‘Layak mengajar tahfiz seluruh dunia.’ Khatam Al-Quran dalam masa 17 jam, Iman Asri pemegang ‘Syahadah Ula al-Fateh’.
Hebat gadis ini, tahniah diucapkan kepada kedua ibu bapanya yang telah mendidik gadis muda ini untuk cintakan Al-Quran sejak kecil.
Artikel Berkaitan: Khatam Al-Quran 3 Kali Seminggu & Sering Dikunjungi Ulama. Rahsia Warga Emas Panjang Umur 105 Tahun Kerana Selalu Berselawat Nabi
Layak Mengajar Tahfiz Seluruh Dunia.
Iman Asri, 24, kini pemegang ‘Syahadah Ula al-Fateh’ selepas berjaya ujian khatam al-Quran dalam tempoh 17 jam dengan kurang 10 kesalahan bacaan.
Dalam ujian tersebut, terdapat empat pemeriksa yang menyemak bacaan beliau.
Khatam Al-Quran Dalam Masa 17 Jam
Syahadah Ula al-Fateh merupakan ujian menghafaz al-Quran yang dilaksanakan oleh Maahad Tahfiz al Fateh, Batang Kali sejak tiga tahun lalu.
Menurut Perunding Maahad Tahfiz al Fateh, Prof Dr Zainur Rashid Zainuddin, Iman antara individu yang berjaya lulus ujian tersebut pada peringkat remaja.
Iman Asri Pemegang ‘Syahadah Ula al-Fateh’
Kongsi Prof Dr Zainur Rashid Zainuddin di akaun Facebook,
‘Sejak dahulu saya kenali beliau sebagai anak remaja yang hebat. Beliau adalah di antara beberapa orang di pemegang ‘Syahadah Ula al-Fateh’, tatkala remaja.’
“Dirinya lulus dengan jayanya, semakan tahfiz 30 juzuk al Quran oleh 4 orang pemeriksa dalam tempoh 17 jam.
‘Dan dia kini memiliki sanad tahfiz 30 juzuk al-Quran yang melayakkannya untuk mengajar tahfiz di mana-mana negara di seluruh dunia,” kongsinya.
Di sampaing itu, Iman Asri merupakan bekas penyelia para pelajar dan jurulatih khusus bagi 5 orang pelajar Syahadah Ula di Maahad Tahfiz Al-Fateh, Batang Kali.
Baca Juga Di Sini:
Ucapan tahniah:
Ahlia Shahrul Nizam
Masyallah, tahniah Iman ! Anak solehah berbakti buat ibu ayah. Agama dihadapan, Alhamdulillah .. Cemerlang Gemilang berjaya Dunia Akhirat buat Iman. Aamiin Allahumma Aamiin
Mata Hati
Alhamdulillah…MasyaAllah. Tahniah dik! Kami turut bersyukur dan berbangga.
Zurina M Yassin
Alhamdulillah tahniah
Moga anak-anak saya juga berjaya menjadi huffaz & sentiasa bersama dengan al quran , mencintai, menghafal, membaca, mentadabbur, menyebarkannya. Aamiin
Ida Aris
Masya-Allah Tabarakallah.
Ya Allah berjuta rahmat Kau kurniakan buat anak solehah ini. Kurniakan lah sedikit buat anak-anak ku wahai Allah. Alhamdulillah
Kashoorga : Tumpang bahagia dan berbangga dengan pencapaian Iman Asri. Semoga terus berjaya.
Sumber : Prof Dr Zainur Rashid Zainuddin
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Salah Cara Sujud, Dibimbangi Solat Bertahun Lama Allah Tak Terima
Sejak dari kecil hingga hujung nya (dengan izinNya) kita menunaikan solat. Bermakna bertahun lamanya kita sujud kepadaNya.
Sujud adalah salah satu daripada rukun sah solat. Salah melakukannya, maka tidak sah lah solat kita. Bayangkan jika selama ini rupanya ada tertib yang salah kita lakukan.
Kita ikuti perkongsian sangat bermanfaat oleh Mohd Ibrahim dalam entri facebooknya tentang salah satu rukun sah solat ini.
Ketika sujud adalah tempat yang paling dekat antara seorang hamba dengan Allah. Perbanyaklah doa, mintalah apapun yang kita inginkan, mintalah syurga, perlindungan dari azab neraka, ilmu yang bermanfaat, amal yang soleh, iman yang kukuh dan hal-hal lain seumpamanya itu.
Atau mintalah rumah yang berkah, pasangan yang menenteramkan hati, anak-anak yang soleh, kenderaan, atau hal lain yang kita inginkan untuk kebaikan agama mahupun dunia kita.
Sesungguhnya doa merupakan Ibadah sekalipun kita berdoa untuk meminta kebaikan perkara dunia kita.
Dan Tuhanmu berfirman:
“Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Kuperkenankan bagimu.”
(Al-Mu’min 60)
“Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah) bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-KU.” (Al-Baqarah Ayat 186)
Masih ramai umat Islam yang tidak betul atau tidak memenuhi kehendak rukun sujud. Jika kita ke masjid atau di mana-mana tempat solat didapati terdapat mereka yang tidak bersujud dengan betul. Terutama pada kedudukan jari kaki mereka.
Tidak kira usia tua atau muda kesalahan ini masih berlaku. Berhati-hatilah dengan rukun-rukun solat kerana dibimbangi solat yang kita lakukan bertahun-tahun rupanya tidak sah dan tidak diterima pahalanya oleh Allah akibat kejahilan kita dalam melaksanakan ibadat sembahyang dengan betul.
Oleh itu, sentiasalah belajar dan menghadiri kuliah-kuliah atau majlis ilmu.
Jangan kita hanya belajar melalui “ikut-ikut” atau “tengok-tengok” sedangkan orang yang kita “ikut” itu belum tentu betul caranya.
Bergurulah dengan mereka yang alim dan janganlah kita lebih rela menghabiskan masa menonton rancangan hiburan daripada belajar Agama di masjid. “Sesungguhnya penyesalan di akhirat nanti tidak akan berguna”.
Sabda Rasulullah SAW:
“Aku diperintahkan supaya sujud di atas tujuh tulang (yakni tujuh anggota) iaitu; dahi –baginda menunjukkan dengan tangannya ke atas hidungnya-, dua tangan, dua lutut dan jari-jari dari dua kaki ..” (Hadis Riwayat Imam Bukhari dan Muslim dari Ibnu ‘Abbas r.a. )
Cara sujud yang betul:
Ia mestilah dilakukan dengan tujuh anggota badan.
Dahi: Di dalam mazhab Syafie, dahi mesti ditekan di tempat sujud, diletakkan sebetulnya dan menekan dahi di tempat sujud telah termasuk di dalam syarat sah sujud
Hujung jari kaki: Kedudukan hujung jari kaki cara meletakkan hujung jari kaki ialah dengan melipat hujung jari kaki kita semasa sujud.
Minimum ialah dengan satu jari kaki yang betul kedudukannya. jika jari kaki tidak dillipat, tidak diletakkan dengan betul, solat kita boleh batal kerana ia merupakan anggota wajib.
Bagi mereka yang boleh meletakkan jari kaki dengan betul, hendaklah melakukannya dan bagi mereka yang mungkin sudah berusia dan sukar melipat jari kaki, lakukanlah sekadar kemampuan.
Hidung: Di dalam mazhab syafie, makruh hukumnya jika kita sujud dalam keadaan tidak merapatkan hidung di tempat sujud. Justeru itu, pastikan kita meletakkan atau merapatkan hidung di tempat sujud.
Ini berdasarkan hadis yg menyuruh kita bersujud di atas 7 anggota.
Kedudukan muka: Di dalam hadis Nabi SAW yang menyebut bahawa baginda meletakkan wajahnya di antara kedua-dua tangannya semasa sujud (abu daud).
Tangan: Merenggangkan tangan semasa sujud. Di dalam hadis Bukhari Muslim bahawa Nabi Muhammad SAW merenggangkan kedua belah tangannya daripada sisinya atau rusuknya lambungnya sehingga kelihatan putih ketiak baginda.
Mengangkat siku: Ada hadis riwayat muslim bahawa nabi memerintahkan meletakkan kedua telapak tangan dan mengangkat siku.
Merapatkan jari: Di dalam hadis al-Baihaqi bahawa Nabi Muhammad SAW apabila rukuk, baginda membuka/merenggangkan jarinya dan apabila sujud baginda merapatkan jarinya.
Kashoorga: Semoga sahaja perkongsian ini dapat menjelaskan serba ringkas tentang cara betul saat bersujud dalam solat. Namun begitu, adalah disarankan agar ilmu solat ini dapat dipelajari secara berdepan dengan guru agama agar lebih jelas lagi caranya.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Enggan Rujuk Semula Kerana ‘Tiada Hati’. ‘8 Tahun Pasangan Ini Bercerai, Tapi Masih Tinggal Bersama’
Enggan rujuk semula kerana ‘tiada hati’. ‘Lapan tahun pasangan ini bercerai,tapi masih tinggal bersama’. Ya Allah, apalah yang berada di fikiran pasangan ini sehingga sanggup mengenepikan agama dan hidup bergelumang dosa.
Memetik laporan Harian Metro, pasangan ini enggan rujuk semula bagi menyelamatkan perkahwinan kerana sudah ‘tiada hati’ antara satu sama lain, tapi sanggup tinggal sebumbung seperti suami isteri.
Artikel Berkaitan:
Ajar Anak Perempuan Berkata TIDAK Pada Orang Mengganggunya! Pelihara Maruah Dapat Pahala
Enggan Rujuk Semula
Itu pengakuan mengejutkan dibuat seorang kontraktor dan bekas isterinya, masing-masing berusia 48 dan 52 tahun yang dicekup bersekediaman sejak lapan tahun lalu tanpa rujuk.
Pengarah Jabatan Agama Islam (JAIM) Melaka, Datuk Che Sukri Che Mat berkata, alasan itu diberikan pasangan terbabit dalam kenyataan ketika disoal penguat kuasa JAIM.
Kerana ‘Tiada Hati’
“Bila ditanya mengapa tinggal bersama jika sudah tidak suka antara satu sama lain, mereka hanya diam saja.
“Hasil semakan mereka sudah mendaftar perceraian di pejabat agama, namun mengaku tidak pernah rujuk semula dalam tempoh edah dan sehingga kini.
“Hakikatnya, lelaki itu dan bekas isterinya yang juga peniaga makanan bukan bercerai talak tiga dan mereka boleh rujuk semula sebagaimana disyariatkan dalam ajaran Islam,” katanya dihubungi di sini.
Lapan Tahun Pasangan Ini Bercerai
Menurutnya, pasangan itu juga memberi alasan masih tinggal sebumbung kerana kasihan dan demi kepentingan dua anak mereka, iaitu lelaki dan perempuan berusia 14 dan 17 tahun.
Jelas Che Sukri, perceraian pasangan ini diketahui oleh ahli keluarga serta rakan terdekat dan mereka sudah menasihati supaya pasangan itu bernikah semula, namun tidak diendahkan kerana dikatakan selesa dengan keadaan itu.
“Hukum bersekediaman dengan bekas isteri adalah haram dan JAIM menasihatkan supaya pasangan itu segera mendaftarkan perceraian mereka di pejabat agama.
“Jika mahu rujuk semula, wajib bagi kedua-duanya mengadakan pernikahan baru,” katanya.
Tapi Masih Tinggal Bersama
Portal MyMetro sebelum ini melaporkan tindakan pasangan yang bercerai sejak 2015 tetapi masih tinggal sebumbung mengundang padah apabila ditahan penguat kuasa JAIM di Limbongan jam 1 pagi, Jumaat lalu.
Mereka ditahan hasil pemeriksaan dilakukan selepas menerima aduan awam daripada Ahli Rakan Setiaku JAIM (RASEIM) dan kes disiasat mengikut Seksyen 53 Enakmen Kesalahan Syariah Negeri Melaka 1991 kerana bersekediaman.
Jika disabitkan kesalahan boleh didenda maksimum RM3,000 atau 24 bulan penjara atau kedua-duanya sekali.
Baca Di Sini:
Kashoorga: Semoga Allah ampunkan dosa-dosa mereka.
Sumber : myMetro
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Dosa Bulanan Wanita, Sengaja Tangguh Mandi Wajib!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Kalau Mati Mengejut, Tak Sempat Solat Macam Mana.’ Jangan Suka Tangguh Solat Sampai Ke Penghujung Waktu
“Kalau mati mengejut, tak sempat solat macam mana.’ Jangan suka tangguh solat sampai ke penghujung waktu bimbang jika sesuatu tidak diingini berlaku.
Manusia hanya mampu merancang, Allah jua yang menentukan. Kadang-kadang kita merancang untuk solat sekian-sekian waktu, namun ada aral yang menghalang hingga membuatkan kita meninggalkan solat.
Oleh sebab itu, kita digalakkan untuk solat di awal waktu. Ikuti perkongsian Dr Syed Syahridzan Ben–Aqil dan hadam baik-baik apa yang cuba disampaikan:
Artikel Berkaitan: ‘Sengaja Tinggalkan Solat.’ Jangan Sampai Segala Amal Baik Jadi Sia-Sia, Tak DiTerima Allah
Kalau Mati Mengejut
Hukum melewat-lewatkan solat fardu
Soalan:Assalamu’alaikum doktor. Izinkan saya bertanyakan soalan. Apa hukum orang yang suka tangguh-tangguh solat? Contoh seseorang tak solat awal waktu sampai delay solat sampai penghujung waktu.
Macam mana pula kalau tangguh solat kemudian dia meninggal dunia dan tak sempat mendirikan solat adakah dia dikira mati dalam keadaan berdosa?
Tak Sempat Solat Macam Mana
Jawapan:
1) Allah SWT telah mewajibkan setiap hamba-Nya yang mukalaf untuk mendirikan solat 5 waktu. Solat-solat fardu lima waktu telah ditetapkan waktu-waktunya. Perkara ini dijelaskan oleh Allah SWT di dalam surah al-Nisa’, ayat 103:
إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا
Maksudnya: “Sesungguhnya solat itu adalah kewajiban yang ditentukan waktunya atas orang-orang yang beriman.”
2) Waktu-waktu solat secara terperinci telah ditetapkan oleh Rasulullah ﷺ dalam beberapa hadis yang sahih. Antara tujuan ketetapan waktu-waktu tersebut untuk memberi pilihan yang fleksibel kepada para mukalaf untuk mendirikan solat antara mula masuk waktu solat sehingga sebelum keluar waktu. Selain itu memberi kemudahan keluasan waktu untuk umat mendirikan solat berdasarkan keperluan masing-masing.
Jangan Suka Tangguh Solat
3) Berbalik kepada soalan, hukum menangguh-nangguh atau melambat-lambatkan solat pada asasnya diharuskan oleh para ulama. Hukum harus ini berdasarkan sepotong hadis:
عن أَبِيْ مُوْسَى الْأَشْعَرِي رضي الله عنه عَنْ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، أَنَّهُ ” أَتَاهُ سَائِلٌ يَسْأَلُهُ عَنْ مَوَاقِيتِ الصَّلَاةِ، فَلَمْ يَرُدَّ عَلَيْهِ شَيْئًا، قَالَ: فَأَقَامَ الْفَجْرَ حِينَ انْشَقَّ الْفَجْرُ، وَالنَّاسُ لَا يَكَادُ يَعْرِفُ بَعْضُهُمْ بَعْضًا، ثُمَّ أَمَرَهُ فَأَقَامَ بِالظُّهْرِ، حِينَ زَالَتِ الشَّمْسُ، وَالْقَائِلُ يَقُولُ قَدِ انْتَصَفَ النَّهَارُ، وَهُوَ كَانَ أَعْلَمَ مِنْهُمْ، ثُمَّ أَمَرَهُ فَأَقَامَ بِالْعَصْرِ وَالشَّمْسُ مُرْتَفِعَةٌ، ثُمَّ أَمَرَهُ فَأَقَامَ الْمَغْرِبَ حِينَ وَقَعَتِ الشَّمْسُ، ثُمَّ أَمَرَهُ فَأَقَامَ الْعِشَاءَ حِينَ غَابَ الشَّفَقُ، ثُمَّ أَخَّرَ الصُبْحَ مِنَ الْغَدِ حَتَّى انْصَرَفَ مِنْهَا، وَالْقَائِلُ يَقُولُ قَدْ طَلَعَتِ الشَّمْسُ، أَوْ كَادَتْ، ثُمَّ أَخَّرَ الظُّهْرَ حَتَّى كَانَ قَرِيبًا مِنْ وَقْتِ الْعَصْرِ بِالْأَمْسِ، ثُمَّ أَخَّرَ الْعَصْرَ حَتَّى انْصَرَفَ مِنْهَا، وَالْقَائِلُ يَقُولُ قَدِ احْمَرَّتِ الشَّمْسُ، ثُمَّ أَخَّرَ الْمَغْرِبَ حَتَّى كَانَ عِنْدَ سُقُوطِ الشَّفَقِ، ثُمَّ أَخَّرَ الْعِشَاءَ حَتَّى كَانَ ثُلُثُ اللَّيْلِ الْأَوَّلُ، ثُمَّ أَصْبَحَ فَدَعَا السَّائِلَ، فَقَالَ: الْوَقْتُ بَيْنَ هَذَيْنِ” (أخرجه مسلم)
Maksudnya: Abu Musa al-Asy’ari R.A meriwayatkan daripada Rasulullah ﷺ bahawa seorang lelaki datang menemui Baginda dan bertanya tentang waktu-waktu solat, namun Baginda tidak menjawab sama sekali. Abu Musa berkata:
“Kemudian Baginda memerintahkan Bilal melaungkan iqamah Subuh ketika mula terbit fajar dalam keadaan para Sahabat hampir tidak mengenali antara satu sama lain (masih gelap). Kemudian Baginda memerintahkan Bilal melaungkan iqamah Zohor semasa matahari tergelincir, ketika ada yang berkata:
‘Bukankah sekarang masih lagi tengahari (belum Zohor)?’ Sedangkan Baginda lebih tahu daripada mereka. Kemudian Baginda memerintahkan Bilal melaungkan iqamah Asar ketika matahari masih lagi tinggi. Kemudian Baginda memerintahkan Bilal melaungkan iqamah Maghrib ketika matahari terbenam. Tidak lama setelah itu Baginda memerintahkan Bilal melaungkan iqamah Isya ketika ufuk merah telah hilang.
Baca Juga Di Sini:
Tak Cium Bau Syurga Kalau Tak Solat. Kalau Ibu Ayah Tak Sembahyang, Bolehkah Anak Tegur?
Jika Kita Lewatkan Solat, Allah Juga Sebenarnya Akan Tangguh Beri Kejayaan, Rezeki, Jodoh & Doa
Sampai Ke Penghujung Waktu
Keesokan harinya, Baginda melewatkan solat Subuh, sehinggakan sesudah Baginda selesai solat, ada yang berkata: ‘Matahari telah terbit atau hampir terbit.’
Setelah itu Baginda melewatkan solat Zohor hingga hampir masuk waktu Asar seperti waktu Asar semalam. Kemudian Baginda melewatkan solat Asar, sehinggakan sesudah Baginda selesai solat, ada yang berkata:
‘Matahari telah kemerahan.’ Kemudian Baginda melewatkan solat Maghrib sehingga ufuk merah hampir menghilang. Setelah itu Baginda melewatkan solat Isyak sehingga sepertiga pertama malam berlalu. Pada keesokkan hari, Baginda memanggil lelaki yang bertanya itu dan bersabda: ‘Waktu-waktu solat adalah di antara dua waktu ini’.” (Riwayat Muslim)
4) Berdasarkan hadis di atas para fuqaha meletakkan hukum harus menangguhkan solat selagimana waktu itu masih ada. Ini berdasarkan amalan Nabi ﷺ menangguhkan solat sehingga pada penghujung waktu solat atas tujuan pendidikan.
Tangguh Solat Yang DiHaruskan
5) Walaubagaimana pun ulama mazhab Syafi’i memperincikan tahap penangguhan solat yang diharuskan. Ada juga kategori penangguhan yang membawa kepada hukum:
i. makruh (kecuali zohor), iaitu jika seseorang menangguhkan tanpa uzur syarie sehingga tempoh waktu solat yang berbaki cukup-cukup untuk solat didirikan dalam waktunya. (أن يبقى من الوقت قدر ما يسع الصلاة)
ii. haram, iaitu menangguhkan solat tanpa uzur syarie sehingga tempoh waktu solat yang berbaki tidak mencukupi untuk solat didirikan sehingga sebahagian rakaat didirikan luar dari waktu solat. (وقوع جزء منها خارج الصلاة)
6) Jika penangguhan selain dari kedua-dua keadaan di atas, maka hukum menangguhkan solat hukumnya harus, bahkan tidak makruh dan tidak haram. Perkara ini dijelaskan secara terperinci oleh Imam al-Baijuri al-Syafi’i di dalam karangannya “Ḥāsyiat al-Baijūriy ʿAla Ibn Qāsim”, kata beliau:
لا يجب الصلاة بأول الوقت على الفور بل يجوز تأخيرها إلى أن يبقى من الوقت ما يسعها لكن إن لم يفعلها في أول وقتها عليه العزم على فعلها قبل خروج الوقت فيجب عليه بدخول الوقت أحد أمرين: أما الفعل أو العزم عليه في الوقت، لم يفعل ولم يعزم أثم فإذا عزم على الفعل فيه ولم يفعل ومات مع اتساع الوقت لا يموت عاصياً لأن لها وقتاً محدوداً.
Maksudnya: “Tidak wajib mendirikan solat pada awal waktu serta merta, bahkan harus melewatkannya kepada tempoh waktu yang mencukupi untuk sesuatu solat didirikan. Akan tetapi jika seseorang tidak mendirikannya pada awal waktunya hendaklah dia berazam untuk melakukannya sebelum keluar waktunya.
Oleh yang demikian, dengan masuknya waktu dia wajib melaksanakan salah satu dari dua perkara: sama ada melaksanakan solat itu, atau keazaman untuk melaksanakan dalam waktunya. Jika dia tidak melaksanakannya dan tidak berazam maka dia berdosa. Jika dia berazam untuk melaksanakan (solat itu), tetapi dia belum melaksanakannya, kemudian dia mati sedangkan masih ada ruang waktu yang masih luas (untuk solat), maka dia tidak dikira mati dalam keadaan maksiat kerana baginya waktu (solat) yang telah dihadkan.”
Lewat Solat Bergantung Pada Niat
7) Berdasarkan kenyataan ulama mazhab Syafi’i di atas, keharuskan melewatkan solat bergantung kepada niat seseorang seperti berikut:
i. Jika seseorang ingin melewatkan solat dia perlu berazam untuk mendirikan solat di dalam waktu. Jika penangguhan ini beserta dengan keazaman mendirikan dalam waktunya dan ditakdirkan dia meninggal dunia sebelum sempat solat dirikan, maka dia tidak dikira meninggal dalam keadaan berdosa.
ii. Jika seseorang melewatkan solat, namun dia tiada keazaman untuk mendirikan solat di dalam waktu, mungkin kerana kebiasaanya dia jenis individu yang sering meninggalkan. Jika penangguhan ini tidak disertakan dengan keazaman tersebut dan ditakdirkan dia meninggal dunia maka dia dikira meninggal dalam keadaan berdosa.
8)) Walaubagaimana pun, umat Islam amat digalakkan agar mendirikan solat pada awal waktu kerana amalan ini menjanjikan ganjaran pahala yang tinggi dan antara amalan yang paling dicintai oleh Allah SWT. Perkara ini disabdakan oleh Baginda Rasulullah ﷺ dalam sepotong hadis:
عن أم فروة رضي الله قالت: (سئل النبي صلى الله عليه وسلم: أي الأعمال أفضل؟ قال: الصلاة لأول وقتها). رواه أبو داود
Maksudnya: Ummu Farwah R.A berkata bahawa Nabi ﷺ ditanya apakah amalan² yang paling afdal? Baginda ﷺ bersabda: “Solat pada awal waktunya.” (Riwayat Abu Daud)
Wallahu A’lam
Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil
Kashoorga : Solatlah di awal waktu, insyallah kita lebih tenang dan segala urusan akan lebih teratur pabila kita mengutamakan solat.
Sumber : Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI