Ada sebahagian orang, tidurnya lena saban malam. Tapi ada juga yang berasa takut terutama selepas menonton filem-filem seram. Kadang rasa takut juga boleh jadi kerana tinggal keseorangan di rumah.

Bagi yang alami masalah tidur kerana sering bermimpi buruk atau terbayang-bayang ada lembaga seram di sisi, kita dianjurkan membaca doa ini sebelum masuk tidur.

 Doa Mencegah Rasa Takut Saat Mahu Tidur

Menurut Imam Ja’far Shadiq, seseorang yang merasa ketakutan saat hendak tidur hendaknya ia membaca doa ini sebelum tidur:

بِسْــــــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

Bismillahirrahmanirrahim

Ertinya: Dengan menyebut nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلىَ مُحَمَّدٍ وَعَلىَ آلِ مُحَمَّدٍ

Allahumma sholli ‘ala Muhammad wa ‘ala ali Muhammad

IKLAN

Ertinya: Ya Allah, berikanlah rahmat-Mu kepada junjungan kami Nabi Muhammad dan keluarga Nabi Muhammad.

لآ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ يُحْيِي وَيُمِيتُ وَهُوَ حَيٌّ لَا يَمُوتُ بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

La ilah illallah wahdahu la syarika lah, lahul mulku wa lahul hamdu yuhyi wa yumitu wahua hayyun la yamuutu biyadihil khoir wahua ‘ala kulli syayin qodir

Ertinya: Tiada Tuhan yang pantas disembah kecuali Allah Yang Maha Esa, yang tiada sekutu bagi-Nya. Bagi-Nya segala kekuasaan dan segala puji. Dzat yang menghidupkan dan mematikan makhluk. Sedangkan Dia Dzat Yang Maha Hidup, tidak akan mati selamanya. Berada dalam kekuasaa-Nya segala kebajikan dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu.

Doa Sebelum Mahu Tidur

Tidur ibarat mati kecil. Untuk meminta perlindungan Allah SWT saat tidur, bacalah doa ini agar kita mampu membuka mata keesokan harinya.

IKLAN

بِسْمِكَ االلّٰهُمَّ اَحْيَا وَبِاسْمِكَ اَمُوْتُ

Bismika Allaahumma ahya wa bismika amuut.

Ertinya: Dengan menyebut nama-Mu ya Allah, aku hidup dan dengan menyebut nama-Mu aku mati.

Amalan Sebelum Tidur yang Diajarkan Rasulullah

Rasulullah ada mengajarkan beberapa amalan surah pendek untuk kita baca sebelum tidur seperti surah Al-Ikhlas, Al-Falaq dan an-Naas. Bahkan Rasulullah sendiri mengamalkannya sebelum melelapkan mata. Untuk melengkapkannya, bacalah ayat Kursi sebelum menutup mata.

IKLAN

Dari Aisyah radhiallahu anhu berkata: “Rasulullah SAW apabila hendak berangkat ke tempat tidurnya setiap malam, baginda mengambil kedua belah telapak tangannya lalu meniupkan keduanya dan membacakan surat al-Ikhlas, al-Falaq, dan An-Naas. Kemudian Baginda mengusap dengan tercapai kedua tangannya. Dimulai dari atas kepala , muka serta bahagian belakangnya sebanyak tiga kali.” (HR. Muslim).

Dengan melakukan amalan ini, kita semua akan sentiasa berada dalam perlindungan Allah SWT selama waktu tidur.

Berdoalah saat bangun dari tidur kerana kita masih diberi peluang menghirup udara lagi oleh Allah

Doa Sesudah Bangun Tidur

Bangun pagi dan masih mampu menghirup udara adalah nikmat terbesar. Bahkan kita dianjurkan untuk bersyukur di atas peluang diberi itu. Justeru itu, inilah doa diajar baca atas nikmat diberi itu.

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ أَحْيَانَا بَعْدَ مَا أَمَاتَنَا وَإِلَيْهِ النُّشُوْرِ

“Alhamdullillahilladzi ahyaanaa bada maa amaatanaa wa ilaihin nushur” [artinya: Segala puji bagi Allah, yang telah membangunkan kami setelah menidurkan kami dan kepada-Nya lah kami dibangkitkan]. (HR. Bukhari no. 6325).

Jadi bacalah doa ini sebelum dan sesudah bangun tidur atas menzahirkan rasa syukur kita kerana masih berpeluang bernafas lagi.