Kalau sudah jodoh tidak ke mana. Walau di gunung atau lautan, jika ia sudah tertulis di lukh mahfuz, pasti akan bertemu juga.
Begitulah digambarkan kisah percintaan pasangan ini yang menyaksikan hutan menjadi saksi cinta antara mereka.
Menulis perkongsian di laman sosial Facebook Aty Razali, kisah cinta pasangan ini yang sangat ‘sweet’ menjadi inspoirasi buat pasangan lain yang mencari cinta halal.
Ayuh, ikuti perkongsian ini
“Jumpa Jodoh di Hutan “
07.03.2020-First jumpa masa naik Gunung. 15.5.2020- Bawa kahwin 04.07.2020- Merisik 29.8.2020-Nikah PKP 29.9.2020-Genap sebulan nikah tapi punah harapan mahu jumpa sebab 29.9.2020 Start PKPDB
Di jadikan cerita bulan Feb saya open trip naik Gunung Minitinduk. So saya cari la team sapa-sapa yang mahu naik.Jadi dia ni ( suami ) orang paling last full trip kami 10 orang.
Mula-mula dia tidak mahu join sebab ada program lain.Tapi tingal beberapa hari saja lagi date mendaki dia Wasap untuk join.Oh ya dia ni kawan FB, tak tahu bila kami jadi friend FB.
7.3.2020 First jumpa masa register.masa tu semua ok cumanya biasa la kalau orang otai-otai hiking ni laju-laju. kami yang bilis-bilis je la ni paling belakang la so tak sempat kami jalan hiking sama-sama.
IKLAN
Ada la satu adegan ni kan,masa turun bukit saya nampak dia dari jauh perati ja saya masa turun tu. Hairan juga napa dia perati kan jadi lepas kahwin hari tu tanya la napa perati ja masa turun bukit hari tu? Guyss mau tau dia cakap apa? Dia bagitahu, kau pendek,gayat tapi mahu juga hiking-hiking. Dia hairan, macam mana saya boleh jadi ketua hiking.
BILA JATUH CINTA?
Kami tak bercinta sebab singkat perkenalan ni. Musim PKP Mac-Mei tu kami selalu wasap pasal covid.(maklum la dia cikgu,duduk rumah sebab sekolah tutup, saya pula kerja hospital so sah-sah dia banyak tanya pasal perkembangan kerja masa covid ni menular. Banyak masa dia hadap handphone.
Hikmah juga Covit19 dan Pkp ni sebab jumpa jodoh
15.5.2020. Tidak tahu macam mana tiba-tiba saya boleh taip mesej, “jom kawin” dalam masa yang sama saya bercerita dengan kawan 1 kerja bab kawin.
Tiada angin tiada ribut tiba-tiba bawa kahwin tapi dia terima juga.Bulan 7 selepas merisik saya ada tanya la kenapa terus bagi jawapan terima untuk kawin. Kamu tahu dia jawab apa?
IKLAN
Dia cakap risau kalau dia yang dulu cakap kahwin tapi saya menolak.Tapi bila saya sudah buka mulut kahwin terus dia terima. So gaiss untuk sapa yang ada hati dengan orang itu, cakap ja.Terima tidak terima itu belakang kira. Mana tau orang yang kita suka itu pun ada hati perasaan dengan kita tapi malu je mahu cakap.
Niat saya dulu hiking bukan mahu mencari jodoh, tidak pernah terlintas mahu jumpa jodoh masa hiking sebab lebih ke arah ubah suasana hidup baru. Bosan dengan aktiviti harian. Balik kerja-rumah-kerja.Bosan tu Tuhan saja la yang tahu.
7 tahun kerja hari-hari hidup dengan suasana hospital. Jadi tahun 2019 mula join team hiking. Memang best bila sudah teroka alam ni. Berbaur perasaan.susah mahu cakap. Macam terbuka sikit minda tengok kehijauan.
Asal ada masa mesti masuk hutan.Tapi itu la perancangan Tuhan siapa yang tahu kan. So gud luck untuk sapa yang belum bertemu jodoh. Sangka baik dengan Tuhan.Kalau pun balik-balik kecewa putus hubungan di tengah jalan tapi jangan sampai sangka buruk dengan Tuhan, tidak baik itu.
So today 29.9.2020 happy1 month anivesari Aty & Junjun. Doakan kami bahagia kekal ke akhir hayat amin #Santaihiker #JodohHiking #JodohGunung #GunungMinitindukKotamarudusabah
Sepanjang tempoh kawalan pergerakan semasa pandemik, kerajaan telah mengetatkan syarat untuk solat Jumaat berjemaah kepada jumlah yang terhad sahaja. Hanya beberapa jemaah berdaftar sahaja dibenarkan untuk solat Jumaat berjemaah. Keadaan ini menyebabkan rasa hampa sebahagian jemaah yang ingin tunaikan solat Jumaat di masjid.
Justeru adakah dibenarkan dalam situasi sekarang, kaum lelaki mendirikan solat Jumaat atas niat berjemaah menerusi Live Streaming di rumah? Kita ikuti penjelasan dari SS Mufti Wilayah Persekutuan akan hal solat secara live streaming ini.
Assalamualaikum w.b.t Saya ada satu persoalan. Bolehkah kita menunaikan solat Jumaat secara live streaming? Harap dapat pencerahan mengenai perkara ini.
Jawapan :
Waalaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga baginda, para sahabat baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga Hari Kiamat.
Kami mulakan dengan firman Allah SWT :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّـهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang Jumaat) dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu), yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya).” (Surah al-Jumu‘ah : 9)
Ayat di atas adalah merupakan antara dalil pensyariatan dan kewajipan solat Jumaat. Selain itu, solat Jumaat juga adalah antara beberapa kelebihan yang dikurniakan khusus kepada umat Nabi Muhammad SAW supaya mereka mendapat kemuliaan hari Jumaat tersebut.
Solat Jumaat wajib ditunaikan secara berjemaah
Kami ingin menegaskan bahawa kewajipan solat Jumaat hendaklah ditunaikan secara berjemaah. Perkara ini adalah sebagaimana sabda Rasulullah SAW :
الْجُمُعَةُ حَقٌّ وَاجِبٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فِي جَمَاعَةٍ إِلاَّ أَرْبَعَةً عَبْدٌ مَمْلُوكٌ أَوِ امْرَأَةٌ أَوْ صَبِيٌّ أَوْ مَرِيضٌ Maksudnya : “Solat Jumaat merupakan satu hak kewajipan ke atas setiap orang muslim untuk mendirikannya secara berjemaah, kecuali hamba yang dimiliki oleh tuannya, perempuan, kanak-kanak dan orang yang sakit.” Riwayat Abu Daud (1067)
Malah, Dr. Wahbah al-Zuhaili telah menyatakan di dalam kitabnya bahawa telah berlaku Ijma’ ulama mengenai kewajipan menunaikan solat Jumaat secara berjemaah.
Syarat-Syarat Mengikut Imam Bagi Solat Berjemaah
Sepertimana yang telah kami sebutkan, solat Jumaat wajib ditunaikan secara berjemaah. Oleh itu, solat Jumaat tertakluk kepada syarat-syarat sah solat berjemaah. Antara syarat-syarat sahnya solat berjemaah ialah makmum mesti mengetahui pergerakan imam.
Mengenai perkara ini, Imam al-Nawawi ada menyebutkan bahawa :
Maksudnya : “Disyaratkan untuk sahnya ikutan (dalam solat berjemaah) ialah makmum mengetahui segala perpindahan (pergerakan dalam solat) orang yang menjadi imam, sama ada kedua-duanya (Imam dan makmum) menunaikan solat di dalam masjid atau selain masjid (luar masjid) atau salah seorangnya di dalam masjid dan seorang lagi berada di luar masjid. Inilah perkara yang telah disepakati (oleh para ulama).
“Ulama mazhab Syafie mengatakan bahawa hasil pengetahuan makmum itu ialah dengan mendengar imam atau mendengar orang yang dibelakang imam atau melihat pergerakkan imam atau pergerakkan orang yang di belakang imam. Dan mereka telah menukilkan ijma’ mengenai keharusan berpegang pada tiap-tiap satu daripada perkara tersebut.”
Begitu juga, al-Khatib al-Syirbini menyatakan bahawa disyaratkan makmum mengetahui segala pergerakan imam (di dalam solat), supaya (makmum itu) dapat mengikut sama ada dengan imam atau melihat sebahagian daripada saf (makmum yang lain) atau mendengarnya (suara imam) atau pun mendengar suara muballigh.
Selain itu, Al-Sayyid Ahmad al-Syatiri ada menyebutkan antara syaratnya juga ialah :
أن يكون اجتماع الإمام والمأموم… إما في مسجد، أو في مكان سواه لا يزيد ما بينهما منه على ثلاث مئة ذراع تقريبا…
“Hendaklah berhimpun (pada satu tempat) Imam dan makmum… sama ada di dalam masjid, atau tempat selainnya (luar masjid) yang mana jarak antara keduanya tidak melebihi kira-kira 300 hasta (lebih kurang).”
Apabila kita melihat kepada syarat ini, sebenarnya ia kembali semula kepada syarat sebelumnya iaitu dengan berhimpunnya kedua-duanya dalam satu tempat membolehkan makmum melihat dan mengetahui pergerakkan imam.
Oleh itu, di dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji ada disebutkan bahawa sekiranya imam dan makmum sama-sama berada di dalam masjid maka mengikut imam adalah sah walau sejauh mana sekalipun jarak antara kedua-duanya ataupun terlindung oleh dinding-dinding yang boleh dilalui
Namun, apabila kedua-dua imam dan makmum berada di luar masjid atau imam di dalam masjid dan makmum di luarnya, ketika ini disyaratkan jarak antara kedua-duanya tidak terlalu jauh.
Dalam hal ini, para ulama ada meletakkan tiga syarat tambahan iaitu :
Hendaklah tiada penghadang (halangan) yang menghalang makmum daripada melihat imam atau melihat makmum lain yang melihat imam.
Makmum boleh sampai kepada imam tanpa perlu menyimpang dan membelok (daripada arah kiblat).
Jarak antara kedua-duanya (imam dan makmum) tidak melebihi 300 hasta.
Sekiranya salah seorang berada di dalam masjid, manakala sebahagian lagi berada di luar masjid, kiraan jarak 300 hasta (150 meter) tersebut bermula daripada bahagian akhir masjid dan bukannya dari saf yang terakhir dalam masjid iaitu jarak di antara tepi dinding luar masjid dengan tempat berdiri makmum yang terdekat di luar masjid tidak melebih 300 hasta. (Lihat al-Taqrirat al-Sadidah, hlm. 297 dan al-Fiqh al-Manhaji, 1/182)
Imam Kamaluddin al-Damiri pula berpendapat bahawa dengan makmum melihat imam atau melihat sebahagian daripada saf atau mendengar suara imam atau mendengar suara muballigh, adalah merupakan antara sebab-sebab yang boleh membawa kepada pengetahuan makmum mengenai pergerakkan imam di dalam solat.
Walau bagaimanapun, di sisi kami dan jumhur ulama sekadar (mensyaratkan) perkara tersebut sahaja tidak cukup, bahkan mesti bersamanya diletakkan syarat supaya berhimpunnya imam dan makmum (dalam satu tempat) kerana kalaulah sudah cukup dengan hanya pengetahuan (mengenai pergerakkan imam), sudah tentu terbatalnya (tidak perlu lagi) perintah untuk pergi ke masjid bagi menunaikan solat Jumaat.
Begitu juga, seruan untuk menunaikan solat berjemaah (di masjid). Dan setiap orang akan menunaikan solat di rumah masing-masing atau di pasar dengan berimamkan (mengikuti) solat imam di masjid, sekiranya mereka mengetahuinya (pergerakkan imam). Ini jelas menyalahi al-Quran dan Sunnah. (Lihat al-Najm al-Wahhaj fi Syarh al-Minhaj, 2/375)
Hukum Menunaikan Solat Jumaat Secara Live Streaming
Berbalik kepada soalan yang ditanyakan, menunaikan solat Jumaat melalui perantaraan live streaming adalah tidak sah dan solatnya terbatal kerana tidak memenuhi syarat-syarat sah mengikuti imam dalam solat berjemaah sebagaimana yang telah disebutkan oleh para ulama.
Begitu juga, solat berjemaah ini sebenarnya bertujuan untuk menghimpunkan orang-orang Islam (secara hakiki). Oleh itu, ia berhajat kepada satu tempat dan bersambungnya saf antara satu sama lain.
Oleh sebab itu, tidak boleh menunaikan solat berjemaah melalui siaran langsung di televisyen atau radio (atau live streaming) kerana ia tidak mencapai maksud sebagaimana yang dikehendaki oleh syarak.
Kalaulah dibenarkan perkara ini, sudah tentu setiap orang boleh menunaikan solat lima waktu dan solat Jumaat di rumah masing-masing.
Sudah tentu, perkara seperti ini menafikan (tujuan) pensyariatan solat Jumaat dan solat berjemaah (iaitu menghimpunkan manusia). (Lihat Majmu’ al-Fatawa wa Rasail Syeikh Ibn al-Uthaimin, 15/213)
Kesimpulannya
Berdasarkan kepada perbahasan dan perbincangan di atas, kami menyimpulkan bahawa menunaikan solat Jumaat melalui perantaraanlive streaming adalah tidak sah dan solatnya terbatal kerana tidak memenuhi syarat-syarat sah mengikuti imam dalam solat berjemaah sebagaimana yang telah digariskan oleh para ulama.
Oleh itu, apabila terdapatnya keuzuran atau halangan daripada menunaikan solat Jumaat seperti perintah kawalan pergerakan ini, maka hendaklah kembali kepada rukhsah yang diberikan oleh syarak iaitu menggantikannya dengan menunaikan solat zohor di rumah masing-masing.
Akhir kalam kami berdoa kepada Allah SWT agar memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Amin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Jodoh selang 35 minit.’ Uniknya pasangan ini berkongsi hari dan tempat lahir yang sama. Siapa sangka selepas 24 tahun berlalu, mereka kini disatukan.
Kalau sudah tak ke mana, begitulah apa yang terjadi buat pasangan merpati dua sejoliini. Mereka bukan hanya serasi bersama malah pasangan suami isteri, Norasmimi Zainudin dan Muhammat Zaidi Saiful Afwandi juga berkongsi tarikh lahir sama.
Jodoh Selang 35 Minit
Ditakdirkan, pasangan itu dilahirkan di tempat sama iaitu Hospital Bersalin Kuala Lumpur dengan selang masa 35 minit saja.
Tanggal 25 Mei lalu, Norasmimi dan Muhammat Zaidi yang kedua-duanya berusia 24 tahun selamat diijabkabulkan dan memilih tarikh itu sempena ulang tahun kelahiran mereka.
Bercerita lanjut, Norasmimi dari Damansara Damai, di sini tidak menyangka dikurniakan pasangan yang mempunyai tarikh lahir sama dengannya.
Uniknya Pasangan Ini
Mengimbas detik awal perkenalan dengan suaminya, Norasmimi berkata, hubungan mereka pada awalnya sekadar rakan di laman sosial.
“Kami bukan rakan sekolah tetapi berkenalan di Facebook (Fb) dan tak fikir pun dia jodoh saya pada awalnya walaupun berkongsi tarikh lahir yang sama.
“Pada awalnya suami sukakan saya dan saya pula sebaliknya. Ketika di tingkatan tiga, hubungan kami mula serius dan terus berkawan hingga timbul perasaan sayang.
“Disebabkan sudah berkawan lama, kami sepakat menghalalkan hubungan dengan berkahwin dan syukur kerana ia dapat restu daripada keluarga kedua belah pihak,” katanya.
Selain berkongsi tarikh lahir yang sama, Norasmimi berkata, dia dan suaminya jadi serasi kerana mempunyai beberapa persamaan yang lain.
“Antara persamaan kami adalah kedua-duanya pemalu, tak makan petai dan kuning telur.
“Bagaimanapun, ada juga perbezaan iaitu saya lembut orangnya dan suami pula tegas namun layanannya yang membuatkan saya terpikat dengannya.
“Memang tak sangka dari kawan kami akan jadi suami isteri namun saya anggap ia sebagai rezeki,” katanya.
Tempat Lahir Yang Sama
Berhubung perkongsian di TikTok, Norasmimi berkata, dia memuat naik video di platform berkenaan mereka sekadar untuk mengabadikan kenangan perkahwinan mereka.
“Saya baru saja muat naik video itu beberapa hari lalu dan tak sangka akan dapat perhatian tetapi sebelum ini pun ada tular ketika kami bertunang.
“Terima kasih kepada yang mendoakan dan harap doa yang baik itu berbalik kepada mereka juga,” katanya.
Sementara itu, suaminya, Muhammat Zaidi berkata, dia tahu mengenai persamaan tarikh lahir sejak awal perkenalan dengan Norasmimi lagi.
“Cuma, saya baru tahu kami lahir di tempat yang sama ketika bertunang, itu pun selepas ibu saudara minta saya lihat sijil kelahiran isteri.
“Kebetulan dan ditakdirkan kami berjodoh. Saya syukur dikurniakan isteri sepertinya kerana dia sangat menyenangkan.
Rumah merupakan sebuah persinggahan akhir perjalanan kehidupan manusia. Sebuah rumah, tidak kira besar atau kecil, banglo atau kondo ia merupakan tempat istirehat dan melakukan perkara-perkara wajib lainnya. Malah di rumah juga, kita melaksanakan adab-adab islami dan menghidupkan amalan-amalan sunnah.
Setiap dari kita, mendambakan kehidupan yang penuh baroqah. Untuk mencapai keberkahan hidup itu ada perkara kita harus lakukan termasuk taat pada perintah Allah dan Rasul, mengerjakan solat wajib dan sunat,mengalunkan bacaan-bacaan Al-Quran dan banyak lagi.
Tapi bagaimana mahu menjadikan rumah kita diami itu tidak seperti tanah perkuburan? Luarnya nampak mewah dengan segala perhiasan bagai tetapi di dalam terasa sunyi sepi umpama berada di tanah perkuburan kerana penghuninya tidak mengamalkan corak hidup sebagai muslim.
Telah menceritakan kepada kami Ahmad bin Muhammad bin Hanbal telah menceritakan kepada kami Yahya dari ‘Ubaidullah telah mengabarkan kepadaku Nafi’ dari Ibnu Umar dia berkata; Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Jadikanlah rumah-rumah kalian sebagai tempat mengerjakan solat (sunnah), dan janganlah kalian jadikan sebagai kuburan.” HR Abu Daud, sahih.
Dari hadis di atas, jelas, rumah yang penghuninya tidak bersolat, tidak mengaji serta melakukan amalan-amalan sunnah yang lain umpama tanah perkuburan. Sepi dan menyeramkan dan hanya sesekali dilawat. Malah malaikat pun tidak mahu singgah untuk mengaminkan semua doa kecuali Malaikat Izrail yang akan datang mencabut nyawa bila tiba masanya.
Hadith ini juga menjadi dalil bahawa yang afdal bagi seseorang itu bahawa dia bersolat sunat di rumahnya. Hal ini disokong oleh hadith berikut,
أفضل صلاة المرء في بيته إلا المكتوبة
“Solat yang afdhal bagi seseorang adalah di rumahnya, kecuali solat-solat wajib” HR Bukhari.
Hal ini dipertegas oleh sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan dalam hadist At-Tirmidzi:
“Barangsiapa merutinkan solat sunnah dua belas rakaat dalam sehari, maka Allah akan membangunkan bagi dirinya sebuah rumah di syurga. Dua belas rakaat tersebut adalah empat rakaat sebelum Zuhur, dua rakaat sesudah Zuhur, dua rakaat sesudah Maghrib, dua rakaat sesudah ‘Isyak, dan dua raka’at sebelum shubuh.” (HR. At-Tirmidzi). []
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kita selalu fikir, apabila kita lakukan amal kebaikan, pastinya Allah akan balas dengan pahala atau kebaikan juga. Ini apa yang selalu diajar di sekolah dahulu.