Solat merupakan salah satu rukun Islam. Maka setiap Muslim wajib menunaikannya mengikut waktu-waktu solat yang sudah ditetapkan. Hal ini sepertimana firman Allah SWT:
إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَوْقُوتًا
Bermaksud: Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya. Surah al-Nisa (103)
Oleh itu, sekiranya seseorang itu meninggalkan solat yang telah dipertanggungjawabkan ke atasnya, maka wajib bagi dirinya untuk menggantikan solat tersebut sama ada dia meninggalkannya dengan sengaja ataupun dengan keuzuran.
Hal ini berdasarkan hadis nabi SAW:
مَنْ نَسِيَ صَلاَةً فَلْيُصَلِّ إِذَا ذَكَرَهَا، لاَ كَفَّارَةَ لَهَا إِلَّا ذَلِكَ
Bermaksud: Sesiapa yang terlupa (menunaikan) satu solat maka hendaklah dia solat (sebagai ganti) sekiranya dia teringat solat itu. Tidak ada kafarah bagi solat itu melainkan itu (menggantikannya semula).Riwayat al-Bukhari (597)
Pada ketika menggantikan solat yang ditinggalkan itu maka sunat bagi dia menggantikan solat-solat tersebut mengikut susunan waktu solat. Bermula dengan Subuh, Zohor, Asar, Maghrib dan kemudiannya Isyak.
Hal ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW:
إِنَّ الْمُشْرِكِينَ شَغَلُوا النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ أَرْبَعِ صَلَوَاتٍ يَوْمَ الْخَنْدَقِ، فَأَمَرَ بِلَالًا فَأَذَّنَ، ثُمَّ أَقَامَ فَصَلَّى الظُّهْرَ، ثُمَّ أَقَامَ فَصَلَّى الْعَصْرَ، ثُمَّ أَقَامَ فَصَلَّى الْمَغْرِبَ، ثُمَّ أَقَامَ فَصَلَّى الْعِشَاء
Bermaksud: Sesungguhnya orang musyrikin mengganggu (berperang) Nabi SAW (sehingga tertinggal) empat waktu solat ketika peperangan al-Khandak. Maka Nabi SAW memerintahkan Bilal (untuk azan) lalu beliau azan. Kemudian beliau bangun (iqamah) dan solat (ganti) Zohor, kemudian bangun untuk solat Asar, kemudian bangun untuk solat Maghrib, kemudian bangun untuk solat Isya’. Riwayat al-Nasaie (662)
Selain itu, menurut Imam al-Umrani menyatakan bahawa:
وإن فاتته صلوات، فالمستحب: أن يقضيهن على الترتيب؛ لـ: أن النبي – صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ – ترك أربع صلوات يوم الخندق، حتى خرج وقتها، فقضاها على الترتيب.
Bermaksud: Sekiranya seseorang itu meninggalkan beberapa solat, maka sunat bagi dia untuk menggantikannya mengikut turutan (waktu solat) kerana Nabi SAW pernah meninggalkan empat waktu solat ketika perang Khandak sehingga terlepas waktunya maka Nabi SAW menggantikannya mengikut turutan (waktu solat).
(Rujuk: Al-Bayan fi Mazhab al-Imam al-Syafie, 51/2)
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hindari Penyakit ‘Ain Atau Penyakit Sihir Mata, Wanita Berniqab Ini Kongsi Pengalaman
‘Ain ialah sejenis penyakit disebabkan pandangan mata. Orang yang dengki dan jahat, dengan sebab pandangan matanya sahaja sudah cukup untuk mengenakan orang yang dipandangnya dengan sesuatu penyakit.
Pandangan yang disebabkan kagum dan teruja dan disertai dengan sedikit sifat cemburu juga boleh menyebabkan terkena penyakit ‘ain mengikut Ibn Hajar al-‘Asqalani.
Ikuti perkongsian wanita berniqab ini tentang pengalamannya ketika mengalami penyakit ini.
Bismillah, dengan ini saya nak share pengalaman saya kena santau dan disihir. Cerita ini tidak dituju kepada siapa siapa tapi sekadar memperingati semua orang disamping menyucikan hati masing masing. Mohon doa bagi saya.
Sedikit panjang, moga moga bermanfaat.
Sebelum ini saya hanyalah biasa biasa saja, student medic yang tiada apa apa. Akhir tahun 2015 saya mula melibatkan diri secara serius dalam bidang perniagaan. Saya bangunkan brand kecantikan sendiri, FURAIHA.
Allah bagi rezeki kepada saya Alhamdulillah produk FURAIHA cepat mendapat tempat di hati pengguna. Brand dan team kami tersebar dengan sangat cepat, Allah bantu Alhamdulillah, tapi tak ramai yang senang hati.
MUKA HITAM
Awal tahun 2016, saya pulang ke Mesir untuk ambil exam medic yang saya dah pending lama. Masa ni semua orang tegur saya, Fara kenapa muka burn hitam.
Nak fikirkan logik, tak patut jadi hitam sebab saya berniqab. Lama lama saya perasan, muka saya jadi macam hangus walaupun bahagian kulit lain putih. Tak logik, tapi saya tak fikir pelik pelik.
Tak lama lepas tu kulit muka saya macam allergik dalam satu malam, naik macam macam. Takde tempat yang bersih, semua macam rashes. Semua orang tegur kenapa muka saya macam tu, padahal dulu licin bersih putih. Owner produk kot, takkan muka camtu.
Okay, saya layan je lagi sebab saya seorang yang positif.
Disebabkan saya berniqab, saya minta adik saya jadi face of FURAIHA. Kulit muka adik saya Erin, MasyaAllah memang cantik tanpa sebarang cela. Tapi lepas dua tiga bulan produk kami meletup, muka dia start naik macam macam. Sampai satu tahap dah macam berulat walau bahagian kulit lain cantik je.
RUPANYA SANTAU
Saya dah istighfar, saya tak expect santau tapi saya cuma anggap itu ain sahaja. Mula mula masih dalam denial state, saya ingatkan adik saya allergik seafood ke apa kan, rupanya santau. Allah.
Saya balik Malaysia bulan 3, jalani hidup macam biasa. Sehinggalah waktu kemuncak bulan 8 saya dah tak tahu apa yang kena dengan diri saya.
Saya dah macam tak terurus. Nafsu saya hanya nak tidur sahaja. Hidup saya tak terurus. Saya tak boleh makan, nafsu saya diikat, walau lapar gila saya hanya mampu makan 2,3 mulut sahaja. Sedih.
Saya lost weight sangat drastik. Berpuluh kilo. Muka saya takde seri, macam ada sesuatu yang halang di muka.
Waktu ni saya dah mula sakit teruk tapi saya masih belum tahu yang saya disantau. Saya dah mula lupa macam macam, otak saya dah affected. Biasalah sihir, macam virus lama lama dia makan ingatan. Sebabtu ada tahap boleh jadi gila jika kita biarkan.
Waktu ni saya dah tak ingat hari apa, saya tak tahu ini siang ke malam. Sebab saya tidur pun kadang kadang sampai 2-3 hari straight. Tak makan tak apa.
Bahkan saya nak congak kira 5+5 pun saya terpaksa pakai kalkulator. Fikiran saya dah tak berfungsi normal.
USTAZ PERAWAT SURUH BERUBAT
Tapi rezeki kan, Allah murahkan rezeki saya. Duit dalam akaun tak terjejas bahkan makin bertambah. Bisnes saya stay Alhamdulillah, cuma saya sahaja berperang bagai nak mati.
Sehinggalah satu hari, saya post jari saya pakai cincin cantik sangat di fb. Masa ni saya dah kurus gila.
Saya terima satu pm dari seorang ustaz perawat. Dia bagitau yang saya sakit dan minta saya segera berubat. Saya masih tak percaya dan minta dia jelaskan.
Bila saja dah ada orang suruh saya berubat, jin jin ni dah mula marah dan mula appear depan kita. By times, saya lihat kain kapan terbang, orang main guli, pocong dll. You name it semua dah tengok. Saya jumpa paku, saya jumpa macam macam benda pelik. Saya terima kiriman pelik pelik dari courier.
Masa ni saya sangat sakit, setiap selepas asar dorang tikam tikam bahu dan rahim saya. Pinggang sakit gila macam nak patah. Kepala dorang buat sakit sampai makan panadol sepapan pun takde kesan.
BERBULAN TIDAK DAPAT BERJALAN
Saya tidur dengan air mata, sakitnya terlampau. Tak boleh nak cerita, derita sangat. Satu hari tengah saya duduk bersila, dorang tarik kaki saya ke atas dan patahkan sampai bunyi ‘krukk’. Dan di sendi sendi dan lutut dorang duduk dan tinggal.
Sakit sangat, akhirnya berbulan saya tak boleh jalan sebab dorang dah berumah dalam tu. Nak bagi lumpuh. Saja dorang attack kaki supaya saya tak boleh kerja dan pending segala urusan. Dorang hidup di setiap sendi dalam badan.
Kalau nak berjalan tak boleh berdiri sebab tumit ni bagai kena tusuk paku, jarum dan pisau. Sakit gila, muntah santau angin, muntah kaca. Sebijik macam mayat hidup.
Sampai satu tahap, rumah saya yang 3 tingkat banyak bilik. Kami sekeluarga hanya tinggal dan duduk sebilik sahaja. Semua tidur sebilik dan lain lain semua dibiarkan kosong.
Kenapa? Sebab rumah dah macam rumah hantu. Macam macam ada, dengan macam macam bunyi dan rupa. Bunyi burung gagak dan macam macam.
Macam macam yang saya jumpa, macam macam mimpi yang datang dan bermacam benda dah jumpa, bola api dan lain lain. Ianya satu dunia, beyond normal.
Saya berubat dengan tak tahu berapa ramai ustaz dah. Habis dah berpuluh ribu. Sampaikan ustaz ustaz yang rawat saya kebanyakkan angkat bendera putih, give up. Sebab kes saya ni terlalu berat. Tak padan dengan dorang, kalau dorang bantu juga nanti sakit dorang dan family.
Ustaz ustaz cakap saya berada di skala 9.5 daripada 10. Biasanya kalau 10 orang tu dah mati huhu. Tapi Allah masih bagi panjang umur sehingga hari ini.
Tujuan orang orang yang buat saya cuma nak saya mati, bisnes saya lingkup dan saya hilang terus dari dunia. Bukan sorang yang buat saya tapi sangat ramai. Setiap dari mereka saya tahu siapa. Allah bukakan bila lama lama kita ikhlas beramal, Allah zahirkan.
Semuanya perempuan. Hamba Allah. Biasanya orang yang tak puas hati dengan kita adalah orang yang rapat dengan kita, tahu financial kita, tahu keadaan kita.
GUNA SIHIR
Bila saya tahu siapa, saya frust. Sebab saya sangat baik dengan dorang, dorang ni orang dihormati, orang hebat, naik hotseat, ada pengikut dan saya tak pernah buat jahat dengan dorang. Saya frust sebab tak sangka sampai tahap ni orang nak saya lingkup dan mati.
Mereka berhabisan bukan sikit malah cecah sampai ratus ribu dengan main sihir. Muka dorang pun cantik sebab susuk, produk nak laju main pelaris. Tak semua macam ni, masih ada yang berbisnes patuh syariah dan takutkan Allah.
Rambut saya gugur sangat banyak, muka saya berubah warna setiap hari. Sekejap hitam, sekejap biru, sekejap pucat macam mayat, sekejap kuning macam sami. Dorang nak buat saya jadi buruk supaya siapa yang jumpa saya akan fikir, ehhh ini ke founder produk.
Mereka ini orang yang tidak percayakan rezeki dan sanggup syirik dengan Allah demi dunia yang sementara. Jangan ingat kedai je ada pelaris, produk pun ada pelaris, muka boleh pakai susuk dan nak jadi public figure nak orang tunduk pun boleh.
Sebelum saya mula bisnes dan waktu saya minta izin Syeikh saya, dan kasyafnya syeikh dah cakap ini akan berlaku.
Perempuan ni sangat emosi jadi mereka senang hasad. Dalam neraka pun sangat banyak perempuan.Kalau lelaki jarang hasad sebab dorang rasional.
Cuma lelaki ni masalah satu je bila dia nak seseorang perempuan tu, dorang sanggup buat apa pun.
Macam saya selain dari sebab bisnes, saya kena juga guna guna dan pengasih dari lelaki entah dari mana mana. Cumanya sihir dorang tenggelam dari kuatnya sihir yang datang dari sebab bisnes.
Tapi you all ni cerita lamalah. Sekarang ni dorang ada lain tapi tak boleh masuk dalam diri sebab pendinding sangat kuat. Dorang main main kat luar je, datang dekat takut hahaha.
KENA ADA PENDINDING KUAT
Back up belakang kita ada syeikh saya, ustaz ustaz yang masih sampai hari ini bantu saya Alhamdulillah semua dengan izin Allah. Dan diri sendiri kena ada pendinding sangat kuat nak hadap hasad dan dengki orang.
Alhamdulillah sudah sihat sekarang, muka dah balik asal cumanya berat je tak naik naik lagi. Ada nak sponsor susu gemuk tak? Hahaha. Kalau perasan saya banyak ke majlis zikir dan maulid kan.
Yes dulu memang saya banyak ke majlis majlis macamni tapi bila dah bisnes saya jadi busy gila. Akhirnya Allah datangkan ujian macamni kepada saya supaya balik kembali kepada majlis dan jalan bersama ulama.
Oh ya setiap kali ke majlis zikir muka saya akan jadi sangat cerah macam spotlight tau, sebab semua yang ada dekat saya waktu ni akan terbakar dan hangus. Dorang tak tahan sebabtu dorang blah.
Selepas baik dari sakit Alhamdulillah Allah bagi sangat banyak. Dengan amalan yang kita amal untuk benteng diri, Allah bagi macam macam. Kalau orang hasad dan benci kita, cakap belakang kita Allah bagi lintasan hati tahu.
Orang main cara kotor, pakai susuk, pakai pelaris, ada kena santau dan sihir, Allah zahirkan dan bagi kita nampak. Orang yang berniat jahat dengan kita terang terang Allah buka depan kita supaya kita tak go further dengan mereka.
Begitulah, Allah ini baik. Allah bagi kita melebihi apa kita nak. Saya tak pernah balas orang yang buat saya bahkan mereka masih gigih sampai sekarang walaupun mereka sedang membakar duit mereka dan membakar diri sendiri.
Mereka tak senang sampai sekarang, tak kaya sampai sekarang, tak bahagia sampai sekarang. Saya mendoakan mereka diberi hidayah, kesian dengan suami dan anak anak mereka. Rezeki Allah luas, percayalah.
Bila mereka dah tak dapat attack saya sebab sakit, mereka attack yang berdekatan dengan saya. Terutamanya family saya, tapi dengan sebab inilah kita lebih kuat beramal dan bantu family kita. Bukan niat nak jadi perawat pun, taknak pun.
Biasa je saya pasang radio kecik ruqyah tu sepanjang masa, tiba tiba dia akan tutup sendiri. Kita bukak lagi dia akan tukar kepada lagu pula. Dan saya bukak lagi, dia akan buat bunyi radio rosak pula zzz…zzz..zzz haha.
Bila saya di bilik air tingkat dua time maghrib dia akan mai dekat tingkap cakap, ‘Assalamualaikum fara, bukakla pintu. Nak masuk, nak masuk.’
Dia tak boleh masuk sebab rumah semua dah berpagar. Kalau ada izin kita baru boleh masuk.
BACA SELAWAT DAN WIRID
Waktu saya baca selawat dan wirid macam macam akan datang menzahirkan diri bila Allah nak tunjuk supaya kita boleh mengelak dari terkena sihir lagi.
Waze memang dia selalu kacau, peralatan office memang dia selalu kacau. Actually keluarga saya orang bisnes dan masing masing ada pesaing, macam macam yang datang tapi Alhamdulillah Allah selamatkan.
Jangan risau bagi mereka yang terkena sihir dan santau. Sihir pemisah suami isteri ke dll. Percayalah, satu masa benda ni semua akan expired dan pulang balik kepada tuannya. Akan makan diri mereka balik. Tugas kita hanya perlu beramal sahaja dan serahkan kebergantungan kepada Allah.
Tiada siapa mampu bantu kita melainkan Allah. Ingat Allah dah janji, yang hak akan menang mengatasi yang batil. Biar orang buat kita jangan kita yang buat orang.
Yang jahat takkan senang selamanya dan yang baik takkan susah selamanya. Allah ada, Allah bersama anda, Rasulullah cintakan anda. Saya faham sakit dan perit anda, moga dengan sakit ini kita lebih rapat dan cintakan Rasulullah.
Syeikh saya pesan, bila orang buat jahat dengan kita biarkan. Itu akhlak mereka, biar mereka jawab sendiri dengan Allah. Akhlak kita tetap sentiasa kena berbuat baik dengan orang.
Sharelah kepada rakan anda, tag yang berkenan. Saya nak kongsikan amalan yang saya amal di post seterusnya. Moga bertebaran manfaat kita bersama untuk saham akhirat sana InsyaAllah.
Saya tahu post ini akan menerima berbagai reaksi tapi kepada Allah lah kita sandarkan segalanya dan berlindung. Yang tak pernah melalui tak akan faham.
Saya balikkan segalanya kepada Allah moga penulisan ini bermanfaat dan kita lebih berjaga-jaga. Ini baru sahaja mengenai hasad dengki orang, belum lagi tentang khianat, fitnah yang bertebaran. Saya tulis ini dengan air mata berguguran. Saya tidak ada apa apa yang menyebabkan anda sanggup hilang Tuhan.
Semua ini hanyalah ujian untuk dinaikkan maqam dan martabat kita bila kita sabar. Saya mendoakan mereka semua mendapat hidayah Allah dan bertaubat sebelum mati.
Sumber Kredit: FB: Nur Liyana Farahin
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bolehkah Niat Puasa Enam Dan Puasa Ganti Dibuat Secara Serentak
Ramadan telah pun berlalu. Selepas puas berhari raya ramai yang mengambil peluang menambah pahala dengan melakukan puasa enam. Tak kurang juga yang mula menqadhakan puasa (ganti) disebabkan uzur syarie. Persoalannya bolehkan niat puasa qadha dilakukan ecara serentak dengan puasa serentak.
SOALAN:
Bolehkah saya berniat puasa qada (ganti) dan puasa enam dibulan Syawal secara serentak (dua dalam satu (puasa ganti dan puasa enam).
JAWAPAN:
Firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
(Surah al-Baqarah:183)
BERBUKA PUASA DI BULAN RAMADAN TANPA ADA SEBARANG KEUZURAN
Sesiapa yang berbuka puasa pada bulan Ramadan tanpa sebarang keuzuran wajib ke atasnya menqadhakannya serta merta selepas tamatnya Ramadan dan selepas selesai hari raya yang pertama. Seseorang itu tidak boleh mendahulukan puasa sunat enam pada bulan Syawal kemudian diekori dengan puasa qadha.
Adapun sekiranya dia tidak berpuasa pada bulan Ramadan kerana ada keuzuran (yang dibenarkan syarak) maka harus baginya mendahulukan puasa enam pada bulan Syawal daripada puasa qadha kerana qada waktu puasa qadha adalah muwassa` (luas).
Imam as-Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani Rahimahullahu Taala menyebut: “ (Dan demikian lagi) orang yang tiada puasa dengan uzur sunat dia berpuasa enam hari sunat Syawal melainkan orang yang berbuka puasa Ramadan dengan tiada uzur maka wajib ke atasnya menyegerakan menqada Ramadan kerana makruh mengerjakan sunat orang yang ada padanya qada Ramadan dengan tiada uzur maka wajib menyegerakan qada dahulu.” (Rujuk Kitab Bughyah at- Tullab, hlm. 128)
ISU MENGGABUNGKAN DUA IBADAT DENGAN SATU NIAT
Masalah ini dikenali di sisi para ulama sebagai masalah tasyrik (mengabungkan dua ibadat dengan menggunakan satu niat) hukumnya :
Sekiranya ia adalah termasuk dalam wasilah atau perkara yang bercampur maka hukumnya sah. Terhasil apa yang dihajatinya daripada kedua ibadat tersebut. Misalnya, jika seseorang itu mandi junub pada Hari Jumaat untuk melakukan Jumaat dan juga mengangkat junub, sesungguhnya junubnya terangkat dan pahala mandi Jumaat tersebut pun terhasil.
Walaupun salah satu daripada dua ibadat tersebut tidak diniatkan manakala yang lain pula diniatkan dengan zatnya maka sah himpunan atau gabungan tersebut dan tidak mencederakan ibadat tersebut misalnya solat tahiyyah masjid dilakukan berserta solat fardhu atau solat sunat yang lain.
Adapun menghimpunkan atau gabung di antara dua ibadat yang diniatkan dengan zatnya seperti puasa qadha atau kaffarah, atau nazar berserta puasa sunat seperti puasa sunat 6 hari pada bulan Syawal maka tidak sah tasyrik tersebut mengikut pendapat yang muktamad kerana setiap ibadat itu berasingan daripada ibadat lain yang diniatkan dengan zatnya dan tidak pula berada di bawah ibadah yang lain.
Persoalannya, adakah berpuasa dengan niat qadha bulan Ramadan dan niat puasa 6 pada bulan Syawal yang digabungkan sah keduanya? Atau salah satu sahaja sah? Jika dibuat secara ithlaq (Umum) berhasil keduanya atau salah satu sahaja?
GABUNG NIAT PUASA QADHA RAMADAN DAN PUASA ENAM SYAWAL
Fuqaha dalam Mazhab Syafie berselisih pendapat tentang isu menggabungkan niat di antara puasa qadha Ramadan dan puasa sunat enam hari pada bulan Syawal.
Syaikul Islam Zakaria al-Ansari Rahimahullahu Taala: “Jika seseorang berpuasa pada Bulan Syawal untuk qadha bagi puasa Ramadan, atau selainnya sama ada puasa nazar atau puasa sunat lain maka terhasil pahala sunatnya. Kerana topik perbincangannya adalah tentang puasa pada 6 hari daripada bulan Syawal…tetapi dia tidak akan memperolehi pahala yang sempurna sebagaimana yang diinginkannya melainkan dengan hanya dia berniat puasa khusus untuk 6 hari pada bulan Syawal sahaja. Terutamanya orang yang telah luput daripadanya puasa Ramadan kerana tidak sesuai dia berpuasa Ramadan dan seterusnya berpuasa 6 hari di bulan syawal” (Rujuk Kitab Syarqawi ‘ala al-Tahrir)
Imam Ramli Rahimahullahu Taala menyebut bahawa dia pernah ditanya tentang puasa Ramadan dan qadha di bulan Syawal, adakah berhasil qadha puasa Ramadan dan pahala puasa 6 hari pada bulan Syawal, ada ke tidak dalam masalah ini sebarang nukilan?
Imam Ramli Rahimahullahu Taala menjawab: “Bahawa berhasil puasa qadha Ramadannya walaupun dia gabung niat puasa qadha Ramadannya dengan puasa yang lain. Dan berhasil pahala puasa 6 hari pada bulan Syawal. Masalah ini disebut oleh ramai ulama terkemudian (mutaakhirin).” (Rujuk Fatawa Imam Ramli, 2/339)
Imam Ibnu Hajar Al-Haitami Rahimahullahu Taala dalam mengenai orang yang berniat puasa sunat bersama puasa wajib: “Jika diniatkan keduanya (puasa sunat dan pusat wajib), dia mendapat ganjaran bagi kedua-duanya atau diniatkan salah satu maka gugur tuntutan yang satu lagi dan tidak mendapat ganjarannya.” (Rujuk Kitab Al-Fatwa Al-Kubra, 2/75)
Sebahagian ulama menyebut sah seseorang itu melakukan qadha puasa bulan Ramadan bersama puasa sunat enam Syawal dan terhasil pahala puasa sunat yang dilakukan di dalam bulan Syawal tersebut. Hal ini kerana diqiyaskan dengan seseorang yang memasuki masjid kemudian solat 2 rakaat fardu atau solat sunat rawatib (mengiringi solat fardu) maka terhasil sekali baginya pahala solat sunat Tahiyyatul Masjid kerana ia melakukan solat berkenaan sebelum ia duduk.
Imam Sulaiman al-Bujairimi Rahimahullahu Taala berkata: “Terhasil pahala solat sunat Tahiyyatul Masjid dengan melakukan solat fardhu atau sunat yang lainnya, sama ada diniatkan atau tidak solat sunat Tahiyyatul Masjid tersebut. Hal ini berdasarkan hadis yang telah diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim: “Apabila masuk salah seorang dari kamu ke dalam masjid hendaklah ia solat dua rakaat sebelum ia duduk” dan kerana itu juga maksud solat sebelum duduk yang disebutkan dalam hadis telah terhasil dengan melakukan solat Fardhu atau solat sunat yang lain. (Rujuk Kitab Hasyiah al-Bujairimi 1/280)
Begitu juga nas yang hampir serupa dikatakan Syeikh Islam Zakaria Al-Ansori Rahimahullahu Taala: Terhasilnya solat sunat dua rakaat atau lebih (yang dimaksudkan dengan adalah hasilnya pahala solat walaupun bersama dengannya solat fardhu atau solat sunat yang lain) sama ada diniatkan sekali ataupun tidak. Ia berdasarkan hadis Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim Rahimahumahullahu Taala “ Apabila masuk seseorang daripada kamu ke dalam masjid maka janganlah ia duduk sehingga ia solat dua rakaat”. ” dan kerana itu juga maksud solat sebelum duduk yang disebutkan dalam hadis telah terhasil dengan melakukan solat Fardhu atau solat sunat yang lain (Rujuk Kitab Fathul Wahab Syarah Manhajul Tullab 1/67)
Imam ar-Ramli Rahimahullahu Taala telah berkata: “Dan sekiranya berpuasa pada bulan Syawal, puasa qadha, nazar atau selain daripada keduanya atau seumpama dengannya, seperti berpuasa pada hari Asyura maka telah dapat pahala puasa sunat itu baginya, seperti yang telah difatwakan oleh bapanya (bapa kepada Imam ar-Ramli), begitu juga oleh al-Barizi, al-Asfahuni, A-Nasyizi, al-Faqih Ali Soleh al-Hadrami dan selainnya tetapi ia tidaklah mendapat pahala yang sempurna ke atas yang dituntut.” Begitulah sama hukumnya puasa Ramadhan dengan puasa sunat enam Syawal. (Rujuk kitab Nihayah al-Muhtaaj, 3/208-209)
Imam as-Suyuti Rahimahullahu Taala berkata : “Sekiranya seseorang berpuasa sunat misalnya pada hari Arafah, qadha atau nazar atau kafarah, dan diniatkan puasa-puasa tersebut bersama dengan niat puasa sunat hari Arafah, maka al-Barizi telah memberi fatwa bahawa sah puasa dan terhasil pahala untuk kedua-duanya. Begitu juga halnya jika dia ithlaqkan (sahaja aku berpuasa) maka masalah tersebut mengikut masalah solat tahiyyah Masjid. ” (Rujuk kitab Ashbah Wan Nazoir, hlm. 61)
Dalam Syarah al-Tanbih karangan al-Hafiz al-Suyuti Rahimahullahu Taala, daripada fatawa al-Baarizi Rahimahullahu Taala, beliau mengatakan : Sekiranya seseorang berpuasa sunat misalnya pada hari Arafah, qadha atau nazar atau kafarah, dan diniatkan puasa-puasa tersebut bersama dengan niat puasa sunat hari Arafah terhasih keduanya (sah keduanya), begitu juga jika dia ithlaqkan (sahaja aku berpuasa). Tetapi al-Isnawi menyebut perkara ini tertolak dan qiyas yang dilakukan tidak sah dalam menggambarkan perkongsian satu daripada keduanya. Disisinya apa yang terhasil adalah yang fardhu sahaja dalam gambaran ithlaq”
Walaupun begitu, perlulah diambil perhatian, maksud terhasilnya pahala puasa sunat enam Syawal apabila dimasukkan sekali dengan puasa fardhu adalah pahala semata-mata pahala sunat bukannya pahala yang sempurna.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, mengikut pendapat yang muktamad, afdhal seseorang itu menjadikan puasa qadha berasingan dengan puasa 6 pada bulan syawal. Namun begitu, menyatukan puasa qadha dengan puasa enam itu tetap diharuskan dan mendapat ganjaran pahala kedua-duanya mengikut pendapat yang dhaif. Namun begitu, menyegerakan qadha puasa itu adalah sikap yang terpuji dan dituntut oleh syarak terutama kepada sesiapa yang meninggalkan puasa tanpa uzur yang dibenarkan syarak. Semoga kita termasuk bersama-sama dengan orang bertaqwa.
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Penjelasan Hadis Bagaimana Jenazah Nabi Muhammad SAW Di Solatkan. Subhanallah!
Solat jenazah disyariatkan dalam Islam sebagaimana disebut dalam banyak nas antaranya, hadis daripada Abu Hurairah RA, beliau berkata:
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَعَى النَّجَاشِىَّ فِى الْيَوْمِ الَّذِى مَاتَ فِيهِ، خَرَجَ إِلَى الْمُصَلَّى، فَصَفَّ بِهِمْ وَكَبَّرَ أَرْبَعًا
Maksudnya: “Rasulullah SAW bersedih atas kematian al-Najasyi, lalu Baginda keluar ke tempat solat, berbaris bersama-sama sahabat dan bersolat sebanyak empat kali.” Riwayat al-Bukhari (1188) dan Muslim (951)
Daripada kitab al-Muwatta’ menyebut:
وَصَلَّى النَّاسُ عَلَيْهِ أَفْذَاذًا لاَ يَؤُمُّهُمْ أَحَدٌ
Maksudnya: Dan orang ramai mensolatkan Baginda sendiri-sendiri, seorang demi seorang. Tanpa ada seorang pun yang mengimamkan mereka. (Lihat al-Muwatta’, 1/316)
Begitu juga hal ini telah dinaskan oleh Imam al-Baihaqi, iaitu daripada Ibn Abbas, Ibn Sa’d daripada Sahl bin Sa’d dan daripada Ibn al-Musayyib dan lainnya.
Dalam riwayat al-Tirmizi, orang ramai bertanya kepada Abu Bakar R.A: “Adakah kita perlu solat ke atas jenazah Rasulullah SAW?” Maka jawab Abu Bakar: “Ya.” Mereka bertanya: “Bagaimana cara kita solat?” Jawab Abu Bakar: “Satu puak akan masuk. Mereka bertakbir dan solat serta berdoa. Kemudian puak yang lain masuk, mereka bertakbir, bersolat dan berdoa secara perseorangan.”
Daripada Ibn Sa’d, daripada Ali R.A, katanya: “Dia (Rasulullah SAW) adalah imam kamu sama ada pada masa hidup atau mati. Maka tiada seorang pun boleh mengatasinya.” Inilah yang dinyatakan oleh al-Zurqani. (Lihat Awjaz al-Masalik ila Muwatta’ Malik, 8/500)
Syeikh Sofiyyurahman menyebut dalam al-Rahiq al-Makhtum: Orang ramai masuk ke dalam bilik secara bergilir-gilir, sepuluh orang untuk mensolatkan jenazah Rasulullah SAW, tanpa seorang pun menjadi imam. Giliran pertama yang mensolatkan Baginda adalah pihak keluarga, kemudian disusuli oleh orang-orang Muhajirin dan kemudian orang-orang Ansar. Setelah kaum lelaki, giliran kaum wanita yang mensolatkan, kemudian disusuli oleh kanak-kanak.
Semua ini dilakukan sehari penuh, pada hari Selasa, hingga menginjak malam Rabu. Aisyah berkata: “Kami tidak mengetahui penguburan Rasulullah SAW hingga kami mendengar suara cangkul di tengah malam Rabu.” (Lihat al-Rahiq al-Makhtum, hlm. 688)
Ya Allah, kami cintakan kepada rasul-Mu. Jadikanlah kami bersama mereka dalam syurga-Mu! Aamiin
Sumber Kredit: Mufti Wilayah Persekutuan. Sahibus Samahah Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Gambar Top: Sekadar Hiasan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI