apa yang Allah beri pada kita
Kata kata positif yang kita berikan, akan buat hati kita tenang. Hati kawan kita yang mendengar juga bahagia. Bersyukur setiap Allah dah beri pada kita.
Sebab,
Sampai bila bila pon, kita tak boleh dan tak mampu paksa orang lain untuk berada dalam timeline atau aturan masa yang sama macam kita.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Allah suruh isteri minta duit pada suami.’ Mintalah sebab sayang, bimbang akhirat nanti lelaki dihisab. Minta duit pada suami bukan disebabkan mata duitan, tetapi sebab kasihankan suami.
Nafkah memang sudah menjadi tanggungjawab suami, oleh hal demikian tidak menjadi kesalahan bila seorang isteri meminta-minta nafkah daripada suaminya.
“Allah suruh.”
“Allah sudah kata. Allah tinggikan darjat lelaki (suami) kerana memberi nafkah kepada perempuan (isteri).”
“Minta.”
“Minta macam kita minta duit daripada mak, ayah kita.”
“Kita minta elok-elok.”
“Kalau hari ini tak bagi. Minta lagi esoknya.”
“Kita minta sebab kita sayang. Nak suami kita selamat.”
“Takut di akhirat nanti suami kena siksa sebab tak bagi nafkah.”
Minta Duit Pada Suami
Sahabat. Kita jadi isteri. Minta sajalah belanja dapur, diri kita dan anak-anak dari poket suami. Minta macam kita minta duit dari mak dan ayah. Selagi tak dapat. Kita merengek. Buat-buat merajuk. Usahakan sampai berjaya.
Jangan kerana kita berniaga online. Kerja makan gaji. Dapat harta pusaka. Kita biarkan suami kita tidak keluarkan duit nafkah. Mungkin kita hendak jadi insan mulia. Reda apa sahaja.
Niat yang baik itu kadang mengundang musibah. Allah tak suruh begitu. Allah suruh lelaki menafkahi wanita. Allah tinggikan darjat lelaki kerana menafkahi wanita.
Jatuh martabat lelaki yang mencuaikan tanggungjawabnya. Bermula dengan rasa tenang mendapat reda isteri yang tidak menuntut nafkah.
Mintalah Sebab Sayang
“Allah suruh.”
Isteri. Minta duit belanja dari suami. Usah malu-malu. Usah kasihan dengan mata kasar. Kasihan dengan mata hati.
Kasihannya suami ku jika dihisab nanti. Malaikat memberitahu di hadapan Allah. Dia suami zalim.
Tidak membelikan untuk isteri pakaian baru untuk hari raya. Malah, tidak membelikan untuk isteri syampoo hingga isterinya bau hapak.
Tidak membelikan makanan hingga isterinya bekerja dan menafkahi dirinya. Serta tidak menyediakan belanja anak-anak. Hingga isterinya menangis malu menolak permintaan anak-anak.
Bimbang Akhirat Nanti Lelaki Dihisab
Nah. Buka luas-luas mata hati. Jangan kerana sempitnya rezeki kita rasa lemas dan ingin terjun ke tasik. Nanti betul-betul lemas dibuatnya.
Perlahan-lahan cuba minta nafkah dari suami. Dari seringgit dua kepada puluhan ringgit sehari. Minta dan terus minta setiap hari.
Insyallah rezeki suami akan semakin lapang kerana diberkati Allah. 1 ringgit belanja untuk isteri adalah wang yang sangat baik nilainya di sisi Allah.
Kerana si suami telah menunaikan hak isteri. Menunaikan tanggungjawab suami. Mendapat pahala sedekah kepada keluarga.
Pesannya cuma 1. Isteri, mintalah duit belanja dari suami.
Perkara paling “ditakuti” kita ialah kehilangan orang yang kita sayang, diuji sakit, kemiskinan dan lain-lain lagi. Namun semua ujian yang diberi oleh Allah itu sebenarnya ada hikmah yang tidak kita ketahui
Kita lupa bahawa Allah SWT adalah sebaik-baik pelindung dan penolong. Jelas apa yang terjadi adalah kerana Allah sayang kepada kita sebagai hamba-Nya. Jika kita melalui lima perkara ini, itu tandanya Allah sayang kita.
Diuji kesedihan
Hamba yang disayangi oleh Alla kerap diberi kesedihan. Sebab di sebalik kesedihan kita lalui itu, seorang hamba akan sering menyebut nama-Nya di bibir dan hati. Minta agar kesedihan dirinya dihilangkan dan digantikan dengan kebahagiaan.
2) Diuji sakit
Saat diuji dengan kesakitan, kita akan sentiasa memohon kesembuhan dari Allah Taala. Kita akan merayu dan menangis agar semua kesakitan kita itu diganti dengan kesembuhan. Tidaklah Allah meletakan penyakit dan tidak pula meletakkan ubatnya. Dengan ujian sakit, Allah juga menghapuskan dosa-dosa kita.
3) Diuji kehilangan
Mengambil sesuatu yang kita sayang terutama pasangan, anak-anak, ibu atau ayah adalah satu ujian yang sangat hebat buat seseorang. Namun di sebaliknya ia kembali mengingatkan kita bahawa apa yang kita ada hanyalah pinjaman semata-mata. Dengan kehilangan, kita akan sering menyebut nama-Nya agar diberikan ketabahan.
4) Diuji susah
Siapa kata susah adalah ujian dan tanda Allah berpaling dari kita? Sebaliknya dengan ujian kesusahan kita akan belajar redha dan sabar.
5) Diuji derita
Jiwa yang menderita akan selalu dekat pada-Nya. Terkadang bila diuji dengan kesenangan dunia, akan membuatkan kita lalai mengingati Allah SWT.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Apa yang harus dilakukan oleh seorang suami jika mengetahui bahawa isteri tidak lagi perawan ketika sesudah dinikahi? Dan di malam pertama itu, sang isteri mengaku pernah melakukan dosa zina. Adakah suami berhak berhak memutuskan ikatan nikah itu kerana di akad nikah pasangan menulis dirinya perawan tetapi ternyata tidak.
Pertamanya, islam mengajarkan kepada umatnya yang tidak terlepas melakukan dosa yang terkait dengan Allah agar merahsiakan dosa itu dan harus diselesaikan antara dirinya dengan Allah. Pendosa hanya perlu bertaubat menyesali perbuatannya tanpa harus menceritakan dosanya kepada sesiapapun termasuk kepada orang terdekat dengannya.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam menasihatkan,
“Siapa yang tertimpa musibah maksiat dengan melakukan perbuatan semacam ini (perbuatan zina), hendaknya dia menyembunyikannya, dengan kerahsiaan yang Allah berikan.” (HR. Malik dalam Al-Muwatha’, 3048 dan al-Baihaqi dalam Sunan as-Sughra, 2719).
Kerana dalam isu dosa ini apa yang paling penting ialah segera bertaubat, memperbaiki diri tanpa harus memalukan dirinya di hadapan orang lain.
Imam Ibnu Baz rahimahullah pernah ditanya tentang suami yang menikahi gadis. Di malam pertama, ternyata suami merasa isterinya tidak perawan. Antara penjelasannya adalah ini.
فإذا ادَّعت أنَّها زالت البكارة في أمر غير الفاحشة : فلا حرج عليه ، أو بالفاحشة ولكنها ذكرت له أنها مغصوبة ومكرهة : فإن هذا لا يضره أيضاً ، إذا كانت قد مضى عليها حيضة بعد الحادث ، أو ذكرت أنها تابت وندمت ، وأن هذا فعلته في حال سفهها وجهلها ثم تابت وندمت : فإنه لا يضره ، ولا ينبغي أن يشيع ذلك ، بل ينبغي أن يستر عليها ، فإن غلب على ظنه صدقها واستقامتها : أبقاها ، وإلا طلقها مع الستر ، وعدم إظهار ما يسبب الفتنة والشرّ .
Jika isteri mengaku bahawa keperawanannya hilang bukan kerana hubungan badan, maka suami tiada masalah mempertahankan isterinya. Atau kerana hubungan badan, namun sang isteri mengaku dia diperkosa atau dipaksa, maka suami tidak masalah mempertahankan isterinya, jika isteri sudah mengalami haid sekali setelah kejadian itu sebelum dia menikah.
Atau dia mengaku telah bertaubat dan menyesali perbuatannya dan dia pernah melakukan zina ini kerana terkesima pada dunia dan sekarang sudah bertaubat, tidak masalah bagi suami untuk mempertahankannya. Dan pengakuan isteri itu tidak sewajarnya disebarkan kepada orang lain hatta keluarga kerana suami harus merahsiakannya.
Jika suami benar-benar yakin sang isteri berlaku jujur dalam hal ini dan isterinya juga baik, boleh untuk suami mempertahankan perkahwinan itu. Namun masa yang sama, suami ada hak untuk menceraikan isteri tetap perlu merahsiakan perihal itu agar emosi isteri terjaga. Paling penting tidak menyebarkan rahsia itu yang boleh mengakibatkan terjadinya fitnah dan keburukan.
Kedua, apabila sebelum menikah suami mempersyaratkan isterinya harus masih perawan tetapi selepas bernikah ternyata isterinya sudah tiada dara, maka pihak suami berhak untuk membatalkan pernikahan tersebut.
Syaikhul Islam menjelaskan,
لو شرط أحد الزوجين في الآخر صفةً مقصودة ، كالمال ، والجمال ، والبكارة ، ونحو ذلك : صح ذلك ، وملك المشترِط الفسخ عند فواته في أصح الروايتين عن أحمد ، وأصح وجهي الشافعي ، وظاهر مذهب مالك
Apabila salah seorang meletakkan syarat tertentu kepada pasangannya seperti suami berharta, kecantikan atau masih ada dara dan lain lagi, maka syarat ini sah. Dan pihak yang mengajukan syarat berhak membatalkan pernikahan jika syarat itu tidak dipenuhi. Menurut riwayat yang lebih kuat dari Imam Ahmad dan pendapat yang kuat dalam Madzhab Syafii, serta itulah yang kuat dari pendapat Imam Malik. (Majmu’ Fatawa, 29/175).
Bagaimana dengan Mahar?
Jika pembatalan nikah ini berlaku sebelum terjadinya hubungan badan, maka mahar dikembalikan. Namun jika telah terjadi hubungan, ada syaratnya.
Jika yang menipu pihak wanita, dia mengaku masih perawan pada hal tidak perawan, maka dia wajib mengembalikan maharnya.
Jika yang menipu pihak wali, atau orang lain yang menjadi perantara baginya, maka dia yang bertanggung jawab mengembalikan maharnya.
Ibnul Qoyim menjelaskan,
إذا اشترط السلامة ، أو شرط الجمال : فبانت شوهاء ، أو شرطها شابة حديثة السن : فبانت عجوزاً شمطاء ، أو شرطها بيضاء : فبانت سوداء ، أو بكراً : فبانت ثيِّباً : فله الفسخ في ذلك كله .
فإن كان قبل الدخول : فلا مهر لها ، وإن كان بعده : فلها المهر ، وهو غُرم على وليِّها إن كان غرَّه ، وإن كانت هي الغارَّة سقط مهرها
Jika pihak suami mengajukan syarat, sebagai contoh pasangan perlu sihat dan tidak cacat, harus cantik tapi hodoh, harus muda tapi ternyata sudah tua, harus anak dara tapi janda, harus putih tapi ternyata hitam maka pihak suami berhak membatalkan pernikahan itu.
Jika nikah itu dibatalkan sebelum hubungan intim dilakukan, maka isteri tidak berhak mendapat mahar. Jika selepas hubungan intim, isteri berhak dapat mahar. Dan ia harus dikembalikan oleh walinya jika dia yang menipu suami. Namun jika isteri yang menipu, gugur hak mahar untuknya (Zadul Ma’ad, 5/163).
Ketiga, jika sebelum nikah, suami tidak meletakkan apa-apa syarat (dalam soal perawan) maka suami tiada hak untuk membatalkan akad itu.
Imam Ibnu Utsaimin menjelaskan,
المعروف عند الفقهاء : أن الإنسان إذا تزوج امرأة على أنها بكر ، ولم يشترط أن تكون بكراً : فإنه لا خيار له ؛ وذلك لأن البكارة قد تزول بعبث المرأة بنفسها ، أو بقفزة قوية تُمَزِّق البكارة ، أو بإكراه على زنا ، فما دام هذا الاحتمال وارداً : فإنه لا فسخ للرجل إذا وجدها غير بكر. أما إذا اشترط أن تكون بكراً : فإن وجدها غير بكر : فله الخيار
Yang makruf di kalangan ulama, bahawa ketika seorang lelaki menikahi wanita yang dia anggap masih gadis, sementara dia tidak mempersyaratkan harus gadis, maka pihak suami tidak memiliki hak untuk membatalkan pernikahan. Kerana dara boleh “hilang” kerana aktiviti sukan atau diperkosa. Jadi dengan semua kemungkinan itu, pihak suami tidak berhak membatalkan pernikahan jika di malam pertama itu, baru dia ketahui isterinya tidak dara lagi.
Sebaiknya, suami harus mempertahankan isteri dan merahsiakan apa yang pernah dialami jika isteri telah benar-benar bertaubat dan istiqomah menjadi isteri solehah. Dan harus diingat, jangan sesekali mengungkit hal itu jika terjadi pergaduhan atau pertengkaran dalam rumahtangga. Dalam satu hadis menyatakan,
التَّائِبُ مِنَ الذَّنْبِ، كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ
“Orang yang telah bertaubat dari perbuatan dosa, layaknya orang yang tidak memiliki dosa.” (HR. Ibnu Majah 4250, al-Baihaqi dalam al-Kubro 20561, dan dihasankan al-Albani).
Jika dirinya sudah bertaubat sebenar-benar taubat, maka dianggap seperti orang yang tidak pernah melakukan dosa itu. Jangan pernah ada rasa menyesal dengan perjodohan itu kerana ia ujian Allah buat kita. Sumber : Konsultasi Syariah / Gambar : sekadar hiasan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Beberapa hari lagi kita akan memasuki 10 malam terakhir Ramadan. Dalam tempoh ini umat Islam mencari-cari malam Lailatul Qadar, satu malam yang sangat istimewa...