Jika di dunia kita dianugerahkan akal fikiran untuk membuat keputusan dan bertindak. Di akhirat nanti, segala perbuatan kita akan dipersoalkan dan dijawab oleh anggota tubuh yang melaksanakannya.

Tiada lagi akal fikiran memberi arahan dan tiada lagi lidah untuk berbicara. Cukup-cukup lah akal memberikan arahan dan lidah berbicara dusta dan kotor.

Artikel berkaitan:Dah Berusia 40an? Perlahankan Urusan Duniawi, Fokus Akhirat. Amalkan Nasihat Emas Ustaz Ahmad Dusuki

Artikel berkaitan:Banyak Update Status Tentang Akhirat, Petanda Sebelum Pelajar Ini Dijumpai Mati Lemas Lepas Selamatkan Rakan

Sebagaimana yang dinyatakan oleh Dr. Zakir Naik, dalam kuliahnya, kita berbeza dengan malaikat yang dijadikan selalu patuh kepada Allah.

Lidah dan mulut yang banyak berkata-kata di dunia, akan dikelukan.

Manakala Allah menciptakan manusia dengan keadaan bebas berfikir. Tujuannya adalah sebagai menguji keimanan. Apabila seorang manusia taat, maka mereka lebih mulia daripada malaikat.

Dan apabila manusia itu mungkar, maka sesungguhnya dia lebih rendah daripada malaikat. Menyembah Allah dalam penuh kesedaran dan merupakan nikmat ikhlas yang diberikan kepada manusia sebagai makhuk ciptaanNya.

Susulan itu, Allah menuntut setiap perbuatan manusia di dunia dipersoalkan di akhirat dan semuanya akan dijawab dan disaksikan oleh setiap anggota tubuh kita!

Allah berfirman ;

ٱلْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَىٰٓ أَفْوَٰهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَآ أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا۟ يَكْسِبُونَ

“Pada hari ini Kami tutup mulut mereka; dan berkatalah kepada kami tangan mereka dan memberi kesaksianlah kaki mereka terhadap apa yang dahulu mereka usahakan,” (Qs. Yasin : 65).

Allah akan mengunci mulut kita, lalu sebagai gantinya bahagian tubuh yang lain akan berbicara. Lantas bahagian tubuh yang mana nanti akan bersaksi atas segala perbuatan kita di dunia?
Berikut antara anggota yang terlibat:

IKLAN

1. Kedua Kaki

Kaki merupakan salah satu bahagian tubuh yang kelak akan menjadi musuh kita. Kerana dengan kaki inilah kita berjalan dan dengan kaki ini pula kita tiba di suatu tempat.

Tidak ada manusia terlepas dari setiap tempat-tempat yang dikunjunginya dan untuk bertemu siapa kaki kita melangkah.

Kaki tidak akan berbohong saat kelak Allah bertanya ke mana kita pergi dan untuk urusan apa kita pergi kesana. Jika kita sering menggunakan kaki kita untuk mengunjungi tempat-tempat maksiat, maka setiap dosa yang kita lakukan akan dijelaskan oleh kedua kaki kita.

Dari‘Uqbahn bin ‘Aamir’ beliau mendengar Rasulullah SAW bersabda :

Sesungguhnya anggota tubuh manusia yang pertama kali berbicara pada waktu mulut dikunci adalah paha kaki kirinya.”

2. Kedua Tangan

Selain kaki, tangan juga akan turut menjelaskan setiap perbuatan yang berhubungan dengan tangan kita di dunia. Tangan merupakan bagian tubuh yang penting bagi setiap manusia; tangan inilah yang bantu kita menyentuh dan memegang sesuatu. Setiap dosa perbuatan kebanyakan akan melibatkan tangan.
Allah berfirman;

IKLAN

وَمَآ أَصَٰبَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُوا۟ عَن كَثِيرٍ
“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu).”(QS. Asy-Syura 30)

Oleh yang demikina itu, hati-hatilah kita di saat menggunakan tangan.

3. Kedua Mata Dan Telinga

Mata juga akan bersaksi atas apa saja yang kita lihat. Apakah kita menghabiskan waktu di dunia untuk melihat sesuatu hal yang haram dan buruk, atau sesuatu yang baik dan bermanfaat.

Begitu juga telinga; adakah kita meggunakan telinga untuk mendengar perkara maksiat atau kebaikan?

Kedua pancaindera ini berfungsi sebagai video dan audio visual yang akan masuk ke setiap otak manusia, maka datangnya zinapun boleh dianggap secara jelas berasal dari kedua bahagian tubuh ini.

Allah berfirman ;

IKLAN

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ ٱلْجِنِّ وَٱلْإِنسِ ۖ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ ءَاذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَآ ۚ أُو۟لَٰٓئِكَ كَٱلْأَنْعَٰمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ ۚ أُو۟لَٰٓئِكَ هُمُ ٱلْغَٰفِلُونَ

”Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka) jahanam kebanyakan dari jin dan manusia. Mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah), mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka seperti binatang, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.”(Qs. Al A’raf ayat 179)

4. Kulit, Lidah Dan Setiap Bagian Tubuh Yang Lain

Anggota tubuh yang akan berbicara di akhirat berikutnya adalah anggota tubuh lainnya. Tidak akan ada yang berbohong dan terlepas dari pengadilan Allah.

Disebutkan bahawa, saat para manusia (yang munafik itu) dikhianati oleh setiap bahagian tubuh mereka, mereka akan bertanya kepada bagian tubuh tersebut.

Imam Thobari menjelaskan kenapa manusia pasca masa itu tiba lalu bertanya kepada kulit mereka masing-masing;

Allah SWT menyebutkan bahawa mereka (para musuh Allah), pada waktu dikumpulkan di neraka bertanya kepada kulit mereka, ketika menjadi saksi atas perbuatan mereka di dunia:

“Mengapa engkau menjadi saksi atas kami, terhadap apa yang telah kami lakukan di dunia?” tanya manusia.

Maka kulit mereka menjawab : “Allah yang menjadikan segala sesuatu pandai berkata telah menjadikan kami pandai (pula) berkata”.

Allah menyebutkan bahwa anggota tubuh ini (kulit) menjadi saksi atas pemiliknya ketika diminta persaksian oleh Allah tentang pemiliknya, yang mana ia menafikan telah melakukan sesuatu yang menyebabkan kemurkaan Allah di dunia.

Kesimpulannya, amatlah penting kita menjaga pandangan, pendengaran, lisan dan perbuatan, kerana setiap apapun yang kita lakukan, pasti akan dipertanggungjawabkan menjawab. Maka ingatlah akan situasi perbicaraan kita nanti.

Sumber artikel: Dalam Islam