Siapa tidak mengenal ketokohan Mantan Menteri Kelantan, Allahyarham Tuan Guru Datuk Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat yang sangat dikagumi ramai.

Personaliti arwah yang sangat bersederhana dalam semua hal menyebabkan dirinya antara alim ulama yang sangat disegani dan disayangi ramai termasuk bangsa lain.

Dalam satu perkongsian di twitter menggunakan akaun @HarizHaiyyan, yang juga merupakan pelajar di Maahad Tok Guru Nik Abdul Aziz memberitahu amalan yang beiiau lakukan ketika hidup.

Untuk pengetahuan, Tuan Guru Nik Abdul Aziz meninggal dunia pada 12 Februari 2015 dan pemergiannya ditangisi setiap kawan dan lawan.

Assalamulaikum okey i should start the story sikit jaaa . First of all maahad aku duduk .dulu ada satu masjid yang dibina untuk kegunaan semua .  Ni laa masjid tuh

Maaf kalau cerita aku ada salah serba sedikit ka sebab aku nak cerita pasal ulama ni . Okey tuan guru nii seorang yang senyap memang tak banyak bercakap . Penampilan dia ni macam orang biasa seorang yang zuhud  tapi dia punya aura lain macam kau nampak dia dari jauh

Kau nampak dia dari jauh pon kau semdiri boleh tersenyum sorang2 tanpa pikir apa2 bila kau tengok dia . Kau akan rasa sejuk hati masalah pon hilang ini tak tipu .

IKLAN

Kalau sembahyang subuh . Dia memang akan ada dekat situ sebelum masuk waktu mengaji quran . Saiz quran dia besar sangat . Tak silap aku handwriting rasanya . Itulah amalan dia time subuh . Habis subuh dia akan bagi tazkirah pagi subuh .

Kalau dia punya kuliah subuh ka apa kaa dia tak suka orang interupt dia punya ceramah paling dia tak suka orang yang bercakap .

Ada sekali tuh dia marah budak dok bercakap . Terkejut aku garang jugak tok guru nii . Dahtu budak tuh pon satu hal . Dia dok paling depan masa ceramah dok main2 sekali kna marah ngn aku terdiam aura dia marah orang tua2 pon senyap terkejut sebab jarang tengok ulama kita ni marah

Kalau sembahyang zohor dia paling suka lepas sembahyang dia akan tidur mengiring . Macam nabi pesan selepas zohor tidur kejap . Dia akan tidur tempat imam . Ni laa tempat dia selalu tidur paling sedih aku terfikir takda dah orang ganti tempat dia lepas nii . Memang ternyata

IKLAN

Pastuh dia ada selalu pesan kuliah agama nii paling berharga antara kita umag islam . Kalau orang tengah ceramah tak payah masuk sembahyang sunat dengar dulu ceramah . Kalau orang tengah khutbah tinggal dlu masuk duduk dengar dlu khutbah nak disampakan tuh itu kna pegang sampai

Bila2 . Pastuh dia pon ada pesan kalau jadi imam kalau ada orang tua uzur jangn baca panjang2 cukup laa sekadar surah lazim .

Lepas ni aku taknak basuh tangan dah nak pakai plastik jaa rindu gila memori tuh .

Hujung pintu sebelah tepi dekat sini laa dia selalu sembahyang sunat . Kitorang akan jumpa dan bersalam dengan dia dekat sinilah terkadang . Kadang kitorang set . Tak payah salam kalau nampak dia penat kesian sangat.

IKLAN

Pastuh biasa kitorang tengok dia duduk kat tangga rumah dia yang kecik seberang sikit dengan masjid . Selalu nampak dia duduk dekat situh . Aku pulak yang termenung gaji mahal . Tapi dia potong gaji dia untuk fakir miskin . Rumah dia biasa ja . Langsung tak sama dengan menteri

Lain sorry disini bukan burukkan menteri lain cuma perbezaan dia langit bumi betapa zuhudnya seorang pejuang agama nii.

lepas sembahyang kadang dia akan berzikir lama . Btway paling aku pelik dan tak pernah aku tengok kadang mulut dia tak berhenti berzikir bibir sentiasa bergerak tak payah pakai alat macam orang sekarang macam nak menunjuk tuh . Dia kadang pakai jari jaaa kadang takpakai apa2 pon

Paling aku suka bila habis ja dia akan pergi makan nasi bungkus dekat kedai paling kurang pon kat kedai depan sekolah aku pon dia pernah pergi aku pernah nampak dok pilih kuih bestnya ingat dulu2 . Kadang dia bawak balik nasi bungkus .

Alfatihah untuk arwah Tuan guru dia meninggal dengan tenang . Kami rakyat masa tahu satu family menangis . Ibarat takda dah cahaya untuk negeri kami . Semua pergi sambut . Jasad arwah . Betapa ramainya sampai jam depan rumah aku nak cakap jauh gila orang berkumpul