Mufti Selangor Beri Pencerahan Perniagaan Produk Korea Atomy

Share

Menyebut tentang produk Atomy, pastinya ramai pengguna dan peniaga telah merebut peluang menambah pendapatan melalui bentuk perniagaan yang diperkenalkan oleh syarikat gergasi multinasional dari Korea yang sudah bertapak di lapan buah negara dan sedang merangka ke 38 buah negara lain sebelum memperkembangkannya ke ratusan negara lain.

Berkonsepkan pasaraya online di mana pengguna boleh membeli pada harga lebih murah sebagai ahli, produk keperluan rumah dan penjagaan diri dari Korea ini mendapat sambutan hangat di negara ini sejak ia mula diperkenalkan di Malaysia. Dengan barangan yang dijual agak berkualiti selain pengguna boleh menjana pendapatan melalui pembelian produk Atomy ini, ramai pengguna memilih produk ini untuk kegunaan sendiri selain menjualnya kepada pengguna lain. Namun begitu, timbul beberapa isu termasuk dakwaan bahawa dana dari perniagaan syarikat ini digunakan untuk membiayai gerakan mubaligh Kristian berdasarkan video-video yang dipaparkan di laman web syarikat terlibat hingga menimbulkan kekeliruan di kalangan pengguna beragama Islam.

Dalam pada itu, seorang pengguna telah memuat naik soalan kepada Mufti Selangor berkaitan perniagaan syarikat ini. Malah di pihak Mufti sendiri menjawab berdasarkan soalan diberi sahaja.

Soalannya adalah seperti berikut:

Assalamualaikum, baru-baru ni saya telah diajak untuk menyertai kumpulan niaga Atomy. Namun setelah diselidik latar belakang perniagaan atomy ini, saya dapati ia mendirikan Yayasan "Dream Foundation" bagi menyalurkan dana kepada usaha-usaha penyebaran agama Kristian. Apakah hukum sekiranya saya menyertai kympulan ini? Apakah hukum duit yang dijana melalui perniagaan melalui kumpulan ini?

Berikut adalah jawapan dari Mufti Selangor berdasarkan soalan di atas.

Apa yang penting, sebagai umat Islam pilihan di tangan kita sendiri. Malah kita dituntut untuk tidak melakukan perkara-perkara dilarang agama.

Sumber : Pejabat Mufti Selangor

IKLAN