Hari ini dilaporkan sebanyak 3631 kes positif COVID-19 dilaporkan menjadikan jumlah keseluruhan mereka dijangkiti di negara ini adalah seramai 165, 371 kes secara keseluruhan. Selangor mencatatkan jumlah kes tertinggi seramai 1199 orang dari keseluruhan kes dilaporkan hari ini. Malah sebanyak 14 kematian dilaporkan termasuk 2 bukan warganegara hari ini menjadikan jumlah kematian COVID-19 di Malaysia kini seramai 619 orang.
COVID-19 yang sudah hidup dalam komuniti masyarakat sejak kebelakangan ini sudah tidak mengenal mangsa. Malah kita sentiasa disarankan mengamalkan penjarakan fizikal, basuh tangan, memakai pelitup muka selain menggunakan hand sanitizer.
Terkini, BERNAMA melaporkan Imam Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah (MSSAAS) di sini yang qari terkenal, Abdul Karim Omar disahkan positif COVID-19 dan kini menerima rawatan di Hospital Sungai Buloh.
Menurutnya, ahli keluarga beliau yang turut positif virus terbabit dirawat di Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 Berisiko Rendah (PKRC) di Taman Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS).
Dalam perkongsian menerusi sesi siaran langsung Instagram bersama selebriti dan aktivis kemanusiaan, Nur Heliza Helmi dan adiknya, Nur Hazwani Afiqah semalam, imam itu berkata, beliau menjalani ujian saringan selepas seorang rakan yang ditemuinya disahkan positif jangkitan terbabit.
Katanya, antara gejala yang dialaminya sebelum disahkan positif COVID-19 ialah sukar bernafas selain batuk yang kering.
Sehubungan itu, beliau menasihati umat Islam agar tidak mengambil mudah penularan pandemik berkenaan serta sentiasa mematuhi prosedur operasi standard (SOP) selain mengingati Allah SWT dengan berzikir.
Perkongsian beliau mendapat perhatian Menteri di Jabatan Perdana Menteri (HAL EHWAL AGAMA), Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri yang mendoakan Abdul Karim segera sembuh dan sihat daripada COVID-19, melalui video yang dimuat naik menerusi Instagram beliau hari ini. – Sumber gambar : IG AbdulKarimalmakki
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Baca Dengan Tenang, Jangan Kelam-Kabut.’ Bacaan Rukuk & Sujud, Wajibkah Buat TIGA Kali?
‘Baca dengan tenang, jangan kelam-kabut.’ Bacaan rukuk dan sujud, wajibkah buat tiga kali? Bacaan-bacaan tasbih atau zikir dalam rukuk dan sujud ini merupakan sunnah-sunnah yang bacaannya dituntut dalam solat fardhu lima waktu.
Sekiranya kita tidak melakukannya atau tidak cukup tiga kali, adakah solat kita sah? Ikuti penerangan Ustaz Mohd Riza dan semoga perkongsian ini memberi manfaat buat kita semua.
Baca Dengan Tenang
Ustaz Riza yakin semua di antara kita tahu dan praktis bacaan tasbih dalam sujud dan rukuk setiap kali menunaikan solat fardhu lima waktu. Tetapi permasalahan yang ingin dirungkai kali ini adalah berapa kali perlu dibaca bacaan-bacaan tasbih ini.
Sama ada, sekali, dua kali atau tiga kali atau berapa yang paling tepat. Pertama sekali bacaan tasbih dalam rukuk ini merupakan Sunnah-sunnah qauli dalam solat, yang bacaan ini dituntut.
Artikel Berkaitan:
Bukan Mudah Untuk Kusyuk Dalam Solat: Ini Hukum Dan Cara Mendapatkannya
Jangan Kelam-Kabut
Tetapi jika seseorang itu tidak melakukannya solat tetap sah menurut pendapat Mazhab Imam Syafie kerana hukumnya sunat dibaca, setiap kali kita menunaikan solat.
Namun begitu, bacaan tasbih ini harus diingat perlu dibaca dengan jelas dan tenang. Persoalannya di sini, mengapa kita digalakkan untuk membaca tiga kali.
Sebenarnya, setiap bacaan tasbih yang dibaca tiga kali adalah bagi menyempurnakan rukun solat iaitu iktidal.
Bacaan Rukuk & Sujud
Di samping itu, jelas Ustaz Riza, bacaan-bacaan dalam solat perlu dibaca dengan tenang kerana ketika kita mendirikan solat adalah umpamanya kita berhadapan dengan Allah.
Maka oleh hal demikian, bacalah dengan tenang supaya kita dapat menjiwai solat. Cara terbaik untuk menjiwai solat, Ustaz Riza sarankan ambil sedikit masa google dan cari makna bacaan-bacaan dalam solat.
Baca Di Sini:
‘Nak Buat Solat Qada Banyak-Banyak.’ Tak Mampu Baca Semua Surah, Ini Cara Ringkas Ganti Sembahyang
Wajibkah Buat TIGA Kali?
Ambil masa baca terjemahan bacaan dalam solat, insyallah dengan sedikit usaha ini, sedikit sebanyak membantu kita menjiwai solat.
Sekali lagi ingat bahawa solat adalah saatnya kita berbicara dengan Allah SWT. Di akhir video, Ustaz Riza ingatkan sekali lagi bahawa sama ada baca sekali atau tiga kali bacaan rukuk dan sujud perlulah dilakukan dengan tenang dan jangan kelam kabut.
Kashoorga : Semoga solat kita sempurna dan tidak menjadi perbuatan yang sia-sia.
Sumber: Audit Solat
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Peguam Kongsi Risiko Nikah Luar Negara, Apa Status Nasab & Hak Masa Depan Anak?
Pasti ramai yang terbaca kisah perkahwinan Halim Othman dan kewujudan anak tunggalnya, Myra Natasya yang pada Ramadan lalu memaklumkan bahawa pengacara terkenal itu adalah bapa kandungnya yang disembunyikan statusnya selama ini.
Lebih membahagiakan bagi Myra, aidilfitri lalu adalah kali pertama ibu dan bapanya dipertemukan semula.
Pendedahan itu mendapat perhatian termasuk dari Jabatan Pendaftaran Negara yang mahu membantu kerana Myra berbintikan Abdullah, bukan Halim kerana perkahwinan pasangan itu berlangsung di Thailand dan tidak didaftarkan semula di negara ini. Namun status berbintikan Abdullah itu kekal kerana Halim memaklumkan tiada bukti dokumen kerana sudah terlalu lama.
Satu perkongsian ilmu dari peguam, Roslina Sabiyah & Co di fbnya mengenai isu berkahwin di luar negara dan tidak mendaftarkan perkahwinan perlu diambil perhatian pasangan yang ingin berkahwin di luar negara terutama selatan Thai untuk memahami prosedur undang-undang negara agar tiada masalah timbul di kemudian hari kelak termasuk bab isu perwalian, isu perwarisan & harta pusaka dan terakhir isu nasab anak & keturunan.
Apa perlu wanita tahu?
Case Study : Kesan nikah luar negara dan status anak.
Ye, secara biologinya, dia memang anak kepada Halim Othman. Tetapi secara undang-undangnya, dia tetap anak kepada “Abdullah”. Apa maksudnya?
Undang-undang tidak/belum mengiktiraf kedudukan mereka sebagai bapa dan anak kandung.
1) Isu perwalian
Kalau Myra nak kawin nanti, bapanya tak boleh walikan dia. Kalau nak walikan dia kena ada bukti yang dia bapa kepada Myra, paling koman tunjukkan ic dan sijil nikah ibu bapa. Sijil nikah takde memang kena mohon Wali Hakim kat mahkamah syariahlah jawabnya.
2)Isu perwarisan dan harta pusaka
Kalau Halim meninggal nanti, Myra tak boleh tuntut harta pusaka dia. Asas tuntutan dalam harta pusaka ialah waris-waris mestilah waris-waris yang sah di sisi undang-undang. Antara bukti untuk menunjukkan seseorang waris itu sah di sisi undang-undang ialah dengan memohon sijil faraid di mahkamah syariah. Nak mohon sijil faraid kena ada bukti surat beranak dan sijil nikah. Surat beranak bin/binti Abdullah. Sijil nikah pulak tak ada. Memang tak dapat nak tolong.
Apa Myra nak buat? Minta ayah dia buat wasiat atau hibah siap-siap. Kalau wasiat Myra layak dapat 1/3 (kerana Myra bukan waris). Tapi kalau Halim nak bagi lebih, dia kena bagi harta dia kepada Myra sekarang iaitu semasa dia masih hidup.
3) Isu nasab dan keturunan
Apa status Myra sebenarnya. Anak yang dilahirkan di luar daripada pernikahan yang sah ada dua kemungkinan sahaja iaitu anak tak sahtaraf ataupun anak wati’ syubhah. Anak wati’ syubhah ialah anak yang dilahirkan akibat persetubuhan yang berlaku bukan dari perkahwinan yang sah akibat keraguan tertentu iaitu sama hukumnya dengan nikah fasid. Anak wati’ syubhah, jika berjaya disabitkan nasabnya di mahkamah syariah, maka dia boleh dibintikan kepada bapanya, boleh berwalikan bapanya dan berhak mendapat hak perwarisan daripada bapanya.
Namun beban pembuktian untuk menentukan status anak ialah terletak ke atas ibu bapanya. Mereka kena failkan permohonan pengesahan nasab anak di mahkamah syariah. Jika mereka mendakwa telah bernikah di luar negara, beban pembuktian untuk mengatakan pernikahan itu wujud ialah ke atas pasangan suami isteri tersebut. Mahkamah hanya perlu melihat kepada dokumen atau bukti-bukti pernikahan tersebut. Hanya ada tiga kemungkinan sahaja yang berlaku di Mahkamah :-
1- Dokumen nikah luar negara ada. Rukun nikah semua lengkap dan sah. Maka mahkamah akan sabitkan pernikahan tersebut sah dan boleh didaftarkan di pejabat agama Malaysia. Nasab anak juga sabit anak sahtaraf. Perintah tersebut boleh dikemukakan di JPN dan pihak JPN akan menukar bin/binti anak tersebut kepada nama bapa sebenar selaras dengan perintah mahkamah.
2-Dokumen nikah luar negara ada. Tapi ada rukun nikah yang diragui contohnya pernikahan dibuat oleh jurunikah tak bertauliah ataupun wali yang tak layak. Mahkamah akan sabitkan pernikahan tersebut sebagai pernikahan yang fasid, mengarahkan untuk difaraqkan dan pasangan tersebut perlu bernikah semula di malaysia. Nasab anak tersebut akan disabitkan sebagai wati’ syubhah. Perintah tersebut boleh dikemukakan di JPN dan pihak JPN akan menukar bin/binti anak tersebut kepada nama bapa sebenar selaras dengan perintah mahkamah (anak wati’ syubhah sama statusnya dengan anak sahtaraf).
3-Dokumen nikah luar negara tiada. Kena tunjukkan usaha untuk cari. Buat carian di pejabat agama yang didakwa telah menjalankan pernikahan di luar negara tu, buat carian di pejabat konsulat atau datangkan saksi yang boleh bagi keterangan untuk menyokong dakwaan yang pernikahan tersebut memang telah dijalankan. Mahkamah akan memeriksa semua keterangan dan kalau berjaya akan dapat perintah seperti dua contoh di atas. Tapi jika tak ada langsung dokumen dan usaha? Maka, beban untuk menafikan bahawa pernikahan tersebut tak wujud/tak sah dan anak tersebut anak tak sahtaraf adalah terletak ke atas ibu bapa anak tersebut.
Contoh Halim saya gunakan sebab memang dia dah terang-terangan declare 1 malaysia. Dan mungkin ada masyarakat yang keliru dengan kenyataan beliau untuk mengekalkan nama Abdullah sebagai binti anaknya. Nak kekalkan nama Abdullah tu tak ada masalah langsung sebenarnya yang penting sabitkan dulu nasab anak tu di mahkamah syariah. Pihak JPN memang tak boleh buat apa-apa selagi tak ada perintah dari mahkamah syariah berkenaan isu tersebut. Jika dah disabitkan nasabnya, walaupun berbintikan Abdullah, dia akan dapat semua hak-hak seorang anak untuk diwalikan oleh bapanya, dapat hak faraid dari bapa dan dapat nasab keturunan bapanya. Ini bukan isu tak kisah dan tak nak menyusahkan. Ini melibatkan isu penting tentang status anak dan hak.
Nasihat saya pada Halim, jangan mengalah dan putus asa. Cuba usahakan lagi, kesian Myra. Jangan kata kes dah terlalu lama sebab ada je kes yang dah berlaku 20 tahun dulu tapi masih boleh disahkan di mahkamah sebab pihak-pihak usaha juga bawa saksi. Jangan ambil ringan dengan bab-bab nasab dan hukum ni. Ini bukan kes terpencil. Sebenarnya bukan nasihat untuk Halim sahaja tapi ramai lagi di luar sana yang ada masalah yang sama seperti ini sebenarnya. Tolonglah ambil cakna.
Pengajaran untuk yang belum terjebak. Jangan buat keputusan singkat. Nikah luar negara memang cepat dan mudah. Tapi fikirkanlah kesan jangka masa panjangnya. Kalau terpaksa juga nikah di luar negara atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan, bila dah balik Malaysia cepat-cepatlahlah buat pengesahan di mahkamah syariah dan daftarkan pernikahan tersebut di pejabat agama. Kesannya tak nampak sangat kepada lelaki/suami. Tapi yang jadi mangsa ialah isteri/anak-anak.
Cuba bayangkan pula kesannya pada isteri? Nak kata dah nikah pun tak ada dokumen yang sah. Nak kata dah cerai pun, sijil nikah tak ada macam mana nak cerai. Kalau nak berkahwin lain? Satu sahaja cara, dia boleh declare yang dia belum pernah bernikah dan seolah pernikahan yang terdahulu tak wujud barulah dia boleh berkahwin lain. Lagipun memang tak ada dokumen langsung kan. Jadi apa status anak daripada perkahwinan terdahulu? Anak tu tak salah. Yang salah ialah mak ayah yang tak fikir panjang.
Ambik pengajaran. Yang baik jadikan tauladan yang buruk jadikan sempadan. Biar tahu jangan keliru.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Suasana Ramadan Di Tanah Suci, Program Iftar Ala Madinah @Karangkraf Menanti Orang Ramai
Daripada Zaid bin Khalid, bahawasanya Rasulullah SAW bersabda:-
مَن فَطَّرَ صَائِمًا كَانَ لَهُ مِثلُ أَجْرِهِ، غَيْرَ أَنَّهُ لَا يَنْقُصُ مِن أَجْرِ الصَّائِمِ شَيئًا
Maksudnya: “Siapa yang memberi makan orang yang berpuasa maka baginya pahala seumpamanya tanpa sedikitpun kurang pahala orang berpuasa.” (Riwayat Ahmad, al-Tarmizi dan al-Baihaqi)
Dalam satu hadith lain disebut :- Daripada Ummu Ammarah, Rasulullah SAW bersabda:-
إِنَّ الصَّائِمِ إِذَا أَكَلَ عِندَهُ لمَ تَزَل تُصَلِّي عَلَيهِ المَلائِكَةُ حَتََى يَفْرُغَ مِن طَعَامِهِ
Maksudnya: “Sesungguhnya orang yang berpuasa apabila makan bersamanya orang berpuasa yang lain, maka sentiasalah para malaikat mengucap selawat ke atasnya sehingga selesai daripada makannya.” (Riwayat Ahmad, al-Tarmizi dan al-Baihaqi)
Rasulullah SAW bersabda:-
الصَّائِمُ إِذَا أَكَلَتْ عِنْدَهُ المُفَاطِرُ صَلَّتْ عَلَيْهِ الملائِكَةُ
Maksudnya: “Orang yang berpuasa apabila makan di sisinya orang-orang yang berbuka puasa, nescaya para malaikat berselawat ke atasnya.” (Riwayat al-Tarmizi dan Ibn Majah).
Terlalu banyak kelebihan memberi orang makan khususnya di bulan puasa. Sejajar itu, Ramadan yang bakal tiba, Sinar Harian bersama Karya Bestari dan Warisan Ummah Ikhlas (WUIF) menganjurkan Program Iftar Ala Madinah @ Karangkraf bermula dari 4 April hingga 2 Mei ini bertempat di Dataran Karangkraf, Shah Alam selama 29 hari berturut-turut.
Ketua Projek, Firdaus Hussamuddin berkata, pelaksanaan program itu bertujuan memberi peluang terutamanya kepada golongan yang memerlukan untuk datang berbuka puasa di Dataran Karangkraf secara percuma dan ia terbuka kepada semua orang.
“Ramai pihak yang terjejas susulan Covid-19 hingga ada dibuang kerja selain pertambahan kos sara hidup dan harga makanan yang semakin meningkat ketika ini.
“Kami sangat menggalakkan orang ramai datang dengan ahli keluarga untuk bersama-sama berbuka puasa di sini, seolah merasai suasana berbuka puasa di Tanah Suci Makkah. Kalau nak bawa makanan sendiri pun boleh selain dikongsi dengan orang ramai,”katanya ketika ditemui.
Dalam pada itu, Firdaus Hussamuddin memaklumkan, bagi yang datang dengan ahli keluarga akan ditempatkan bersama tetapi bagi yang datang dengan kawan atau bersendirian, akan diasingkan mengikut jantina.
“Paling pentin kita nak mewujudkan kembali suasana berbuka ala Madinah dan Makkah, untuk mereka yang merindukan kemeriahan dan suasana Ramadan itu sendiri, maka kita bawa konsep ini,” katanya kepada Sinar Harian.
Program tazkirah sebelum majlis berbuka
Firdaus yang juga merupakan Ketua Pegawai Operasi Grup Buku Karangkraf berkata, menariknya program kali ini, orang ramai akan disajikan dengan pengisian tazkirah berdekatan masjid sementara menunggu waktu berbuka puasa.
“Di samping itu, ada beberapa imam kita daripada Karya Bestari dan WUIF yang akan bergilir setiap hari untuk bacaan tazkirah dan mengimamkan solat maghrib dan solat terawih sepanjang program berlangsung,” ujarnya.
Sementara itu, beliau turut mengalu-alukan mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO), badan korporat dan individu perseorangan yang ingin berinfaq bersama-sama untuk membantu mereka yang berada dalam kesempitan hidup.
“Kita juga galakkan pihak lain yang ingin sertai kita untuk memberi infaq makanan, barangan atau berbentuk wang tunai boleh menyalurkan sumbangan melalui akaun SINAR KARANGKRAF SDN BHD 564276 529068 (Maybank),” jelasnya.
Firdaus turut mengajak mana-mana individu yang ingin menjadi sukarelawan bagi mengendalikan program berkenaan boleh berbuat demikian dengan menghubungi sekretariat di talian 0192133315.
“Orang ramai yang ingin turut serta dalam program berbuka puasa ala Madinah ini perlu membuat pengesahan kehadiran jam 10 pagi sehari sebelumnya di talian yang sama,” katanya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI