Tidak lama, kita bakal menyambut Ramadan. Bagi orang beriman ia bulan sangat ditunggu-tunggu kerana di dalam Ramadan dipenuhi kerahmatan, keberkatan dan keampunan.
Tidak dinafikan, ada yang mengeluh kerana tidak berpeluang menikmati makan tengahari di luar dan perut perlu berlapar namun mereka ini adalah golongan paling rugi, rugi dunia dan akhirat.
Menjelang Ramadan, orang beriman akan mempersiapkan diri zahir dan batin kerana menyedari bukan semua manusia sampai usianya kerana di bulan Ramadan, ada satu malam paling ditunggu-tunggu umat terakhir Nabi Muhammad iaitu malam seribu bulan iaitu malam Lailatulqadar.
Untuk orang beriman, mereka tidak mahu bulan ini diangggap biasa-biasa sahaja kerana ia satu kerugian besar.
Berikut keutamaan dan niatnya Allah Ta’ala berfirman :-
Katakanlah: ‘Dengan kurnia Allah dan rahmatNya, hendaklah dengan itu mereka bergembira. Kurnia Allah dan rahmat-Nya itu adalah lebih baik dari apa yang mereka kumpulkan” (QS. Yunus : 58).
Para ulama dan orang soleh sangat merindui dan berbahagia jika masih sempat menikmati bulan Ramadan dan mereka berdoa agar dipertemukan di bulan penuh kerahmatan ini.
Kenapa harus rasa gembira menyambut Ramadan?
Mereka yang beriman tertunggu-tunggu kerana di bulan ini ibadah semuanya sangat manis dan pahalanya juga diganda-gandakan.
IKLAN
Khabar gembira mengenai datangnya Ramadan ada disebut hadis dalam kitab Musand Ahmad :-
“Telah datang kepada kalian Ramadan, bulan yang diberkati. Allah mewajibkan atas kalian berpuasa padanya. Pintu-pintu syurga dibuka padanya. Pintu-pintu Jahim (neraka) ditutup. Syaitan-syaitan dibelenggu. Di dalamnya terdapat satu malam yang lebih baik dibandingkan 1000 bulan. Siapa yang dihalangi dari kebaikannya, maka sungguh ia terhalangi.
Ulama menjelaskan bahawa hadis ini menunjukkan kita harus bergembira dengan datangnya Ramadan.
IKLAN
Syaikh Shalih Al-Fauzan menjelaskan,“Hadis ini adalah khabar gembira bagi hamba Allah yang soleh dengan kedatangan Ramadan. Kerana Nabi shallallahu alaihi wa sallam memberi khabar kepada para sahabatnya radhiyallahu ‘anhum mengenai datangnya Ramadan.
Ia bukan sekadar khabar semata tapi lebih kepada momen yang sangat agung.
Ibnu Rajab Al-Hambali menjelaskan, “Bagaimana tidak gembira? Seorang mukmin diberi khabar gembira dengan terbukanya pintu-pintu syurga. Tertutupnya pintu-pintu neraka. Bagai mana mungkin seorang yang berakal tidak bergembira jika diberi khabar tentang sebuah waktu yang di dalamnya para syaitan dibelenggu.
Dan ada hadis menyebutnya juga, tetapi ada mengatakan khabar dari ulama.
“Barang siapa bergembira dengan masuknya bulan Ramadan, maka Allah akan mengharamkan jasadnya masuk neraka. (Nas riwayat ini disebutkan di kitab Durrat An-Nasihin). Sumber:Kalam Sindownews
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Rasulullah SAW bersabda: “Wahai segenap manusia, telah datang kepada kalian bulan yang agung penuh berkah bulan yang di dalamnya terdapat satu malam yang nilainya lebih baik dari seribu bulan. Allah menjadikan puasa di siang harinya sebagai kewajiban dan qiyam di malam harinya sebagai sunnah.
“Barang siapa menunaikan ibadah yang difardhukan, maka pekerjaan itu setara dengan orang mengerjakan 70 kewajiban. Ramadhan merupakan bulan kesabaran dan balasan kesabaran adalah syurga. Ramadhan merupakan bulan santunan, bulan yang di mana Allah melapangkan rezeki setiap hamba-Nya. Barang siapa yang memberikan hidangan berbuka puasa bagi orang yang berpuasa, maka akan diampuni dosanya, dan dibebaskan dari belenggu neraka, serta mendapatkan pahala setimpal dengan orang yang berpuasa tanpa mengurangi pahala orang berpuasa tersebut.” (HR Khuzaimah)
Pastinya Ramadhan dinantikan oleh banyak umat yang merindui bulan cukup istimewa ini. Tapi bagaimana dengan wanita yang di dalam haid, tidak boleh melakukan ibadah ini untuk meraih pahala yang banyak.
Dipetik dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, ada tiga perkara boleh dilakukan oleh wanita untuk meraih syurga Allah meski pun dalam keadaan datang bulan. Masa yang sama, Mufti turut ditanya, apakah hukumnya wanita dalam haid membaca al-Quran atau ma’tsurat?
Berikut adalah jawapannya.
Assalamu’alaikum Ustaz, apakah hukum bagi wanita yang datang haid jika beliau membaca al-Quran atau ma’tsurat? Bolehkah membaca ayat-ayat lazim? Bolehkah dibaca secara zahir dengan niat zikir? Soalan kedua, apakah amalan yang boleh dilakukan oleh wanita haid di bulan Ramadhan dan jika bertemu dengan Lailatul Qadar?
Jawapan:
Wa’alaikumussalam w.b.t
Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat?
Para ulama berbeza pandangan dalam isu bolehkah seorang wanita yang dalam keadaan haid itu membaca al-Quran? Kami ringkaskan pandangan tersebut seperti berikut: Pertama :- Haram. Inilah pendapat jumhur fuqaha’. Mereka melarang wanita membaca al-Qur’an ketika dalam keadaan haid dan sedang berjunub berdasarkan kepada hadis daripada Ibn Umar R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
Maksudnya: Tidak dibolehkan wanita dalam haid dan yang berjunub membaca walau sedikit daripada al-Qur’an.” Riwayat al-Tirmizi (131)
Hadith ini dhaif di sisi sebahagian ahli ilmu kerana sebahagian riwayatnya Ismail bin Ayyash dari golongan Hijaz dan riwayatnya daripada mereka adalah dhaif.
Kedua :- Harus. Inilah pendapat ulama’ Malikiyyah mengikut riwayat yang sahih iaitu dibolehkan untuk memegang al-Qur’an bagi wanita yang haid dan dibolehkan juga untuk membacanya dengan tujuan mengajar dan belajar.
Kelonggaran ini hanya diberikan kepada wanita yang dalam keadaan haid sahaja dan bukannya yang sedang berjunub. Ini kerana, hari-hari kedatangan haid itu berlangsung dalam tempoh yang lama. Maka, jika mereka dilarang membaca al-Qur’an, dibimbangi hafazan al-Qur’an mereka akan terluput. Sedangkan, berzikir kepada Allah SWT adalah dibolehkan kepada wanita-wanita yang sedang dalam haid.
Inilah juga pendapat tokoh ulama’ silam seperti Imam al-Bukhari, Imam Ibn Jarir al-Tabari, Ibn al-Munzir, al-Zahiryyah, al-Syaukani, al-San’ani, al-Sya’bi, pendapat Imam al-Syafi’i dalam qaul qadim yang telah dinukilkan oleh Abu Tsaur. Antara ulama’ masa kini yang berpegang dengan keharusannya adalah Syeikh Muhammad Soleh al-Uthaymeen, Syeikh al-Azhar Ali Tantawi. Lihat Tawdhih al-Ahkam min Bulugh al-Maram, Syeikh Abdullah al-Bassam (1/461)
Antara Kenyataan Mereka
Syeikh al-Dusuqi al-Maliki berkata : “Tidak ditegah dengan sebab haid membaca al-Qur’an dalam keadaan adanya darah sekalipun telah berlaku janabah sebelum itu.” Lihat Hasyiyah ala al-Syarh al-Kabir al-Dardir (1/284)
Syeikh Salih Abd al-Sami’ al-Abi berkata : “Tidak ditegah dengan sebab haid membaca al-Qur’an tanpa menyentuh Qur’an.” Lihat Jawahir al-Iklil (1/32)
Imam Al-Mardawi al-Hanbali berkata : “Ditegah wanta haid daripada membaca al-Quran secara mutlak dan inilah yang sahih dalam mazhab Hanbali tetapi ada pendapat menyatakan tidak ditegah. Inilah yang dipilih oleh Syeikh Taqiyuddin Ibn Taimiyyah” Lihat al-Insaf (1/347)
Malah, dalam masalah wanita yang sedang dalam nifas juga, dibolehkan untuk membaca al-Qur’an sebagaimana fatwa Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah : “Membaca al-Qur’an bagi wanita nifas dibolehkan jika dia khuatir akan boleh lupa bacaan al-Qur’an dengan sebab lamanya tempoh masa nifas tersebut. Tetapi, jika dia yakin bahawa dia tidak melupakan bacaan al-Qur’an tersebut, maka tidak perlu dia membacanya.” Lihat Majmu’ al-Fatawa, Syeikh Ibn Taimiyyah, 1/636).
Kami menyatakan, bahawa secara tuntasnya membaca al-Quran dalam bentuk zikir-zikir dan juga doa tidaklah termasuk dalam perkara yang dilarang ke atas orang perempuan yang datang haid. Ini seperti membaca doa menaiki kenderaan, mengucapkan istirja’ ketika mendengar musibah, membaca doa-doa yang ma’tsur daripada al-Quran sebagai zikir seperti pembacaan zikir-zikir pagi dan petang, dan seumpamanya.
Berkenaan dengan amalan yang boleh dilakukan oleh wanita haid di dalam bulan Ramadhan, kami nyatakan cadangan amalan seperti berikut:-
Pertama: Banyakkan Sedekah
Seperti yang diketahui, amalan sedekah di dalam bulan Ramadhan mempunyai ganjaran yang amat besar di sisi Allah S.W.T. Dalam isu sedekah, tidak disyaratkan bagi seseorang itu akan suci dari sebarang hadas. Justeru, seseorang wanita meskipun berada dalam keadaan haid masih boleh mendapat ganjaran pahala bersedekah ini di dalam bulan Ramadhan dengan kadar yang termampu.
Kedua: Perbanyakkan Doa dan Zikir
Bagi orang perempuan yang haid, mereka digalakkan untuk membaca doa-doa dan juga zikir-zikir semasa berada di dalam bulan Ramadhan. Antaranya adalah seperti yang dianjurkan dalam sebuah riwayat daripada A’isyah R.Anha beliau berkata:
Maksudnya: Wahai Rasulullah, apakah pandangan kamu sekiranya aku bertemu dengan lailatul qadar apakah yang patut aku berdoa? Maka kata Nabi S.A.W: ‘’Ucapkanlah: Ya Allah, sesungguhnya Kau maha Pengampun, dan Kau sukakan pengampunan, maka ampunkanlah aku’’.
Ketiga: Memberi Makan Kepada Orang Berbuka
Boleh juga bagi orang yang dalam keadaan haid untuk memberikan makanan kepada mereka yang berbuka puasa. Hal ini antara perkara yang mendatangkan pahala yang besar kepada pelakunya. Ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Zaid bin Khalid al-Juhani R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
Maksudnya: Sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berpuasa dia akan mendapat pahala yang sama dengan orang yang berpuasa dalam keadaan pahala orang tersebut tidak berkurangan sedikit pun. (Riwayat Al-Tirmizi (807)
Bahkan kata Imam Izzuddin Al Izz bin Abd al-Salam dalam menjelaskan fadhilat memberi makan kepada orang yang berpuasa: ‘’Sesiapa yang memberi makan kepada 36 orang yang berpuasa dalam sepanjang tahun, maka dia akan mendapat pahala berpuasa selama setahun’’. Rujuk Maqasid al-Saum, Izz Abd al-Salam (Hlm. 18).
Ini kerana, setiap kebaikan yang dilakukan oleh seseorang itu akan mendapat 10 ganjaran pahala seperti yang disebutkan dalam firman Allah S.W.T:
Maksudnya: Sesiapa yang melakukan suatu kebaikan maka baginya sepuluh ganjaran pahala. (Surah Al-An’aam (160)
Justeru apabila seseorang itu memberi makan kepada 36 orang yang berpuasa maka dia akan mendapat ganjaran puasa sebanyak 36 kali. Kemudian pahala tersebut digandakan kepada 10 kali bagi setiap satu maka keseluruhannya dia akan mendapat 360 ganjaran dan ia merupakan jumlah hari dalam setahun mengikut kalendar hijrah.
Kesimpulan
Sebagai penutup, kami menyatakan bahawa meskipun terdapat beberapa ibadah yang tidak boleh dilakukan oleh perempuan yang dalam keadaan haid, ini sama sekali tidak menafikan peluang mereka untuk merebut dan meraih ganjaran yang besar di dalam bulan Ramadhan al-Mubarak. Bahkan terdapat banyak amalan-amalan yang boleh dilakukan dalam keadaan haid seperti beberapa contoh yang telah kami sebutkan di atas.
Akhir kalam, semoga Allah S.W.T memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Ameen.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bila sebut kaki sembang, perkataan ini amat popular di kalangan rakyat Malaysia. Ramai yang suka “bersembang”, ia sama ada untuk bertukar-tukar cerita, berbual kosong dan tentunya paling banyak bersembang adalah orang-orang politik kerana mahu menjaga kebajikan rakyat.
Namun jenis “sembang” ini terdiri dari tiga kategori yang mana ia sebenarnya amat dibenci oleh Rasulullah SAW.
Berikut ada tiga jenis kaki sembang yang Rasulullah SAW paling benci.
1. "Thartharun", iaitu golongan yang sembang kencang atau cakap berjela-jela yang tidak berfaedah. Mereka ini biasanya suka mencelah percakapan orang lain dan gemar menguasai perbualan tanpa memberi ruang kepada orang lain bercakap. . 2. "Mutasyaddiqun", iaitu golongan yang suka bercakap dengan gaya yang merendahkan atau meremehkan orang lain. . 3. "Mutafayhiqun", iaitu golongan yang bila bercakap, suka cerita tentang dirinya sahaja untuk tonjolkan dirinya lebih dari orang lain. . Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda: . أَبغَضَكُمْ إِليَّ وَأبْعَدَكُمْ مِنيمَجْلساً يَومَ القِيامةِ: الثَّرْثَارونَ، والـمُتَشَدِّقُونَ، وَالـمُتَفَيْهِقُون . “Sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh kedudukannya daripadaku pada hari Kiamat ialah orang yang paling lebat sembangnya, orang yang suka memperolok orang lain dan orang yang sombong bicaranya.” [riwayat al-Tirmidzi].
Sumber: Pondok Habib .
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Perancangan bernikah sudah lama, sebelum arahan Perintah Kawalan Pergerakan bulan Mac lalu lagi. SOP kena patuh. Namun kita hanya merancang, Tuhan yang tentukan bila akad boleh dijalankan.
Setelah tertangguh sekian lama, apatah lagi gelombang ketiga Covid 19 tidak nampak penyurutan kes, pasangan pengantin dan keluarga pula semakin gelisah memikirkan bila tarikh sesuai.
Alhamdulillah, terkini pihak Pejabat Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) cuba membantu ramai pasangan yang ingin berkahwin dalam masa pandemik ini dengan merangka dan mengeluarkan Prosedur Operasi Standard SOP untuk majlis akad nikah bagi Wilayah-wilayah Persekutuan berkuat kuasa hari ini, 6 November 2020 ( 20 Rabi’ul Awal 1442 Hijrah)
Bagi memudahkan pemahaman, pihak Pejabat Menteri Di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) telah mengeluarkan infografik yang jelas tentang prosedur majlis akad nikah yang ditetapkan menerusi akaun facebook dan Instagram menterinya iaitu Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri.
Menurut pihak Jabatan Perdana Menteri, bagi majlis akad nikah, jumlah jemputan adalah tidak melebihi daripada 30 orang jemputan dengan mengambil kira penjarakan satu (1) meter dan tertakluk kepada keluasan premis yang ditetapkan oleh Jabatan Agama Islam Wilayah Pesekutuan (JAWI)
Premis tersebut merangkumi Pejabat Agama dan juga masjid-masjid terpilih yang ditetapkan JAWI. Manakala jurufoto perkahwinan adalah dibenarkan dan tidak termasuk dalam 30 orag jemputan tadi tetapi perlu mematuhi SOP yang ditetapkan.
Bagi majlis akad nikah di negeri-negeri lain, ia adalah tertakluk kepada keputusan pihak berkuasa agama negeri masing-masing.
Walaubagaimanapun, untuk tujuan penyelarasan, adalah disarankan negeri-negeri untuk mengikuti resolusi yang telah dicapai bersama dalam Mesyuarat Khas Jawatankuasa Muzakarah Khas (MKI) kali ke 9 baru-baru ini.
Menurut maklumat yang diterima, majlis akad nikah itu perlu dijalankan seringkas yang mungkin tetapi memenuhi semua keperluan wajib akad nikah.
Dan akad perlu berlangsung tidak melebihi 20 minit. Jemputan yang dibenarkan hanyalah 30 orang dan ia termasuklah 5 individu yang disyaratkan dalam Rukun Nikah.
Untuk memudahkan rujukan, bakal pengantin dinasihati memahami terlebih dahulu maklumat ringkas panduan majlis akad nikah menerusi infografik di bawah:
Kashoorga: Kepada para bakal pengantin, semoga urusan akad nikah dipermudahkan dan lancar. Patuhi SOP yang dikuatkuasakan agar tiada kluster baharu muncul hanya kerana kealpaan kita dalam menjaga SOP.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kita selalu fikir, apabila kita lakukan amal kebaikan, pastinya Allah akan balas dengan pahala atau kebaikan juga. Ini apa yang selalu diajar di sekolah dahulu.