Masih tertanya apakah latar belakang sebenar Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah yang disifatkan sebagai seorang yang sangat tenang dalam menghadapi situasi penularan wabak COVID-19.
Beliau merupakan ketua para pejuang barisan hadapan yang setiap hari dilihat begitu sibuk dalam memaklumkan perkembangan terkini kes berkenaan. Sehingga artikel ini ditulis kes COVID-19 ini sudah mencatatkan 26 kematian dengan jumlah keseluruhan 2,161 kes.
Dalam pencarian di laman sosial mengenai diri Datuk Dr. Noorhisham beliau yang sentiasa bersikap tenang ini rupanya beliau adalah dari keturunan Cina Muslim.
Dalam satu perkongsian di laman sosial Facebook dan Twitter memberitahu perkara yang sama.
Sedikit latar belakang ringkas Dr Noor Hisham Abdullah
Datuk Dr Hisham ini ialah anak angkat Al-Marhum Ustaz Nik Mahyuddin dan juga menantunya. Arwah Ustaz Nik Mahyuddin ni mantan Pengarah Bahagian Pendidikan Islam, Pengasas SMKA dan pernah jadi Pengetua KIK aka KISAS.
Dr. Norhisham berkahwin dengan anak bongsu Ustaz Nik Mahyuddin, Nik Wahidah, adik kepada Mantan Pengarah IPG KPI, Ustazah Nik Samihah.
Ustaz ini ambil Dr. Norhisham dari keluarga miskin Cina dari Flat San Peng, Jalan Loke Yew masa dia form one kemudian dimasukkan ke Kolej Islam Klang (KIK) atau sekarang dikenali nama Kolej Islam Sultan Alam Shah (KISAS) masa Form 4. KIK Class of 80 (ALKIS 80) dan masuk matric UKM kat SAS Cheras. First Degree dan Master dari UKM.
By the way, for everyone’s information. The 2 main doctors who are dealing with the COVID pandemic are:
1. Dato Dr Nor Hisham Abdullah, Ketua Pengarah Kesihatan
2. Dato Dr Christopher Lee, Head of Infectious Disease, KKM
Kedua-dua mereka beragama Islam & berbangsa Cina.
Banyak jasa bangsa Cina (Muslim) sebenarnya terhadap negara Malaysia.
Ramai yang tidak tahu Ketua Pengarah Kementerian Kesihatan Malaysia itu adalah seorang Cina Muslim. Sangat rajin membaca Al-Quran dan menjaga solat walau di tempat dan saat sukar.
Moga Allah pelihara mereka yang mengetuai perjuangan barisan hadapan dalam menangani wabak Covid-19, sehingga kita berjaya melalui ujian Allah yg kuat ini dgn pertambahan iman tinggi dan aqidah yg mantap. Ameen.
اللهم اغفر للمرحوم الأستاذ نيء محيي الدين، وارحمه وعافه واعف عنه.
ARTIKEL BERKAITAN: “Wajah Tampak Penat, Tapi Beliaulah Hero Kita”
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Gara-Gara Sikap Angkuh Si Ayah, Allah Tutup Pintu Hati Anaknya Timba Ilmu & Terlepas Peluang Jadi Ulamak Hebat!
Sering kita mendengar satu hadis yang masyhur dan diriwayatkan oleh Anas bin Malik RA, bahawa Nabi SAW bersabda :
Maksudnya : “Carilah (tuntutlah) ilmu walaupun ke negara Cina”.
Maksudnya selagi kita berkemampuan dan tidak kira di mana berada, teruskan mencari dan menambah ilmu di dada. Namun dalam kita mencari ilmu itu perlu ada tahu adab-adabnya.
Salah satunya adalah dengan menghormati guru yang memberikan kita ilmu berguna ini. Jangan sesekali kita menceritakan perkara tidak elok guru ini kerana perbuatan ini sangat tidak mulia. Malah tiada keberkatan yang akan kita perolehi dalam menuntut ilmu ini.
Seperti perkongsian di laman sosial milik Bilal Masjid Wilayah Persekutuan, Ustaz Hafiz Rosdi yang menceritakan kisah berlaku di zaman Syeikh Qadir al-Jalani di mana ada insan lain telah memfitnahnya.
Semoga kisah diceritakan ini memberi teladan yang baik untuk kita semua. Perlu diingat, walau besar mana darjat dan kedudukan kita, jangan sesekali menghina guru sebalknya muliakan mereka selayaknya.
Satu kisah berlaku di zaman Syeikh Qadir al-Jailani, ada seorang yang busuk hati nya ingin memfitnah Syeikh Abdul Qadir, lalu ia mencari jalan untuk memfitnahnya, maka ia menebuk lubang di dinding rumah Syeikh Abdul Qadir dan mengintipnya, kebetulan ketika ia mengintip Syeikh Abdul Qadir.. ia melihat Syeikh Abdul Qadir sedang makan dengan muridnya.. Syeikh Abdul Qadir suka makan ayam.. dan setiap kali ia makan ayam dan makanan yang lain … ia akan makan separuh sahaja. Lebihan makanan tersebut akan diberi kepada murid nya,maka orang tadi pergi kepada bapa murid Syeikh Abdul Qadir tadi
*Pakcik ada anak namanya ini???..*
*Jawapan si bapa: ya ada …*
*Anak pak cik belajar dengan Syeikh Abdul Qadir???..*
*Jawab si bapa: ya.*
*Pakcik tahu, anak pakcik dilakukan oleh Syeikh Abdul Qadir Jailani seperti seorang hamba dan kucing sahaja …*
*Syeikh Abdul Qadir beri lebihan makanan pada anak pak cik..*
*Maka si bapa tidak puas hati lalu ke rumah Syeikh Abdul Qadir.. wahai tuan syeikh, saya menghantar anak saya kepada tuan syeikh bukan untuk jadi pembantu atau dilakukan seperti kucing.. saya hantar kepada tuan syeikh, supaya anak saya jadi alim ulama’*
*Syeikh Abdul Qadir hanya jawab ringkas sahaja. kalau begitu ambillah anakmu. maka si bapa tadi mengambil anaknya untuk pulang.. ketika keluar dari rumah syeikh menuju jalan pulang bapa tadi tanya pada anaknya beberapa soalan berkenaan ilmu hukum hakam.. ternyata kesemua soalannya dijawab dengan betul..maka bapa tadi bertukar fikiran untuk kembalikan anaknya kepada tuan Syeikh Abdul Qadir..wahai tuan syeikh, terima lah anak saya untuk belajar dengan tuan semula.. tuan didik lah anak saya.. ternyata anak saya bukan seorang pembantu dan bukan juga diperlakukan seperti kucing.. ku melihat ilmu anak ku sangat luar biasa bila bersamamu.. maka jawab tuan Syeikh Abdul Qadir… bukan aku tidak mahu menerimanya kembali.. tapi ALLAH sudah menutup pintu hatinya untuk menerima ILMU. ALLAH sudah menutup futuhnya untuk mendapat ilmu. “Disebabkan seorang AYAH yang tidak beradab kepada GURU. maka anak yang menjadi mangsa” dan bagaimana pula kalau diri sendiri yang tidak beradab?
Maka tiadalah keberkatan dalam menuntut ilmu.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ketika Ambil Wuduk Niatkan Dalam Hati Permintaan Ini Kepada Allah
Hukum berwuduk sebelum solat adalah wajib atau jika dalam darurat kita dibolehkan bertayamum. Secara ringkasnya, wuduk bermaksud kebaikan dan kebersihan.
Dalam rutin harian berwuduk, kita menggunakan air mutlak iaitu air suci lagi menyucikan. Sebelum air terkena pada wajah, kita perlu lafazkan niat berwuduk sebagai syarat utama sah wuduk.
Betapa besarnya keutamaan wuduk, kita dibolehkan mengambil keberkatan berwuduk dengan membaca niat-niat istimewa yang dilafazkan dalam hati tatkala kita ingin membasahi setiap anggota yang wajib terkena air wuduk.
Nak tahu apakah lafaz niat-niat itu? Kita mulakan dengan pengetahuan asas iaitu cara mengambil wuduk yang betul.
Artikel berkaitan: Subhanallah, Wuduk Jadikan Wajah Kita Bercahaya Pintu-Pintu Syurga Terbuka
Artikel berkaitan: Basuh Anggota Wuduk Lebih Tiga Kali, Apakah Sah Wuduknya?
Artikel berkaitan : Sapu Air Lebihan Wuduk Ke Wajah Anak-anak, Kunci Rahsia Mereka Dengar Kata
Cara Ambil Wuduk Yang Betul Dan Digalakkan:
-
Mengadap Kiblat
-
Membaca Basmallah
-
Membasuh kedua-dua tangan hingga ke pergelangan tangan sebanyak tiga kali dengan menyelati setiap jari sambil berdoa
Lafaz niat:
“Ya Allah, aku memohon kepada-Mu kebahagiaan dan keberkatan, dan aku berlindung dengan-Mu daripada sebarang kemalangan dan kebinasaan’
-
Berkumur-kumur sebanyak tiga kali sambil berdoa di dalam hati
Lafaz niat:
“Ya Allah, bantulah aku dalam usaha membaca kitabMu dan banyak berzikir mengingatiMu. Kukuhkanlah aku dengan kata-kata yang kukuh di dunia dan di akhirat”
-
Istinsyaq : Iaitu membersihkan lubang hidung dengan cara menyedut air ke dalam hidung kemudian mengeluarkannya
Perbuatan ini dilakukan sebanyak tiga kali sambil berdoa:
Lafaz niat:
“Ya Allah, ciumkanlah aku dengan bauan syurga dan Engkau redha kepadaku”
Ketika mengeluarkan air berdoa pula dengan doa ini:
Lafaz niat:
“Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada menghidu bauan neraka dan seburuk-buruk tempat tinggal”
-
Membasuh muka sebanyak tiga kali dengan menggunakan kedua-dua belah tangan
Basuhan dimulakan pada bahagian dahi dan turun perlahan-lahan ke anak telinga, hidung dan dagu.
Lafaz niat WUDUK sebelum air mengenai muka (lafaz niat ini adalah WAJIB):
“Sahaja aku mengambil wuduk fardu atasku kerana Allah Taala”
Apabila air mengenai muka, mulakan berniat dalam hati dan membaca doa:
Lafaz niat:
“Ya Allah, putihkan mukaku dengan nurMu pada hari putihnya muka para waliMu dan jangan hitamkan mukaku sepertimana Engkau gelapkan muka musuh-musuhMu”
-
Membasuh kedua-dua tangan hingga melebihi had siku sebanyak tiga kali
Mulakan dengan tangan kanan, dari jari hingga ke siku sambil berdoa:
Lafaz niat:
“Ya Allah, berilah catatan amalan dari sebelah kananku dan hisablah aku dengan mudah”
Perkara yang sama dilakukan pada tangan kiri sambil berdoa.
Lafaz niat:
“Ya Allah aku berlindung kepadaMu supaya janganlah Engkau berikan catatan amalanku dari sebelah kiriku atau dari sebelah belakangku”
-
Menyapu sebahagian ubun-ubun atau keseluruhan kepala sambil berdoa:
Lafaz niat:
“Ya Allah lindungi daku dengan rahmatMu dan limpahi daku keberkatanMu. Dan masukkan daku di bawah naungan ArasyMu pada hari tiada perlindungan kecuali perlindunganMu sahaja. Ya Allah, haramkan rambutku dan kulitku daripada api neraka”
-
Membasuh kedua-dua telinga luar dan dalam sebanyak tiga kali
Cara membasuh dengan memasukkan jari telunjuk ke dalam lubang telinga dan ibu jari diletakkan di belakang telinga, kemudian ditolak ke atas.
Doa yang elok dibaca ketika ini:
“Ya Allah, jadikan aku daripada kalangan orang yang mendengar peringatan lalu mengikutinya. Ya Allah dengarkanlah kepadaku seruan syurga bersama-sama orang yang baik”
-
Membasuh kaki hingga ke buku lali atau lebih, sebanyak tiga kali
Basuhan dimulakan dengan kaki kanan sambil menyelati jari-jari kaki.
Lafaz niat:
“Ya Allah, tetaplah dua kakiku di atas Titian Mustaqim pada hari tergelincir kaki-kaki lalu jatuh ke dalam neraka”
Lafaz niat:
“Ya Allah, aku berlindung kepadaMu daripada tergelincir kakiku di atas Titian Mustaqim ke dalam neraka pada hari tergelincir kaki orang munafik”
-
Membaca doa selepas wuduk
Selepas selesai mengambil wudhu, disunatkan untuk membaca doa berikut:
Asy-hadu alla ilaha illallahu wahdahu lasyarikalah,
wa-asy-hadu anna muhammadan ‘abduhu warasuluh.
Allahummaj’aini minat tauwabin
waj’aini minal mutatahhirin
waj’alni min ‘ibadikas-solihin.
Maksudnya:
Aku bersaksi tidak ada Tuhan melainkan Allah Yang Maha Esa. Tidak ada sekutu untukNya. Aku bersaksi juga bahawa Nabi Muhammad itu hamba dan utusanNya. Ya Allah, jadikan aku daripada golongan orang yang bertaubat kepadaMu. Dan jadikanlah aku daripada golongan orang yang bersih. Dan jadikan aku daripada golongan hambaMu yang soleh.
Walaubagaimapun, andai kita tidak membaca doa di atas, wuduk tetap sah.
Sumber artikel: Wuduk
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Jangan Tahan Kencing Ketika Solat Kerana Malas Ambil Wuduk. Ini Hukumnya
SOALAN
Assalamualaikum, saya nak bertanya pendapat. Semasa masuk waktu solat, saya terasa ingin membuang air. Disebabkan oleh perasaan malas untuk mengambil wudhu’, saya menjaga wudhu’ saya dengan menahan diri saya daripada membuang air kecil tersebut sehingga selesai solat. Apakah hukum saya solat dalam keadaan tersebut?
JAWAPAN
Sebelum kami menjawab persoalan di atas, suka untuk kami jelaskan berkenaan dengan khusyu’ dalam solat.
Perlu difahami bahawa khusyuk terbahagi kepada dua iaitu:
1.Khusyuk hati iaitu kehadiran hati seseorang yang sedang menunaikan solat secara fokus menghadap Allah SWT dengan membawa cinta kepada-Nya, mengagungkan-Nya, takut terhadap seksa-Nya, dan mengharap pahala dari-Nya sehingga merasa dekat dengan-Nya dan tenang hatinya serta penuh penghayatan dengan menghayati seluruh apa yang diucapkan dan lakukan dalam solatnya, dari awal hingga selesai solatnya. Kekhusyukan hati inilah yang melahirkan kekhusyukan badan, kerana ia adalah asas kekhusyukan.
2. Khusyuk badan iaitu ketenangan gerakan dalam solat, beradab dan tidak tergesa-gesa dalam mengucapkan zikir dan doa, ketundukan pandangan ke arah tempat sujud, tidak menoleh ke atas atau ke arah yang menghilangkan khusyukdan tidak disibukkan dengan gerakan yang sia-sia.
Inilah khusyuk yang merupakan ruh dan maksud solat. Namun, tidaklah mampu untuk khusyuk anggota tubuh kita kecuali apabila telah khusyuk hati kita, kerana kekhusyukan hati adalah asas/dasar kepada kekhusyukan badan.
Menjawab persoalan di atas, telah diriwayatkan satu hadis daripada Aisyah R.anha, Rasulullah SAW bersabda:
لَا صَلَاةَ بِحَضْرَةِ طَعَامٍ وَلَا وَهُوَ يُدَافِعُهُ الْأَخْبَثَانِ
Maksudnya: “Tidak ada solat ketika hadirnya makanan, dan tidak ada solat juga dalam keadaan seseorang itu menahan diri daripada membuang air kecil dan besar.”
Riwayat Muslim (560)
Imam al-Nawawi dalam syarahnya mengenai hadis ini menyebut, “Dalam hadis ini menunjukkan makruhnya solat seseorang dalam keadaan makanan telah disediakan, dan dia perlukan makanan tersebut, kerana hal ini akan menyebabkan hatinya sibuk memikirkan makanan tersebut dan penyebab kepada hilangnya khusyu’ dalam solat.
Begitu juga dengan makruhnya solat seseorang dalam keadaan dia menahan dirinya daripada membuang air kecil dan besar, ianya menyebabkan hatinya tidak tenang, dan solatnya tidak khusyu’. Dan kedua-dua keadaan ini hukum solatnya makruh mengikut pandangan mazhab kami dan selain daripada kami jika dia solat dalam keadaan waktu solat yang panjang. Manakala jika waktu solat hampir ke penghujung waktunya, maka dia mesti solat untuk menjaga waktu solatnya, serta tidak boleh dia melewatkannya.” (Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim, 5/26)
Setiap sesuatu yang menyibukkan manusia daripada hadirnya kekhusyukan dalam hatinya ketika solat, maka hendaklah dia menyelesaikan dahulu urusannya supaya dia boleh solat dalam keadaan khusyu’. Begitu juga dengan perbuatan menahan diri daripada membuang air kecil dan besar, ianya sangat menganggu kekhusyukan di dalam solat.
Membuang air kecil dan besar merupakan hajat yang perlu diselesaikan dengan segera tanpa perlu ditangguhkan, solat dalam keadaan menahannya akan merosakkan solat itu sendiri yang mungkin akan menyebabkan rukun-rukun qauli dan fi’li tidak dapat dilaksanakan dalam keadaan sempurna. Berkemungkinan juga disebabkan dia menahan, akan menyebabkan najis tersebut terkeluar sedikit dan mengenai pakaiannya.
Terdapat juga hadis yang diriwayatkan daripada Abu Umamah RA,
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى أَنْ يُصَلِّيَ الرَّجُلُ وَهُوَ حَاقِنٌ
Maksudnya: Rasulullah SAW melarang seseorang lelaki solat dan dia dalam keadaan haqin (حَاقِن).
Riwayat Ibn Majah (617), dan Ahmad (21648).
Syeikh al-Sindi menyebutkan,“Perkataan haqin (حَاقِن) bermaksud menahan diri daripada kencing dan buang air besar.” (Lihat Hasyiah al-Sindi ‘ala Sunan Ibn Majah, 1/213)
KESIMPULAN
Sebagai kesimpulan, solat dalam keadaan menahan diri daripada membuang air kecil dan besar, solatnya sah tetapi hukumnya makruh. Kami nasihatkan supaya diselesaikan dahulu urusan membuang hajat dahulu sebelum meneruskan apa-apa ibadah, kerana kekhusyukan dalam melakukan ibadah sangat penting dalam kehidupan kita sebagai seorang hamba.
Sumber: Muftiwp.gov.my
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI