Jika sebelum ini masjid adalah tempat paling meriah setiap kali tibanya bulan Ramadan. Sama ada ketika berbuka puasa dan kemudiannya bersolat tarawih.

Terapi tahun ini situasinya sangat berbeza disebabkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) menyebabkan kita hanya disaran untuk hanya duduk di rumah saja.

Dalam pada itu, semalam yang Bermuda solat Tarawih menyaksikan di Masjid Negara, Imam Jemputan Ustaz Ahmad Mujahid Salleh Sani al-Hafiz mengimamkan solat tarawih bersama beberapa tenaga kerja masjid berkenaan.

Namun begitu masing-masing masih menunjukkan mereka mengekalkan arahan kerajaan dalam penjarakan sosial sepanjang PKP ini.

Solat terawih ini yang turut dipancarkan secara langsung di platform media sosial turut memperdengarkan sayu bacaan suara imam mengalunkan surah suci Al-Quran.

IKLAN

Biarpun dalam keadaan bersederhana, amalan solat tarawih tetap diteruskan di masjid Negara yang menjadi salah satu mercu tanda negara.

Video ini telah mendapat perhatian warganet. Dan masing-masing turut merasa sedih melihat situasi ini. Masing-masing berdoa agar wabak ini akan segera terhapus supaya dapat mengunjungi masjid seperti sebelumnya.

IKLAN

Awang Muda Allahu.. Sedihnya tengok…. Semoga Allah mngampunkan dosa kita semua dan mnghapuskan covid 19 ini secepat mngkin

Maddy En Kiddy Rindunya nak berjemaah ;( ya Allah berilah peluang pada kami.. ampunkan dosa kami.. kasihanilah kami… bantulah kami…

Megat Mohammad Nooralif pastinya Rumah Allah tidak sunyi dari ayat-ayat Al Quran. mari lah kita menyahut seruan dengan solat dirumah. sesungguhnya Allah Maha Melihat lagi Maha Mengetahui

IKLAN

Yus Nizar Allahuakbar …alhamdulillah…sekurangnya masjid tidak sepi dibulan ramadhan…bole Tak pihak kerajaan buat live solat terawihh di tv…mohon sangat…

Roza Nick Sedihnya….Ya Allah ampunilah Dosa2 kami,Kasihanilah kami & Rahmatilah kami.Hapuskan virus covid 19 drp trus menular di Malaysia & di slururh dunia.

 

KASHOORGA: Apa pun yang berlaku ada  hikmah disebaliknya, dan semoga kita akan menang dalam melawan wabak pandemik ini.

KREDIT: FACEBOOK/INSTAGRAM MASJID NEGARA