Kebanyakan suami sangat mengambil berat tentang nafkah batin. Keadaan ini menyebabkan ada sesetengah isteri yang begitu prihatin tentang kepuasan suami ketika melakukan hubungan intim apatah lagi jika mereka sudah beberapa kali bersalin.
Malah ada isteri yang sampai ke peringkat mahu melakukan rawatan “laser vaginal tightening” untuk mengetatkan faraj demi kepuasan suami. Dalam hal ini adakah ia dibenarkan oleh syarak?
Menurut Mufti Wilayah Persekutuan, rawatan Rawatan “laser vaginal tightening” (mengetatkan otot-otot faraj yang longgar) melibatkan proses mengubahsuai ciptaan-Nya.
Mengubah ciptaan Allah SWT bermaksud mengubah fitrah yang ditetapkan pada makhluk-Nya; sama ada daripada sudut agama atau penciptaan-Nya. Ini berdasarkan dalil- dalil berikut:
Maksudnya : Tetaplah atas fitrah Allah yang telah menciptakan manusia atas fitrah itu,Tidaklah patut ada sebarang perubahan pada penciptaan (fitrah) Allah itu. Surah al-Rum (30)
Hukum berdasarkan tujuan
Oleh itu, solusi hukum berdasarkan tujuan serta keadaan -keadaan berikut :
Ads
Harus – bagi tujuan merawat penyakit (daruriyyat) atau kecacatan akibat kesan kemalangan agar dapat mengembalikan semula bentuk asal serta memulihkan fungsinya.
Haram – bagi tujuan kosmetik (tahsiniyyat) semata-mata mahupun meningkatkan kepuasan seks pasangan.
Ads
Larangan tersebut atas faktor -faktor berikut :
Kelonggaran faraj merupakan proses semula jadi yang berlaku akibat penuaan, atau kekerapan bersalin, maka ia termasuk dalam mengubah ciptaan-Nya.
Ancaman fitnah kerana melibatkan pendedahan aurat yang bukan bertujuan keperluan perubatan.
Justeru, perkara yang perlu dipertimbangkan dalam penentuan hukum adalah niat melakukan “laser vaginal tightening” sama ada ia bertujuan kosmetik semata-mata atau atas dasar maslahat daruriyyat atau hajiyyat.
Hal ini kerana, rawatan kosmetik yang boleh mengubah ciptaan-Nya hanya boleh diterima pada situasi keperluan mendesak (daruriyyat) dan bukan semata-mata untuk kecantikan serta kepuasan nafsu.
Suami lafaz talak namun dalam keadaan terpaksa, boleh jadi dipaksa oleh isteri sendiri mahu pun pihak yang lain. Dalam keadaan ini apa hukumnya?
Persoalan ini dijawab oleh mantan menteri agama Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri dalam laman web Maktabah Al Bakri menerusi satu soalan yang ditanyakan oleh netizen;
Assalamualaikum. Adakah jatuh talak saya selepas saya dipaksa untuk menceraikannya. Untuk memuaskan hatinya, saya menyatakan untuk melepaskannya dan saya akan melepaskannya nanti dan memberitahu padanya supaya anggap saya dah lepaskannya sekiranya dia ingin ke mana-mana.
Jawapan
Secara umumnya, talak itu hukumnya halal iaitu dibolehkan untuk melakukannya, namun perbuatan itu dianggap makruh. Ini bermakna syariat mengizinkan talak, namun barang siapa yang meninggalkan atau berusaha menjauhi perkara yang makruh akan mendapat pahala.
Sabda Nabi Muhammad SAW :
أَبْغَضُ الْحَلاَلِ إِلَى اللَّهِ تَعَالَى الطَّلاَقُ
Maksudnya: Perkara halal yang amat dibenci oleh Allah ialah talaq.” Riwayat Abu Daud (2178), Ibn Majah (2018), al-Hakim (2/197)
Kayu ukur seseorang itu dalam keadaan terpaksa
Menjawab persoalan di atas, kami nyatakan kayu ukur sekiranya seseorang itu betul-betul berada dalam paksaan :
Orang yang memaksa mempunyai kekuatan dan mampu menguasai orang yang dipaksa
Merasa terancam sekiranya permintaan tidak dipenuhi dan dalam masa yang sama tidak mampu untuk melawan atau melarikan diri.
Memudaratkan orang yang dipaksa dengan ancaman bunuh, penderaan, merampas harta dan sebagainya.
Kami dapat menyatakan bahawa tidak jatuh talak sekiranya seseorang itu dipaksa sebagaimana yang telah dinyatakan dalam firman Allah SWT :
إِلَّا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإِيمَانِ
Maksudnya: “Kecuali orang yang dipaksa (melakukan kufur) sedang hatinya tenang tenteram dengan iman.” (Surah al-Nahl: 106)
Al-Sa’di ketika menafsirkan ayat ini beliau menyatakan : “ayat ini menunjukkan bahawa perkataan yang diucapkan dengan terpaksa dalam talak tidak dikira dan tidak ada hukum syarak yang dikenakan kepada orang yang dipaksa. Jika seseorang tidak dihukum kerana perkataan kufur yang diucapkan dengan terpaksa, maka pada perkara yang lain juga tidak akan dikenakan hukuman”. (Lihat Taisir al-Karim al-Rahman,hlm.450).
Ini juga berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas R.anhu bahawa Rasulullah SAW bersabda :
Maksudnya : “Sesungguhnya Allah mengampuni kesalahan umatku: Kelupaan mereka dan perbuatan yang dilakukan kerana paksaan.” Riwayat Ibn Majah (2035)
Pandangan ini merupakan pandangan jumhur ulama daripada mazhab Maliki, Syafi’e, dan Hanbali.
Al-Khatib Al-Syarbini menyatakan : tidak jatuh talak kerana dipaksa. Talak jika diucapkan beserta dengan niat dan pilihannya sendiri maka jatuhlah talak ke atasnya dan jika seseorang melafazkannya kerana terpaksa maka ia tidak dikira dan talak tersebut terbatal.(Lihat Mughni al-Muhtaj Ila Ma’rifati Alfaz al-Minhaj, 4/470)
Perceraian terjadi dari setiap orang yang baligh, berakal dan kerana pilihan sendiri.Tidak terjadinya penceraian dari orang yang dipaksa, orang yang mabuk yang tidak menyadari apa yang dikatakannya, atau orang yang marah yang tidak tahu apa yang dikatakannya. Selain itu, Perceraian juga tidak terjadi dari orang yang salah, lalai, lupa, gila, dan sejenisnya.” (Lihat al-Mausua’h al-Fiqhiyyah, 3/111)
Kami katakan dipaksa dibahagi kepada dua; pertama, ikrah mulji’ (الْإِكْرَاهُ الْمُلْجِئ) dan ikrah ghairu mulji’ (الْإِكْرَاهُ غَيْر الْمُلْجِئ). Jika sekiranya ikrah hanya biasa-biasa, maka tidak boleh dia menceraikan isteri. Tetapi jika ikrah membawa kepada ancaman nyawa dan badan, dan berat, maka itu baru dikira.
Bergantung kepada keadaan suami ketika lafaz talak
Dalam kes ini ia bergantung kepada keadaan suami. Sekiranya suami melafazkan dalam keadaan terancam yang membahayakan nyawa atau anggotanya dan dalam keadaan terpaksa, maka hukum talak tersebut tidak terjatuh dan sekiranya tidak memenuhi syarat-syarat seorang itu dikira sebagai orang yang dipaksa maka ia berbalik kepada lafaz dan niat suami.
Dalam hal ini sebaiknya rujuk kepada Mahkamah Syariah dan membuat permohonan pengesahan lafaz talak. Ini adalah satu usaha untuk membuktikan adakah telah jatuh talak ataupun tidak.
Kita ada Allah, mintalah pada Dia. ‘Benarkah minta tolong dengan malaikat jatuh syirik?’ Sebenarnya sebagai manusia biasa, kita tak layak menjatuhkan seseorang itu syirik.
Tidak dinafikan adalah lebih baik kita meminta pertolongan kepada Allah SWT. Minta tolong pada malaikat sekalipun jika dipermudahkan ianya adalah atas izin dari-Nya.
Ikuti perkongsian Dr Asyran tentang bolehkah manusia meminta pertolongan atau berdoa kepada malaikat selain Allah SWT.
Nabi Muhammad saw sendiri yang ajar minta tolong dengan Malaikat. Takkanlah syirik? Ini adalah hadis yang Nabi ajarkan umatnya meminta tolong pada malaikat kalau sesat di jalanan:
عن ابن عباس أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : ( إن لله عز و جل ملائكة سوى الحفظة يكتبون ما سقط من ورق الشجر فإذا أصاب أحدكم عرجة بأرض فلاة فليناد أعينوا عباد الله يرحمكم الله تعالى )
Mafhumnya:
Daripada Ibn Abbas (Semoga Allah meredai keduanya) bahawasanya Rasulullah Sollallahu ‘alayhi wasallam bersabda:
“Sesungguhnya Allah mempunyai malaikat selain malaikat hafazah, malaikat itu menulis setiap helaian daun yang gugur daripada pohon-pohon, apabila salah seorang kalian mengalami kesukaran (mencari jalan pulang kerana sesat) di hamparan padang pasir yang terbentang maka hendaklah dia menyebut, ‘Wahai Hamba Allah (yakni malaikat tersebut) Tolonglah!’ Maka Allah akan merahmati kamu (dengan bantuan malaikat itu)”
Benarkah Minta Tolong
Contoh mudah:
Kita tinggalkan anak di asrama, pesan dekat pengurusan sekolah, jaga anak saya. Mana mungkin perkara sebegini syirik?
Malaikat dengan warden mana afdhal?
Kalau minta dengn warden pun tak syirik, kenapa minta malaikat jadi syirik?
Beginilah situasinya orang kata mengaji dengan literalis tak habis. Akhirnya memperbodohkan akal. Lagi satu, ini bukan bab Tawassul walaupun ia ada kaitan. Ini Bab Isti’anah dan Istighatsah.
.
Dengan Malaikat Jatuh Syirik?
Contoh Istighastah:
“Kerajaan tolonglah turunkan taarif elektrik dan harga petrol, kami rakyat ini sengsara!”
Takkanlah ini jadi syirik?
Kenapa minta Kerajaan, kenapa tak minta Allah?
Sebab itulah kena faham masalah kalam zahir atas jalan sebab (majazi) dan kalam atas jalan hakikat!
Bau busuk mulut orang berpuasa, lebih harum di sisi Allah daripada haruman kasturi. Tidak dapat dielak, bau mulut kita akan bertambah kuat bila berpuasa.
Tetapi percayalah bau busuk orang berpuasa ini tidak sia-sia. Namun jika bau mulut seseorang itu keterlaluan, adakah dibenarkan untuk mereka bersugi di siang hari.
Ikuti penjelasan Jabatan Mufti Negeri Perlis ini dan hadam baik-baik apa yang disampaikan:
Soalan:
Bersugi itu sunat, tapi kenapa ketika berpuasa perkara sunat seperti itu tidak boleh kita buat. Bagaimana dengan mereka yang mulutnya berbau, tidakkah ini mengganggu orang lain ketika solat jemaah ataupun di pejabat?
Orang Berpuasa
Jawapan Dr MAZA:
1. Islam menggalakkan bersugi (berus gigi) kerana ia mengelakkan bau busuk mulut seseorang. Bahkan, kalaulah tidak menjadi beban kepada umat ini sudah pasti kita diwajibkan bersugi lima kali sehari.
“Jika tidak kerana bimbangkan membebankan umatku ataupun manusia nescaya akan aku perintahkan mereka bersugi setiap kali waktu solat” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Lebih Harum
2. Apabila kita berpuasa, bau mulut kita menjadi kuat. Ini sesuatu yang sukar dielakkan. Allah tahu hakikat tersebut. Allah Maha Tahu bahawa bau tersebut terhasil kerana kita tidak makan dan minum sepanjang hari keranaNYA. Justeru itu, Nabi s.a.w bersabda:
“Bau busuk mulut orang yang berpuasa itu lebih harum di sisi Allah daripada haruman kasturi” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
3. Namun ini tidaklah bererti orang yang berpuasa itu disuruh untuk membiarkan orang lain mencium bau busuk mulutnya. Itu akan menyakiti orang lain.
Apatah lagi di zaman kini yang mana kita bekerja di tempat awam, ataupun membabit ramai orang di sekeliling. Tambahan lagi, jika terdapat mereka yang bukan muslim, tentu akan menimbulkan rasa yang tidak selesa terhadap muslim yang berpuasa pada bulan Ramadan ataupun boleh menghilang gambaran keindahan Islam.
Di Sisi Allah
4. Maka pendapat yang menyuruh kita membiarkan bau busuk mulut semasa berpuasa tidak begitu kukuh dari segi sifat semulajadi ataupun neutrality agama ini.
Dengan menghormati perbezaan pendapat, namun realiti kehidupan yang mesra menolak pandangan tersebut.
5. Ini ditambah dengan hadis-hadis yang seakan menggalakkan untuk seseorang yang berpuasa mengekalkan bau mulutnya itu adalah lemah dari segi riwayat.
Tidak kukuh untuk disandarkan kepada Nabi s.a.w. seperti yang dinyatakan oleh al-Imam Al-Mubarakfuri dalam Tuhfat al-Ahwazi. Maka tidak boleh menjadi hujah.
Apatah lagi bertentang dengan sifat Islam itu sendiri. Hadis-hadis yang menggalakkan kebersihan dan juga bersugi adalah umum merangkumi setiap waktu termasuk bulan Ramadan.
Daripada Haruman Kasturi
6. Maka galakan bersugi bagi setiap waktu solat yang diriwayatkan dalam hadis yang sahih merupakan asas dalam amalan muslim.
Ertinya, bersugi sentiasa digalakkan tanpa mengira samada puasa ataupun tidak. Nabi s.a.w dalam hadis sahih yang lain menyatakan tujuan bersugi dengan menyebut:
السِّوَاكُ مَطْهَرَةٌ لِلْفَمِ مَرْضَاةٌ لِلرَّبِّ
“Bersugi itu membersihkan mulut dan menjadikan Tuhan redha” (Riwayat Ahmad, an-Nasai, Ibn Hibban dll).
7. Adapun dakwaan bahawa ubat gigi yang ada sekarang tidak boleh digunakan kerana ada rasa tertentu, ini tidak kukuh kerana kayu sugi zaman dahulu juga ada rasa yang tersendiri. Selagi mana ia tidak masuk ke dalam perut dengan sengaja maka ia tidak membatalkan puasa.
Sejak tahun 2008 MUZAKARAH Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia (Jawatankuasa Muzakarah MKI) telah mengeluarkan fatwa bahawa senaman yoga adalah...