Nabi Muhammad SAW suka mencium isterinya, memanggil dengan nama yang indah serta memanjakan isteri. Baginda adalah sosok manusia yang sempurna. Di medan perang beliau adalah seorang jeneral profesional yang menguasai taktik dan strategi bertempur. Di tengah masyarakat, beliau adalah teman, sahabat, guru, dan sosok pemimpin yang menyenangkan. Di rumah, beliau adalah seorang ketua rumah tangga yang membangkitkan rasa aman, kasih sayang, sekaligus kebahagiaan.

Sepanjang saya baca dan dengar kuliah tentang layanan Nabi Muhammad SAW terhadap isteri, anak dan cucu. Perkara yang selalu Rasulullah Lakukan adalah selalu mecium dan memeluk mereka. Hatta Setiap kali mahu keluar ke masjid Rasulullah s.a.w akan cium isteri baginda dan berlalu ke masjid.

Rupanya, apabila kita praktis perkara ini, ia buatkan kerinduan kita terhadap isteri dan anak semakin kuat. Hubungan kita makin akrab. Susah sangat nak ‘bertikam lidah’. Jika berselisih faham pun mudah untuk dileraikan.

Jika saya dirumah setiap kali mahu ke masjid saya akan cuba amal perkara ini. Ternyata jiwa kita akan rasa tenang dan sangat merindui isteri dan anak. Rasa cepat-cepat nak balik rumah.

MEMULIAKAN ISTERI

Paling saya menarik tentang layanan Rasulullah SAW ini yang tak pernah saya terfikir nak buat. Baca hadis Sohih ini;

IKLAN

Aisyah berkata : “Pernah aku minum, sedangkan aku pada saat itu sedang haid. Kemudian aku memberikan minuman tersebut kepada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam dari gelas yang sama, di mana beliau mengenakan mulutnya ditempat bekas aku minum, lalu Baginda minum…” (H.R. Muslim)

Subhanallah. Tengok, sampai tahap begitu sekali akhlak Rasulullah s.a.w terhadap isteri baginda. Sehinggakan bekas mulut isteri pun Baginda hargai.

Itu bab minum. Mandi pun Rasulullah s.a.w mandi bersama isteri. Kita hari ini boleh kira berapa kali dalam setahun mandi bersama pasangan,itu pun siap kunci lagi bilik mandi. Itu belum bab makan. Rasulullah s.a.w akan makan satu pinggan atau bekas bersama isteri baginda. Akan makan apa yang isteri makan. Tidak pernah komplen makanan.

TIDAK PERNAH PUKUL DAN CAKAP KASAR DENGAN ISTERI

Dan buatkan saya paling RESPECT habis kat Rasulullah S.A.W. Baginda TIDAK PERNAH PUKUL atau mengeluarkan perkataan kasar terhadap isteri-isteri baginda. Kita hari ini? Isteri lambat masak pun kita dah mengeluh. Allahu. Lemahnya kita.

Bahkan Rasulullah S.A.W akan memanggil dengan panggilan yang paling manja terhadap isteri dan anak.

Itulah sebab kenapa kita perlu belajar banyak tentang akhlak Rasulullah s.a.w. Dan wajibkan pada diri kita untuk sentiasa berselawat keatas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W kekasih Allah S.W.T

Jom sahabat kita selawat dan Ikut jejak langkah Rasulullah S.A.W.

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِيِّ الأُمِّيِّ “

Ayuh kita jadikan amalan yang dilakukan oleh Nabi Muhammad SAW sebagai sebahagian daripada amalan dalam kehidupan harian.

Sumber kredit: FB: Muhammad Hassan