Gara-Gara Sikap Angkuh Si Ayah, Allah Tutup Pintu Hati Anaknya Timba Ilmu & Terlepas Peluang Jadi Ulamak Hebat!

Share

Sering kita mendengar satu hadis yang masyhur dan diriwayatkan oleh Anas bin Malik RA, bahawa Nabi SAW bersabda :

Maksudnya : “Carilah (tuntutlah) ilmu walaupun ke negara Cina”.

Maksudnya selagi kita berkemampuan dan tidak kira di mana berada, teruskan mencari dan menambah ilmu di dada. Namun dalam kita mencari ilmu itu perlu ada tahu adab-adabnya.

Salah satunya adalah dengan menghormati guru yang memberikan kita ilmu berguna ini. Jangan sesekali kita menceritakan perkara tidak elok guru ini kerana perbuatan ini sangat tidak mulia. Malah tiada keberkatan yang akan kita perolehi dalam menuntut ilmu ini.

Gambar sekadar hiasan.

Seperti perkongsian di laman sosial milik Bilal Masjid Wilayah Persekutuan, Ustaz Hafiz Rosdi yang menceritakan kisah berlaku di zaman Syeikh Qadir al-Jalani di mana ada insan lain telah memfitnahnya.

Semoga kisah diceritakan ini memberi teladan yang baik untuk kita semua. Perlu diingat, walau besar mana darjat dan kedudukan kita, jangan sesekali menghina guru sebalknya muliakan mereka selayaknya.

Satu kisah berlaku di zaman Syeikh Qadir al-Jailani, ada seorang yang busuk hati nya ingin memfitnah Syeikh Abdul Qadir, lalu ia mencari jalan untuk memfitnahnya, maka ia menebuk lubang di dinding rumah Syeikh Abdul Qadir dan mengintipnya, kebetulan ketika ia mengintip Syeikh Abdul Qadir.. ia melihat Syeikh Abdul Qadir sedang makan dengan muridnya.. Syeikh Abdul Qadir suka makan ayam.. dan setiap kali ia makan ayam dan makanan yang lain … ia akan makan separuh sahaja. Lebihan makanan tersebut akan diberi kepada murid nya,maka orang tadi pergi kepada bapa murid Syeikh Abdul Qadir tadi

*Pakcik ada anak namanya ini???..*


*Jawapan si bapa: ya ada …*
*Anak pak cik belajar dengan Syeikh Abdul Qadir???..*
*Jawab si bapa: ya.*
*Pakcik tahu, anak pakcik dilakukan oleh Syeikh Abdul Qadir Jailani seperti seorang hamba dan kucing sahaja …*
*Syeikh Abdul Qadir beri lebihan makanan pada anak pak cik..*
*Maka si bapa tidak puas hati lalu ke rumah Syeikh Abdul Qadir.. wahai tuan syeikh, saya menghantar anak saya kepada tuan syeikh bukan untuk jadi pembantu atau dilakukan seperti kucing.. saya hantar kepada tuan syeikh, supaya anak saya jadi alim ulama’*

*Syeikh Abdul Qadir hanya jawab ringkas sahaja. kalau begitu ambillah anakmu. maka si bapa tadi mengambil anaknya untuk pulang.. ketika keluar dari rumah syeikh menuju jalan pulang bapa tadi tanya pada anaknya beberapa soalan berkenaan ilmu hukum hakam.. ternyata kesemua soalannya dijawab dengan betul..maka bapa tadi bertukar fikiran untuk kembalikan anaknya kepada tuan Syeikh Abdul Qadir..wahai tuan syeikh, terima lah anak saya untuk belajar dengan tuan semula.. tuan didik lah anak saya.. ternyata anak saya bukan seorang pembantu dan bukan juga diperlakukan seperti kucing.. ku melihat ilmu anak ku sangat luar biasa bila bersamamu.. maka jawab tuan Syeikh Abdul Qadir… bukan aku tidak mahu menerimanya kembali.. tapi ALLAH sudah menutup pintu hatinya untuk menerima ILMU. ALLAH sudah menutup futuhnya untuk mendapat ilmu. “Disebabkan seorang AYAH yang tidak beradab kepada GURU. maka anak yang menjadi mangsa” dan bagaimana pula kalau diri sendiri yang tidak beradab?

Maka tiadalah keberkatan dalam menuntut ilmu.

IKLAN