Mengadakan upacara akad nikah di masjid atau di mana-mana tempat yang sesuai adalah dibolehkan. Berkaitan upacara akad nikah di masjid, Islam membenarkan perkara ini. Hal ini boleh dilihat sepertimana yang disebut dalam sebuah hadis bahawa Nabi SAW menikahkan seorang perempuan di dalam masjid.
Maksudnya: “Hebahkanlah akan pernikahan ini dan lakukanlah ia di masjid, dan palulah (raikannya) dengan memukul gendang (di luar masjid).” Riwayat al-Tirmizi (1089) dan al-Baihaqi (15095) dalam al-Sunan al-Kubra.
Imam al-Tirmizi berkata: Hadis Hasan Gharib.
Imam al-Munawi Rahimahullah berkata hadis ini menunjukkan bahawa akad nikah di masjid tidaklah dibenci. Beliau berkata:
IKLAN
وفيه أن عقد النكاح في المسجد لا يكره بخلاف البيع ونحوه
Maksudnya: “Pada hadis ini menunjukkan bahawa melangsungkan akad nikah di masjid tidaklah dibenci, berbeza dengan jual beli dan yang semisalnya.”
(Rujuk al-Taisir bi al-Syarh al-Jaami’ al-Soghir, 1/353)
Berdasarkan hadis di atas juga, jumhur fuqaha’ telah mengharuskan akad nikah di masjid untuk keberkatan, dan untuk menghebahkannya. (Rujuk al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 37/214)
IKLAN
Adalah dibolehkan untuk mengadakan akad nikah di masjid. Namun hendaklah dijaga etika dan adab-adab serta peraturan yang telah ditetapkan ketika mana berada di masjid.
Antara adab-adabnya adalah sebagaimana berikut:
*Melakukan ibadat-ibadat sunat seperti berwuduk, berniat iktikaf dan menunaikan solat sunat tahiyyatul masjid dua rakaat sebelum duduk. *Memelihara adab berpakaian seperti memakai pakaian yang suci dan bersih dan menutup aurat. *Memelihara adab berhias dan berdandan dengan tidak berlebihan dan keterlaluan dalam berhias. *Menjaga larangan-larangan seperti larangan memasuki masjid lelaki dan wanita yang berhadas besar, termasuk bagi wanita yang sedang dalam haid.
IKLAN
Turut mencadangkan agar diwujudkan ruangan khas yang bukan di ruangan solat untuk mengadakan upacara akad nikah. Hal ini bagi memudahkan perempuan yang berada dalam keadaan haid yang ingin turut serta bersama-sama dalam upacara tersebut.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia Kali Ke-95 yang bersidang pada 16 hingga 18 Jun 2011 telah membincangkan Hukum Upacara Akad Nikah di Masjid dan keputusannya adalah seperti yang berikut:
Muzakarah berpandangan bahawa Jumhur ulama’ telah memperakukan bahawa upacara akad nikah dibenarkan untuk dilaksanakan di masjid. Bahkan ulama’ mazhab Syafie berpendapat adalah sunat dan digalakkan untuk melaksanakan akad nikah di masjid.
Sehubungan itu Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa melakukan upacara akad nikah di masjid atau surau adalah disunatkan untuk mendapat keberkatan. Walau bagaimanapun, kedua-kedua pihak bagi pengantin lelaki dan perempuan yang turut menyertai upacara akad nikah tersebut hendaklah menjaga adab dan mematuhi peraturan semasa berada di dalam masjid atau surau berkenaan.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ikatan perkahwinan ialah ikatan suci antara seorang lelaki dan wanita yang saling mencintai. Usia muda merupakan usia terbaik untuk berkahwin, baik dilihat daripada sisi psikologi dan kesihatan.
Namun tidak ada ketetapan tertentu usia yang sesuai untuk seseorang untuk berkahwin. Selalunya jika dirasakan bahawa sudah mempunyai keupayaan dan kematangan, tidak ada salahnya untuk menyegerakan perkahwinan.
Kalau saat ini usia anda 23 hingga 25 tahun dan merasa masih terlalu muda untuk berkahwin, sebaiknya pertimbangkan alasan berikut mengapa dalam usia begini sudah waktunya untuk hidup berpasangan.
1. Elak Dosa
Berkahwin dalam usia yang muda dapat mengelakkan diri daripada terjebak dengan perlakuan maksiat. Di samping itu juga ia dapat menjaga fitnah dengan mereka yang bukan mahram.
2. Mudah Menyesuaikan Diri Dengan Pasangan
Pasangan suami isteri yang masih muda memiliki sikap toleransi yang tinggi terhadap pasangannya dan lebih mudah menyesuaikan diri dengan persekitaran yang baru.
3. Melatih Diri Untuk Matang
Perkahwinan juga mengajar kita erti kematangan. Berkahwin dalam usia muda boleh mengasah kematangan diri kerana kita sudah mempunyai tanggungjawab baik sebagai suami ataupun isteri. Kita boleh belajar menjadi dewasa bersama pasangan. Bukankah perkahwinan itu satu perkongsian.
4. Emosi Lebih Terkawal
Berkahwin dalam usia yang muda terbukti lebih cepat mendewasakan pasangan tersebut suami isteri. Emosi juga jadi lebih terkawal. Hal tersebut dipengaruhi oleh ketenangan yang hadir seiringan dengan adanya pasangan hidup.
5. Mengejar Impian Bersama Pasangan
Pastinya setiap orang mempunyai impian. Melalui perkahwinan, kita boleh mendapat sokongan penuh daripada pasangan. Dengan cara ini kita akan jadi lebih bersemangat menggapai impian tersebut.
6. Faktor Kesuburan
Peluang memperoleh keturunan lebih tinggi ketika usia masih muda di mana ketika inilah waktu subur wanita sedang dalam tahap maksimum. Semakin meningkat usia seseorang maka semakin menurun tahap kesuburan terutama golongan wanita.
Nah, bagi anda yang sudah bersedia untuk berumah tangga, persiapkan diri dengan baik agar dimudahkan prosesnya, dan jangan lupa banyak berdoa agar diberi yang pasangan terbaik.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Walaupun bercinta selepas nikah disarankan dalam agama, namun tiada halangan jika cinta itu hadir ketika anda masih bujang. Cinta itu perasaan anugerah daripada ALLAH yang tidak dapat dihalang. Segalanya fitrah manusia.
Pun begitu, sebagai manusia yang hidupnya mempunyai etika dan peraturan, maka lelaki dan wanita perlu membataskan pergaulan. Semua saranan agama ada sebabnya yang tersendiri. Hubungan yang terlalu rapat antara dua jantina berbeza boleh mengundang kemungkaran iaitu zina. Akibat daripada perbuatan zina amatlah hina iaitu lahirnya zuriat yang tidak sah taraf. Sehingga ianya boleh menyebabkan masalah dalam keturunan. Nampak tak bahayanya zina?
Sebab itulah Islam menganjurkan hubungan cinta yang MESTI diletakkan batasannya. Kami berikan 5 batasan yang perlu anda ikut kala bercinta:
1) JANGAN DATING TEMPAT SUNYI
Anda memang mengundang padah kalau selalu dating dan pergi pula ke tempat sunyi. Kenapa? Mengapa mesti dating tempat begitu? Wahai wanita, jika si lelaki selalu ajak anda ke tempat begitu, dia bukanlah lelaki yang baik untuk dijadikan suami. Dia hanya mengambil kesempatan terhadap perasaan sayang anda kepada dia. Jika mahu berjumpa, pergilah ke tempat makan. Pergi tempat yang ramai orang. Lebih baik jika anda keluar bukan berdua-duaan. Ajaklah kawan baik atau adik-beradik anda untuk menemankan.
2) JANGAN BERMESEJ MELAMPAUI BATAS
Sekarang memang macam-macam cara boleh menjadi medium perhubungan. Tanpa bertemu wajah pun, masih boleh membuat maksiat. Inilah jadinya jika kemudahan aplikasi moden di telefon bimbit disalah guna.
Gunakan aplikasi telefon bimbit dengan sesuatu yang bermanfaat. Janganlah menghantar mesej cinta melampaui batas apatah lagi jika diselit dengan perlakuan nakal. Malah ada yang menghantar gambar atau ikon yang berbaur lucah.
Perkongsian gambar dan kata-kata boleh menghanyutkan anda yang sedang asyik bercinta. Usahlah berkongsi gambar yang barangkali mendedahkan aurat atau mendatangkan syahwat. Usah juga memberikan kata-kata yang mengasyikkan sehingga melalaikan.
3) JANGAN BERGAMBAR MELAMPAUI BATAS
Kala bercinta emosi jiwang melanda empunyai diri. Kalau boleh ingin satu dunia tahu bahawa dia sudah mempunyai seseorang untuk dicintai dan mencintai. Kerap bergambar selfie (swafoto) dan kemudian dimuat naik ke laman sosial. Bangga jika ada yang komen “Wow, pasangan ideal”.
Gambar berdua begini dengan kedudukan yang rapat, hanya mengundang fitnah. Jadi, elakkanlah ya. Jaga batas anda sebagai wanita dan lelaki yang masih belum ada ikatan pernikahan.
4) JANGAN MENGGELAR DIRI KETERLALUAN
Satu lagi perkara yang orang anggap biasa tetapi boleh mengundang emosi keterlaluan pada pasangan bercinta ialah gelaran. Jagalah batas diri anda dan si dia. Untuk apa panggil mommy-daddy atau mama-papa? Adakah untuk menambah rasa cinta antara kalian?
5) JANGAN TERLALU INTIM
Bermula dengan membenarkan si dia memegang tangan, lama-lama boleh menjadi sesuatu yang tidak baik. Apatah lagi jika anda berkongsi makan atau minum daripada straw yang sama. Kononnya mahu membuktikan cinta namun anda tidak sedar perbuatan itu bertentangan dengan apa yang disarankan agama. Elakkan terlalu intim dengan si dia sehingga anda boleh berkongsi apa sahaja. Ingatlah anda masih dua individu yang tiada ikatan sah. Jangan berlebihan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Maksudnya: “Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingati (kekuasaan Kami dan mentauhidkan Kami) akan kebesaran Allah.” (Surah al-Zariyaat: 49)
Dari istilah syarak, nikah ialah suatu akad yang menghalalkan istimta’ (bersetubuh atau berseronok-seronok) di antara suami isteri dengan cara yang dibenarkan oleh syarak. Masyarakat arab menggunakan perkataan nikah dengan makna akad yang juga mambawa maksud persetubuhan serta berseronok-seronok.
Setiap manusia yang sudah dewasa dan sihat dari sudut fizikal dan rohaninya sudah semestinya merasakan keinginan untuk berkahwin yang sangat tinggi disebabkan fitrah untuk saling memerlukan. Perkataan “zawaj” yang digunakan di dalam Al-Quran bermaksud berpasangan dan mengikut konteks penggunaanya ia mambawa maksud perkahwinan. Allah SWT menjadikan perkahwinan untuk menghalalkan perhubungan dan mengelakkan penzinaan kerana manusia itu fitrahnya ingin berpasangan.
Oleh sebab itu, adalah dituntut kepada manusia yang sudah berkemampuan untuk segera melaksanakan sunnah yang dituntut ini, ini juga berdasarkan hadis nabi :
Maksudnya: “Wahai para pemuda! Sesiapa di antara kamu telah mampu berkahwin, maka bernikahlah. kerana nikah itu dapat menundukkan mata dan memelihara faraj (kelamin) dan sesiapa tidak sanggup, maka hendaklah berpuasa kerana puasa itu dapat membendung syahwat.” Riwayat Muslim (3386)
HUKUM PERKAHWINAN
Jumhur ulamaK telah bersepakat bahawa hukum asal pernikahan adalah sunnah bukannya wajib. Walau bagaimanapun, sebahagian ulamaK telah mambahagikan hukum nikah kepada 5 hukum mengikut kedudukan pelakunya:
Harus: Kepada orang yang tidak ada kepadanya galakan dan bantahan untuk berkahwin dan ini merupakan hukum asal perkahwinan.
Wajib: Sekiranya orang tersebut mempunyai nafsu yang kuat sehingga boleh menjerumuskannya kepada kemaksiatan sedangkan dia merupakan seorang yang berkemampuan.
Sunat: Bagi orang yang mampu namun masih mampu untuk mengawal nafusnya.
Makruh: Kepada orang yang tidak berkemampuan dari sudut nafkah batin dan juga zahir tetapi tidak mendatangkan kemudharatan kepada pasagannya tesebut.
Haram: Orang yang juga tidak berkemampuan memberi nafkah zahir dan batin serta tidak mempunyai keinginan untuk berkahwin atau dia mempunyai niat yang buruk sehingga mampu membawa kemudharatan kepada pasangannya.
Oleh hal yang demikian, jika dilihat hukumnya bergantung kepada individu terbabit, sekiranya dia mampu untuk menahan dirinya dan dia tidak terburu-terburu untuk berkahwin maka hendaklah dia mengerjakan haji terlebih dahulu.
Maksudnya: “Mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang sanggup mengadakan perjalanan ke Baitullah. Barangsiapa mengingkari (kewajipan haji), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam.” (Surah Ali Imran: 97)
Maksudnya: “Islam dibangun di atas lima perkara: bersaksi tidak ada sembahan yang berhak disembah selain Allah dan mengaku Muhammad adalah utusan-Nya, mendirikan shalat, menunaikan zakat, berhaji dan berpuasa di bulan Ramadhan.”
Walaubagaimanapun, sekiranya dia khuatir tidak mampu untuk menahan dirinya daripada melakukan kemaksiatan maka hendaklah dia mendahulukan perkahwinan bagi mengelakkan kemudharatan yang lebih besar.
PENDAPAT ULAMAK
Syeikh Ibn Qudamah Rahimulllah telah berkata: “Jika dia perlu kepada pernikahan dan dikhuatiri dirinya menghadapi kesulitan (kerana belum bernikah), maka hendaklah dia mendahulukan perkahwinan terlebih dahulu. Hal ini kerana ia (pernikahan itu) wajib kepadanya sekiranya dia mampu untuk memberi nafkah dan sekiranya dia tidak khuatir tentang perkara tersebut maka hendaklah dia mendahulukan menunaikan haji. Hal ini disebabkan (ketika itu) pernikahan adalah sunnah, maka tidak perlu didahulukan daripada haji yang hukum asalnya adalah wajib”. (Rujuk al-Mughni, 5/12)
Syeikh Ibn Uthaiman Rahimullah berkata: “Tidak dapat diragukan lagi bahawa pernikahan adalah diutamakan daipada haji sekiranya seseorang itu telah memiliki dorongan syahwat yang sangat kuat, maka perkahwinan ketika itu padanya adalah merupakan keharusan kepada kehidupannya, dan sekiranya dia mempunyai keinginan untuk berkahwin yang tinggi maka hendaklah dia mendahulukan pernikahan daripada haji. Hal ini disebabkan Allah SWT telah mensyariatkan kewajipan menunaikan haji bagi orang yang “berkemampuan’.
Maksudnya: “Mengerjakan haji adalah kewajipan manusia terhadap Allah, iaitu (bagi) orang yang sanggup berjalan menuju ke Baitullah.” (Surah Ali Imran: 97)
Walaupun orang yang masih remaja, dan masih belum mempunyai keinginan untuk bernikah pada tahun ini atau selepasnya, maka hendaklah dia mendahulukan haji. Hal ini kerana dia tidak berada di dalam keadaan terdesak untuk mendahulukan haji daripada pernikahan.
KESIMPULAN
Haji dan perkahwinan merupakan suatu perkara yang sangat dituntut di dalam agama. Walau bagaimanapun haji merupakan suatu kewajipan yang mesti dilaksanakan bagi golongan yang berkemampuan. Dan sekiranya dia tidak berada di dalam keadaan yang terdesak untuk berkahwin dan tidak mempunyai masalah untuk berkahwin sesudah itu, maka hendaklah dia melaksanakan kewajipan haji terlebih dahulu.
Sesungguhnya Allah akan memberikan ganjaran kebaikan sebagai gantinya kerana haji merupakan suatu seruan dan suruhan Allah yang agung kepada manusia.
Sumber Kredit: Mufti Wilayah
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?