Perkongsian di laman sosial oleh seorang usahawan wanita 12 amalan yang sentiasa dilakukan bagi menjemput rezeki untuk keluarganya. Elok sangat untuk kita amalkan.
Bukan itu sahaja, dia turut memberitahu zikir atau ayat yang selalu diamalkan jika berada dalam kebuntuan atau kesedihan. Insya-Allah Tuhan akan keluarkan kita dari segala masalah yang melanda.
Salam semua. Selamat pagi! Nora nak share 12 AMALAN MENJEMPUT REZEKI yang Nora sendiri amalkan. Inshallah semoga bermanfaat. .
1. Bacakan AlFatihah sedekahkan kepada kedua ibu bapa, adik beradik, pasangan, anak anak, sedara mara dan semua muslimin yang masih hidup atau sudah meninggal.
IKLAN
2. Istighfar sebanyaknya yang kita mampu. .
3. Solat Dhuha.
4. Baca Al-Waqiah .
5. Sedekah
IKLAN
6. Bayar zakat
8. Doakan buat orang lain
9. Maafkan orang lain
10. Selawat dan zikir
IKLAN
11. Tawakal – Hasbunallahuwanikmalwakil
Bila buntu tak tahu nak buat apa. Usah fikir sampai macam nak pecah kepala.
Baca ni.. .
“Laa Ila Hailla Anta Subhanaka Innikuntumminazolimin”
Bila kita baca ayat tu Inshallah Allah akan keluarkan kita dari kebuntuan, kesakitan, kemiskinan, fitnah, musibah, kesedihan dan Allah beri jalan keluar dari segalanya.
Sebelum nak buat apa-apa sama ada nak cari calon pasangan, nak cari kerja atau nak buat apa-apa pekerjaan baca ayat tu dulu.
Dari kecil hingga dewasa ibu ayah membanting tulang menjaga dan mendidik kita sehingga menjadi orang berjaya. Tak selamanya mereka mampu bekerja.
Untung lah kalau ada duit pencen atau KWSP, kalau yang miskin tidak ada simpanan langsung bagaimana? Di sini lah kita sebagai anak perlu cakna. Bila lagi kita nak bantu ibu ayah jika bukan sekarang.
Masa untuk membalas jasa dan budi mereka walaupun pendapatan kita pun tak lah baik sangat. Namun, jika kita hulurkan belanja keperluan asas, InsyaAllah, Allah akan lorongkan rezeki buat kita.
Tapi untuk kepastian, kita ikuti penjelasan ustaz Azhar Idrus tentang sejauh mana anak perlu beri nafkah kepada ibu ayah yang miskin atau tidak bekerja lagi.
SOALAN :
Jika kedua orang tua yang miskin tidak mampu bekerja untuk mencari belanja kehidupan adakah anak-anak wajib memberi belanja tersebut?
JAWAPAN :
Apabila kedua ibu bapa itu miskin maka wajib atas sekalian anak-anak mengeluarkan belanja nafkah keduanya dengan ijmak ulamak.
Ertinya : “Telah ijmak sekalian ulama atas bahawasanya nafakah kedua ibu bapa yang fakir keduanya yang tiada pekerjaan dan tiada harta wajib atas harta anak.” (Kitab Al-Isyraf)
Oleh kerana itulah apabila anak-anak kaya dan kedua ibu bapa miskin tidak boleh dikeluarkan zakat anak-anak kepada kedua ibu bapa dari kerana telah wajib atas anak-anak ketika itu mengeluarkan belanja nafkahnya.
Ertinya : “Dan tiada diberikan dari zakat bagi kedua ibu bapa dan tiada juga diberikan zakat kepada anak. Telah berkata Ibnu Al-Munzhir : Telah ijmak ulamak atas bahawa zakat tidak harus diberikan kepada dua ibu bapa pada ketika anak-anak menampung atas dua ibu bapa dengan memberi nafkah.” (Kitab Al-Mughni)
Dan tempat wajib anak-anak menanggung nafkah ibu bapa itu dengan syarat ibu bapa itu miskin dan anak-anak itu orang yang senang.
Maka jika kedua ibu bapa tidak mempunyai sedikit pun dari belanja maka wajib atas anak memberi semua belanja yang diperlukan.
Dan jika ibu bapa mampu mendapatkan separuh belanja maka wajib atas anak menampung kekurangan yang separuh lagi.
Jika ada dua orang anak maka masing-masing wajib mengeluarkan separuh.
Kesimpulannya wajib atas sekelian anak mengeluarkan belanja nafaqah hidup dua ibu bapa yang miskin dan jika anak-anak sengaja tidak memberi belanja tersebut maka anak-anak itu berdosa.
Wallahua’lam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kehadiran seorang isteri itu diibaratkan pelengkap kepada sebuah kehidupan bagi seorang lelaki.
Bukan sahaja ada yang menjaga makan minum serta menyediakan pakaian, tetapi juga menjadi tempat bermanja mencurah kasih sayang.
Justeru jika ada ujian yang menimpa dalam rumah tangga dibina, pasangan suami isteri itu perlulah menjaga hubungan sedia ada agar terus berkekalan hingga ke jannah.
Perkongsian dari pengguna laman sosial Facebook Firdaus Shakiran ini sekali lagi mengingatkan kepada para suami untuk sentiasa menghargai para isteri dan tidak leka dengan tanggungjawab sebenar.
Menurutnya lagi kegembiraan seorang isteri itu membentuk rumah tangga yang bahagia.
Isteri gembira, rumahtangga bahagia..
Keluarga yg bahagia adalah keluarga yg mempunyai seorang isteri yg gembira…
Isteri merupakan jantung rumahtangga…
Uniknya seorang isteri ini ialah, moodnya mampu mempengaruhi suasana dlm sesebuah rumahtangga…jika moodnya baik, maka tenang dan amanlah rumahtangga tersebut…jika moodnya kurang baik, maka porak peranda dan panaslah rumahtangga tersebut…
Yg menguruskan dan mengendalikan rumahtangga tu adalah isteri…
Dari terbitnya matahari sehingga terbenamnya matahari, segala apa yg isteri buat selepas dia bangun dari tidur adalah utk suaminya dan anak-anaknya…dan dia melakukannya seorang diri…
Perasan atau tidak…
Jika isteri sakit atau tiada dirumah, suasana rumah tu rasanya berbeza…seolah-olah tak lengkap, sunyi, hilang seseorang yg selalu melakukan sesuatu, seseorang yg kebiasaannya mundar mandir depan tv, menjerit2 dari dapur, menghidangkan makanan, membersihkan mainan, membuang kekotoran dan sebagainya…
Kuat pengaruh dan aura isteri dlm rumahtangga…oleh itu, jika hari ini rumahtangga kita suram, tak meriah, kurang bermaya, maka tgok balik keadaan isteri kita…adakah dia gembira atau tidak…jika dia tidak gembira, tertekan dgn apa yg perlu dilakukannya setiap hari, maka ubahlah isteri…
Gembirakan semula isteri utk menjadikan rumahtangga kita bahagia…dan cara2 utk menggembirakan dia, terserahlah kpd anda..
Selain itu dia juga turut menitipkan pesanan agar jangan menyiksa perasaan seorang itu dengan banyak janji tetapi satu pun tidak ditunaikan.
Jangan sesekali berikan janji palsu kerana kesannya sangat pahit jika tidak ditunaikan. Menurutnya juga kurangkan membuat janji tetapi banyakkan berusaha membuat perubahan
Jgn siksa perasaan isteri dgn banyak berjanji…
Sedar tak sedar, kita yg suami ni banyak menaburkan janji kpd isteri, namun tidak pula berusaha utk menunaikannya…
Janji nak berubah, janji nak tinggal rokok, janji nak lupakan kehidupan ketika bujang, janji nak balik awal, janji tak nak melepak, janji nak jadi baik, janji nak tolong buat keje rumah, janji nak letak HP tepi, janji nak selesaikan masalah dia, janji nak jaga hati dia, janji nak tinggal asing, janji tak nak ulang lagi perangai buruk kita, janji nak manfaatkan peluang yg isteri bagi dan sebagainya…
Punya banyak berjanji, tapi ditunaikan tu tak…
Maka jadilah janji palsu…apa kesannya? Setiap kali berjanji, isteri akan berharap…isteri letak harapan dlm kata2 kita kpdnya…bila xbuat, bila xtunai, bila xusaha utk kotakan, dia akan kecewa…kepercayaan dia akan hilang…
Sbb tu, kurangkanlah berjanji utk elak isteri berharap…tapi terus berusaha utk buat dan tunjuk apa perubahan yg kita nak lakukan…
Apa hukumnya apabila bapa saudara menggunakan semua harta anak yatim peninggalan ayah mereka? Hal ini sangat mengecewakan apatah lagi bapa saudara adalah waris keluarga terdekat.
Harapkan Pegar, Pegar makan padi. Peribahasa yang juga sesuai dikaitkan dengan kes bapa saudara tidak amanah ini yang sepatutnya mengurus dan menjaga kebajikan anak yatim (anak-anak kepada arwah abang kandungnya)dengan jujur.
Kehilangan ketua keluarga tempat bergantung isteri dan anak-anak seharusnya diringankan dengan sifat ihsan para waris keluarga terdekat.
Agama kita telah menggariskan bahawa waris keluarga terdekat sebelah ayah (arwah) harus pikul tanggungjawab ini; datuk, ayah kepada datuknya atau bapa saudaranya.
Jika tiada waris keluarga terdekat, maka tanggungjawab itu diserahkan kepada ibunya dan ahli keluarga belah ibu anak-anak yatim.
Andai waris diberi tanggungjawab menjaga dan mengurus harta anak yatim, pastikan semuanya dilakukan dengan dokumentasi bagi mengelak masalah berbangkit selain memastikan keperluan mereka terpenuhi.
Sekiranya waris juga kurang berkemampuan kewangannya, maka dia dibenarkan menggunakan harta tersebut mengikut sekadar yang diperlukan sahaja dan tak boleh lebih. Harta selebihnya wajib diberikan kepada anak-anak saudara yatim.
Hal demikian ini ada dijelaskan dalam surah an-Nisa ayat ke-60.
“Memakan harta anak yatim tanpa alasan yang dibenarkan, menurut salah satu hadis Nabi, merupakan salah satu tujuh dosa besar yang akan membinasan pelakunya. Karena itu ancaman siksanya pun sangat berat,”
Dalam kes tertentu, bapa saudara yang awalnya berjanji untuk menguruskan harta anak-anak yatim, rupanya mempunyai niat buruk lain iaitu menggunakan harta peninggalan arwah untuk kegunaan peribadinya walaupun sebenarnya dia tiada masalah kewangan.
Bagai menangguk di air keruh, bapa saudara seperti ini ternyata tidak amanah dan jujur serta mengingkari perintah Allah supaya menjadi pelindung anak-anak yatim.
Dan sememangnya neraka jahanam adalah tempat terbaik untuknya kerana Allah melaknat waris atau sesiapa yang menganiaya anak-anak yatim dengn memakan harta mereka.
Allah berfirman,
“Dan janganlah kalian mendekati harta anak yatim kecuali dengan cara yang terbaik sampai mereka mencapai usia matang (dapat membezakan yang baik dari yang buruk).” (Surah al-An’am: 152)
Sementara itu, dalam surah an-Nisaa’ ayat ke-10 dijelaskan, bahawa mereka yang memakan harta anak yatim secara tidak benar sesungguhnya apa yang mereka makan adalah api jahanam.
Dengan demikian, bapa saudara atau waris dekat lain yang memakan harta anak yatim, kelak nanti akan terjerumus ke api neraka.
Pakar tafsir asal Tunisia, Ibnu Asyur yang memahami kata ‘api’ pada ayat tersebut sebagai sesuatu yang menyakitkan. Sehingga, ayat tersebut menjadi bermakna bahawa tindakan memakan harta anak yatim akan menyebabkan mereka menderita di dunia dan akhirat seperti halnya api yang menyebabkan kepedihan bagi setiap yang mendekati atau menyentuhnya.
Dari Abu Syuraih, iaitu Khuwailid bin ‘Amr al-Khuza’i r.a., katanya: “Nabi SAW bersabda:”Sesungguhnya saya sangat memberatkan dosa (kesalahan) orang yang menyia-nyiakan haknya dua golongan yang lemah, iaitu anak yatim dan orang perempuan.”
Ini adalah hadis hasan yang diriwayatkan oleh an-Nasa’i dengan isnad yang baik. Maksudnya adalah memakan tanpa hak (bahawasanya mereka menelan api sepenuh perut mereka) kerana harta itu akan berubah di akhirat nanti menjadi api (dan mereka akan masuk dalam api yang bernyala-nyala) iaitu api neraka yang menyebabkan mereka terbakar hangus dalam neraka yang bernama sa’ir.
Kashoorga: Kepada waris keluarga terdekat yang masih ada ‘hutang amanah’ pada anak-anak saudara yang telah yatim, bertaubatlah segera sebelum terlambat.
Berjumpa dan berterus terang dengan anak-anak saudara yang telah dianiaya dahulu dan pulangkan sejumlah harta yang telah diambil.
Jika tidak diselesaikan cara baik, takut-takut meninggal dalam tidak mendapat redha mereka.
Sepanjang Ramadan dahulu, kita bersemangat menunaikan solat tarawih sebanyak 8 atau 20 rakaat. Alangkah sayangnya andai kekuatan ini dilenyapkan selepas berlalunya Ramadan.
Justeru sangat elok...