Setiap ibu bapa yang dikurniakan anak, mengharapkan agar zuriat dilahirkan sempurna dari segi fizikal dan mental. Namun kita hanya merancang dan hanya Dia yang menentukan segala-galanya.
Namun yang tidak sempurna itu tidak bermakna mereka tidak tahu segala-galanya. Malah ada yang dikurniakan kelebihan oleh Allah dengan diterangkan hati mereka untuk menghafal ayat Al-Quran biarpun diri serba kekurangan.
Seperti perkongsian wanita ini yang juga seorang ibu, Mastura Mohd Seni, 32 tahun yang mana viral kisah anaknya penghidap Autisme mengalunkan surah Al-Fatihah hingga membuatkan warganet kagum dengan kehebatannya.
Dalam video yang berdurasi 30 minit dikongsi oleh ibunya menerusi laman sosial Facebook, Mas Mawar, anak istimewa, Muhammad Ammar Mursyid Mohd Azwa minat membaca surah dalam al-Quran.
Mastura ketika di hubungi Sinar Harian berkata, anaknya, Muhammad Ammar, mula menunjukkan minat membaca ayat-ayat al-Quran.
Mastura berkata, dia bukan sahaja kagum dengan anaknya malah terharu dengan perkembangannya yang bersungguh-sungguh mengenal kitab ALLAH.
“Selain surah al-Fatihah, anak saya juga boleh membaca surah An-Nas dan Asma ul Husna serta boleh mengalunkan azan tapi dalam ‘bahasa’ dia namun kadang-kadang ada yang betul ayat-ayat yang dibaca olehnya.
“Dia tidak dapat membaca namun dia suka mendengar surah-surah yang saya pasang. Saya dan suami memang dah nampak kelebihan dia,” katanya.
Suri rumah itu berkata, walaupun anak merupakan seorang anak istimewa namun dia tetap memberi pendidikan awal seperti kanak-kanak lain.
“Dia sekolah juga di taska tapi dia tak macam budak normal yang boleh duduk dan fokus, dia akan mendengar sahaja namun dia akan mengambil buku muqadam apabila berseorangan.
“Anak saya juga akan mencari balik surah-surah atau azan yang dia dengar untuk dia membacanya semula. Dia akan baca mengikut ‘bahasa’ dia tetapi kadang-kadang ada yang betul ayat-ayatnya,” katanya.
Perkongsian anak istimewa ini dimuat naik oleh Facebook Kumpulan Autisme Malaysia dengan kapsyen memberitahu
“Doakan anak saya boleh berkomunikasi. Berminat sangat dengan ayat-ayat al-Quran, anak autisme masuk lima tahun,”
https://www.facebook.com/mas.mawar.7/videos/2739410486121332/?t=15
Ternyata perkongsian ini mendapat reaksi positif dari warganet. Masing-masing kagum dengan semangat Muhammad Ammar yang bersungguh-sungguh menyebut membaca dan mempelajari ayat al-Quran walaupun dirinya berstatus Orang Kurang Upaya (OKU).
Rata-rata memberi komen di Sinar Harian sangat membina dan boleh dijadikan teladan dengan sikap anak istimewa ini.
Ni Mur Alhamdulillah bagus . Setiap individu adalah unik, ada keistimewaan nya
Azizi Rahim Semoga Adik menjadi Hafiz Al Quran 30 Juzuk…..
Rukman Salleh Che Awang Jadi teladan utk semua
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Berkurung Di Hospital Demi Tugas Hadapi COVID-19, Wanita Ini Tetap Disayangi Suami Walau Diri Tak Terurus
Dalam menghadapi situasi penularan wabak koronavirus COVID-19 ini pelbagai situasi boleh kita lihat.
Bagaimana melihat sikap sesetengah rakyat Malaysia yang panik hingga menyebabkan memborong barangan keperluan harian dengan banyak di kebanyakan pasaraya.
Semalam Perdana Menteri mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan seluruh negara sehingga akhir Mac ini. Walau bagaimanapun ada sesetengah Jabatan/Syarikat perlu beroperasi seperti biasa misalnya sektor perbankan.
Dalam hal ini kita sepatutnya berterima kasih kepada petugas keshatan dari Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) yang mana bertungkus lumus bekerja dari hari pertama masalah ini dikenal pasti hinggalah sekarang.
Melalui satu posting di laman sosial Facebook, seorang wanita Faiqah Nastasha yang merupakan petugas di KKM membuat satu status yang agak melucukan.
Menurutnya walaupun sedang memakai pakaian dikhaskan untuk petugas, namun dia masih mencari senyuman disebaliknya.
Mereka perlu memakai pakaian ini bila berhadapan dengan pesakit COVID, masuk isolasi room juga kena pakai. Sebaik keluar kena tanggalkan pakaian berkenaan dan buang terus.
Selepas itu perlu mandi dan dirinya sudah melebihi 5 kali mandi. Apatah lagi dia seorang ibu yang masih menyusukan anaknya baru berusia 5 bulan dan perlu memberi susu setiap empat jam.
Kedaanya yang kerap mandi menyebabkan ibu ini tidak sempat untuk berdandan sebaliknya hanya menyisir rambat seadanya kerana tidak sempat mengeringkan rambut walaupun ada pengering rambut.
ARTIKEL BERKAITAN: Kenduri Kahwin COVID-19, Ini Perlu Tuan Rumah Buat
Menurut katanya lagi rupa dia sudah seperti maskot sebuah restoran makanan segera. Walaupun begitu, dia tetap rasa yakin untuk berhadapan dengan semua ini.
Malah sebaik sampai rumah, apabila melihat rambutnya yang begitu, suaminya tetap memberikan pelukan dan berkata ‘walau botak macam mana pun, tetap sayangkan dirinya’.
Ternyata pengorbannnya wanita ini yang merupakan salah seorang petugas di KKM wajar dipuji.
Biarpun berdepan dengan situasi itu setiap hari tetapi tetap mampu tersenyum walaupun berselindung dibalik pakaian berkenaan.
This is me. Trying to find somethg to smile in this frustratingly dire pandemic.
We hv to wear this PPE when in contact with patient COVID. Masok isolation room kena pakai. Kuar iso room cabut n buang. Then terus mandi. Now hari ni je dah lebih 5kali mandi, sebab i still EBM. I have a 5 months old, still breastfeeding baby kat rumah. So im super paranoid and thus mandi everytime sebelum my 4 hourly EBM. Can imagine?
So out of frustration, i grab a pair of scissor and chop my hair off. Why? Sebab tak sempat nak kering despite ada hair dryer. Its horrible and i look like Ronald McDonald. But i hv awesome self confidence to pull it off.
Balik rumah, khairi saw my hair. He pulled me close, give me a hug and said, “You botak macam mana pun, i tetap sayang u.” In front of Haris and Nayla.
Minutes later, time tengah pakai kan baju Haris, he said, “Rambut mummy silly! Tapi mummy cantik. Tapi Haris sayang mummy.”
#socialdistancing
#COVIDisolation #oneforthememories #childrenseechildrendo #harisiqbal
Ternyata warganet terhibur dengan sikap wanita ini yang dianggap masih boleh bertenang dan menghiburkan walaupun dalam situasi getir.
Mereka turut mendoakan semoga Allah membakas dengan ganjaran pahala di atas segala pengorbanan.
Ct Zanariah Stay strong you are super mom and super women Allah bless you
Ina Hamzah Moga Allah membalas dgn ganjaran pahala di atas pengorbanan kalian… Aamiinn
Amri Hussain Semoge petugas² kesihatan di lindungi olehnya… Terime kasih pade nurse² dan doktor² semue!!!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Dahsyatnya Tiupan Sangkakala Di Hari Kiamat, Keadaan Manusia Ketika Itu Wanita Hamil Gugur Kandungan Sebelum Melahirkan!
Mukadimah
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Pada kali ini, sekali lagi kami ditanya berkenaan dengan isu tiupan sangkakala. Justeru, Bayan Linnas pada kali ini kami tajukkan dengan Tiupan Sangkakala Pada Hari Kiamat. Semoga ia menambahkan lagi keimanan kita kepada Allah dan hari Akhirat yang menatijahkan ketakwaan dan amalan soleh untuk kita lakukan sebagai persediaan hamba kepada Tuan-nya.
Beriman kepada Hari Kiamat
Beriman kepada hari Akhirat merupakan salah satu rukun dari rukun iman, dan salah satu ‘aqidah dari ‘aqidah Islam yang asas. Ini kerana masalah kebangkitan pada hari akhirat merupakan landasan berdirinya ‘aqidah setelah permasalahan keesaan Allah SWT.
Beriman kepada terhadap segala perkara yang berlaku pada hari Akhirat dan tanda-tandanya merupakan keimanan terhadap perkara ghaib yang tidak dapat dijangkau oleh akal, dan tidak ada jalan untuk mengetahuinya kecuali melalui nas Ilahi atau Nabawi.
Betapa pentingnya hari yang agung ini, kita dapati (di dalam al-Quran) bahawa Allah SWT kerap kali menghubungkan iman kepada-Nya dengan beriman kepada hari Akhirat. (Lihat Asyrat al-Sa’ah (terj.), oleh Yusuf al-Wabil, hlm. 17-19)
Beriman kepada hari kiamat adalah salah satu daripada rukun Iman serta dituntut oleh Allah SWT melalui firman-Nya:
لَّيْسَ الْبِرَّ أَن تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَـٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّـهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ
Maksudnya: Bukanlah perkara kebaikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebaikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah, dan hari akhirat.”
Surah al-Baqarah (177)
Maka, hari kiamat itu akan terjadi setelah kesemua tanda-tandanya muncul dan apabila Allah SWT menitahkan malaikat-Nya untuk meniupkan sangkakala yang akan mematikan seluruh makhluknya.
Peristiwa Tiupan Sangkakala
Tiupan sangkakala ini telah dinyatakan di dalam al-Quran melalui firman Allah SWT:
وَيَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ فَفَزِعَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاءَ اللَّـهُ ۚ وَكُلٌّ أَتَوْهُ دَاخِرِينَ
Maksudnya: Dan (ingatkanlah) hari di tiup sangkakala, lalu terkejutlah – gerun gementar – makhluk-makhluk yang ada di langit dan yang ada di bumi, kecuali mereka yang dikehendaki Allah; dan kesemuanya akan datang kepadaNya dengan keadaan tunduk patuh.
Surah al-Naml (87)
Al-Maraghi berkata: “Wahai Rasul, ingatkanlah kepada mereka keadaan yang amat mengerikan ketika sangkakala ditiup. Saat itu, semua makhluk yang ada di langit dan di bumi berada dalam ketakutan melihat hari kebangkitan dan hari dikumpulkan seluruh makhluk kecuali orang yang mempunyai hati yang teguh terhadap Allah SWT.” (Lihat Tafsir al-Maraghi, 4/5085)
Perkataan الصُّور yang disebutkan di dalam ayat ini telah dijelaskan maknanya melalui hadith Baginda SAW yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Amr’ R.Anhuma:
جَاءَ أَعْرَابِيٌّ إِلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم فَقَالَ مَا الصُّورُ قَالَ “ قَرْنٌ يُنْفَخُ فِيهِ ”
Maksudnya: “Telah datang seorang Badwi kepada Nabi SAW, lalu berkata: “Apakah al-Sur?” Jawab Baginda: “(Semacam) tanduk yang digunakan untuk meniup.”
Riwayat al-Tirmizi (2430)
Sebahagian ulama’ menafsirkan tanduk dengan terompet. Para ulama’ berpendapat, alat tiupan tersebut ditaklifkan kepada malaikat Israfil untuk meniupkannya tanpa diketahui kadar besarnya alatan tersebut. (Lihat Mausu’ah al-Akhirah, hlm. 78)
Al-Hafiz Ibn Hajar al-Asqalani menyatakan tiupan sangkakala ini akan ditiupkan oleh malaikat yang bernama Israfil dan hampir keseluruhan ulama’ tidak menolak bahawa malaikat Israfil yang ditugaskan oleh Allah SWT untuk meniupkan sangkakala. (Lihat Fath al-Bari, 11/368)
Malaikat Israfil sentiasa bersedia menanti arahan daripada Allah SWT sejak detik penciptaan lagi. Hal ini telah dinukilkan oleh Syeikh al-Hulaimi secara ijma’. Begitu juga berdasarkan hadith Wahab bin Munabbih yang menyebut secara nyata. (Lihat Mausu’ah al-Akhirah, hlm. 79)
Kejadian tiupan sangkakala ini berlaku sebanyak dua peringkat mengikut pendapat kebanyakan ulama’, iaitu:
- Pertama, tiupan sangkakala akan menggegarkan hingga mematikan seluruh makhluk melainkan yang termaktub dalam kalangan mereka yang terkecuali.
- Kedua, sesuai dengan kehendak Yang Maha Esa, ditiupkan sekali lagi oleh Malaikat Israfil dengan tiupan yang membangkitkan manusia. Hal ini sebagaimana yang diterangkan oleh Allah SWT di dalam kitabnya:
وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاءَ اللَّـهُ ۖ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَىٰ فَإِذَا هُمْ قِيَامٌ يَنظُرُونَ
Maksudnya: Dan sudah tentu akan ditiup sangkakala, maka pada waktu itu matilah makhluk-makhluk yang ada di langit dan yang ada di bumi, kecuali sesiapa yang dikehendaki Allah (terkemudian matinya); kemudian ditiup sangkakala sekali lagi, maka dengan serta merta mereka bangun berdiri menunggu (kesudahan masing-masing).
Surah al-Zumar (68)
Imam al-Qurtubi dalam menjelaskan ayat di atas berkata: Ibn Abbas R.Anhuma menyebut bahawa dimaksudkan dengan tiupan sangkakala pertama ialah ketikamana matinya semua makhluk. (Lihat al-Jami’ li Ahkam al-Quran, 10/27)
Kemudian, perkara ini diperkuatkan lagi dengan hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
مَا بَيْنَ النَّفْخَتَيْنِ أَرْبَعُونَ ”. قَالَ أَرْبَعُونَ يَوْمًا قَالَ أَبَيْتُ. قَالَ أَرْبَعُونَ شَهْرًا قَالَ أَبَيْتُ. قَالَ أَرْبَعُونَ سَنَةً قَالَ أَبَيْتُ. قَالَ ” ثُمَّ يُنْزِلُ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً. فَيَنْبُتُونَ كَمَا يَنْبُتُ الْبَقْلُ لَيْسَ مِنَ الإِنْسَانِ شَىْءٌ إِلاَّ يَبْلَى إِلاَّ عَظْمًا وَاحِدًا وَهْوَ عَجْبُ الذَّنَبِ، وَمِنْهُ يُرَكَّبُ الْخَلْقُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Maksudnya: “Antara dua tiupan (sangkakala) adalah 40. Maka, (ada yang bertanya kepada Abu Hurairah) adakah 40 hari? Abu Hurairah berkata: “Aku enggan menjawab”. Adakah 40 bulan? Beliau berkata: “Aku enggan menjawab”. Adakah 40 tahun? “Aku enggan menjawab” Kemudian Abu Hurairah berkata: Lalu (selepas itu) Allah SWT menurunkan hujan. Kemudian (mayat-mayat) akan tumbuh (hidup) kembali seperti tumbuhnya sayuran, tiadalah pada manusia itu sesuatu melainkan reput semuanya kecuali satu bahagian tulang iaitu tulang punggung. Daripada tulang ini akan bercantum semula (manusia itu) pada hari kiamat.”
Riwayat al-Bukhari (4651) dan Muslim (2955)
Imam al-Nawawi mengatakan sebab Abu Hurairah RA mengulangi pendirian enggan menjawab soalan yang ditanyakan itu, kerana 40 itu hanyalah sebagai ringkasan kepada pengkhabaran. (Lihat al-Minhaj, 18/91)
Baginda Nabi SAW turut mengkhabarkan bahawa Baginda adalah orang pertama yang akan dibangkitkan pada tiupan yang kedua, seperti yang dinyatakan di dalam hadith riwayat Abu Hurairah RA, Nabi SAW bersabda:
إِنِّي أَوَّلُ مَنْ يَرْفَعُ رَأْسَهُ بَعْدَ النَّفْخَةِ الآخِرَةِ
Maksudnya: “Sesungguhnya aku adalah orang yang terawal yang mendongak kepalaku setelah tiupan yang terakhir”
Riwayat al-Bukhari (337)
Al-Qastalani menyebut: Hadis di mana Rasulullah SAW mendapati Nabi Musa sedang bergantung di Arasy maka sabda Nabi, aku tidak ketahui adakah keadaan itu berlaku sebelum dia mati ketika tiupan pertama atau dia masih hidup selepas tiupan kedua sebelumku. Inilah yang dinyatakan oleh al-Karmani. Al-Dawudi berkata sebagaimana dihikayatkan daripada al-Safaqisi ucapannya, adakah demikian itu hingga akhir adalah waham. Ini kerana Nabi Musa telah dikuburkan dan akan dibangkitkan selepas tiupan. Maka bagaimana mungkin berlaku sebelumnya. Lantas dijawab bahawa hadis Abi Hurairah yang terdahulu berkenaan beberapa orang, maka manusia semua mati pada hari Kiamat dan aku juga mati bersama mereka kecuali akulah orang yang pertama bangkit. Maka didapati Musa memegang di tepi Arasy. Aku tidak ketahui sama ada dia juga mati dan bangkit sebelumku atau termasuk di kalangan yang dikecualikan oleh Allah. Perkataan sa’iqdimaksudkan dengan pengsan tatkala mendengar suara atau melihat sesuatu yang menggerunkan. Dan inilah yang berlaku dengan jelas berdasarkan riwayat ini berkaitan jaga atau sedar selepas tiupan kedua. (Lihat Irsyad al-Sari Syarh Sahih al-Bukhari, 11/30)
Sebahagian ulama’ berpendapat, tiupan sangkakala sebanyak tiga kali. Antaranya Ibn al-‘Arabi dan Ibn Kathir. Mereka menghujahkan nas:
وَيَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ فَفَزِعَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاءَ اللَّـهُ
Maksudnya: “Dan (ingatkanlah) hari di tiup sangkakala, lalu terkejutlah – gerun gementar – makhluk-makhluk yang ada di langit dan yang ada di bumi, kecuali mereka yang dikekhendaki Allah.”
Surah al-Naml (87)
Ayat ini menunjukkan tiga tiupan:
- Tiupan al-faza’
- Tiupan al-sa’iq
- Tiupan al-ba’s
Akan tetapi, hadis-hadis menunjukkan secara nyata bahawa ia dikira dengan dua tiupan sahaja iaitu tiupan al-Sa’iq(tiupan mematikan) dan keduanya tiupan al-Ba’s (tiupan membangkitkan manusia) daripada kubur. (Lihat Mausu’ah al-Akhirah, hlm. 80)
Siapakah yang Dikecualikan oleh Allah Daripada Menerima Kematian Ketika Tiupan Sangkakala?
Para ulama’ telah khilaf, siapakah yang dikecualikan oleh Allah kepada beberapa pendapat:
- Imam Ahmad berpendapat, mereka yang di dalam syurga dari kalangan bidadari dan al-wildan. Sebahagian muridnya menambah, penjaga syurga iaitu Ridhwan dan penjaga neraka, iaitu Malik.
- Muqatil dan sebahagian ulama’ berpendapat, mereka adalah Jibril, Mika’il, Israfil dan Malakul Maut. Sebahagian mereka menambah, malaikat yang menanggung Arasy.
- Abu al-Abbas al-Qurtubi memberi pendapat yang berlainan dengan katanya: Dikehendaki (dengan yang dikecualikan ialah) semua orang yang telah mati kerana mereka tiada kesan dan rasa. Justeru, mereka tidaklah ada lagi kematian ketika itu.
Tarjih: Imam al-Qurtubi berpendapat dengan menukilkan pandangan gurunya Abu al-Abbas, bahawa yang sahih adalah tiada sebarang nas yang sahih yang menentukan mereka yang terselamat daripada tiupan sangkakala dengan kebinasaan. Semua nas menunjukkan sifat muhtamal (andaian). (Lihat al-Tazkirah oleh Imam al-Qurtubi, hlm. 167)
Bagaimana Keadaan Manusia Ketika Tiupan Sangkakala?
Hal ini telah diterangkan dalam al-Quran al-Karim. Firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ ۚ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ ﴿١﴾ يَوْمَ تَرَوْنَهَا تَذْهَلُ كُلُّ مُرْضِعَةٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَتَضَعُ كُلُّ ذَاتِ حَمْلٍ حَمْلَهَا وَتَرَى النَّاسَ سُكَارَىٰ وَمَا هُم بِسُكَارَىٰ وَلَـٰكِنَّ عَذَابَ اللَّـهِ شَدِيدٌ
Maksudnya: “Wahai umat manusia, bertaqwalah kepada Tuhan kamu! Sesungguhnya gempa hari kiamat itu suatu perkara yang amat besar. Pada hari kamu melihat (peristiwa-peristiwa yang mengerikan) itu, tiap-tiap ibu penyusu akan melupakan anak yang disusukannya, dan tiap-tiap perempuan yang mengandung akan gugurkan anak yang dikandungnya; dan engkau akan melihat manusia mabuk, padahal mereka sebenarnya tidak mabuk, tetapi azab Allah amatlah berat, mengerikan.
Surah al-Hajj (1-2)
Ibn Kathir berkata: Ditiupkan dengan tiupan yang menakutkan sedangkan manusia berada di pasar-pasar mereka dengan kehidupan harian mereka, saling bertengkar dan bergaduh sepertimana adat mereka. Tiba-tiba Allah SWT memerintahkan Israfil untuk meniupkan sangkakala dengan panjangnya. Tidak ada yang kekal di atas muka bumi kecuali mendengar suara tempikan yang kuat sehingga kepala mereka terdongak ke atas langit. Kemudian semua manusia dipandu ke mahsyar dengan api yang mengelilingi mereka dari segenap penjuru. Firman Allah SWT:
فَلَا يَسْتَطِيعُونَ تَوْصِيَةً وَلَا إِلَىٰ أَهْلِهِمْ يَرْجِعُونَ
Maksudnya: “Maka dengan itu, mereka tidak berpeluang membuat sebarang pesanan (wasiat atau lainnya) dan (kalau mereka berada di luar) mereka tidak sempat kembali kepada keluarganya.
Surah Yasin (50)
Kemudian ditiupkan sangkakala kedua yang mematikan semua yang hidup kecuali tinggallah Allah, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Kemudian, ditiup dengan tiupan kebangkitan setelah itu. (Lihat Mukhtasar Tafsir Ibn Kathir, 3/165)
Al-Maraghi berkata: “Wahai sekalian manusia, takutlah kepada seksaan Allah SWT, taatlah dan janganlah kamu menderhakai-Nya, kerjakan segala kewajipan yang diperintahkan kepada kamu dan tinggalkan segala perkara haram yang dilarang melakukannya. Khitab ayat ini ditujukan kepada mukallaf yang ada pada ketika ia diturunkan, juga kepada generasi mukallaf yang akan lahir selepas mereka sehingga ke hari kiamat. Kemudian Allah SWT mengemukakan beberapa faktor mengapa mereka diperintah untuk takut kepada seksaan-Nya.
Akibat goncangan yang terjadi ketika berlakunya hari kiamat, sebelum manusia dibangkitkan dari kuburnya. Maka ia dianggap kejadian yang amat dahsyat dan bahaya yang begitu besar; tidak ada seorang pun yang mengetahui bilakah berlakunya kiamat, kecuali Tuhan yang mengadakannya. Jika goncangan itu tidak dapat ditanggung oleh manusia, lantas apa yang terjadi pada mereka saat itu, seperti manusia dihimpunkan pada hari pembalasan dan hari penghisaban untuk menghitung segala amalan oleh Allah Yang Maha Tahu segala isi bumi dan langit, walaupun sebesar zarah. Kemudian Allah menghuraikan beberapa pemandangan yang menakutkan pada hari itu.
Kemudian digambarkan pada hari kiamat itu tentang manusia yang berada dalam kegoncangan, kebingungan dan kelalaian yang telah mencapai ke puncaknya. Sehinggakan ibu yang sedang menyusukan anaknya lalai terhadap anak yang sedang disusunya, padahal anak itu merupakan sesuatu yang merupakan paling berharga kepadanya. Bayangkan bagaimana seorang ibu lalai terhadap anaknya?
Manakala setiap wanita yang hamil akan mengalami keguguran iaitu janin yang di dalam rahimnya gugur sebelum tibanya waktu bersalin kerana takut terhadap hari kiamat. Al-Hasan ada mengatakan bahawa wanita yang menyusukan anaknya leka hingga berhenti daripada menyusui anaknya, manakala wanita hamil pula telah gugur kandungannya sebelum tiba waktunya melahirkan.
Pada hari itu, kamu dapat melihat manusia seolah-olah mabuk padahal mereka sebenarnya tidak mabuk. Tetapi keadaan itu berlaku kerana azab yang amat dahsyat sehingga akan mereka menjadi tidak sedar dan tidak mampu membezakan di antara yang batil dengan yang benar. Kelalaian ibu yang sedang menyusui dan keguguran kandungan wanita yang sedang hamil boleh jadi dimaksudkan sebagai perumpamaan untuk menunjukkan dahsyatnya apa yang berlaku pada hari itu. (Lihat Tafsir al-Maraghi, 4516-1518)
Sayyid Qutb berkata: Demikianlah dimulakan surah ini dengan ancaman dan penerangan secara umum yang membayangkan suasana dahsyat yang tidak dapat diungkapkan. Ia hanya mengatakan satu kejadian gempa dan kejadian gempa itu adalah suatu peristiwa yang amat besar tanpa memberi sesuatu penentuan dan sesuatu takrif.
Kemudian barulah dijelaskan dan ternyata bahawa kejadian itu lebih menakutkan dan mengerikan dari semata-mata ancaman. Ia menayangkan satu pemandangan yang melibatkan setiap ibu penyusu yang lupa anak susuannya. Dia melihat tetapi tidak Nampak dan dia bergerak tetapi tidak sedar, juga melibatkan setiap ibu hamil yang keguguran anak kandungannya kerana terlalu ngeri dan takut, dan seterusnya ia melibatkan seluruh manusia yang kelihatan dalam keadaan mabuk, tetapi mereka sebenarnya tidak mabuk. Keadaan mabuk mereka dapat dilihat dengan jelas pada pandangan-pandangan mata mereka yang terpinga-pinga dan pada langkah-langkah mereka yang terhuyung-hayang. Ia merupakan satu pandangan yang penuh sesak dengan perhimpunan manusia yang berasak-asak, yang hampir-hampir ternampak kepada pandangan mata di saat membaca ayat ini. Dan dapat dihayati sepenuhnya oleh daya khayal.
Kedahsyatan peristiwa itu menyebabkan seseorang itu menjadi lupa, kebingungan dan tidak sampai ke mana-mana. Ia merupakan satu peristiwa dahsyat yang tidak dapat diukur dengan saiz besarnya, tetapi dapat diukur dari kesan-kesannya yang dahsyat pada jiwa manusia iaitu pada hati ibu-ibu penyusu yang lupakan anak-anak susuan mereka, sedangkan seseorang ibu penyusu tidak lupakan anak susuannya yang sedang menyusu melainkan apabila dia berada dalam keadaan terlalu takut, yang menghapuskan segala saki-baki kesedarannya. Kesan-kesannya yang dahsyat itu juga dapat dilihat pada hati ibu-ibu hamil yang keguguran anak-anak kandung mereka dan pada hati manusia yang kelihatan mabuk, sedangkan mereka tidak mabuk. (Lihat Fi Zilal al-Quran, 11/127-128)
Penutup
Berdasarkan apa yang kami yang telah kami huraikan di atas, hendaklah setiap dari seorang muslim itu beriman dan percaya bahawa akan berlakunya tiupan sangkakala ini seperti yang telah tsabit di dalam al-Quran dan hadith.
Beriman dengan hari kiamat ini hendaklah disertakan bersama dengan amalan-amalan soleh untuk kita menghadapinya.
Semoga kisah-kisah berkaitan dengan hari kiamat ini akan menambah keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah SWT. Amin.
SUMBER: LAMAN WEB Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Walau Buta Mata, Tapi Tak Buta Al-Quran.’ Aisyah Humairah Cancer Survivor Cekal, Tak Pernah Jadikan Kekurangan Diri Sebagai Halangan
Isi Kandungan
Toggle‘Walau buta mata, tapi tak buta Al-Quran.’ Aisyah Humairah cancer survivor cekal, tak pernah jadikan kekurangan diri sebagai halangan untuk berjaya seperti mana yang diimpikan.
Malahan dengan kekurangan yang ada, remaja ini membuktikan kemampuannya melakukan pelbagai perkara yang orang lain normal lain juga tak mampu. Memang hebat!
Artikel Berkaitan:
Abah Saya Buta Tapi Dia Travel Satu Malaysia Ajar Orang Mengaji- PU Amin
Walau Buta Mata
Dalam masa yang sama, dirinya membuktikan walau buta mata, Aisyah Humairah tidak buta hati. Remaja ini pilih mendekati al-Quran dalam hidupnya
Meskipun hidup dalam ‘dunia gelap’, ia bukan penghalang kepada remaja perempuan kurang upaya cacat penglihatan, Aisya Humairah Mohd Sharizal, 13, untuk mempelajari kalamullah yang kaya dengan pedoman dan isi cerita.
Melihat jari-jemarinya laju menyentuh susunan titik braille al-Quran dan pada masa sama, mengalunkan bait-bait ayat suci dengan lancar pada Majlis Khatam al-Quran 2.0 anjuran Sinar Islam Plus baru-baru ini, membuka mata semua orang.
Ia juga sekali gus memberi tamparan kepada kita yang celik agar turut sama berusaha sepertinya.
Tapi Tak Buta Al-Quran
Anak kelahiran negeri Kedah yang membesar di Bangi, Selangor itu dengan rasa rendah diri mengakui bahawa dia boleh membaca kitabullah dengan baik.
Dirinya juga bergiat aktif dalam menyertai banyak pertandingan tilawah al-Quran sejak dari sekolah rendah lagi.
“Saya telah banyak kali terpilih untuk menyertai pertandingan tilawah al-Quran dan sudah beberapa tahun berjaya ke peringkat kebangsaan.
“Antara pencapaian terbaik saya adalah memperoleh tempat kedua semasa Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan bagi kategori masalah penglihatan pada tahun 2021,” ujarnya.
Aisyah Humairah
Pelajar tingkatan stu, Sekolah Menengah Kebangsaan Pendidikan Khas Setapak, Kuala Lumpur itu memberitahu, dia dilahirkan sebagai bayi normal pada 17 Disember 2010.
Pun demikian, Aisya Humairah disahkan menghidap kanser mata ketika usianya setahun dua bulan.
Rentetan daripada itu, dia terpaksa menjalani rawatan kimoterapi bagi mengelak tumor merebak ke otak. Malah, mata kirinya juga terpaksa dibuang (pada usia tiga tahun).
Cancer Survivor Cekal
Setahun kemudian, remaja itu hilang mata sebelah kanan, sekali gus menjadikannnya orang kurang upaya kategori cacat penglihatan sepenuhnya.
Walaupun perjalanan hidupnya tidak seindah seperti kanak-kanak lain seusianya, Aisya Humairah yang merupakan cancer survivor tidak menjadikan kekurangan diri sebagai halangan untuk bergiat aktif dalam aktiviti kerohanian.
Beliau antara lain telah dihantar oleh ibu bapanya untuk belajar al-Quran pada usia lima tahun dan mempelajari kitab suci tersebut dengan beberapa orang guru mengaji.
Baca Di Sini:
Bantu Golongan Buta Huruf Kenal Kalam Allah, Ustazah Aisyah Baaín Kongsi Keberkatan Al-Quran
Tak Pernah
“Saya mula mengenal huruf al-Quran dengan menggunakan buku Iqra braille sebelum secara berperingkat mengaji menggunakan al-Quran braille yang dibeli ibunya secara second hand saja pada tahun 2019.
“Walaupun huruf al-Quran braille menggunakan abjad a, b, c, namun saya terkeliru kerana ia mempunyai baris untuk membunyikan setiap tanda bacaan pada kitab agung tersebut.
“Jadi, pada peringkat awal mengaji, saya akui memang berdepan kesukaran untuk menghafal baris-baris tersebut,” imbaunya.
Jadikan Kekurangan Diri
Remaja yang manis tersenyum walaupun tidak pernah melihat rupa parasnya sendiri menjelaskan, dia menjadikan guru taranumnya, Ustazah Norsyafirah Jusoh sebagai idola.
Ustazah Norsyafirah ialah Johan Qariah dalam Pertandingan Tilawah dan Hafazan al-Quran 2023 peringkat negeri Perlis.
“Saya mengagumi Ustazah Norsyafirah kerana beliau boleh membaca al-Quran dan bertaranum,” tambahnya.
Sebagai Halangan
Cerita Aisya Humairah, pengalaman manis bagi dirinya sejak aktif menyertai tilawah adalah berkesempatan untuk berdikari sendiri buat pertama kali ketika menyertai Pertandingan Tilawah al Quran Persatuan Orang-Orang Cacat Penglihatan Islam Malaysia pada tahun 2020.
Menariknya lagi, ketika itu empunya diri menjadi peserta termuda mengambil bahagian dalam pertandingan berkenaan.
Sebelum aktif menyertai pertandingan tilawah al-Quran, remaja itu juga pernah mengikuti pertandingan hafazan melibatkan Juz Amma ketika berusia lima tahun sebelum kini lebih fokus untuk mendalami kaedah bacaan al-Quran bertaranum.
Aktif Dalam Banyak Bidang
Dalam pada itu, berkongsi tentang aktiviti hariannya pula, anak kedua daripada empat orang adik beradik itu berka, dia tidak berdepan dengan masalah untuk menguruskan diri ketika berada di asrama.
Sejak kecil, tuan punya badan telah dilatih oleh ibunya mencuci, menjemur dan melipat sendiri pakaian dan menyusunnya di dalam almari.
“Ketika hujung minggu saya akan pergi kelas berenang kerana saya mempunyai impian mahu menjadi atlet renang paralimpik, jadi saya perlu berlatih bermula dari sekarang,” katanya lagi.
Selain itu, anak kepada pasangan jurutera dan suri rumah itu juga aktif bermain catur.
Aisya Humairah pernah terpilih menyertai pertandingan catur peringkat negeri Selangor dan semasa Hari Wilayah Persekutuan.
Kalau diteliti semula, memang hebat portfolio remaja berkenaan dan sememangnya mencetuskan inspirasi. Kesungguhan beliau sesungguhnya menyentuh perasaan.
Kashoorga: Tahniah Aisyah Humaira, semoga dirinya terus melakar kejayaan.
Sumber: Sinar Plus
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI