Datin Shahida isteri kesayangan usahawan terkenal Datuk Seri Aliff Syukri Kamarzaman telah pun berangkat menunaikan ibadat Umrah. Namun kali ini dia hanya pergi bersama anak bongsunya, Yusoff Al- Qardawi tanpa ditemani Datuk Seri Aliff Syukri. Semasa mengerjakan Umrah, pada tahun lalu, Yusoff masih dalam kandungan.
“Alhamdulillah… tahun lepas Yusoff dalam perut waktu mama buat Umrah, tahun ini pun Yusoff ikut mama juga pergi. Bermusafirlah kita hari ini @yusoffalqardawi. Doakan kami selamat pergi dan pulang dan dikurniakan Umrah yang mabrur,” tulisnya.
https://www.instagram.com/p/BqGd10yniis/?utm_source=ig_web_copy_link
Selain itu, Datin Shahida turut memuat naik video semasa dihantar suami dan anak-anak yang lain sebelum bertolak ke tanah suci.
“Bahagian paling susah bila nak tinggal anak… @aliffsyukriterlajaklaris jangan lupa ya, tengok kerja rumah anak itu… Jangan ‘tik tok’ sahaja 24 jam,” tulisnya.
https://www.instagram.com/p/BqGlxMwlA02/?utm_source=ig_web_copy_link
Reaksi Baem sedikit menggugat emosi seolah-olah tidak mahu melepaskan ibunya.
Semasa bersalam, dengan suaminya, dia turut memberi peringatan agar tidak menimbulkan kontroversi sepanjang ketiadaannya. Rata-rata netizen meninggalkan pelbagai komen dan turut mendoakan agar mendapat umrah yang mabrur.
Namun catatan Datuk Seri Aliff di laman Instagramnya ketika menghantar isteri dan anaknya di lapangan terbang turut mencuit jiwa.
Jgn ditukar ganti isteri yg susah dan senang bersama kita sbb itulah kunci kejayaan … . . .
memori ni sy tak boleh lupakan.. ketika 10tahun lepas.. ketika saya bekerja makan gaji rm1600 sy terpaksa berniaga partime di pasar tani bersama isteri saya ketika panas terik.. krn kami juga nak berjaya mcm org lain ketika itu .. dan wife sy pernah cakap “b kalau kita dah senang sy nak pergi umrah setiap tahun boleh tak? tak kesahlah ambik pakej umrah paling murah jalan dari hotel 10kilo pun tak apa asalkan dpt jejak ketanah suci setiap tahun sbb saya rasa tenang disana” sy tak sangka skrg menjadi rialiti dan sy mampu… ..
janji sy selagi sy mampu sy akan tunaikan impian awak @shahidadherbs kalau itu yg awak rasa bahgia..sbb saya bukanlah suami sempurna jauh sekali yg terbaik buat isteriku @shahidadherbs tapi sy belajar menjadi suami yg terbaik dan terus belajar utk menjadikan suami terbaik utk keluarga kita.. lagi ni dan lirik ini amat bermakna buat saya dan sy tujukan khas utk isteriku @shahidadherbs yg tiada penganti di dunia ini… doakan kalau ada rezki tahun depan sy teringin nak kesana juga satu keluarga juga..
https://www.instagram.com/p/BqHwPYJgUXS/?utm_source=ig_web_copy_link
Didoakan moga Datin Shahida memperoleh haji yang mabrur. Aamiin.
Sumber kredit: Sinar Harian, Instagram Datin Shahida dan Instagram Datuk Seri Aliff Syukri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Sambut Ulang Tahun Perkahwinan, Mengapa Penting Untuk Pasangan Suami Isteri
Ulang tahun perkahwinan menjadi momen yang amat manis dalam perjalanan cinta pasangan suami isteri. Meraikan ulang tahun perkahwinan mampu menghangatkan kembali hubungan dalam rumah tangga. Usia perkahwinan yang bertambah setiap tahun menjadi satu penanda aras yang menandakan anda dan pasangan berjaya melalui pelbagai ujian dan dugaan sepanjang perkahwinan.
Imbau dan rasai kembali kasih sayang yang menyatukan perasaan anda dan pasangan selama hidup bersama. Anda dan pasangan juga dapat mengenal pasti apa yang menjadi kekuatan dan kelemahan dalam ikatan perkahwinan anda dan pasangan agar kelemahan yang ada mampu diperbetulkan. Melakukan refleksi bersama dengan pasangan akan menyedarkan anda seberapa jauh hubungan perkahwinan ini bermula.
Usia perkahwinan yang masuk tahun ke 5, 10 bahkan 20 tahun bukanlah alasan pudarnya api cinta dalam perkahwinan. Justeru pada momen ulang tahun perkahwinan, anda dan pasangan bolehlah merencanakan makan malam romantik mahupun percutian bersama.
Rencanakan aktiviti atau liburan yang sesuai dengan keinginan anda dan pasangan untuk mengisi agenda ulang tahun perkahwinan. Ini sangat bermanfaat untuk ‘menggebukan’ kembali perasaan cinta antara anda dan pasangan.
Penting untuk melakukan refleksi sejenak untuk menyedari betapa berharganya hubungan perkahwinan anda. Ambil juga sedikit masa untuk merangka masa hadapan dan impian anda bersama pasangan untuk masa depan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Tak Perlu Khidmat Doula, Suamilah Yang Sebenar-benarnya Doula
Kelahiran di rumah, bertemankan doula (peneman bersalin) dan menolak nasihat doktor untuk bersalin di hospital menjadi trend mutakhir ini. Apa yang amat dikesali kerana keputusan itu dibuat berdasarkan pemahaman salah mengenai apa itu kaedah Islamik dan apa yang tidak.
Ajal memang ditentukan qada dan qadar. Namun harus kita ingat bahawa Islam menekankan kepentingan ikhtiar dan pengetahuan jelas yang dapat membantu kita membuat keputusan bersandarkan pengalaman dan ilmu pengetahuan.
Berikut perkongsian Akhtar Syamir laman Facebooknya tentang isu doula.
Doula atau suami. Yang mana lebih baik?
Sebutlah apa pun tugas seorang Doula, itu sebenarnya juga tugas seorang suami dan lebih lagi. Sebagai peneman semasa proses kelahiran? Suami lebih baik. Sebab suami sendiri ada semasa proses paling awal semuanya ini terjadi.
Sebagai pemberi semangat kepada Isteri sebelum, semasa dan selepas kelahiran? Suami lebih baik. Suami lebih mengenali isteri berbanding Doula. Menghabiskan masa setiap hari dengan isteri. Memahami kehendak isteri dari hujung rambut hingga hujung kaki.
SUAMI LEBIH BAIK
Sebagai pemudah urusan isteri selepas bersalin seperti menjaga isteri, menyediakan makanan, menguruskan anak-anak dan termasuklah menyediakan persekitaran yang baik untuk Isteri? Suami lebih baik kerana suami lebih tahu tahap keselesaan yang diperlukan isteri. Anak – anak juga lebih kenal ayahnya dan privasi rumah terus terjaga. Ini lebih baik dari ada orang luar yang berkeliaran di rumah sendiri.
KAWAN YANG DISEWA
Kenapa Doula dikatakan diperlukan? Doula ini sendiri bermula di luar negara di mana ramai wanita yang bersalin tidak ditemani sesiapa disebabkan hubungan yang tiada batasan. Akhirnya, seorang wanita terpaksa menanggung kesemuanya seorang diri.
Dari sini datangnya peranan “peneman” atau dengan nama komersialnya Doula. Jangan terkejut, orang yang sunyi dan orang yang memerlukan sokongan, sanggup membayar orang lain untuk menjadi peneman di saat yang memerlukan ini. Dengan erti kata lain kawan yang disewa.
Berbeza sedikit di Malaysia di mana hubungan antara lelaki dan wanita tidak seteruk dan sebebas di negara luar. Kebanyakan wanita yang melahirkan anak, boleh dikatakan mempunyai seorang suami di sisi.
Jadi, adakah seorang wanita di Malaysia masih memerlukan Doula? Ya dan tidak?
Jawapannya YA, apabila keadaan amat memerlukan. Buat wanita yang kehilangan suami, sama ada kerana penceraian, kematian atau pun disebabkan masalah perhubungan bebas. Di tahap ini, jika seorang wanita itu tiada sahabat handai, saudara mara atau pun malu dengan keadaan yang sedang dialaminya, memang dia memerlukan segala sokongan dan dorongan dari segi emosi yang Doula berikan.
Jawapannya TIDAK pula ialah apabila wanita yang bakal melahirkan itu mempunyai suami. Memang tanggungjawab suami menyediakan segalanya dari A sampai Z, menjaga emosi isteri, menjadi peneman isteri, pemberi semangat semasa isteri berjuang, memberi kasih sayang, mengingatkan yang semua yang dilalui ini berbaloi dan bersedia apabila diperlukan pada sebelum, semasa dan selepas proses kelahiran.
Jika suami tidak boleh menjadi seperti yang di atas kerana kekangan tempat kerja yang jauh dan sebagainya, carilah orang yang boleh mengganti semua tugas itu. Mula dengan adik beradik, saudara mara dahulu. Jika tiada, Doula boleh memainkan peranan yang tidak lebih dari yang dinyatakan di atas.
Namun, jika si suami tidak boleh menjalankan tugasan wajib seorang suami seperti yang saya nyatakan kerana malas, tiada inisiatif dan tidak rasa itu semua penting, anda sepatutnya boleh berhenti menjadi suami. Kita namakan sahaja anda sebagai penderma sperma. Derma dan tinggal. Jika anda di tahap ini, andalah antara punca kenapa Doula ini wujud.
Jadi, tepuk dada tanya diri. Anda rasa Doula atau suami yang lebih baik untuk sentiasa berada di sisi?
DOULA HANYALAH PENEMAN
Sekali lagi saya tekankan, Doula hanya berfungsi sebagai peneman, pemberi galakkan, menyokong emosi dan fizikal. Tidak lebih dari itu dan Doula ini sebenarnya tidak perlu wujud jika semua suami menjaga isterinya dengan baik.
Suamilah Doula yang sebenar-benarnya. Kalau selama ini suami anda telah temankan anda semasa bersalin dan sepanjang masa dari awal kelahiran hingga selepas kelahiran, bolehlah minta suami print sendiri sijil Doula. Kerana Doula di Malaysia sendiri tidak diiktiraf KKM pun.
Saya amat terkesan dengan kenyataan Professor Imelda Balchin.
“Doula tidak ada apa-apa training perubatan untuk mengenali apakah kecemasan.”
Baca dan fikirkan kenyataan itu. Jika anda tidak rasa bimbang langsung, terpulanglah untuk meletakkan nyawa anda di tangan Doula. Saya secara peribadi, sama sekali tidak akan benarkan.
Sumber kredit: Akhtar Syamir dan Berita Harian Online
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Poligami manis atau pahit
Adakah poligami itu membawa kebaikan atau penganiayaan bagi kaum wanita?
Pertamanya saya menyedari, setiap kali persoalan poligami ini diutarakan, pasti ada dua pandangan yang mendominasi. Walaupun, kedua-dua kumpulan ini tidak mengharamkan poligami, tetapi satu pihak dilihat agak longgar sehingga seakan-akan menggalakkannya sementara satu pihak lain kelihatan sangat rigid dan menetapkan syarat-syarat yang ketat pula sehingga memperlihatkan bahawa poligami ini adalah lebih baik dijauhkan!
Oleh itu, saya berpandangan, adalah baik kedua-dua sudut pandang ini ditanggapi sebagai sesuatu yang menjadi ‘check and balance’ kepada perlaksanaan poligami sehingga ia tidak disalahguna oleh kaum lelaki yang tidak berkelayakan dan tidak pula menyekat golongan lelaki yang memerlukan serta layak berpoligami dengan usaha untuk berlaku adil, memiliki kemampuan fizikal, material dan sebagainya.
Kedua, saya berkeyakinan, setiap sesuatu yang dihalalkan dalam syari’at ALLAH SWT, pasti mengandungi hikmah dan kebaikan, cuma bagaimana untuk mendapatkan kebaikan itu tetap tergantung kepada siapa dan bagaimana jalan melaksanakannya.
Kes-kes poligami yang berantakan sehingga berlaku perceraian, anak-anak hidup merana dan sebagainya, demikian itu bukan kerana pensyari’atan poligami. Akan tetapi, punca utamanya adalah kegagalan individu-individu yang menjalani poligami tersebut. Ia tidak jauh berbeza dengan kes-kes penganiyaan berkait pernikahan bukan poligami seperti kecurangan suami/isteri, keluarga yang kucar kacir, tanggungjawab yang tidak dilaksana, anak-anak menderita dan sebagainya; penyebab utama adalah individu yang bersangkutan, bukan kerana kelemahan syariat pernikahan.
Justeru itu, perkahwinan, sama ada poligami mahu pun bukan poligami, kedua-duanya merupakan syariat ILAHI yang mulia. Pihak yang mencemari ‘kemuliaan’ itu adalah para pengamal yang menjalaninya. Jika benar pelaksanaan poligami sebagaimana yang diwahyukan ILAHI dan dituntun Nabi, kebaikan yang ada padanya pasti menyerlah dan penganiyaan kepada kaum perempuan dan anak-anak sebagaimana yang sering digembar-gemburkan dapat dipadam.Demikian juga, walaupun, rata-rata artikel, ruang forum dan komen berkait poligami yang pernah saya baca banyak mengenengahkan sisi buruk pengalaman mereka yang berpoligami, akan tetapi sudah pasti di sana, ada sejumlah pengamal poligami yang menjalani keidupan dalam suasana penuh harmoni; Cuma sahaja kisah kebahagiaan mereka tidak diuar-uarkan.
Oleh itu, pada saya, bukan suatu keadilan bagi seorang muslimah lagi beriman yang benar-benar memiliki akal yang waras kurniaan TUHAN, memandang isu poligami ini hanya dari sisi negatif semata-mata dek ‘termakan’ dengan kisah-kisah keburukan poligami di sekitar tanpa lebih dulu menambah ilmu dan maklumat tentang kemuliaan yang pasti ada di sebalik pensyariatannya.
Bagaimana untuk hindari fitnah setelah poligami?
Saya berpandangan baitul muslim adalah asas yang sangat penting bagi melahirkan masyarakat Islam yang kuat dan cemerlang. Oleh itu sekiranya poligami berlaku dalam sesebuah keluarga, pihak-pihak yang terlibat harus sama-sama bersinergi bagi menjayakannya. Jika tidak, dibimbangi bukan pahala yang dapat diraih daripada poligami, sebaliknya ia mengundang fitnah dan padah yang menggugat harmoni.
1) Di pihak suami :
a. Berusaha semampu mungkin untuk bersikap adil dalam semua perkara dari sekecil-kecilnya sehingga kepada yang besar. Jauhi sikap pilih kasih apatah lagi berat sebelah dalam tindakan atau ketika membuat sebarang keputusan. Ini termasuk dalam memberikan pujian yang seadilnya kepada para isteri dan anak-anak; juga menegur secara bijaksana dan saksama jika mereka melakukan kesilapan.
b. Tidak bercerita kelebihan seorang isteri di hadapan isteri yang lain, sehingga menimbulkan kecemburuan yang amat, permusuhan dan rasa persaingan yang kurang sihat untuk merebut perhatian suami.
c. Sentiasa mengingatkan para isteri agar berlaku adil antara mereka dalam menceritakan kebaikan yang ada pada diri isteri yang lain, tanpa diselubungi kecemburuan yang merosakkan dan dengki yang menghancurkan. Utamakan niat melakukan kebaikan bukan untuk menarik kecintaan suami, tetapi sebaliknya mendahulukan reda dan kecintaan ALLAH.
d. Sentiasa berazam untuk memperolehi barakah dalam kehidupan berpoligami dengan mengingatkan diri sendiri, isteri dan anak-anak bahawa kuantiti bukan penentu bahagia, tetapi kualiti dalam menjayakan sakinah, mawaddah wa rahmah itulah ukuran bahagia. Hanya dengan barakah,walau bukan tujuh hari dapat bersama sentiasa, tetapi bilangan hari yang kurang dari itu juga mampu menyamai kualiti tujuh hari perkahwinan monogami. Ia tidak mustahil, tetapi perlu diusahakan tanpa mengkesampingkan permohonan kepada ar Rahman.
2) Di pihak isteri pertama/sedia ada :
a. Memberi kerelaan untuk suami menikahi wanita lain, bukanlah sesuatu yang mudah, namun jika dilakukan untuk mendapatkan keredaan-NYA, sementelah suami pula seorang yang bertanggungjawab kepada keluarga, maka tanamkanlah ketakwaan kepada ALLAH dengan mengutamakan kesabaran atas apa yang telah ditaqdirkan. “Fa iza ‘azamta fatawakkal ‘alallah’.
b. Tidak memburukkan suami dan madu sama ada di depan atau di belakangnya. Bersikap adil dalam menilai kebaikan mereka dan diharapkan sikap yang mulia ini mampu menjadi teladan kepada wanita-wanita yang memandang negatif kepada syariat poligami ini.
c. Jauhi dari mendengar kata-kata yang bertujuan buruk bagi memecahbelahkan hubungan antara suami dan isteri dan perlu mengambil sikap ‘tabayyun’ ( meneliti dan mencari maklumat dari sumber/individu yang diyakini akhlak dan agamanya ) jika sampai sesuatu berita yang kurang menyenangkan.
d. Mengusahakan persaudaraan ( ukhuwwah ) antara anak-anaknya dengan madu serta anak-anaknya bagi menjamin keharmonian keluarga. Sikap ini sangat membantu suami dalam melaksanakan amanah dan tanggungjawabnya kepada keluarga.
e.Teruskan memberi khidmat bakti yang sebaik-baiknya kepada suami dengan memperbaiki kelemahan dan menambahbaik kelebihan sedia ada.
3) Di pihak isteri yang baru dinikahi :
a. Bukan mudah untuk seorang wanita melakukan pengorbanan dengan mengahwini lelaki yang sudah beristeri. Justeru, pohon sentiasa kepada ALLAH Subhanahu wa ta’ala agar pengorbanan ini beriring ketakwaan dan kecintaan kepada-NYA.
b. Menggunakan waktu terluang bagi menambah amalan yang diredai-NYA, memperkaya ilmu dan mempertingkat kemahiran rumahtangga.
c. Bersedia menghulurkan bantuan kepada dan madu dan anak-anaknya apabila mereka memerlukan pertolongan kerana ini menggambarkan sikap ihsan yang tinggi demi mencari keredaan ALLAH Subhanahu wa taala serta mencambah sifat kasih sayang di antara satu sama lain.
d. Bersedia dan berlapang dada untuk mengalah dalam sesuatu urusan keluarga; tidak memburuk-burukkan madu di hadapan orang lain, lebih-lebih lagi suami demi mendapatkan perhatiannya. Mengalah bukan beerti kalah, bahkan ia banyak menghadirkan kebaikan kepada diri kelak.
Isu Poligami secara senyap dan rahsia. Apa pandangan ustazah?
Saya adalah salah seorang individu yang berpegang bahawa poligami yang terbaik lagi menurut sunnah adalah poligami yang dilakukan dalam pengetahuan isteri pertama. Oleh itu, amat tidak digalakkan ‘sorok-sorok’ dalam poligami, demikian kefahaman saya.
Walaupun, menurut enekmen undang-undang Syariah dankeluarga Islam di Malaysia, keizinan isteri tidak dipelukan untuk berpoligami, tetapi bertindak memberitahu isteri terlebih dahulu adalah satu penghormatan kepadanya. Tambahan pula, ia bertepatan dengan salah satu Maqasid Shariah (objektif Syariah) poligami itu sendiri, iaitu untuk menuntut pengorbanan perasaan isteri pertama selain isteri kedua. Pengorbanan perasaan yang berat ini jika dilakukan kerana Islam dan untuk meraih kebaikan, adalah amat besar ganjarannya di sisi Islam.
Justeru, tindakan menyembunyikannya bakal menyebabkan isteri kedua sahaja yang terpaksa berkorban perasaan, manakala isteri pertama tidak tercabar dengan ujian ini.
Selain itu, tindakan tidak menyembunyikan perkara ini juga menjadi kayu ukur kepada kemampuan seorang suami bagi mendapatkan persetujuan isteri pertama; ia satu ‘kemahiran’ dan ilmu yang membuktikan kelayakannnya untuk membantu wanita Islam lain dengan mengahwininya. Ini menunjukkan kewibawaannya dalam menangani dua isteri secara terbuka. Kelayakan ini juga pasti akan menyumbang kepada kebijaksanaannya membahagikan peranannya sebagai suami kepada dua orang keluarga.
Selanjutnya, saya berpandangan, berterus terang tentang hasrat berpoligami ini, merupakan tanda keikhlasan dan kasih sayang suami kepada isteri pertama. Tiada wanita yang rela dirinya dibohongi, kerana mengetahui setelah berlaku poligami sangat menyakitkan berbanding ‘sakit’ dan berada dalam tempoh bertenang sebelum poligami dijalani.
Apakah yang dimaksudkan dengan bersikap adil dalam berpoligami?
Kebenaran Allah kepada mana lelaki yang ingin berpoligami adalah dengan syarat MAMPU ADIL. Jika tidak mampu cukup memadai dengan seorang isteri.
Adil dalam poligami bukan bermaksud sama rata, tetapi sesuai, tepat dan munasabah dengan keadaan. Ringkasnya, keadilan ialah setiap pihak mendapat haknya sesuai keperluannya; oleh itu, suami tidak dituntut/perlu menyediakan segala kelengkapan isteri-isterinya sama sahaja daripada bentuk, rupa, jenis, nilai dan seumpamanya antara satu sama lain, tetapi hendaklah mengikut kesesuaian isteri-isteri berkenaan dalam menunaikan hak mereka dari sudut nafkah zahir seperti rumah, pakaian, perbelanjaan harian, hak giliran ( bermalam ) dan bermusafir bersama.
Jika isteri pertama memiliki anak yang ramai, maka kereta yang disediakan mungkin daripada jenis MPV, tetapi bagi isteri kedua yang memiliki anak seorang atau belum memiliki anak lagi, kereta sedan sudah memadai.
Adapun, adil dari sudut perasaan ( kecenderungan hati suami dalam menyintai isteri ) tidaklah dituntut. Walaupun begitu ini tidak bererti suami boleh mengabaikan perasaan isteri lain kerana dia lebih menyayangi isteri seorang lagi. Dan, pada saya, kemampuan suami untuk mengawal emosi isteri-isteri juga adalah termasuk dalam adil yang dimaksudkan. Jangan sampai, emosi isteri yang lebih disayangi diambil perhatian berat sedangkan emosi isteri lain, ditanggapi sambil lewa.
Firman Allah Taala di dalam surah an-Nisa’ ayat 129: Maksudnya: “Dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isteri kamu sekalipun kamu bersungguh-sungguh (hendak melakukannya); oleh itu janganlah kamu cenderung Dengan melampau (berat sebelah kepada isteri Yang kamu sayangi) sehingga kamu biarkan isteri Yang lain seperti benda Yang tergantung (di awan-awan); dan jika kamu memperbaiki (Keadaan Yang pincang itu), dan memelihara diri (daripada perbuatan Yang zalim), maka Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
Mengapa Poligami dibenarkan?
Sebelum saya menjawab soalan ini, ada satu kaedah penting yang harus diperhatikan oleh setiap individu beriman dalam menyikapi berbagai permasalahan hidup, termasuk poligami ini, iaitu menerima segala syariat dan ketetapan ALLAH Subhanahu wata’ala dan Rasul Sallallahu ‘alaihi wasallam dengan lapang dada; berbaik sangka kepada syariat- Nya, tanpa berbelah bahagi sedikit pun di dalam hati. Individu sebegini tidak mendahulukan perasaan, logik akal, ataupun hawa nafsu atas segala ketetapan Allah Subhanahu wata’ala dan Rasul-Nya.
Firman ALLAH SWT : “Dan tidaklah patut bagi laki-laki yang mukmin dan tidak (pula) bagi perempuan yang mukmin, apabila Allah dan rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Dan barang siapa mendurhakai Allah dan rasul-Nya maka sungguhlah dia telah sesat dengan kesesatan yang nyata.” (al-Ahzab: 36)
Antara sebab-sebab yang merupakan hikmah dari pensyari’atan poligami ialah:
1) Isteri sedia ada sakit, tidak mampu melahirkan zuriat dan melayani kehendak batin suami. Maka dengan berpoligami, suami dapat memenuhi kehendaknya tanpa menceraikan isteri sedia ada.
2) Suami sendiri memiliki kemampuan tenaga batin yang tinggi sehingga isteri yang seorang tidak mampu memenuhinya. Oleh itu, perkahwinan seterusnya dapat mengisi keperluan ini dan menghindari suami dari terjebak dalam dosa dan maksiat dalam memenuhi keperluan tersebut.
3) Jika isteri sedia ada tidak memiliki apa-apa kekurangan pun, tetapi suami memiliki kemampuan untuk berkahwin lain dan berlaku adil dalam memenuhi nafkah zahir dan batin. Justeru, dengan mengahwini wanita lain sebagai isteri, menjadi satu kemuliaan baginya kerana dapat melindungi wanita tersebut, mendidiknya dan bersama-sama dalam membangun keluarga bahagia bersama isteri dan anak-anak sedia ada.
4) Memperbanyak zuriat yang soleh dengan mengahwini lebih dari seorang wanita yang solehah, juga adalah tujuan dari pensyari’atan poligami.
Kelebihan isteri yang terpaksa berpoligami?
Saya pernah mendengar cerita suami yang minat dengan sukan tenis. “Jika melihat Roger Federer bermain dengan melakukan pukula-pukulan yang hebat, maka kita terasa amat kagum. Namun, kekaguman itu akan menjadi lebih lagi, sekiranya kita sendiri bermain dan cuba melakukan pukulan sebagaimana yang dilakukannya. Ia ternyata sukar dan tidak mudah! Dan tatkala kita berusaha mencontohi corak permainannya, juga kehebatan pukulan tersebut, maka kita pasti akan menjadi bertambah kagum mengenangkan kesungguhan dia berlatih sehingga akhirnya melayakkan dirinya diangkat sebagai pemain terbaik dunia dalam sukan tenis.”
Saya mengambil kata-kata suami ini sebagai satu inspirasi, iaitu bagaimana wanita hari ini yang selalu berbicara tentang kehebatan para isteri Nabi, ketabahan, kesabaran mereka menempuh kehidupan bersama seorang suami yang ranjau hidupnya bukan sedikit dan menjadikan mereka contoh teladan terbaik sepanjang zaman, maka poligami adalah satu usaha ke arah itu.
Maksud saya, apabila seorang wanita menempuh hidup berpoligami, yakinlah bahawa mereka sebenarnya sedang merasakan bagaimana hebatnya isteri-isteri Nabi melalui kehidupan ‘berkongsi’ ini. Mereka cemburu, namun kecemburuan tersebut tidak pernah menghalang mereka dari menjadi antara muslimah terbaik dunia dengan kualiti ilmu, akhlak dan keperibadian yang membanggakan. Sebagai contoh, Sayyidatina Aisyah radiyallahu’anha yang sehingga kini dikenali sebagai ilmuwan unggul wanita, memiliki pelbagai cabang ilmu pengetahuan dalam usia yang masih muda walau menjalani hidup berpoligami. Demikian juga isteri-isteri Rasulullah Sallallahu’alaihiwasallam yang lain yang tidak kurang hebatnya.
Justeru, nasihat saya kepada para isteri yang sedang dipoligami, rawatlah rasa keterpaksaan itu dengan mempertingkatkan kualiti diri. Tiada kerugian pada menanggapi poligami sebagai ujian yang mampu membawa diri kepada satu tingkat pencapaian diri yang lebih baik, bukan sahaja untuk dunia, malah terlebih lagi untuk bekalan di akhirat sana.
Adakah poligami ini satu pilihan atau takdir?
Pada saya pertanyaan ini sebaiknya dijawab oleh wanita atau isteri yang telah menjalani hidup berpoligami atau sedang dihadapkan dengan pilihan untuk dipoligami. Hanya mereka yang mampu menjawabnya dengan tepat. Dan tentunya masing-masing memiliki jawapan yang berbeza sesuai dengan kondisi dan keadaan daripada mereka sendiri.
Hanya sahaja, saya meyakini saya bahawa hidup, mati dan jodoh, semua itu telah ditentukan oleh-NYA. Manusia hanya dituntut berikhtiar dan bertawakal kepada-NYA. Layanan istimewa dan khusus yang diberikan buat seorang suami selama perkahwinan berlangsung, seharusnya bukan untuk menjauhkannya dari ruang keizinan berpoligami; akan tetapi semua itu adalah tanggungjawab dan curahan bakti yang sewajarnya dilaksanakan oleh seorang isteri sebagaimana yang diperintahkan Ilahi.
Saling memberi dan menerima dalam ikatan rumahtangga bahagia. Bukan atas alasan saling memiliki, tetapi lebih kepada atas dasar menyintai kerana ILAHI. Apa yang pasti, pada saat ini, anda adalah seorang isteri dan ibu. Usah terlalu memikirkan kemungkinan yang belum pasti tentang suami akan berpoligami terutama apabila mendengar berita rakan atau saudara terdekat anda mengalaminya. Yakinlah, apabila ALLAH menentukan sesuatu ketetapan maka tiada siapa dapat menghalangnya walaupun manusia di seluruh dunia bersatu untuk berbuat demikian. Sebaliknya, tiada sebarang kuasa pun yang dapat mengadakan sesuatu melainkan apa yang diizinkan oleh-NYA. Lalu mengapa harus sibuk memikirkan sesuatu yang tidak pasti dan meninggalkan sesuatu yang memang pasti di dalam hidup ini?
Adakah poligami itu dianggap sebagai hak kepada para suami?
Saya lebih suka menggunakan ayat, poligami adalah peruntukan yang diharuskan kepada para suami. Kalaupun, perkataan hak digunapakai, dengan mengambilkira keharusannya sebagaimana dalam ayat 3 Surah an Nisa’, namun saya juga mahu menegaskan, bukan semua lelaki layak menjalaninya. Syarak menetapkan bahawa seseorang lelaki itu dibenarkan berpoligami dengan syarat bahawa ia mampu berlaku adil kepada isteri-isterinya.
Untuk itu, saya suka mengenengahkan bahawa, ramai wanita merasa ‘alergik’ dengan perkataan poligami kerana kelemahan lelaki juga. Poligami selalu dijadikan bahan lawak jenaka, bahkan ada suami yang menjadikannya sebagai ugutan kepada isteri. Paling menggusarkan, wujud juga golongan anak muda yang mensyaratkan kepada bakal isteri agar menerima poligami.
Lelaki tidak perlu berbangga kerana boleh berpoligami!
Nasihat saya, usah bermain dengan perkataan poligami untuk menundukkan wanita. Sebaliknya, tunjukkan sifat berhemah, lemah lembut dan perhatian serta jalani kehidupan berumahtangga bersama seorang isteri terlebih dahulu dengan penuh amanah dan tanggungjawab. Setelah itu, barulah anda wajar untu memikirkan untuk berkahwin lain atau tidak. Wanita yang beriman, bukanlah sewenang-wenangnya menolak poligami, apatah lagi apabila suaminya seorang yang amat bertanggungjawab kepada kehidupan mereka selama ini.
Sesungguhnya kehidupan Rasulullah s.a.w bermonogami selama 25 tahun dan berpoligami selama 10 tahun telah meletakkannya sebagai suri tauladan yang sempurna. Majoriti umatnya yang bermonogami boleh belajar bagaimana menghadapi seorang isteri dengan penuh kesetiaan. Manakala minoriti umatnya yang berpoligami juga boleh meneladani Rasulullah dalam meratakan keadilan di kalangan isteri-isterinya.
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang paling baik antara kamu semua adalah orang yang paling baik terhadap isterinya dan aku adalah orang yang terbaik antara kamu semua (dalam membuat kebaikan) terhadap isteriku.” – hadis riwayat al-Tirmizi.
Wallahu’alam.
Ingin POLIGAMI tapi TIDAK MAMPU….
Ketidakmampuan seorang suami dalam mengisi keperluan nafkah zahir dan batin serta melunaskan tanggungjawab kepada isteri dan anak-anak boleh diketegorikan sebagai haram. Kerana itu, syarat adil menjadi asas utama keharusan berpoligami. Bagaimana seorang suami yang mengabaikan isteri dan anak-anak sedia ada dapat menjadi lelaki bertanggungjawab kepada wanita yang lain pula?
Tidak berpoligami bagi lelaki tidaklah salah, tetapi mengabaikan tanggungjawab dalam poligami boleh mengundang dosa dan fitnah!
………….
Ustazah Noraslina Jusin
Merupakan seorang penulis dan juga pendakwah. Mendapat pendidikan Islam di Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya dan beliau boleh dilawati di laman http://www.ummuhusna99.blogspot.com.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI