Mungkin nampak seperti perkataan biasa di bibir mereka namun tidak pada pendengaran orang lain. Terlalu memandang biasa hal yang luar biasa hingga menghilangkan adab khususnya dalam berbicara adalah satu budaya memualkan pada anak muda hari ini.

Berbicara ada adabnya. Sebaiknya berpikir dahulu sebelum berbicara. Ini sesuai dengan sebuah hadits dari Bukhari-Muslim yang menyebut:-

“Lisan orang memiliki akal timbul dari hati nuraninya. Maka saat ingin berbicara, lebih dahulu dia kembalikan kepada nuraninya. Jika ada manfaat bagi dirinya, dia berbicara dan jika berbahaya, maka dia menahan diri. Sementara itu, hati orang bodoh berada di mulutnya, dia berbicara sesuai apa saja yang dia mahu.” (HR. Bukhari-Muslim).

Ustazah Nurul Hidayah Kamarudin yang juga seorang Naib Juara Ustazah Pilihan Astro Oasis 106 dan kini bergelar pendakwah berkongsi satu kerisauan tentang adab berbicara anak muda di mana berdasarkan pemerhatiannya di sebuah kedai makan, anak gadis sentiasa mengungkupkan perkataan bodoh tanpa sebarang rasa malu tentang perkataan itu disebut. 30 minit dirinya duduk di kedai makan itu, 30 kali perkataan itu keluar dari anak gadis zaman ini.

Baca perkongsiannya.

Hampir 20 minit saya memesan makanan, menunggu makanan dan menikmati makanan, sehingga berlalu 10 minit selepas selesai makan.

Begitulah tempoh 30 minit saya duduk dan telinga saya dihinggapi PERKATAAN BODOH yang menjadi selang seli percakapan pemudi-pemudi ini.

Indah mungkin bagi mereka, setiap dialog di sudahi dengan perkataan BODOH

IKLAN

Setiap ayat pernyataan juga diperlu dihiasi dengan perkataan BODOH

Panggilan nama rakan juga diakhiri dengan panggilan manja BODOH.

MANALAH GENERASI TAK MENJADI MAKIN BODOH.

hiasan perkataan yang kalau di rumah saya disebabkan perkaataan ini pun AYAH dan MAMA kata, manisnya bicara (didikan mama dan ayah)

Mungkin ibu bapa mereka tidak seperti mama ayah saya yang rela perkataan itu menjadi sebahagian darah daging anak mereka.

IKLAN

Merekalah generasi yang akan mendidik generasi akan datang. Yang sentiasa lekat dengan perkataan BODOH di bibir mereka.

Kalian boleh bayangkan, kalau mereka menjadi ibu dan ayah.

Baby mereka akan mendengar berapa kali perkataan BODOH dari mulut mereka setiap hari.

Saya duduk 30 minit
Dengar 30 kali BODOH

Baby mereka akan mendengar 1080 kali perkataan BODOH dari ibu ayah muda ini, 10 tahun akan datang.

IKLAN

Memang suatu budaya yang merosakkan

Memang suatu budaya yang menghilang nilai KEBIJAKSAAN sebuah bangsa.

Dan itulah generasi anak-anak kita, anak-anak tuan-tuan dan puan-puan.

Saya tak rela

Tapi apakan daya

#saynotoBODOH
#anakmudatolongfaham
#generasi
#kamisayangmalaysia

Sumber : IG Ustazah Nurul Hidayah