‘Satu rahmat, orang tua nak duduk rumah kita’. Tapi jangan jadikan mereka bibik, hargai selayaknya kerana mereka adalah orang tua yang melahirkan dan membesarkan kita.
Jangan pula mengambil kesempatan atas kebaikan mereka. Sudah-sudahlah selama ini mereka menjaga kita dari kecil hingga dewasa. Sepatutnya anak kita, pandai-pandailah jaga. Jangan sampai ada hati orang tua yang terluka dengan sikap kita.
Ikuti perkongsian Cikgu Mohd Fadli Salleh ini dan hadam baik-baik mesej yang cuba dia sampaikan.
Lima tahun lepas, mak mertua aku buat keputusan nak tinggal bersama kami setelah ayah meninggal dunia.
Punyalah seronok dengar mak hendak duduk dengan kami. Arwah abah selalu pesan,
“Ada orang tua nak duduk rumah kita ini satu rahmat. Beruntunglah anak-anak kalau mak ayah nak duduk dengan kita.
Orang Tua Nak Duduk Rumah Kita
Rumah akan subur dengan bacaan Quran, ada orang tua yang bangun tahajud dalam rumah kita, rumah tangga lebih bahagia”.
Masa itu, anak ketiga aku Amar Ash Arumi, baru saja lahir. Puan isteri baru lepas pantang. Aku terus beritahu puan isteri,
IKLAN
“Nanti mak duduk dengan kita, jangan suruh mak jaga anak kita. Kita hantar dekat pengasuh. Jangan suruh mak masak, basuh baju, iron baju, lipat kain untuk kita. Kita bagi mak rehat”.
Puan isteri terus setuju saja. Mak awalnya beritahu nak jaga anak, tapi aku minta mak rehat saja. Tengahari bila wife pulang kerja, ambil anak dan bolehlah mak main dengan cucu masa itu. Sampai malam boleh main. Tidak ada masalah.
Tapi Jangan Jadikan Mereka Bibik
Jaga budak kecil ini renyah dan penat. Tambah-tambah baby. Makan minum kena suap, kencing berak kena basuh, nak tidur kena dodoikan. Sehari dua tak apa lagi. Tapi kalau sudah setiap hari, memang penat.
Anak usia empat tahun baru aku tak hantar pengasuh. Sudah pandai makan minum sendiri dan pandai kencing berak, tak perlu dodoi untuk tidurkan. Masa itu baru aku bagi mak jaga.
Sama bila anak ke-empat lahir pun sama. Ali dihantar dekat pengasuh sebaik wife habis pantang pada hari kerja.
IKLAN
Sesekali kami belikan mak hadiah, beg, bawa jalan-jalan dan sebagainya. Tanda terima kasih dan hargai mak.
Mungkin lain orang, lain caranya. Kalau aku, kami buat begitu. Bersyukur sangat mak hendak duduk dengan kami. Rahmat besar sungguh.
IKLAN
Cuma bila terbaca screenshot ni, terkilan juga aku baca. Sudahlah suruh mak mentua jaga anak, lepas itu berkira pula. Kalau hantar dekat pengasuh lagi mahal kena bayar.
Mak sudah sanggup jaga anak kita, tak akan nak berkira mak minta seratus saja. Aduh, cannot brain aku, ada juga orang pemikiran macam ini.
Semoga Allah kurniakan anak-anak yang menghargai ibu bapa, soleh dan solehah belaka. Amin. #MFS
– Ibu bukan bibik, hargai mereka selayaknya
Kashoorga : Sudahlah minta mak jagakan anak bayar seratus, lepas itu ada hati nak berkira. Allahuakbar, semoga dia cepat sedar akan kesilapan dia.
Ketika kita masih kecil dan belum aqil baligh, segala keputusan yang dibuat terletak di tangan ibu dan ayah. Apa sahaja pilihan mereka kita akan ikut kerana menghormati kedua-duanya.
Tetapi apabila dewasa dan sudha mencapai usia sepatutnya. seorang anak itu boleh memilih haluannya sendiri termasuk agama yang menjadi pilihannya.
Dan bagi keluarga, berhak menentang kehendak mereka. Namun jika si anak memilih Islam sebagai agama barunya, itu dianggap sebagai pilihan terbaik dan wajar untuk dihormati.
Walaupun berlainan agama, hubungan kekeluargaan tetap kekal terjalin. Ibarat air dicincang takkan akan putus.
Begitulah kisah perkongsian seorang ibu ini yang dikenali dengan nama Anty Kilin yang mana dua anak perempuannya berlainan agama tetapi sedikitpun tidak meretakkan ikatan persaudaraan.
Dan paling penting kasih sayang seorang ibu itu tidak akan berubah walaupun berbeza agama.
Tidak kisah sama ada Muslim atau kristian, mereka tetap dari rahim yang sama dan ibu adalah syurga pertama bagi mereka.
Ibu ini juga turut memberi nasihat kepada kedua-duanya agar sentiasa menghormati satu sama lain dan sebagai ibu doa serta restu akan sentiasa bersama anak-anaknya.
Sumandak sy yg sya sayang..
Mungkin kamu terpisah oleh dua Agama yg berbeza tapi sedikit pun tidak akan meretakkan hubungan dan ikatan persaudaraan dan paling penting Kasih Sayang seorang Ibu ini tidak akan berubah walau mcmana pun. Sama ada kau Muslim atau Kristian, asal kamu adalah dari Rahim yg sama, susu gantung yg sama.. keluar dari tempat yg sama, pindik kata Ibulah SYURGA pertama kamu dan jangan sesakali saling bermusuh atau mengasiburuk antara satu sama lain. Hormati dia sebagai kaka dan dia akan menghormati kau sebagai adik.
Restu dan Doa ibu untuk anak, akan sentiasa bersama kamu walau di mana pun kamu berada, dalam situasi kamu mcmana..
Anak Sulung *Saat dia memilih untuk Memeluk Agama Islam, Sy telah memberikan restu seikhlasnya dan Meminta Bakal Suaminya untuk menjadikannya sebaik baiknya wanita Muslimah..
Anak Kedua *Mami.. sy mau masuk sekola AlKitab.. Sy mau memberikan tumpuan pada Gereja, supaya sy boleh mendoakan semua orang… “
Apa lagi yg sy boleh katakan.. selain dpd memberikan restu kepada apa yg diurang suda pilih.. Anak anak sa terbaik, walaupun sy bukan lah ibu yg terbaik…
Ternyata perkongsian ini mengundang respon baik dari warganet. Masing-masing memuji sikap ibu ini sebagai seorang ibu yang baik.
Ada juga yang turut mendoakan urusan keluarga ini dipermudahkan dan mendapat limpahan rezeki berganda dari Allah.
Dya RaffiSemoga allah permudahakan rezeki dn sihat sentiasa diberkati buat antie kilin dn anak2…aamiin ya rabball alamin
Mendirikan solat tidak semestinya di kawasan atau ruang yang luas sahaja. Selagi ada ruang yang sesuai dan bersih, maka solatlah di situ. Kediaman besar merupakan bonus untuk membolehkan satu keluarga sembahyang berjemaah dengan selesa, namun untuk kediaman sempit, ruang solat yang terhad bukan penghalang.
Susunan saf dilakukan secara kreatif dan optimum. Bagaimanapun timbul persoalan, bolehkah isteri sembahyang di sebelah kiri suami apabila keadaan ruang sempit yang kurang mengizinkan?
Assalamualaikum wrm. wbt., Sekarang tersebar di media sosial infografik yang menunjukkan isteri tidak boleh sembahyang di sebelah kiri suami, tetapi tempatnya adalah di belakang imam.
Soalan saya, bagaimana jika rumah itu sempit dan ruang solat yang ada tidak memungkinkan untuk isteri solat di belakang suami?
Jawapan:
Susunan saf lelaki dan perempuan ketika sembahyang
Ringkasannya ialah terdapat hadis riwayat daripada Anas bin Malik r.a yang menyatakan: أَنَّ جَدَّتَهُ مُلَيْكَةَ دَعَتْ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لِطَعَامٍ صَنَعَتْهُ لَهُ فَأَكَلَ مِنْهُ ثُمَّ قَالَ قُومُوا فَلِأُصَلِّ لَكُمْ ، فَقَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، وَصَفَفْتُ وَالْيَتِيمَ وَرَاءَهُ ، وَالْعَجُوزُ مِنْ وَرَائِنَا ، فَصَلَّى لَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَكْعَتَيْنِ ثُمَّ انْصَرَفَ
Maksudnya: “Bahawa neneknya yang bernama Mulaikah menjemput Rasulullah SAWmemakan makanan yang telah dimasaknya. Maka baginda pun menjamu makanan tersebut lalu bersabda: “Bangunlah untuk aku bersolat bersama kamu semua.”
“Kemudian Rasulullah SAW berdiri untuk solat, lalu baginda meletakkan aku dan seorang anak yatim di belakangnya, dan perempuan tua (nenek) di belakang kami. Kemudian baginda solat dua rakaat bersama kami dan seterusnya beredar.” Riwayat Al-Bukhari (380)
Kata Imam al-Nawawi Rahimahullah:
“Sekiranya yang hadir mengerjakan solat itu terdiri daripada orang lelaki, kanak-kanak, golongan khunsa, serta orang perempuan, maka didahulukan orang lelaki, kemudian kanak-kanak, kemudian golongan khunsa, kemudian orang perempuan.” Rujuk Al-Majmu’ Syarah Al-Muhadzzab (4/293)
Kemudian beliau menyebut hukum hakam berkaitan posisi makmum dan berkata:
“Konklusinya, sesungguhnya posisi-posisi yang disebutkan semuanya adalah berdasarkan perintah istihbab (galakan atau sunat). Jika para makmum menyelisihinya maka hukumnya makruh tetapi solat itu sah, seperti mana yang disebutkan oleh penyusun kitab (iaitu Imam al-Syirazi).
Begitu juga jika imam solat di posisi lebih tinggi daripada makmum, atau makmum tinggi daripada imam, tanpa ada keperluan.
Begitu juga jika makmum wanita terkehadapan berbanding saf lelaki selagi mana tidak terkehadapan mengatasi imam, atau makmum wanita solat bersebelahan imam atau sebelah makmum lelaki, maka sah solat wanita itu, dan juga solat orang lelaki, tanpa ada khilaf di sisi kami.” Rujuk Al-Majmu’ Syarah Al-Muhadzzab (4/297)
Perbuatan yang dimakruhkan ketika solat hilang kemakruhan apabila wujud keperluan
Dalam artikel Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-480 : Susunan Saf Solat Jenazah Semasa Berlakunya Wabak, kami ada membahaskan kaedah fiqh:
الكَرَاهَةتَزُولُبالحَاجَة Maksudnya: “Hukum makruh itu hilang apabila wujud keperluan” Rujuk Ma`lamah Zayed (no.267)
Perkara-perkara yang dimakruhkan di dalam solat tidak menjadi makruh apabila terdapat keperluan untuk melakukannya.
Berkata Imam Abu Ishak al-Syirazi dalam al-Muhadzzab:
“Dimakruhkan untuk meninggalkan perkara sunat dalam solat dan dimakruhkan untuk memalingkan muka tanpa ada keperluan, berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Abu Dzar RA bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:
“Allah sentiasa menghadap hambaNya semasa solat selama mana hamba itu tidak memalingkan muka, maka jika hambaNya memalingkan muka, maka Dia juga memalingkan MukaNya darinya.” Riwayat Abu Daud (no.909)
[maksudnya Allah sentiasa menurunkan rahmat dan keredhaanNya selama mana orang yang solat itu menjaga pandangan di dalam solat. Rujuk Tuhfah al-Muhtaj (2/161)oleh Ibn Hajar al-Haitami.]
Adapun jika terdapat keperluan maka tidak dimakruhkan berdasarkan apa yang diriwayatkan oleh Ibn `Abbas R.Anhuma bahawa Nabi ﷺ:
“Pernah memalingkan mukanya ke kiri dan ke kanan ketika solat tetapi tidak memusingkan tengkoknya memandang belakangnya.” Riwayat al-Tirmidzi (no.587)
[Disebut dalam Tuhfah al-Ahwadzi (3/159) oleh Syeikh Abu al-`Ala al-Mubarakfuri, Ibn Malak berkata: dikatakan bahawa Rasulullah ﷺ memalingkan wajah sekali atau beberapa kali yang sedikit bagi tujuan menerangkan bahawa perbuatan itu tidak membatalkan sembahyang, atau boleh dilakukan atas suatu keperluan mendesak.] Rujuk al-Majmu` Syarh al-Muhadzzab (4/95)
Contoh lain, dalam hadis riwayat Abu Qatadah, bahawa Rasulullah ﷺ:
“Pernah bersolat dalam keadaan mendokong Umamah bin Zainab binti Rasulullah ﷺ,anak Abu al-Aas bin al-Rabi`. Apabila baginda berdiri, baginda mendokongnya, dan apabila baginda sujud, baginda meletakkannya.” Riwayat Muslim (543)
Berkata Imam al-Nawawi dalam al-Minhaj Syarh Muslim (5/34):
“Diharuskan untuk melakukan perbuatan yang sedikit di dalam solat, maka jika langkah dua kali itu tidak membatalkan solat tetapi lebih utama tinggalkan melainkan ada keperluan, sesungguhnya pergerakan kerana keperluan itu tidak dimakruhkan seperti mana yang dilakukan oleh Nabi ﷺ.
Hadis ini juga menunjukkan bahawa dibenarkan untuk imam sembahyang di atas tempat yang lebih tinggi daripada tempat makmum-makmum, tetapi hukumnya adalah dimakruhkan apabila tempat imam lebih tinggi atau tempat makmum lebih tinggi, melainkan kerana hajat.
Maka jika ada hajat keperluan seperti tujuannya untuk mengajar perbuatan-perbuatan sembahyang maka tidak dimakruhkan bahkan sunat berdasarkan hadis ini. Begitu juga apabila seorang makmum bertujuan mengajar makmum lain perbuatan solat imam yang memerlukan tempat yang tinggi.”
Kesimpulan
Berdasarkan fakta dan keterangan di atas, kami cenderung kepada pendapat tidak batal solat, tidak diharamkan bahkan tidak dimakruhkan seorang isteri bersembahyang di sebelah kiri suami sekiranya ruang di rumah itu sempit kerana ada keperluan. Wallahua`lam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ajal maut sudah tertulis dalam kehidupan manusia sejak dari luh mahfuz. Tidak pernah terlambat sesaat atau tercepat seminit. Ia adalah aturan yang tidak mampu dielakkan dalam takdir manusia.
Jika aidilfitri dirai penuh kesyukuran namun tidak semua berpeluang merasakan perasaan ini kerana diuji dengan kehilangan orang tersayang.
Dikongsi dari akaun @Cikmanis, isteri ini berkongsi kesedihan bila mana diuji dengan kehilangan suami tersayang Lans Koperal Raja Mohd Nasrul yang dijemput Ilahi pada penghujung Ramadan lalu.
Arwah suaminya yang diserang angin ahmar dan sempat menjalani pembedahan injap dan jantung.
Apa yang membuatkan ramai sebak, dikongsi oleh individu yang terlibat dengan pembedahan itu, sebelum ditidurkan, arwah sempat mengaji dan bertakbir raya seolah tahu itu adalah kali terakhir dirinya boleh berbuat demikian.
Dan ternyata, ia adalah kenangan terakhir kerana arwah diberitakan meninggal selepas pembedahan iaitu di penghujung Ramadan.
Sempat meminta maaf jika ada salah silap suaminya, isteri ini akui untuk bertabah di atas ujain kehidupan dilaluinya.
Dalam pada itu, orang ramai yang mengenali arwah menyifatkan anggota polis yang bertugas di IPD Cameron Highland ini seorang yang sangat baik dan sentiasa memudahkan orang ramai.
Jelas isterinya, dirinya akan selalu mengingati semua kenangan indah dan mengakui akan cuba kuat menghadapinya.
Semoga arwah ditempatkan di kalangan orang beriman dan bertakwa.
Sepanjang Ramadan dahulu, kita bersemangat menunaikan solat tarawih sebanyak 8 atau 20 rakaat. Alangkah sayangnya andai kekuatan ini dilenyapkan selepas berlalunya Ramadan.
Justeru sangat elok...