Memang tidak dapat dinafikan ramai golongan ibu bapa yang menganggap perbualan tentang seks adalah tidak sesuai kepada anak-anak. Pendidikan seksual telah diperkenalkan kementerian itu sejak 1989 lagi pada peringkat sekolah menengah dan diikuti sekolah rendah pada 1994.
Namun ia masih belum mencapai sasaran seperti yang diinginkan. Ikuti perkongsian Mohd Fadhli tentang cara pendidikan seksual di Syria dilaksanakan.
IBU SEKSI DI RUMAH
“Di Syria, ibu atau isteri ketika di rumah akan berdandan dan berpakaian seksi di rumah. Anak anak mereka akan melihat umi (emak) mereka pakai skirt pendek dan may be baju ketat ”
Begitu asyik sekali aku mendengar perkongsian dari Ustazah Sharifah Zahidah selepas kami ‘live’ di Tv Al Hijrah minggu lepas.
“Tak bahaya ke ustazah ? Mana tahu dalam diri anak anak itu telah di tanam dengan halwa mata melihat keseksian seorang wanita.”
Aku bertanya lagi menunjukkan minat untuk mengetahui.
BUDAYA DI SYRIA
Inilah budaya di Syria dan mungkin inilah adat budaya segelintir orang di sana. Bagaimana mereka mengajar pendidikan Seksualiti secara natural dan tidak langsung.
Menurut Ustazah, anak anak di Syria telah di biasakan dengan pemakaian seorang ibu yang seksi di rumah dengan harapan agar anak anak ini tidak terkejut ketika di luar rumah. Tapi tidaklah sampai ibu itu separuh bogel.
Tidak lengkap dengan berpakaian seksi sahaja, anak anak lelaki Syria telah di tanam dan di didik menjadi seorang lelaki yang melindungi ahli keluarganya terutam ibu, kakak atau adik perempuan.
Anak- anak lelaki mereka dididik agar menghormati para wanita dan menjaga kehormatan diri serta orang lain terutama wanita.
Inilah bezanya antara kita dan mereka. Cuba lihat diri kita. Sebagai seorang isteri bagaimana pakaian kita di rumah ? Bagaimana kita menghias diri untuk suami dan anak anak. Dan apakah terapan yang kita telah bumikan dalam diri anak- anak.
TAK PERNAH AJAR ANAK-ANAK LINDUNGI WANITA
Segelintir ibu-ibu berpakaian seksi hingga menjolok mata di hadapan anak. Tetapi tidak pernah ingin ajar anak anak mereka tentang melindungi diri seorang ibu apatah lagi seorang wanita. Agak mustahil akan hal ini kan ?
Sedikit sahaja wanita Malaysia yang berpakaian singkat di rumah. Paling kurang pun baju kelawar, berambut siput dan berbedak nyonya.
Itu yang bila anak tengok Zizi (malas tulis nama panjang), terbongkang biji mata. Itu belum suami lagi.
Maka saranan saya, esok hujung minggu, para ibu bangun awal, solat tahajud dan subuh. Setelah itu buatlah sarapan pagi dengan pakaian yang mengasyikkan. Berikan satu sinaran baru kepada ahli keluarga terutama suami dan anak.
BAPA PERLU MAIN PERANAN
Peranan suami pula adalah, membuat penegasan bahawa ini adalah ibu atau mak yang wajib kita lindungi. Didiklah anak anak kita terutama lelaki sebagai pelindung kepada para wanita.
Saya saja tulis perkara ini ketika hampir larut malam. Sebab saya pasti anak anak telah tidur. Mak mak dan ayah ayah pasti belum tidur.
Apa tunggu lagi. Esok cuba try test buat. Pasti satu keluarga terkejut. Inilah Pendidikan Seksualiti secara natural dan tidak langsung.
Sumber kredit: Mohd Fadhli
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Poligami manis atau pahit
Adakah poligami itu membawa kebaikan atau penganiayaan bagi kaum wanita?
Pertamanya saya menyedari, setiap kali persoalan poligami ini diutarakan, pasti ada dua pandangan yang mendominasi. Walaupun, kedua-dua kumpulan ini tidak mengharamkan poligami, tetapi satu pihak dilihat agak longgar sehingga seakan-akan menggalakkannya sementara satu pihak lain kelihatan sangat rigid dan menetapkan syarat-syarat yang ketat pula sehingga memperlihatkan bahawa poligami ini adalah lebih baik dijauhkan!
Oleh itu, saya berpandangan, adalah baik kedua-dua sudut pandang ini ditanggapi sebagai sesuatu yang menjadi ‘check and balance’ kepada perlaksanaan poligami sehingga ia tidak disalahguna oleh kaum lelaki yang tidak berkelayakan dan tidak pula menyekat golongan lelaki yang memerlukan serta layak berpoligami dengan usaha untuk berlaku adil, memiliki kemampuan fizikal, material dan sebagainya.
Kedua, saya berkeyakinan, setiap sesuatu yang dihalalkan dalam syari’at ALLAH SWT, pasti mengandungi hikmah dan kebaikan, cuma bagaimana untuk mendapatkan kebaikan itu tetap tergantung kepada siapa dan bagaimana jalan melaksanakannya.
Kes-kes poligami yang berantakan sehingga berlaku perceraian, anak-anak hidup merana dan sebagainya, demikian itu bukan kerana pensyari’atan poligami. Akan tetapi, punca utamanya adalah kegagalan individu-individu yang menjalani poligami tersebut. Ia tidak jauh berbeza dengan kes-kes penganiyaan berkait pernikahan bukan poligami seperti kecurangan suami/isteri, keluarga yang kucar kacir, tanggungjawab yang tidak dilaksana, anak-anak menderita dan sebagainya; penyebab utama adalah individu yang bersangkutan, bukan kerana kelemahan syariat pernikahan.
Justeru itu, perkahwinan, sama ada poligami mahu pun bukan poligami, kedua-duanya merupakan syariat ILAHI yang mulia. Pihak yang mencemari ‘kemuliaan’ itu adalah para pengamal yang menjalaninya. Jika benar pelaksanaan poligami sebagaimana yang diwahyukan ILAHI dan dituntun Nabi, kebaikan yang ada padanya pasti menyerlah dan penganiyaan kepada kaum perempuan dan anak-anak sebagaimana yang sering digembar-gemburkan dapat dipadam.Demikian juga, walaupun, rata-rata artikel, ruang forum dan komen berkait poligami yang pernah saya baca banyak mengenengahkan sisi buruk pengalaman mereka yang berpoligami, akan tetapi sudah pasti di sana, ada sejumlah pengamal poligami yang menjalani keidupan dalam suasana penuh harmoni; Cuma sahaja kisah kebahagiaan mereka tidak diuar-uarkan.
Oleh itu, pada saya, bukan suatu keadilan bagi seorang muslimah lagi beriman yang benar-benar memiliki akal yang waras kurniaan TUHAN, memandang isu poligami ini hanya dari sisi negatif semata-mata dek ‘termakan’ dengan kisah-kisah keburukan poligami di sekitar tanpa lebih dulu menambah ilmu dan maklumat tentang kemuliaan yang pasti ada di sebalik pensyariatannya.
Bagaimana untuk hindari fitnah setelah poligami?
Saya berpandangan baitul muslim adalah asas yang sangat penting bagi melahirkan masyarakat Islam yang kuat dan cemerlang. Oleh itu sekiranya poligami berlaku dalam sesebuah keluarga, pihak-pihak yang terlibat harus sama-sama bersinergi bagi menjayakannya. Jika tidak, dibimbangi bukan pahala yang dapat diraih daripada poligami, sebaliknya ia mengundang fitnah dan padah yang menggugat harmoni.
1) Di pihak suami :
a. Berusaha semampu mungkin untuk bersikap adil dalam semua perkara dari sekecil-kecilnya sehingga kepada yang besar. Jauhi sikap pilih kasih apatah lagi berat sebelah dalam tindakan atau ketika membuat sebarang keputusan. Ini termasuk dalam memberikan pujian yang seadilnya kepada para isteri dan anak-anak; juga menegur secara bijaksana dan saksama jika mereka melakukan kesilapan.
b. Tidak bercerita kelebihan seorang isteri di hadapan isteri yang lain, sehingga menimbulkan kecemburuan yang amat, permusuhan dan rasa persaingan yang kurang sihat untuk merebut perhatian suami.
c. Sentiasa mengingatkan para isteri agar berlaku adil antara mereka dalam menceritakan kebaikan yang ada pada diri isteri yang lain, tanpa diselubungi kecemburuan yang merosakkan dan dengki yang menghancurkan. Utamakan niat melakukan kebaikan bukan untuk menarik kecintaan suami, tetapi sebaliknya mendahulukan reda dan kecintaan ALLAH.
d. Sentiasa berazam untuk memperolehi barakah dalam kehidupan berpoligami dengan mengingatkan diri sendiri, isteri dan anak-anak bahawa kuantiti bukan penentu bahagia, tetapi kualiti dalam menjayakan sakinah, mawaddah wa rahmah itulah ukuran bahagia. Hanya dengan barakah,walau bukan tujuh hari dapat bersama sentiasa, tetapi bilangan hari yang kurang dari itu juga mampu menyamai kualiti tujuh hari perkahwinan monogami. Ia tidak mustahil, tetapi perlu diusahakan tanpa mengkesampingkan permohonan kepada ar Rahman.
2) Di pihak isteri pertama/sedia ada :
a. Memberi kerelaan untuk suami menikahi wanita lain, bukanlah sesuatu yang mudah, namun jika dilakukan untuk mendapatkan keredaan-NYA, sementelah suami pula seorang yang bertanggungjawab kepada keluarga, maka tanamkanlah ketakwaan kepada ALLAH dengan mengutamakan kesabaran atas apa yang telah ditaqdirkan. “Fa iza ‘azamta fatawakkal ‘alallah’.
b. Tidak memburukkan suami dan madu sama ada di depan atau di belakangnya. Bersikap adil dalam menilai kebaikan mereka dan diharapkan sikap yang mulia ini mampu menjadi teladan kepada wanita-wanita yang memandang negatif kepada syariat poligami ini.
c. Jauhi dari mendengar kata-kata yang bertujuan buruk bagi memecahbelahkan hubungan antara suami dan isteri dan perlu mengambil sikap ‘tabayyun’ ( meneliti dan mencari maklumat dari sumber/individu yang diyakini akhlak dan agamanya ) jika sampai sesuatu berita yang kurang menyenangkan.
d. Mengusahakan persaudaraan ( ukhuwwah ) antara anak-anaknya dengan madu serta anak-anaknya bagi menjamin keharmonian keluarga. Sikap ini sangat membantu suami dalam melaksanakan amanah dan tanggungjawabnya kepada keluarga.
e.Teruskan memberi khidmat bakti yang sebaik-baiknya kepada suami dengan memperbaiki kelemahan dan menambahbaik kelebihan sedia ada.
3) Di pihak isteri yang baru dinikahi :
a. Bukan mudah untuk seorang wanita melakukan pengorbanan dengan mengahwini lelaki yang sudah beristeri. Justeru, pohon sentiasa kepada ALLAH Subhanahu wa ta’ala agar pengorbanan ini beriring ketakwaan dan kecintaan kepada-NYA.
b. Menggunakan waktu terluang bagi menambah amalan yang diredai-NYA, memperkaya ilmu dan mempertingkat kemahiran rumahtangga.
c. Bersedia menghulurkan bantuan kepada dan madu dan anak-anaknya apabila mereka memerlukan pertolongan kerana ini menggambarkan sikap ihsan yang tinggi demi mencari keredaan ALLAH Subhanahu wa taala serta mencambah sifat kasih sayang di antara satu sama lain.
d. Bersedia dan berlapang dada untuk mengalah dalam sesuatu urusan keluarga; tidak memburuk-burukkan madu di hadapan orang lain, lebih-lebih lagi suami demi mendapatkan perhatiannya. Mengalah bukan beerti kalah, bahkan ia banyak menghadirkan kebaikan kepada diri kelak.
Isu Poligami secara senyap dan rahsia. Apa pandangan ustazah?
Saya adalah salah seorang individu yang berpegang bahawa poligami yang terbaik lagi menurut sunnah adalah poligami yang dilakukan dalam pengetahuan isteri pertama. Oleh itu, amat tidak digalakkan ‘sorok-sorok’ dalam poligami, demikian kefahaman saya.
Walaupun, menurut enekmen undang-undang Syariah dankeluarga Islam di Malaysia, keizinan isteri tidak dipelukan untuk berpoligami, tetapi bertindak memberitahu isteri terlebih dahulu adalah satu penghormatan kepadanya. Tambahan pula, ia bertepatan dengan salah satu Maqasid Shariah (objektif Syariah) poligami itu sendiri, iaitu untuk menuntut pengorbanan perasaan isteri pertama selain isteri kedua. Pengorbanan perasaan yang berat ini jika dilakukan kerana Islam dan untuk meraih kebaikan, adalah amat besar ganjarannya di sisi Islam.
Justeru, tindakan menyembunyikannya bakal menyebabkan isteri kedua sahaja yang terpaksa berkorban perasaan, manakala isteri pertama tidak tercabar dengan ujian ini.
Selain itu, tindakan tidak menyembunyikan perkara ini juga menjadi kayu ukur kepada kemampuan seorang suami bagi mendapatkan persetujuan isteri pertama; ia satu ‘kemahiran’ dan ilmu yang membuktikan kelayakannnya untuk membantu wanita Islam lain dengan mengahwininya. Ini menunjukkan kewibawaannya dalam menangani dua isteri secara terbuka. Kelayakan ini juga pasti akan menyumbang kepada kebijaksanaannya membahagikan peranannya sebagai suami kepada dua orang keluarga.
Selanjutnya, saya berpandangan, berterus terang tentang hasrat berpoligami ini, merupakan tanda keikhlasan dan kasih sayang suami kepada isteri pertama. Tiada wanita yang rela dirinya dibohongi, kerana mengetahui setelah berlaku poligami sangat menyakitkan berbanding ‘sakit’ dan berada dalam tempoh bertenang sebelum poligami dijalani.
Apakah yang dimaksudkan dengan bersikap adil dalam berpoligami?
Kebenaran Allah kepada mana lelaki yang ingin berpoligami adalah dengan syarat MAMPU ADIL. Jika tidak mampu cukup memadai dengan seorang isteri.
Adil dalam poligami bukan bermaksud sama rata, tetapi sesuai, tepat dan munasabah dengan keadaan. Ringkasnya, keadilan ialah setiap pihak mendapat haknya sesuai keperluannya; oleh itu, suami tidak dituntut/perlu menyediakan segala kelengkapan isteri-isterinya sama sahaja daripada bentuk, rupa, jenis, nilai dan seumpamanya antara satu sama lain, tetapi hendaklah mengikut kesesuaian isteri-isteri berkenaan dalam menunaikan hak mereka dari sudut nafkah zahir seperti rumah, pakaian, perbelanjaan harian, hak giliran ( bermalam ) dan bermusafir bersama.
Jika isteri pertama memiliki anak yang ramai, maka kereta yang disediakan mungkin daripada jenis MPV, tetapi bagi isteri kedua yang memiliki anak seorang atau belum memiliki anak lagi, kereta sedan sudah memadai.
Adapun, adil dari sudut perasaan ( kecenderungan hati suami dalam menyintai isteri ) tidaklah dituntut. Walaupun begitu ini tidak bererti suami boleh mengabaikan perasaan isteri lain kerana dia lebih menyayangi isteri seorang lagi. Dan, pada saya, kemampuan suami untuk mengawal emosi isteri-isteri juga adalah termasuk dalam adil yang dimaksudkan. Jangan sampai, emosi isteri yang lebih disayangi diambil perhatian berat sedangkan emosi isteri lain, ditanggapi sambil lewa.
Firman Allah Taala di dalam surah an-Nisa’ ayat 129: Maksudnya: “Dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak melakukannya); oleh itu janganlah kamu cenderung Dengan melampau (berat sebelah kepada isteri Yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri Yang lain seperti benda Yang tergantung (di awan-awan); dan jika kamu memperbaiki (Keadaan Yang pincang itu), dan memelihara diri (daripada perbuatan Yang zalim), maka Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
Mengapa Poligami dibenarkan?
Sebelum saya menjawab soalan ini, ada satu kaedah penting yang harus diperhatikan oleh setiap individu beriman dalam menyikapi berbagai permasalahan hidup, termasuk poligami ini, iaitu menerima segala syariat dan ketetapan ALLAH Subhanahu wata’ala dan Rasul Sallallahu ‘alaihi wasallam dengan lapang dada; berbaik sangka kepada syariat- Nya, tanpa berbelah bahagi sedikit pun di dalam hati. Individu sebegini tidak mendahulukan perasaan, logik akal, ataupun hawa nafsu atas segala ketetapan Allah Subhanahu wata’ala dan Rasul-Nya.
Firman ALLAH SWT : “Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barang siapa mendurhakai Allah dan rasul-Nya maka sungguhlah dia telah sesat dengan kesesatan yang nyata.” (al-Ahzab: 36)
Antara sebab-sebab yang merupakan hikmah dari pensyari’atan poligami ialah:
1) Isteri sedia ada sakit, tidak mampu melahirkan zuriat dan melayani kehendak batin suami. Maka dengan berpoligami, suami dapat memenuhi kehendaknya tanpa menceraikan isteri sedia ada.
2) Suami sendiri memiliki kemampuan tenaga batin yang tinggi sehingga isteri yang seorang tidak mampu memenuhinya. Oleh itu, perkahwinan seterusnya dapat mengisi keperluan ini dan menghindari suami dari terjebak dalam dosa dan maksiat dalam memenuhi keperluan tersebut.
3) Jika isteri sedia ada tidak memiliki apa-apa kekurangan pun, tetapi suami memiliki kemampuan untuk berkahwin lain dan berlaku adil dalam memenuhi nafkah zahir dan batin. Justeru, dengan mengahwini wanita lain sebagai isteri, menjadi satu kemuliaan baginya kerana dapat melindungi wanita tersebut, mendidiknya dan bersama-sama dalam membangun keluarga bahagia bersama isteri dan anak-anak sedia ada.
4) Memperbanyak zuriat yang soleh dengan mengahwini lebih dari seorang wanita yang solehah, juga adalah tujuan dari pensyari’atan poligami.
Kelebihan isteri yang terpaksa berpoligami?
Saya pernah mendengar cerita suami yang minat dengan sukan tenis. “Jika melihat Roger Federer bermain dengan melakukan pukula-pukulan yang hebat, maka kita terasa amat kagum. Namun, kekaguman itu akan menjadi lebih lagi, sekiranya kita sendiri bermain dan cuba melakukan pukulan sebagaimana yang dilakukannya. Ia ternyata sukar dan tidak mudah! Dan tatkala kita berusaha mencontohi corak permainannya, juga kehebatan pukulan tersebut, maka kita pasti akan menjadi bertambah kagum mengenangkan kesungguhan dia berlatih sehingga akhirnya melayakkan dirinya diangkat sebagai pemain terbaik dunia dalam sukan tenis.”
Saya mengambil kata-kata suami ini sebagai satu inspirasi, iaitu bagaimana wanita hari ini yang selalu berbicara tentang kehebatan para isteri Nabi, ketabahan, kesabaran mereka menempuh kehidupan bersama seorang suami yang ranjau hidupnya bukan sedikit dan menjadikan mereka contoh teladan terbaik sepanjang zaman, maka poligami adalah satu usaha ke arah itu.
Maksud saya, apabila seorang wanita menempuh hidup berpoligami, yakinlah bahawa mereka sebenarnya sedang merasakan bagaimana hebatnya isteri-isteri Nabi melalui kehidupan ‘berkongsi’ ini. Mereka cemburu, namun kecemburuan tersebut tidak pernah menghalang mereka dari menjadi antara muslimah terbaik dunia dengan kualiti ilmu, akhlak dan keperibadian yang membanggakan. Sebagai contoh, Sayyidatina Aisyah radiyallahu’anha yang sehingga kini dikenali sebagai ilmuwan unggul wanita, memiliki pelbagai cabang ilmu pengetahuan dalam usia yang masih muda walau menjalani hidup berpoligami. Demikian juga isteri-isteri Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam yang lain yang tidak kurang hebatnya.
Justeru, nasihat saya kepada para isteri yang sedang dipoligami, rawatlah rasa keterpaksaan itu dengan mempertingkatkan kualiti diri. Tiada kerugian pada menanggapi poligami sebagai ujian yang mampu membawa diri kepada satu tingkat pencapaian diri yang lebih baik, bukan sahaja untuk dunia, malah terlebih lagi untuk bekalan di akhirat sana.
Adakah poligami ini satu pilihan atau takdir?
Pada saya pertanyaan ini sebaiknya dijawab oleh wanita atau isteri yang telah menjalani hidup berpoligami atau sedang dihadapkan dengan pilihan untuk dipoligami. Hanya mereka yang mampu menjawabnya dengan tepat. Dan tentunya masing-masing memiliki jawapan yang berbeza sesuai dengan kondisi dan keadaan daripada mereka sendiri.
Hanya sahaja, saya meyakini saya bahawa hidup, mati dan jodoh, semua itu telah ditentukan oleh-NYA. Manusia hanya dituntut berikhtiar dan bertawakal kepada-NYA. Layanan istimewa dan khusus yang diberikan buat seorang suami selama perkahwinan berlangsung, seharusnya bukan untuk menjauhkannya dari ruang keizinan berpoligami; akan tetapi semua itu adalah tanggungjawab dan curahan bakti yang sewajarnya dilaksanakan oleh seorang isteri sebagaimana yang diperintahkan Ilahi.
Saling memberi dan menerima dalam ikatan rumahtangga bahagia. Bukan atas alasan saling memiliki, tetapi lebih kepada atas dasar menyintai kerana ILAHI. Apa yang pasti, pada saat ini, anda adalah seorang isteri dan ibu. Usah terlalu memikirkan kemungkinan yang belum pasti tentang suami akan berpoligami terutama apabila mendengar berita rakan atau saudara terdekat anda mengalaminya. Yakinlah, apabila ALLAH menentukan sesuatu ketetapan maka tiada siapa dapat menghalangnya walaupun manusia di seluruh dunia bersatu untuk berbuat demikian. Sebaliknya, tiada sebarang kuasa pun yang dapat mengadakan sesuatu melainkan apa yang diizinkan oleh-NYA. Lalu mengapa harus sibuk memikirkan sesuatu yang tidak pasti dan meninggalkan sesuatu yang memang pasti di dalam hidup ini?
Adakah poligami itu dianggap sebagai hak kepada para suami?
Saya lebih suka menggunakan ayat, poligami adalah peruntukan yang diharuskan kepada para suami. Kalaupun, perkataan hak digunapakai, dengan mengambilkira keharusannya sebagaimana dalam ayat 3 Surah an Nisa’, namun saya juga mahu menegaskan, bukan semua lelaki layak menjalaninya. Syarak menetapkan bahawa seseorang lelaki itu dibenarkan berpoligami dengan syarat bahawa ia mampu berlaku adil kepada isteri-isterinya.
Untuk itu, saya suka mengenengahkan bahawa, ramai wanita merasa ‘alergik’ dengan perkataan poligami kerana kelemahan lelaki juga. Poligami selalu dijadikan bahan lawak jenaka, bahkan ada suami yang menjadikannya sebagai ugutan kepada isteri. Paling menggusarkan, wujud juga golongan anak muda yang mensyaratkan kepada bakal isteri agar menerima poligami.
Lelaki tidak perlu berbangga kerana boleh berpoligami!
Nasihat saya, usah bermain dengan perkataan poligami untuk menundukkan wanita. Sebaliknya, tunjukkan sifat berhemah, lemah lembut dan perhatian serta jalani kehidupan berumahtangga bersama seorang isteri terlebih dahulu dengan penuh amanah dan tanggungjawab. Setelah itu, barulah anda wajar untu memikirkan untuk berkahwin lain atau tidak. Wanita yang beriman, bukanlah sewenang-wenangnya menolak poligami, apatah lagi apabila suaminya seorang yang amat bertanggungjawab kepada kehidupan mereka selama ini.
Sesungguhnya kehidupan Rasulullah s.a.w bermonogami selama 25 tahun dan berpoligami selama 10 tahun telah meletakkannya sebagai suri tauladan yang sempurna. Majoriti umatnya yang bermonogami boleh belajar bagaimana menghadapi seorang isteri dengan penuh kesetiaan. Manakala minoriti umatnya yang berpoligami juga boleh meneladani Rasulullah dalam meratakan keadilan di kalangan isteri-isterinya.
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang paling baik antara kamu semua adalah orang yang paling baik terhadap isterinya dan aku adalah orang yang terbaik antara kamu semua (dalam membuat kebaikan) terhadap isteriku.” – hadis riwayat al-Tirmizi.
Wallahu’alam.
Ingin POLIGAMI tapi TIDAK MAMPU….
Ketidakmampuan seorang suami dalam mengisi keperluan nafkah zahir dan batin serta melunaskan tanggungjawab kepada isteri dan anak-anak boleh diketegorikan sebagai haram. Kerana itu, syarat adil menjadi asas utama keharusan berpoligami. Bagaimana seorang suami yang mengabaikan isteri dan anak-anak sedia ada dapat menjadi lelaki bertanggungjawab kepada wanita yang lain pula?
Tidak berpoligami bagi lelaki tidaklah salah, tetapi mengabaikan tanggungjawab dalam poligami boleh mengundang dosa dan fitnah!
………….
Ustazah Noraslina Jusin
Merupakan seorang penulis dan juga pendakwah. Mendapat pendidikan Islam di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya dan beliau boleh dilawati di laman http://www.ummuhusna99.blogspot.com.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Setelah 4 Bulan Bertarung Nyawa, Akhirnya Baby Nishka Dijemput PenciptaNya. Berehatlah Wahai Anak Syurga!
Menerima berita kematian Baby Nishka lewat petang tadi menyuntik rasa sedih di hati. Mana tidaknya baru membaca kisah penderitaan Baby Nishka baru berusia 4 bulan yang terpaksa bertarung nyawa untuk meneruskan kehidupan dek kerana penyakit kanser otak tahap 4 dan kanser buah pinggang yang dihidapi.
Perkhabaran sedih ini disampaikan melaui Instagram Mawar yang sebelum ini diketahui mengambil berat perihal adik Nishka. Malah usahawan ini pernah ke Kelantan untuk melihat keadaan terkini bayi berkenaan.
Melalui perkongsian di laman Instagramnya, Mawar memaklumkan adik Nishka atau nama sebenarnya Kyfa Nishka Al-Kautsar Mohd Farham telah menemui PenciptaNya. Berita ini disahpan sendiri oleh bunya, Khairiah Kamaruddin yang turut menghubungi Mawar memberitahu.
Al- Fatihah…Inna Lillahi wa inna ilayhi raji’un… Baby Nishka berehat la di Syurga menanti awak di sana . Setelah berjuang bertarung nyawa. Allah lebih sayang kan baby Nishka. Ibubapa baby Nishka akan tunggu di syurga ya anak… –
Kami sayang baby Nishka . Mari kita sedekah Al Fatihah n doa kan baby Nishka @kheriykhairiah_nishkaofficial –
–
(Menerima panggilan dari ibu baby Nishka mengatakan baby Nishka dah pergi tinggal dunia ) – (Sejujur nya memang tidak mampu utk sy melihat anak syurga ni tabah bertarung nyawa )
Sebelum ini penyanyi nombor 1 negara, Datuk Seri Siti Nurhaliza juga turut menzahirkan simpatinya pada Baby Nishka di laman Instagram dengan meminta orang ramai sama-sama mendoakan kesembuhan si kecil ini.
Namun sesungguhnya Tuhan lebih menyayangi Baby Nishka yang hanya sempat 4 bulan merasai nikmat dunia ciptaan Allah Maha Esa.
Dalam laporan di Harian Metro, Baby Nishka menghembuskan nafas terakhirnya jam 4.30 petang di sisi kedua ibu bapa dan ahli keluarga.
Dia dan suaminya, Mohd Farham Che Ahmad reda dengan pemergian anak bongsu dari lima beradik ini.
Semoga anak syurga ini berehat sepuasnya di Firdausi Jannah kerana penghidupan di sana lebih kekal abadi.
KREDIT FOTO: INSTAGRAM MAWAR KARIM & CTDK
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Adakah Sahih Hadis Sujud Pada Suami?
Di dalam hidup berumah tangga, seorang isteri itu wajib untuk mentaati suaminya pada perkara yang ma’ruf. Ini kerana, dengan ketaatan tersebut akan memudahkannya jalan untuk ke syurga berdasarkan sebuah hadis yang disahihkan oleh Imam Ibn Hibban:
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
إِذَا صَلَّتِ الْمَرْأَةُ خُمُسَهَا، وَصَامَتْ شَهْرَهَا، وَحَصَّنَتْ فَرْجَهَا، وَأَطَاعَتْ بَعْلَهَا دَخَلَتْ مِنْ أَيِّ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ شَاءَتْ
Maksudnya: “Jika seorang wanita menunaikan solat 5 waktu, berpuasa pada bulannya (Ramadhan), mengawal kemaluannya (maruahnya) dan ta’at kepada suaminya. Masuklah dia ke dalam Syurga dari mana-mana pintu yang dia kehendaki”. [Riwayat Ibn Hibban, no. Hadith (4163), 471/9]
Bagi menjawab pertanyaan pertama di atas, hadis sujud pada suami telah diriwayatkan oleh beberapa orang sahabat Nabi SAW. Antaranya Abu Hurairah, Mu’az bin Jabal, Suraqah bin Malik, Aisyah, Ibn Abbas, Abdullah bin Abi Awfa, Ummu Salamah, Anas bin Malik dan beberapa orang lagi sahabat Nabi SAW yang lain. Adapun berkaitan matan hadith adalah seperti berikut:
لَوْ كُنْتُ آمِرًا أَحَدًا أَنْ يَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ المَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا
Maksudnya: “Jika aku boleh memerintahkan seseorang itu untuk sujud kepada seseorang, maka aku memerintahkan isteri untuk sujud pada suaminya.” [Riwayat al-Tirmizi (1159)][Imam al-Tirmizi mengatakan hadith ini melalui jalur Abu Hurairah RA adalah hasan gharib] Hadith ini juga disahihkan oleh Imam al-Hakim di dalam al-Mustadrak melalui jalur Mu’az bin Jabal [Lihat: al-Mustadrak, 190/4]
Tambahan pula, hadis ini mempunyai sebab wurudnya (sebab Nabi SAW ucapkan hadis ini) iaitu apabila salah seorang daripada sahabat Nabi SAW pulang daripada Syam dan melihat orang-orang Nasrani dan Yahudi sujud kepada pembesar dan ulamak mereka sebagai tanda penghormatan nabi-nabi mereka. Maka sahabat ini berkata bahawa Rasulullah SAW lebih berhak untuk dilakukan sedemikian tetapi Nabi SAW melarang para sahabat melakukan hal tersebut dengan mengatakan bahawa orang-orang Yahudi dan Nasrani ini mereka mendustakan serta menyelewengkan kitab-kitab nabi-nabi mereka. [Lihat: al-Mustadrak, 190/4]
MAKNA HADIS
Antara yang boleh difahami daripada hadis ini adalah kewajipan seorang isteri itu mentaati suaminya kerana sujud ini tidak dihalalkan melainkan kepada Allah SWT sahaja. Ini kerana terdapat banyak hak-hak suami yang perlu dilaksanakan oleh isteri dan sebahagiannya tidak terlaksana oleh si isteri.
Imam al-Syaukani berkata makna hadis ini adalah jika dibolehkan sujud kepada manusia nescaya Nabi SAW akan memerintahkan para isteri untuk sujud kepada suaminya. [Lihat: Tuhfah al-Ahwazi, 272/4] Di dalam Musnad Ahmad, daripada Anas bin Malik RA bahawa Nabi SAW bersabda:
لَا يَصْلُحُ لِبَشَرٍ أَنْ يَسْجُدَ لِبَشَرٍ، وَلَوْ صَلَحَ لِبَشَرٍ أَنْ يَسْجُدَ لِبَشَرٍ، لَأَمَرْتُ الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ لِزَوْجِهَا، مِنْ عِظَمِ حَقِّهِ عَلَيْهَا
Maksudnya: “Tidak dibenarkan seorang manusia itu untuk sujud kepada manusia. Jika dibenarkan untuk manusia itu sujud kepada manusia nescaya aku akan meminta isteri untuk sujud kepada suaminya kerana besarnya hak suami ke atas isteri itu.” [Riwayat Ahmad (12614)] [Syeikh Syu’aib al-Arna’outh menilai hadith ini sahih li ghairihi]
Kesimpulannya hadis di atas adalah sahih dan ia tidaklah menunjukkan kebolehan seorang isteri itu untuk sujud kepada suaminya. Ini kerana sujud hanya dibenarkan kepada Allah SWT sahaja dan tidak dibenarkan sujud kepada selain daripada Allah SWT sebagaimana larangan jelas daripada Nabi SAW berdasarkan riwayat di dalam Musnad Ahmad di atas.
Akan tetapi hadis ini menggambarkan bahawa kedudukan suami itu tinggi di sisi isteri dan si isteri wajib untuk mentaati suaminya selagi mana apa yang diperintahkan itu tidak bercanggah dengan agama. Semoga Allah SWT mengurniakan suami yang soleh dan isteri yang solehah agar rumahtangga yang dibina itu mendapat keberkatan dan keredaan daripada Allah SWT.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI