Tuhan menyuruh setiap umatnya bekerja kuat demi mencari rezeki yang halal. Jika masih boleh menggunakan kudrat anggota tubuh yang diberi tidak ada sebab malas mencari rezeki untuk menyara keluarga.

Namun, ada juga orang lain tidak tahu bagaimana untuk menghargai susah payah kita mencari rezeki. Kalau sudah bukan Allah kata itu rezeki kita, benda dekan mata pun boleh hilang sekelip mata.

Seperti perkongsian wanita ini Maryam Elyas atau lebih dikenali dengan nama Cik Yam sedih apabila suaminya yang OKU mencari rezeki dengan meniaga makanan menjual burger.

Dia yang mendapat tempahan pelanggan untuk membeli dua bungkus burger, tetapi kemudiannya senang-senang membatalkan tempahan walaupun makanan yang ditempah sudah dibuat.

Biarpun jumlahnya tidak besar, tetapi sebagai isteri dia cukup sayu dan terkesan dengan sikap pelanggan yang membatalkan tempahan dibuat.

Menurut Cik Yam, setiap hari suaminya yang OKU itu tidak pernah gagal memberikan duit nafkah walaupun hanya RM5. Baginya pemberian nafkah itu sangat dihargai walaupun nilanya untuk perjalanan pergi ke pejabat pun tidak lepas.

IKLAN

Namun Tuhan itu Maha Adil, Maha Melihat dan Maha mengetahui. Siapa sangka sehari selepas terlepas rezeki dua burger berkenaan, Allah telah membalas dengan rezeki yang lebih besar dan sangat berharga.

Setelah Cik Yam muat naik status mengenai pembatalan tempahan berkenaan, dia telah dihubungi oleh bekas majikannya dan telah memaklumkan untuk menaja suaminya pergi menunaikan umrah di tanah suci.

Menurut Cik Yam bekas majikannya itu memang sedang mencari OKU untuk dibawa menunaikan umrah dan alhamdulillah rezeki berpihak pada suami Cik Yam.

Biarpun suaminya ada bertanya kenapa dia sering muat naik status mengenai dirinya, tetapi bagi Cik Yam tidak ada apa untuk dimalukan.

Malah tujuan dia berbuat demikian hanya satu, mahu orang tahu suami yang bagus itu bukan suami yang kayan, tetapi yang bertanggung jawab.

Jom baca perkongsiannya yang sangat menyentuh hati di laman sosial Facebook.

Sedih tak uols?

Bagi orang lain, mungkin cancel order tu biasa. Kalau cikyam yang kena orang cancel beli lipcream, cikyam ok je. Tapi bila encik suami yang kena, cikyam rasa sayu. Kena cancel lak sebab CikYam balik lambat tadi.

Dia dahlah OKU. Kalau keje ngan orang, upah yang dia dapat alahai… RM2.50 sejam pun pernah orang offer dia.

Dia cari duit dengan cara niaga kecik-kecik kat apartment ni jual burger. Dia amik upah buat servis angkut sampah penduduk apartment ni.

Korang faham tak perasaannya bila tiap hari dia bagi cikyam duit saku nak gi keje? Duit itulah nafkah cikyam. Kalau banyak, dapatlah rm15. Kalau takde sangat, rm5 pun dia bagi. Seboleh-boleh nak bagi.

Orang yang dapat nafkah riban-riban tiap bulan sebab suami mampu may be tak kan faham perasaan CikYam yang dapat nafkah dengan cara suami kerja bersungguh nak bagi nafkah seadanya dia.

Sorry la uols. Emo sikit malam ni bab cancel order.

Ini pula posting yang dimuat naik sehari selepas itu. Ternyata rezeki Allah itu datang tepat pada masanya dan pada insan yang terpilih.

KENA CANCEL 2 BIJI BURGER, ALLAH GANTI DENGAN SESUATU YANG TAK DISANGKA
Asbab status CANCEL ORDER malam tadi. Ramai yang komen dan mendoakan kami murah rezeki. Mendoakan ada hikmah di sebaliknya dan ada rezeki lain nak datang. . Terima kasih atas doa semua. Terima kasih tak terhingga. . Doa korang nampaknya dimakbulkan Allah. Kalau Allah nak bagi, macam tu je Allah bagi. .

Malam tadi asbab status tu, ex-bos CikYam hubungi CikYam dan tawarkan sesuatu untuk suami. . Allahu, dapat jadi tetamu Allah. Alhamdulillah. Tak tau nak kata apa, sujud syukur kami berdua. Besarnya nikmat Allah. . Ex-bos Cik Yam ni selalu bawak jemaah gi umrah. Tak sangka beliau tengah cari OKU yang belum pernah jadi tetamu Allah untuk dibawa ke sana. Ditaja sepenuhnya. .

Asbab status tu jugak, beliau dapat tahu suami Cik Yam OKU. Now nak siapkan segala dokumen secara berperingkat sebelum berangkat hujung tahun nanti. Insya-Allah semoga dipermudahkan. .

Suami pernah gak tanya kenapa CikYam selalu up status pasal dia. Pasal Mr Mama la, pasal OKU la. Dia kata tak segan ke orang tahu CikYam ni ada suami yang macam dia. . Sebenarnya niat Cik Yam satu je. Cik Yam nak orang tahu, suami yang bagus tu bukan suami yang kaya. Bukan suami yang gagah atau sempurna. Tapi suami yang bagus adalah suami yang tahu tanggungjawab.

Tak kiralah dia banyak kelemahan lain. . Dia Mr Mama, tak banyak duit. Tapi effort dia nak bagi Cik Yam semampunya dia tu yang Cik Yam nak tunjuk kat ramai lelaki di luar sana yang selalunya culas nak bagi nafkah pada isteri yang ada gaji macam Cik Yam ni. Nafkah tu wajib kot! .

Bukan nak kata suami Cik Yam ni bagus, tapi mana yang elok boleh la dijadikan teladan. Dia bukan siapa-siapa. Hanya lelaki biasa, kurang upaya, tapi ensem. Hahahahaha. . Apa-apa pun, TQ ex-bos CikYam. Lebiu hanya Allah yang membalasnya.