Enggan rujuk semula kerana ‘tiada hati’. ‘Lapan tahun pasangan ini bercerai,tapi masih tinggal bersama’. Ya Allah, apalah yang berada di fikiran pasangan ini sehingga sanggup mengenepikan agama dan hidup bergelumang dosa.
Memetik laporan Harian Metro, pasangan ini enggan rujuk semula bagi menyelamatkan perkahwinan kerana sudah ‘tiada hati’ antara satu sama lain, tapi sanggup tinggal sebumbung seperti suami isteri.
Artikel Berkaitan:
Ajar Anak Perempuan Berkata TIDAK Pada Orang Mengganggunya! Pelihara Maruah Dapat Pahala
Enggan Rujuk Semula
Itu pengakuan mengejutkan dibuat seorang kontraktor dan bekas isterinya, masing-masing berusia 48 dan 52 tahun yang dicekup bersekediaman sejak lapan tahun lalu tanpa rujuk.
Pengarah Jabatan Agama Islam (JAIM) Melaka, Datuk Che Sukri Che Mat berkata, alasan itu diberikan pasangan terbabit dalam kenyataan ketika disoal penguat kuasa JAIM.
Kerana ‘Tiada Hati’
“Bila ditanya mengapa tinggal bersama jika sudah tidak suka antara satu sama lain, mereka hanya diam saja.
“Hasil semakan mereka sudah mendaftar perceraian di pejabat agama, namun mengaku tidak pernah rujuk semula dalam tempoh edah dan sehingga kini.
“Hakikatnya, lelaki itu dan bekas isterinya yang juga peniaga makanan bukan bercerai talak tiga dan mereka boleh rujuk semula sebagaimana disyariatkan dalam ajaran Islam,” katanya dihubungi di sini.
Lapan Tahun Pasangan Ini Bercerai
Menurutnya, pasangan itu juga memberi alasan masih tinggal sebumbung kerana kasihan dan demi kepentingan dua anak mereka, iaitu lelaki dan perempuan berusia 14 dan 17 tahun.
Jelas Che Sukri, perceraian pasangan ini diketahui oleh ahli keluarga serta rakan terdekat dan mereka sudah menasihati supaya pasangan itu bernikah semula, namun tidak diendahkan kerana dikatakan selesa dengan keadaan itu.
“Hukum bersekediaman dengan bekas isteri adalah haram dan JAIM menasihatkan supaya pasangan itu segera mendaftarkan perceraian mereka di pejabat agama.
“Jika mahu rujuk semula, wajib bagi kedua-duanya mengadakan pernikahan baru,” katanya.
Tapi Masih Tinggal Bersama
Portal MyMetro sebelum ini melaporkan tindakan pasangan yang bercerai sejak 2015 tetapi masih tinggal sebumbung mengundang padah apabila ditahan penguat kuasa JAIM di Limbongan jam 1 pagi, Jumaat lalu.
Mereka ditahan hasil pemeriksaan dilakukan selepas menerima aduan awam daripada Ahli Rakan Setiaku JAIM (RASEIM) dan kes disiasat mengikut Seksyen 53 Enakmen Kesalahan Syariah Negeri Melaka 1991 kerana bersekediaman.
Jika disabitkan kesalahan boleh didenda maksimum RM3,000 atau 24 bulan penjara atau kedua-duanya sekali.
Baca Di Sini:
Kashoorga: Semoga Allah ampunkan dosa-dosa mereka.
Sumber : myMetro
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Genap 2 Bulan Suami Pergi, Allah Hadirkan Hadiah Paling Istimewa. Wanita Ini Disahkan Hamil Ubati Kesedihan!
Sebelum ini Kashoorga ada menyiarkan kisah wanita ini yang kehilangan suami sebaik selepas dua bulan bernikah.
Arwah suaminya Muhammad Amirul Ashraf Salki meninggal dunia selepas mengalami heart attack sewaktu bermain futsal.
Biarpun masih terkejut dan bersedih dengan kehilangan suaminya, namun siapa sangka genap dua bulan mereka berkahwin, Allah hadirkan sesuatu paling indah dalam hidup.
Artikel Berkaitan: “Nak Jadi Soulmate U Untuk Jumpa Di Syurga” Airin
Wanita ini, Airina Roslan sebelum itu berkongsi video akad nikah berkata dirinya reda walaupun kehilangan arwah suaminya yang disifatkan sebagai lelaki cukup sempurna.
Malah wanita ini turut memberitahu memori perkahwinan itu merupakan kenangan terindah sepanjang hayatnya.
Biarpun arwah suaminya sudah pergi meninggalkannya, namun dia tetap mengharapkan arwah tidak pernah berhenti menyayanginya.
Assalamualaikum you.. you tak sempat nak siapkan vd ni.. tapi takpe.. i tk kesah.. you pergi dulu tinggalkan i, family & kawan2 you kat sini. You saje tak kasi i balik jb sbb taknak i tgk u pergi depan i kan? I faham….. maafkan semua kesalahan i kat you ye.. halalkan semua makan minum i yg you selama ni dah bagi. Hari ini genap 2 bulan kita nikah (7th Sept 2019). Tapi perkahwinan ini akan menjadi memori i yang paling terindah. Mak i cakap “kakak dah tunaikan kewajipan dia untuk berkahwin” kata2 yang buat i kuat terima semua ni. Jangan pernah berhenti sayang i ok? I sayang you Mirul.. you lelaki yang sempurna. mintak semua sedekahkan alfatihah ye untuk arwah suami saya.. terima kasih you
Dan yang paling tidak disangka, Tuhan menghadirkan cahaya kegembiraan apabila dirinya disahkan hamil selepas 3 hari pemergian mengejut arwah suaminya.
Muat naik satu video istimewa di laman Instagramhnya dia yang dikenali dengan nama Airin berkongsi detik istimewa itu sambil membuat ucapan rindu buat arwah suaminya.
Menurutnya kehadiran si kecl ini kerana arwah tidak mahu dirinya bersedih lama-lama dan Allah beri hadiah tidak ternilai kepadanya dan keluarga.
Dalam ucapannya itu, wanita tabah ini mengharapkan doa daripada semua pihak agar urusannya bergelar ibu kelak menjadi realiti dan segala urusannya berjalan lancar.
3 hari selepas you pergi, i baru tau i pregnant you.. i mintak maaf i tak sempat nak bgtau you… Seminggu sebelum you pergi, setiap hari you cakap i pregnant. Tapi bila i check, negative. Tapi u hari hari paksa i check lg you kata u yakin i pregnant. Hahaha. Tapi baby pun malu malu lg nk tunjukkan diri dia time tu. lepas ayah tkde, baru nk tunjukkan diri ye baby? Tkpe.. ayah mesti dah tau dulu tu.. hihi.
You taknk tengok i sedih lama lama kan? Sbb tu Allah bg hadiah ni kt i & family kita.
Semoga Allah mudahkan urusan i & anak kita ye you.. semoga i dapat melatih diri i untuk jd ibu yg baik utk anak kita. I harap muka baby sebijik you! Boleh la i gomol dia tiap hari! Kurang sikit rindu i kt youuu hihi. #weloveyouAyah
Ternyata posting ini mengundang sebak netizen. Masing-masing mendoakan agar segala urusan wanita ini dipermudahkan sepanjang kehamilan hingga proses melahirkan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kalau Nak Nikah, Bakal Isteri Letak Syarat Tolak Poligami.
Bab poligami memang sensitif bagi wanita, namun ia amat digemari lelaki. Isu ini melibatkan soal hati. Walaupun Islam mengenakan syarat ketat mengharuskan poligami, namun wanita tidak yakin akan jaminan yang suami mampu berlaku adil setelah berkahwin lain.
Tidak hairanlah jika ada bakal isteri meletakkan syarat tidak mahu suami berpoligami. Kita ikuti penjelasan panjang Mufti Wilayah Persekutuan akan hal ini.
Artikel berkaitan:Para Suami, Hati-Hati Bila Bergurau Soal Poligami Dengan Isteri
Arikel berkaitan: Setiap Pasangan Tak Perlu Ada Kawan Baik Lain Jantina, Boleh Jadi Punca Curang Zina
Soalan:
Assalamualaikum. Apakah hukum jika seorang isteri meletakkan syarat dalam perkahwinan bahawa suaminya tidak boleh berpoligami?
Adakah syarat ini sah disisi syarak, dan perlukah suami mematuhinya?
Jawapan:
Waalaikumussalam. Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah SWT. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga Hari Kiamat.
Para ulama telah membahaskan isu ini dalam karangan-karangan mereka, dan kami bawakan sebahagian nukilan pandangan mereka:
Pertama: Mazhab Hanafi
Menurut Akmal al-Din al-Babarti, syarat seumpama ini adalah fasid, kerana ia berbentuk larangan ke atas perkara yang diharuskan syara’, namun ia tidak membatalkan nikah. Jika suami mematuhi syarat itu, maka isteri perlu diberikan mahar musamma, dan jika syarat itu tidak dipatuhi, isteri perlu diberikan mahar mitsil. Menurut Imam al-Sarakhsi pula, syarat sebegini tidak perlu dituruti oleh suami.
Kedua: Mazhab Maliki
Menurut Imam Malik, syarat seumpama ini adalah batil, namun nikah itu tetap sah. Beliau menukilkan pandangan Sa’id ibn Musayyib menyatakan perkahwinan seumpama ini adalah sah dan diharuskan.
Namun menurut satu atsar yang diriwayatkan oleh Al-Laith ibn Sa’ad dimana pada zaman Umar al-Khattab, seorang lelaki telah berkahwin dengan seorang wanita yang mensyaratkannya agar tidak membawanya keluar dari negeri asalnya. Umar apabila mendengar hal ini, telah mengangkat syarat itu dari lelaki tersebut, dan perkahwinan itu tidak dibatalkan.
Menurut Khalil ibn Ishaq al-Jundi, syarat-syarat yang dikenakan oleh isteri untuk bernikah seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa mengikuti peperangan dan tidak tidak boleh dibawa keluar daripada rumah dan seumpamanya adalah makruh, dan Imam Malik berkata beliau telah meminta para hakim untuk melarang orang ramai daripada terlibat dengan syarat-syarat seumpama itu.
Ketiga: Mazhab Syafie
Menurut para fuqaha’ mazhab Syafi’e iaitu Imam al-Nawawi, Ibn Hajar al-Haitami, Imam Khathib al-Syarbini dan Syeikh Zakariyya al-Ansari, syarat jenis ini dihukum sebagai fasid dan ia turut menyebabkan mahar menjadi fasid, namun ia tidak membatalkan akad nikah itu sendiri.
Dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji juga ada disebut bahawa syarat seumpama ini adalah bercanggah dengan tuntutan nikah itu sendiri, tapi ia tidak menafikan tujuan asasi nikah iaitu menghalalkan persetubuhan. Syarat seperti ini ialah fasid, namun nikah itu tetap sah.
Keempat: Mazhab Hanbali
Menurut Ibn Qudamah, syarat nikah terbahagi kepada tiga, salah satunya ialah yang wajib dipenuhi oleh suami, yang berkait dengan maslahah terhadap dirinya sendiri, seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa bermusafir dan tidak dibawa menemani ke peperangan.
Jika syarat ini tidak dipenuhi, isteri berhak untuk menuntut fasakh. Pendapat ini juga diriwayatkan daripada Umar Al-Khattab, Sa’ad bin Abi Waqqas, Mu’awiyah, Amru bin Al-‘Aas R.Anhum, Syuraih, Umar bin Abdul Aziz, Thawus dan Al-Auza’ie.
Menurut beliau lagi, ini merupakan pandangan para sahabat dan beliau tidak dapati sebarang sanggahan daripada para sahabat lain pada permasalahan ini, maka ia menjadi ijma’.
Selain itu, sabda Nabi SAW juga:
الْمُسْلِمُونَ عَلَى شُرُوطِهِمْ
Maksudnya: Kaum Muslimin itu terikat dengan janji-janji mereka.
Sunan Tirmidzi (1352) dan Sunan Abu Daud (3594)
Dakwaan bahawa syarat seperti ini mengharamkan yang halal juga tidak tepat, kerana syarat itu hanya berbentuk pilihan kepada isteri untuk menuntut fasakh daripada suami, jika syaratnya itu tidak dipatuhi.
Namun demikian, tidak diharuskan jika syarat itu menghendaki bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada, kerana terdapat larangan yang jelas dalam hadith:
“Janganlah seorang wanita meminta bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada dan merampas haknya. Berkahwinlah (walaupun tanpa menetapkan syarat demikian), sesungguhnya dia akan memperoleh apa yang Allah SWT telah tetapkan kepadanya” Sahih Muslim (1408)
Imam al-Mardawi pula menganggapnya sebagai satu syarat yang sah dan perlu dipatuhi, dan jika suami melanggar syarat ini, isteri berhak untuk memohon fasakh.
Syeikhul Islam ibn Taimiyyah juga pernah ditanya soalan ini, dan beliau menyebut bahawa syarat tersebut adalah sah, dan suami perlu mematuhinya.
Antara dalil beliau ialah kata-kata Umar al-Khattab yang dihadapkan dengan satu kes melibatkan suami isteri yang telah bersetuju sewaktu akad supaya suami tidak berpoligami, beliau mengesahkan syarat tersebut dan berkata:
Pemutus-pemutus hak itu bergantung kepada syarat-syarat yang ditetapkan.
Mengikut satu qaul Imam Ahmad yang diterima jumhur fuqaha’ mazhab Hanbali, mematuhi syarat ini hukumnya sunat, dan isteri berhak menuntut fasakh jika suami tidak mematuhinya.
Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah pula memilih pandangan yang mewajibkannya, dan ia adalah pendapat yang lebih sahih.
Namun demikian, jika isteri itu redha dengan pelanggaran syarat yang dilakukan oleh suami contohnya poligami ini, isteri tidak berhak lagi untuk menuntut fasakh.
Namun kedua-dua suami dan isteri tidak boleh mensyaratkan agar kedua-duanya tidak boleh berkahwin lagi setelah mereka bercerai atau salah seorang daripada mereka meninggal dunia.
Namun jika syarat seumpama ini ditetapkan setelah berlaku akad, maka syarat itu tidak lagi perlu dipatuhi. Namun kata Ibn Rajab, syarat itu tetap wajib dipatuhi meskipun ia ditetapkan setelah akad nikah, dan inilah pandangan yang azhar dalam mazhab Hanbali.
Perbahasan Pandangan Ulama dan Tarjih
Imam Ibn Rusyd sewaktu memberi komentar tentang isu ini menulis:
Para ulama’ berbeza pandangan pada hukum mematuhi syarat seumpama ini, seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh membawa isteri pergi berperang atau berpindah dari negerinya.
Manakala menurut al-Auza’ie dan Ibn Syubrumah, isteri berhak mengenakan syarat itu dan suami mestilah mematuhinya. Ibn Shihab juga menyatakan para ulama berpegang pada pendapat ini. Qaul mereka ini diriwayatkan daripada Ali dan Umar R.A. Adapun faktor perbezaan pandangan mereka ialah kerana percanggahan antara nas umum dan nas khusus. Nas umum ialah hadith daripada ‘Aisyah r.a:
Sesiapa yang mengenakan syarat yang tidak terdapat dalam al-Qur’an maka ia bathil, meskipun dia mengenakan seratus syarat sekalipun. Syarat Allah lebih benar dan dipercayai. Riwayat al-Bukhari (2155)
Manakala nas khusus pula ialah hadith daripada ‘Uqbah bin Amir:
Sesungguhnya syarat yang lebih berhak untuk dipatuhi dan ditunaikan ialah syarat yang menghalalkan hubungan kelamin (syarat perkahwinan). Riwayat Muslim (1418)
Kedua-dua hadith ini adalah sahih, namun yang lebih masyhur dalam kalangan usuliyyun ialah mendahulukan nas khusus ke atas yang umum, dan dalam kes ini, wajib untuk mematuhi syarat yang telah dipersetujui bersama isteri.” (Rujuk Bidayah al-Mujtahid, 3/81-82)
Kesimpulan
Tuntasnya, kami mentarjihkan pandangan yang mengharuskan syarat yang dikemukakan isteri sebelum akad agar suami tidak boleh berpoligami, dan para suami hendaklah mematuhi persetujuan yang telah ditetapkan bersama isteri, demi memelihara keutuhan rumah tangga yang harmoni.
Namun dalam masa yang sama, syarat-syarat yang diletakkan manusia bukanlah hukum Allah SWT yang tidak boleh dipinda dan diubah. Sikap toleransi dan berlapang dada mestilah diutamakan, dan dalam banyak keadaan, perbincangan hati ke hati pastinya akan menatijahkan hasil yang positif.
Maka, meskipun isteri memiliki hak untuk menuntut fasakh jika suami tidak mematuhi syarat yang ditetapkan, pertimbangan yang rasional dan pemikiran matang haruslah digunakan dalam membuat sebarang keputusan.
Kami akhiri dengan doa seperti yang diajar oleh Allah SWT:
“Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.”
(Surah al-Furqan: 74)
Wallahu a’lam.
Sumber : muftiwpi
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Kahwin Sebab Nak Elak Zina.’ Perkahwinan Bukan Semata Hendak Halalkan Hubungan, Ada Amanah Menanti
‘Kahwin sebab nak elak zina.’ Perkahwinan bukan semata-mata hendak halalkan hubungan, ada amanah menanti yang perlu dipikul. Khatam dulu bab amanah dan tanggungjawab, barulah berkahwin.
Jangan terlalu ikut hati dan perasaan hingga meletakkan nafsu di tempat pertama kerana perkahwinan bukanlah melibatkan seks saja, ada perkara lain perlu diambil kira.
Sedarlah perkahwinan adalah untuk seumur hidup, bukannya sehari dua iya. Ikuti perkongsian Peguam Syarie, Puan Suzana Ghazali ini dan hadam baik-baik peringatannya:
Artikel Berkaitan:
Suami Minta Izin Kahwin Lain, Ini Hukumnya Isteri Halang Keinginan Suami Tambah Cawangan
Kahwin Sebab Nak Elak Zina
Saya hendak kongsikan petikan emel sorang pelajar IPT (Institut Pengajian yang dipanjangkan kepada saya oleh Admin Bina Bahagia Services. Moga jadi panduan bukan saja kepada anak-anak pelajar tapi buat semua…
“Puan, saya masih belajar di kolej dan telah berkawan rapat dengan seorang gadis. Dah banyak kali kami hampir terlanjur tapi syukur selamat, ringan-ringan saja.
‘Masalahya saya sudah cakap dekat mak, ayah saya hendak kahwin tapi mak dan ayah tak benarkan sebab masih belajar. Saya tak ceritalah masalah saya itu. Saya hendak kahwin puan sebab hendak elakkan zina….”.
Perkahwinan Bukan Semata-mata
Alasan mudah anak-anak muda hari ini dan juga menjadi alasan ramai suami yang hendak poligami konon kahwin sebab nak elak zina.
Mmm betullah zina perlu dielak tapi persoalannya, kenapa dekati zina?
Zina tak perlu dielak kalau tak didekati.
Ingat ya!! Perkahwinan bukan semata-mata menghalalkan hubungan seksual! Ulama-ulama menetapkan lima hukum perkahwinan kepada seseorang khususnya lelaki iaitu wajib, sunat, haram, makruh dan harus.
Hendak Halalkan Hubungan
Seseorang lelaki dikategorikan sebagai wajib berkahwin apabila mereka mampu dari segi fizikal dan kewangan malah dibimbangi sekiranya tidak berkahwin, takut terjerumus kepada maksiat zina.
Lelaki yang sunat berkahwin ialah mereka yang mampu dari segi fizikal dan kewangan dan mempunyai keinginan untuk berkahwin. Bezanya mereka tidak bimbang akan terlibat dengan zina sekiranya tidak berkahwin.
Lelaki yang haram berkahwin pula ialah mereka yang tidak mampu dari segi nafkah zahir dan batin. Haram juga bagi lelaki yang berkahwin dengan tujuan untuk memudaratkan isterinya.
Lelaki yang tergolong dalam senarai makruh berkahwin ialah mereka yang tidak mampu memberi nafkah kepada isterinya tetapi berkeinginan untuk berkahwin.
Lelaki yang harus berkahwin pula ialah mereka yang tidak mempunyai sebab yang mendesak untuknya berkahwin dan tidak pula mengharamkan dia berkahwin.
Ada Amanah Menanti
Koreksi diri, di mana kedudukan anda? Elak zina bukan alasan wajar. Perkahwinan bukan seks semata-mata tapi banyak prinsip, amanah dan tanggungjawabnya. Khatam dulu bab perkahwinan baru fikir nak kahwin.
Teruk sangat sudah kes cerai dalam tempoh perkahwinan tak sampai lima tahun (tempoh ditentukan pakar perkahwinan untuk saling mengenali dan menyesuaikan diri) sekarang ini, janganlah tambah lagi, tolonglah!
#BersamaSuzanaGhazali
#HikmahKahwinUntukBahagia
#KahwinAdaAmanahDanTanggungjawab
Baca Di Sini:
Kashoorga : Sebelum berkahwin fikir secara mendalam, hadam baik-baik maksud perkahwinan yang sebenar.
Sumber : Peguam Syarie, Puan Suzana Ghazali
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI