Baru saja mendirikan rumahtangga dengan Pensyarah Kanan Jabatan Fiqh & Usul, Universiti Malaya, Dr Rushdi Ramli, 55 perkahwinan penyanyi Dato Nora Ariffin sudah terpalit kontroversi kerana timbulnya dakwaan mereka bukan baru bernikah sebaliknya sudah dua tahun.
Bukan itu saja, wujud juga dakwaan Nora memaksa suaminya menceraikan isteri pertama serta pelbagai tuduhan lain.
Akui terkesan dengan kontroversi perkahwinan yang dibina bersama Dr Rushdi yang juga teman baik arwah suaminya sejak kecil, Datuk Nora memberikan penjelasan sekali lagi di instagramnya berkaitan tuduhan ini.
Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasihani.
Terima kasih buat semua yang saya hormati.
Perkahwinan tidak boleh dipaksa- paksa. Begitu juga dengan perceraian. Tidak ada seorang manusia pun yang berhak untuk memaksa orang lain bercerai tanpa sebab. Itu dosa besar.
Berkahwin itu perkara baik, mendapat pahala, wajar dihebahkan, kerana itulah, saya mengambil keputusan untuk beritahu pada semua untuk mengelakkan fitnah.
Niat saya betul-betul kerana Allah. Tapi lain pula jadinya. Bagitau salah, tak bagitau pun salah.
Sebagai seorang selebriti saya juga berhak untuk tidak berkongsi atau explain everything tentang hal-hal kehidupan peribadi saya, sekiranya tiada keperluan. That’s my privacy.
Sekiranya perbuatan saya salah di sisi hukum Allah, biarlah saya meminta ampun dari-Nya.
Dan biarlah para agamawan, aulia yang memberi nasihat pada saya. In Shaa Allah. Saya akan perbetulkan kesalahan saya.
Saya menyeru kepada individu yang sengaja ingin memburukkan kami, please tampil bertemu muka. Mungkin individu ini ada masalah, kita sama-sama bantu.
Saya ingin tahu apa tujuan sebenarnya menyebarkan FITNAH, TUDUHAN yang tidak tepat & berasas ini??? Lagipun ini adalah hal kehidupan saya. Kenapa gunakan social media & FAKE ACC untuk sebarkan fitnah?
Alangkah baik kalau DM saya direct. Whats your intention? Kalau bertujuan untuk mencari kebaikan, saya sedia mendengarnya. Tapi kalau bertujuan untuk meruntuhkan perkahwinan saya. Itu adalah hak suami saya.
Hak mutlak seorang suami, tidak boleh dipaksa- paksa. Saya serahkan pada Allah SWT.
Wasalam
Nora Ariffin
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Istimewanya Wukuf Hari Jumaat, Ini Kelebihan Haji Akbar
Wukuf di Arafah adalah rukun haji yang terpenting bagi menentukan sahnya ibadah haji. Tanpa wukuf, ibadah haji akan menjadi sia-sia kerana Rasulullah SAW yang ditanya mengenai ibadah haji bersabda, haji itu adalah Arafah (wukuf di Arafah).
Ulama bersepakat ibadah wukuf di Arafah telah ditentukan dengan masa dan waktu yang jelas iaitu pada hari kesembilan Zulhijjah setiap tahun. Ia bermula daripada waktu gelincir matahari (Zuhur) sehingga sebelum waktu fajar (Subuh) pada hari kesepuluhnya.
Dalam pada itu, ibadah wukuf tahun ini akan jatuh pada hari Jumaat bersamaan 8 Julai 2022.
Apa keistimewaan wukuf pada hari Jumaat dan dikatakan Haji Akbar. Apa dimaksudnya dengan Haji Akbar? Ini penjelasan Mufti mengenainya.
Ibn al-Qayyim telah menyenaraikan beberapa kebaikan yang terdapat pada hari wuquf yang jatuh pada hari Jumaat. Antaranya ialah:
1- Bertemunya dua hari (Arafah dan Jumaat) yang merupakan sebaik-baik hari.
2- Hari yang mudah diperkenankan doa oleh Allah.
3- Bersamaan dengan hari wuquf Rasulullah saw ketika mengerjakan haji wada’.
4- Pertemuan besar manusia di Arafah pada hari wuquf, ditambah pula pertemuan pada hari Jumaat untuk khutbah dan solat Jumaat.
5- Kedua-dua hari tersebut merupakan hari ‘raya’.
6- Ketaatan dan amalan soleh yang dibuat pada hari Jumaat mempunyai nilaian dan kelebihannya yang tersendiri.
7- Bersamaan dengan Hari Perhimpunan Agung di akhirat kelak. Rasulullah saw juga telah menyatakan bahawa kiamat akan berlaku pada hari Jumaat
Apakah yang dimaksudkan dengan Haji Akbar?
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Irsyad al-Hadith pada kali ini akan menerangkan berkaitan maksud sebenar Haji Akbar. Di dalam al-Qur’an, Allah SWT telah menamakan satu hari dengan nama hari Haji Akbar (hari Haji yang paling agung). Hari yang agung ini disebut di dalam firman-Nya:
• Firman Allah SWT:
وَأَذَانٌ مِّنَ اللَّـهِ وَرَسُولِهِ إِلَى النَّاسِ يَوْمَ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ
Maksudnya: “Dan inilah perisytiharan dari Allah dan Rasul-Nya kepada umat manusia, (diisytiharkan) pada Hari Haji yang terbesar”. [al-Taubah:3]
وَأَذَان) إعْلَام (مِنْ اللَّه وَرَسُوله إلَى النَّاس يَوْم الْحَجّ الْأَكْبَر) يَوْم النَّحْر (أَنَّ) أَيْ بِأَنَّ (اللَّه بَرِيء مِنْ الْمُشْرِكِينَ) وَعُهُودهمْ (وَرَسُوله) بَرِيء أَيْضًا وَقَدْ بَعَثَ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلِيًّا مِن السَّنَة وَهِيَ سَنَة تِسْع فَأَذَّنَ يَوْمَ النَّحْرِ بِمِنَى بِهَذِهِ الْآيَات أَنْ لاَ يَحُجَّ بَعْدَ العَامِ مُشْرِكٌ وَلاَ يَطُوفَ بِالْبَيْتِ عُرْيَانٌ رَوَاهُ الْبُخَارِيّ
Maksudnya: “Inilah adalah satu pengumuman daripada Allah dan Rasul-Nya kepada umat manusia pada hari Haji Akbar iaitu hari Raya Korban bahawa sesungguhnya Allah berlepas diri daripada orang-orang musyrik dan perjanjian-perjanjian mereka. Begitu juga dengan Rasul-Nya. Sehubungan dengan ayat ini, Imam al-Bukhari telah meriwayatkan sebuah hadith bahawa pada tahun itu juga iaitu tahun kesembilan Hijrah, Nabi SAW telah mengutus Ali RA untuk mengumumkan berkenaan ayat-ayat ini pada hari Raya Korban di Mina. Kandungannya adalah selepas daripada tahun ini, orang musyrik tidak boleh lagi melakukan haji dan tawaf di Baitullah. Dalam masa yang sama, tidak boleh juga melakukan tawaf di Baitullah dalam keadaan telanjang”. [Lihat: Tafsir al-Jalalayn, 240]
Makna Haji Akbar
Di dalam tafsir al-Thabari, imam al-Thabari telah mendatangkan beberapa pendapat bersama dengan riwayat-riwayat atau athar-athar samada daripada Nabi SAW, sahabat RA dan juga para tabi’in yang menyokong pendapat tersebut dalam menentukan makna Haji Akbar ini. Di sini kami ringkaskan dengan memilih beberapa pendapat seperti yang berikut:
Pertama: Haji Akbar adalah hari Arafah.
• Daripada Ikrimah berkata:
عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: يَوْمُ الحَجِّ الأَكْبَرِ، يَوْمُ عَرَفَة
Maksudnya: Ibn Abbas RA mengatakan: “Haji Akbar adalah hari Arafah”. [Lihat: Tafsir al-Thabari, 116/14]
Kedua: Haji Akbar adalah hari al-Nahr (10 Zulhijjah).
• Daripada Ibn Umar RA, beliau berkata:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَقَفَ يَوْمَ النَّحْرِ بَيْنَ الْجَمَرَاتِ فِي الْحَجَّةِ الَّتِي حَجَّ، فَقَالَ: أَيُّ يَوْمٍ هَذَا؟ قَالُوا: يَوْمُ النَّحْرِ، قَالَ: هَذَا يَوْمُ الْحَجِّ الْأَكْبَرِ
Maksudnya: “Bahawa Rasulullah SAW berdiri pada hari al-Nahr (10 Zulhijjah) di antara jamrah-jamrah pada waktu Baginda SAW menunaikan Haji, lalu Baginda SAW bertanya: “Hari apakah ini?”. Mereka menjawab: “Hari al-Nahr (hari 10 Zulhijjah)”. Nabi SAW bersabda: “Ini adalah hari Haji Akbar”. [Riwayat Abu Daud, (1945)][Sanadnya adalah sahih menurut Syeikh Syuaib al-Arnaouth]
Ketiga: Haji Akbar adalah hari-hari haji keseluruhannya.
• Daripada Ibn Abi Najih, bahawa Mujahid berkata:
عَنْ مُجَاهِد: يَوْمُ الحَجِّ الأَكْبَرِ، حِيْنَ الحَجّ، أَيَّامُهُ كُلّهَا
Maksudnya: “Hari Haji Akbar adalah ketika waktu haji serta kesemua harinya”. [Lihat: Tafsir al-Thabari, 127/14]
Selain itu juga, Imam al-Nawawi berkata dalam menentukan makna Haji Akbar ini ketika beliau mensyarahkan hadith pada bab “tidak akan melakukan haji bagi orang yang musyrik dan tidak akan boleh melakukan tawaf dalam keadaan telanjang, beliau berkata:
“Para ulama’ telah berselisih pendapat dalam menentukan apa yang dikehendaki dengan makna Hari Haji Akbar. Dikatakan ia adalah Hari Arafah. Telah berkata Malik, al-Syafie dan jumhur bahawa ia adalah hari al-Nahr. Al-Qadhi ‘Iyadh telah menukilkan daripada al-Syafie bahawa ia adalah hari Arafah. Ini adalah khilaf yang ma’ruf (diketahui) oleh mazhab al-Syafie. Telah berkata ulama’ bahawa dikatakan Haji Akbar itu adalah untuk menjauhkan atau membezakan dengan Haji Ashghar iaitu umrah. Manakala, hujah bagi sesiapa yang berpegang dengan Haji Akbar ini adalah Hari Arafah adalah dengan hadith yang masyhur iaitu “Haji itu Arafah”. [Lihat: al-Minhaj Syarh Muslim, 116/9]
Pendapat Yang Dipilih
Berdasarkan pendapat-pendapat di atas, pendapat pertama dan kedua adalah pendapat yang masyhur dalam menentukan makna Haji Akbar ini. Setelah melihat pandangan para ulama’ dalam masalah ini, kami cenderung untuk mengatakan bahawa yang dimaksudkan dengan Haji Akbar adalah Hari al-Nahr iaitu 10 Zulhijjah atau hari Raya Korban sepertimana pendapat yang kedua.
Selain itu juga, ini adalah pendapat Imam al-Thabari setelah beliau menceritakan pendapat-pendapat berkaitan masalah ini. Imam al-Thabari berkata:
“Pendapat yang utama dan sahih disisi kami adalah sesiapa yang mengatakan bahawa Hari Haji Akbar adalah Hari al-Nahr (10 Zulhijjah) disebabkan zahirnya (jelasnya) khabar-khabar daripada sekumpulan sahabat-sahabat Nabi SAW bahawa Ali RA telah mengumumkan apa yang diperintahkan kepadanya oleh Rasulullah SAW kepada kaum Musyrikin, lalu beliau membaca kepada mereka surah “براءة (al-Taubah)” pada hari al-Nahr. Selain itu juga, berkenaan dengan khabar-khabar yang telah kami sebutkan daripada Rasulullah SAW bahawa Baginda SAW telah bersabda pada hari al-Nahr: “Adakah kamu semua tahu, hari apakah ini?”. Baginda menjawab dengan mengatakan: “Ini adalah Hari Haji Akbar”. [Lihat: Tafsir al-Thabari, 127/14]
Tambahan pula, Syeikh al-Mubarakfuri memberi peringatan serta menyanggah pemahaman sebahagian masyarakat yang mengatakan bahawa Haji Akbar ini adalah apabila hari Arafah jatuh pada hari Jumaat. Disebabkan itu, ia dinamakan Haji Akbar. Beliau berkata:
قَدْ اشْتَهَرَ بَيْنَ الْعَوَّامِ أَنَّ يَوْمَ عَرَفَةَ إِذَا وَافَقَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ كَانَ الْحَجُّ حَجًّا أَكْبَرَ وَلَا أَصْلَ لَهُ
Maksudnya: “telah tersebar dan masyhur dalam kalangan orang awam bahawa apabila hari Arafah jatuh pada hari Jumaat maka ia adalah Haji Akbar. Kenyataan atau pemahaman ini adalah tidak mempunyai asal sama sekali”. [Lihat: Tuhfah al-Ahwazi, 27/4]
Perbezaan Haji Akbar (الحج الأكبر) dan Haji Ashghar (الحج الأصغر)
Soalan: Apakah perbezaan di antara Haji Akbar dan Haji Ashghar
Jawapan: Adapun makna Haji Ashghar yang dilihat oleh jumhur adalah umrah. Adapaun Imam al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani mengatakan bahawa perkara ini telah menjadi perselisihan dalam menentukan makna Haji Ashghar. Jumhur mengatakan makna Haji Ashghar adalah umrah dan dikatakan juga bahawa Haji Ashghar itu adalah hari Arafah. Manakala Haji Akbar adalah hari al-Nahr (10 Zulhijjah) kerana padanya (hari 10 Zulhijjah) disempurnakan manasik-manasik (perbuatan-perbuatan) haji yang lain. [Lihat: Fath al-Bari Syarh Sahih al-Bukhari, 321/8]
Tambahan pula, Imam al-Thabari mengatakan bahawa sebab yang betul ia dinamakan dengan Haji Akbar adalah kerana Haji Akbar adalah haji dan haji lebih besar daripada umrah dengan penambahan amalan-amalan yang ada padanya. Disebabkan itu ia dinamakan Haji Akbar disebabkan amalan pada waktu haji lebih banyak berbanding amalan pada waktu umrah. Adapun Haji Ashghar (kecil) adalah umrah kerana amalan padanya lebih sedikit berbanding amalan ketika menunaikan haji. Oleh sebab itu, ia dinamakan dengan Haji Ashghar disebabkan kurangnya amalan pada waktu umrah berbanding amalan pada waktu haji. [Lihat: Tafsir al-Thabari, 130/14]
Berdasarkan pendapat di atas, kami cenderung untuk mengatakan bahawa yang dimaksudkan dengan Haji Ashghar adalah umrah dan bukannya hari Arafah berdasarkan pendapat jumhur.
Penutup
Kesimpulannya, Haji Akbar adalah hari Nahr (يوم النحر) iaitu hari Raya Korban yang disambut pada 10 Zulhijjah setiap tahun. Ini kerana, pada hari tersebut akan dilaksanakan manasik-manasik haji seperti tawaf, bersa’ie (antara safa dan marwah) ,melontar, berkorban, bercukur dan lain-lain perkara lagi. Akhirnya, semoga Allah SWT mengurniakan kita kesempatan dan peluang untuk menunaikan rukun Islam yang kelima ini. Amin.
Wallahua’lam. Sumber :Pejabat Mufti Wilayah
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Salah Cara Sujud, Dibimbangi Solat Bertahun Lama Allah Tak Terima
Sejak dari kecil hingga hujung nya (dengan izinNya) kita menunaikan solat. Bermakna bertahun lamanya kita sujud kepadaNya.
Sujud adalah salah satu daripada rukun sah solat. Salah melakukannya, maka tidak sah lah solat kita. Bayangkan jika selama ini rupanya ada tertib yang salah kita lakukan.
Kita ikuti perkongsian sangat bermanfaat oleh Mohd Ibrahim dalam entri facebooknya tentang salah satu rukun sah solat ini.
Ketika sujud adalah tempat yang paling dekat antara seorang hamba dengan Allah. Perbanyaklah doa, mintalah apapun yang kita inginkan, mintalah syurga, perlindungan dari azab neraka, ilmu yang bermanfaat, amal yang soleh, iman yang kukuh dan hal-hal lain seumpamanya itu.
Atau mintalah rumah yang berkah, pasangan yang menenteramkan hati, anak-anak yang soleh, kenderaan, atau hal lain yang kita inginkan untuk kebaikan agama mahupun dunia kita.
Sesungguhnya doa merupakan Ibadah sekalipun kita berdoa untuk meminta kebaikan perkara dunia kita.
Dan Tuhanmu berfirman:
“Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Kuperkenankan bagimu.”
(Al-Mu’min 60)
“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah) bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-KU.” (Al-Baqarah Ayat 186)
Masih ramai umat Islam yang tidak betul atau tidak memenuhi kehendak rukun sujud. Jika kita ke masjid atau di mana-mana tempat solat didapati terdapat mereka yang tidak bersujud dengan betul. Terutama pada kedudukan jari kaki mereka.
Tidak kira usia tua atau muda kesalahan ini masih berlaku. Berhati-hatilah dengan rukun-rukun solat kerana dibimbangi solat yang kita lakukan bertahun-tahun rupanya tidak sah dan tidak diterima pahalanya oleh Allah akibat kejahilan kita dalam melaksanakan ibadat sembahyang dengan betul.
Oleh itu, sentiasalah belajar dan menghadiri kuliah-kuliah atau majlis ilmu.
Jangan kita hanya belajar melalui “ikut-ikut” atau “tengok-tengok” sedangkan orang yang kita “ikut” itu belum tentu betul caranya.
Bergurulah dengan mereka yang alim dan janganlah kita lebih rela menghabiskan masa menonton rancangan hiburan daripada belajar Agama di masjid. “Sesungguhnya penyesalan di akhirat nanti tidak akan berguna”.
Sabda Rasulullah SAW:
“Aku diperintahkan supaya sujud di atas tujuh tulang (yakni tujuh anggota) iaitu; dahi –baginda menunjukkan dengan tangannya ke atas hidungnya-, dua tangan, dua lutut dan jari-jari dari dua kaki ..” (Hadis Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Ibnu ‘Abbas r.a. )
Cara sujud yang betul:
Ia mestilah dilakukan dengan tujuh anggota badan.
Dahi: Di dalam mazhab Syafie, dahi mesti ditekan di tempat sujud, diletakkan sebetulnya dan menekan dahi di tempat sujud telah termasuk di dalam syarat sah sujud
Hujung jari kaki: Kedudukan hujung jari kaki cara meletakkan hujung jari kaki ialah dengan melipat hujung jari kaki kita semasa sujud.
Minimum ialah dengan satu jari kaki yang betul kedudukannya. jika jari kaki tidak dillipat, tidak diletakkan dengan betul, solat kita boleh batal kerana ia merupakan anggota wajib.
Bagi mereka yang boleh meletakkan jari kaki dengan betul, hendaklah melakukannya dan bagi mereka yang mungkin sudah berusia dan sukar melipat jari kaki, lakukanlah sekadar kemampuan.
Hidung: Di dalam mazhab syafie, makruh hukumnya jika kita sujud dalam keadaan tidak merapatkan hidung di tempat sujud. Justeru itu, pastikan kita meletakkan atau merapatkan hidung di tempat sujud.
Ini berdasarkan hadis yg menyuruh kita bersujud di atas 7 anggota.
Kedudukan muka: Di dalam hadis Nabi SAW yang menyebut bahawa baginda meletakkan wajahnya di antara kedua-dua tangannya semasa sujud (abu daud).
Tangan: Merenggangkan tangan semasa sujud. Di dalam hadis Bukhari Muslim bahawa Nabi Muhammad SAW merenggangkan kedua belah tangannya daripada sisinya atau rusuknya lambungnya sehingga kelihatan putih ketiak baginda.
Mengangkat siku: Ada hadis riwayat muslim bahawa nabi memerintahkan meletakkan kedua telapak tangan dan mengangkat siku.
Merapatkan jari: Di dalam hadis al-Baihaqi bahawa Nabi Muhammad SAW apabila rukuk, baginda membuka/merenggangkan jarinya dan apabila sujud baginda merapatkan jarinya.
Kashoorga: Semoga sahaja perkongsian ini dapat menjelaskan serba ringkas tentang cara betul saat bersujud dalam solat. Namun begitu, adalah disarankan agar ilmu solat ini dapat dipelajari secara berdepan dengan guru agama agar lebih jelas lagi caranya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Teruja Rakyat Malaysia Terawal Jadi Tetamu Allah, Lelaki Ini Kongsi Pengalaman Tunai Umrah Dalam Norma Baru
Sejak berlakunya wabak pandemik Covid-19, kerajaan Arab Saudi memang menutup sementara kepada semua jemaah untuk menunaikan ibadah umrah kecuali musim haji lalu.
Dan kini setelah keadaan sedikit reda, Tanah Suci Makkah akhirnya dibuka semula untuk umat Islam bagi menunaikan umrah.
Artikel Berkaitan: Akhirnya Arab Saudi Buka Umrah Bertahap Mulai 4 Oktober
Situasi ini memberi kegembiraan kepada semua terutama buat mereka yang dijemput menjadi tetamu Allah untuk menunaikan ibadah berkenaan.
Perkongsian seorang pengguna twitter Ahmad Najhan Hassim menceritakan pengalamannya menunaikan umrah dalam keadaan norma baharu.
Dia meluahkan rasa syukur dan begitu teruja apabila terpilih menjadi insan terawal bagi melakukan umrah bersama jemaah lain.
Memetik laporan Alhijrah Online, dia tidak menyangka permohonannya menunaikan umrah secara suka-suka melayakkannya menjadi antara individu terawal menunaikan ibadah umrah norma baharu yang bermula semalam.
Najhan yang bekerja sebagai jururawat di salah sebuah hospital di Jeddah berkata Prosedur Operasi Standard (SOP) umrah yang dibuat Arab Saudi teratur dan tidak mengganggu pelaksanaan ibadah.
“Bila dah selesai semalam agak teruja apa yang dilakukan Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi.
“Sangat teratur sangat mengikut SOP penjarakan sosial ketika kita melakukan tawaf dan alhamdulillah jemaah sangat mematuhi SOP ditetapkan,” katanya ketika dihubungi Alhijrah Online.
Sebelum ini dia berpeluang hampir setiap bulan menunaikan umrah sebelum berlakunya pandemik ini setelah hampir tiga tahun menetap di Jeddah.
Pun begitu Najhan memaklumkan, tempoh maksimum tiga jam yang ditetapkan Arab Saudi untuk jemaah menyelesaikan ibadah umrah menyebabkan tempoh masa di dalam Masjidil Haram singkat.
Ternyata perkongsiannya mengundang respon daripada warganet. Rata-rata teruja membaca pengalamannya ini dan turut agar dapat ke sana satu hari nanti.
Bukan senang nak pergi
Doakan dapat ke sana juga
Najhan juga turut berkongsi pengalamanya itu di laman sosial Facebooknya sepanjang mengerjakan umrah dengan norma baru ini.
UMRAH NORMA BAHARU | ALHAMDULILLAH
Syukur sgt setelah sekian lama umrah ‘direhatkan’..kalini berpeluang menjadi yg terawal since dimulakan semula harini bagi penduduk di dalam saudi..
Nama pn norma baharu..so ada pembaharuan dr segi kedatangan jemaah.
Kalini semua yg niat nk buat umrah perlu ‘online booking’ melalui apps Eatmarna ‘اعتمرنا’..pilih tarikh dan masa yg korang plan. Oh ya perlu daftar juga apps tawakkalna ‘توكلنا’ utk status kesihatan dan utk mendapatkan personal permit yg aktif.
Kali ni kita wajib utk menaiki bas kalo pilih Alshishah Centre.Tapi berbayar msa booking dlm apps Eatmarna tu nnti (SR37.23), harga utk pegi balik.rasanya bg yg drive sndri better pilih Alshishah ni sbb senang parking kereta korg.
Then sama2 naik bas ke masjidil haram. Utk abam punya pilihan (Alshishah Center), turun je bas nnti bjaln sket then akan ada 1 lg kaunter saringan (kawasan lapang berdekatan zamzam Sabe dan tandas bwh tanah).
Kat sini jemaah akan menunggu mutawwif utk bawa masuk ke dalam masjid (As-Salaam Gate), ikot kumpulan dan kita akan dilepaskan di dataran kaabah nanti utk mulakan tawaf..berlainan pulak kalo yg dari Kudai Centre, bkumpul di belakang clock tower then sama2 la bjalan masuk ke masjid menerusi pintu King Abdul Aziz, menurut kata Ustazah Salimah Hasim (SALAM HAJI Travel & Tours Sdn Bhd Makkah Kenangan Terindah)..senang kata, ikot je arahan dan panduan dr staff..
Jika kalian perasan, masa buat tempahan tu ada ruangan masa. Jangan risau, tu sekadar panduan ‘time frame’ utk kita berada dlm Masjidil Haram.xde la kata contoh pukul 9pg, sharp kna masuk waktu tu jgk..then kalo lmbt xdibenarkan masuk ke apa..tak seketat itu pun..jnji dalam lingkungan masa permit yg dikeluarkan selama 3jam tu..
So beribadah la sepuasnya dlm masa 3jam tu sebelum waktu keluar..untuk harini pintu masuk abam melalui jalan ground floor ke dataran Kaabah tu, pintu keluar lps dah selesai Saie, melalui pintu As-Salaam juga di bhgian bukit Marwah sana..ikot la mana laluan kalian masuk, situ jugak la keluar nya arah yg sama..then pegi la ke bus hub yg sama utk balik ke kereta masing2. Oh perkhidmatan skuter utk saie masih ada ya..semua bole didapati di aras yg sama, bukan lg di tingkat atas seperti sebelumnya..
TIPS yg bole dikongsi
– Abam buat swab test even xde arahan, sbb fikir logik dia link dgn tawakkalna tu utk status kesihatan. Better buat drpd xbuat, buang masa n duit je kalo tiba2 xdibenarkan masuk
– Tak perlu tergesa2 buat tawaf.ambil masa and peluang sebab anda ada 3jam sebelum keluar. Ambil masa utk solat sunat juga lps da selesai tawaf. Dorang akan ‘halau’ jemaah utk terus buat saie kalo kwsn solat nmpk sesak. Tp kalo lengang kwsn solat tu, jemaah nk duduk lama n santai pun boleh
– Begitu juga utk ibadah saie. Ambil masa. Mcm tadi abam siap tahallul semua, saje duduk skejap di kwsn bukit Marwah tu sblm rasa nak keluar dr kwsn masjid utk balik ke bus hub tadi. Yela da keluar xboleh masuk dah
– Bagi yg nak menginap di mekkah boleh je buat tempahan hotel di perkarangan Masjidil Haram, so nanti better pilih Kudai Center sbgai tmpt berkumpul..mudahkan korang
RALAT. Yela norma baharu, so ada bberapa bnda yg kta xdpt rasa mcm dlu..
– Kaabah dan hajar aswad xboleh disentuh atau dicium. Ada benteng keliling kaabah dan dijaga..utk elak bersentuhan..SOP kna jaga!
– Kalo dulu ibarat nya percuma utk dtg beribadah. Now dh kna sedikit bayaran utk bas. Xpe niat kn utk sedekah utk pekerja yg memastikan kebersihan segala perkhidmatan yg disediakan.
– Dulu xde had masa. Boleh keluar masuk bnyk kali nk buat umrah ke tawaf ke. Bole stay lama2 dlm Masjidil haram
– Air zamzam akan diberi dlm botol kecil oleh petugas2..dah xde kaunter layan diri tu
– Kesan dr teknologi. Kesian utk warga emas, org kurang kemampuan, atau yg kurang mahir dlm teknologi utk booking permit umrah
Buat yg berada di luar Saudi. Khabarnya mula dibuka buat kalian November nanti. Tu pn bergantung pada keadaan semasa dan status covid negara masing2..Sama2 la kta doa supaya dipermudahkan urusan kalian ke sini.Yang berada di saudi pulak, jarak untuk permohonan seterusnya hanya selepas tempoh 14hari bagi memberi laluan kepada jemaah yg belom berkesempatan untuk melakukan umrah.
Sekian, sedikit perkongsian buat semua. Harap dpt membantu serba sedikit
Artikel Berkaitan: Rupanya Kini Kerajaan Arab Saudi Benarkan Perempuan Tunai Umrah Tanpa Mahram, Wanita Ini Kongsi Pengalaman
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI