Rasulullah SAW bersabda “Sesiapa yang berselawat ke atasku sebanyak 80 kali pada hari Jumaat, Allah SWT akan mengampunkan dosanya sebanyak 80 tahun.
Telah ditanya; Wahai Rasulullah SAW, Bagaimanakah selawat itu?
Baginda menjawab “Allah humma salli ala muhammadin abdika wa nabiyyika wa rasulikan nabiyyil ummi” (Ya Allah, limpahkanlah rahmat kepada Sayidina Muhammad seorang hamba, Nabi dan utusanMu yang ummi”) [Al-Qawl al-Badee’; Al Muassah al-Rayyan; Takhreej Al-Ihya; Dar Al-Hadith)
Selawat pada hari Jumaat 80 kali boleh menghapuskan dosa. Rasulullah SAW juga ada bersabda yang menyatakan:
Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah (SAW) bersabda “Sesiapa yang membaca selawat seperti ini sebanyak lapan puluh kali sejurus selepas sembahyang Asar pada Hari Jumaat, sebelum bangun dari tempat sembahyangnya, akan diampunkan dosanya sebanyak 80 tahun dan diberikan pahala 80 tahun ibadah.
Ads
Allahumma Solli ‘Alaa Muhammadinin Nabiyyil Ummiyyi wa-’Alaa Aalehi wa-sallim Tasleeyma.[Al-Jami Al-Saghir; Allamah Sakhaawi RA dalam Al-Qawl al-Badee’; Imaam Daraqutni RA and Al Muassah al-Rayyan]
Dari Aus bin Aus r.a.katanya, Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya di antara hari-harimu yang paling utama sekali ialah hari Jumaat, maka perbanyakkanlah membaca selawat padaku pada hari itu, sebab sesungguhnya bacaan selawatmu itu ditunjukkan kepadaku.
Para sahabat berkata: Ya Rasulullah, bagaimanakah selawat kita semua itu dapat ditunjukkan kepada Tuan, sedangkan Tuan sudah hancur tubuhnya? Nabi SAW bersabda: Sesungguhnya Allah mengharamkan pada tanah untuk makan tubuh sekelian Nabi. (Riwayat Abu Dawud dengan isnad sahih.)
Ads
Nabi Muhammad SAW bersabda, “Perbanyakkanlah membaca selawat padaku pada malam dan hari Jumaat, sesiapa yang membaca selawat untukku satu kali, Allah akan berselawat kepadanya 10 kali (Allah akan memberinya rahmat 10 kali)”. (Riwayat Al Baihaqi)
Beruntungnya mereka yang memperbanyak selawat ke atas nabi SAW kerana selawatnya itu bukan hanya dibalas oleh Allah SWT malah selawatnya juga sampai kepada Rasulullah SAW dan dibalas pula oleh Rasulullah SAW.
Ads
Inilah satu amalan yang mana akan dibalas oleh Allah dan Rasul SAW. Jadi perbanyakkanlah selawat ke atas Nabi terutama pada hari Jumaat yang mulia ini.
Sumber Kredit: pelikdunia via nasihat ustaz
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Semua tahu bahawa membasuh anggota wuduk adalah wajib sebelum bersolat. Kita sedia maklum, anggota wuduk dibasuh sebanyak tiga kali. Namun, ada juga sama ada terlupa, disengajakan atau was-was semasa ambil wuduk sehingga terlajak lebih daripada tiga kali membasuh anggota badan.
Kita ikuti penjelasan pejabat Mufti Wilayah Persekutuan tentang hal ini. Dalam mendirikan solat, ada sebab mengapa Allah telah aturkan tertibnya atau dalam bahasa popular sekarang SOP nya.
Soalan: Assalamualaikum w.b.t Saya selalu melihat ada orang berwuduk dan membasuh anggota wuduk berkali-kali. Mencuci wajah dan tangan berkali-kali, berkemungkinan empat atau lima kali. Apakah hukumnya serta adakah ia dibenarkan? Harap Datuk Mufti dapat beri pencerahan.
Jawapan : Firman Allah SWT : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلَاةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ Maksudnya :“Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali.” (Surah al-Maidah : 6)
Habib Hasan bin Ahmad al-Kaff menyebutkan rukun wuduk ada enam. Empat daripadanya adalah berdasarkan ayat al-Quran iaitu membasuh muka, membasuh kedua tangan, menyapu sebahagian kepala dan membasuh kedua kaki. Manakala dua yang berbaki adalah berdasarkan sunnah iaitu niat dan tertib. Anggota-anggota wuduk yang wajib untuk dibasuh
Oleh itu, secara ringkasnya kita dapat ketahui bahawa anggota wuduk yang wajib dibasuh ialah :
Seluruh muka beserta niat.
Membasuh tangan hingga ke siku.
Membasuh sebahagian daripada kepala sekurang-sekurangnya membasahkan tiga helai rambut
Membasuh kaki sehingga ke buku lali.
Hendaklah membasuh anggota-anggota tadi mengikut tertib.
Selain daripada anggota-anggota wajib tersebut maka hukumnya adalah sunat yang sangat dituntut (sunat muakkad). Ini seperti membaca Basmalah ketika mula mengambil wuduk, membasuh tangan sebelum memasukkannya ke dalam bekas air, berkumur, memasukkan air ke dalam hidung, membasuh seluruh kepala, membasuh kedua-dua telinga, memulakan setiap anggota dengan anggota sebelah kanan, melaksanakannya secara berturut-turut, menggosok, membasuh setiap anggota dengan tiga kali basuhan dan lain-lain.
Sunat membasuh setiap anggota wuduk dengan tiga kali basuhan Syeikh Daud al-Fatani menyatakan bahawa dikira tiga kali bagi air yang mengalir dengan melalui tiga kali olak (pengaliran) air ke atas anggota berkenaan, dan bagi air yang tenang dengan digerak-gerakkan anggota sebanyak tiga kali. Membasuh anggota wuduk melebihi tiga kali basuhan
Walau bagaimanapun, di dalam riwayat Abdullah bin Amr ada menceritakan bahawa : جاءَ أعرابيٌّ إلى النَّبيِّ -ﷺ- يسألُهُ عنِ الوُضوءِ؟ فأراهُ الوُضوءَ ثلاثًا، ثمَّ قالَ : هكَذا الوُضوءُ فمَن زادَ على هذا فقَد أساءَ وتعدّى، وظلمَ Maksudnya : “Seorang Arab Badwi telah datang bertemu Nabi SAW, bertanyakan mengenai (cara) wuduk? Baginda telah mengajarkannya supaya berwuduk dengan tiga kali basuhan (bagi setiap anggota). Kemudian, baginda bersabda : Beginilah cara berwuduk (yang benar), sesiapa yang menambah daripada ini (melebihi 3 kali basuhan), maka dia telah melakukan keburukan, melampaui batas dan berlaku zalim.” Riwayat al-Nasaie (140)
Para ulama telah menyatakan bahawa membasuh anggota wuduk melebihi tiga kali adalah makruh hukumnya. Dalam hal ini, Imam al-Nawawi ada menyebutkan : وَقَدْ أَجْمَعَ الْعُلَمَاءُ عَلَى كَرَاهَةِ الزِّيَادَةِ عَلَى الثَّلَاثِ وَالْمُرَادُ بِالثَّلَاثِ الْمُسْتَوْعِبَةِ لِلْعُضْوِ وَأَمَّا إِذَا لَمْ تَسْتَوْعِبِ الْعُضْوَ إِلَّا بِغَرْفَتَيْنِ فَهِيَ غَسْلَةٌ وَاحِدَةٌ
Maksudnya :“Para ulama telah bersepakat (Ijma’) bahawa hukumnya adalah makruh (membasuh anggota wuduk) melebihi tiga kali. Dan yang dimaksudkan dengan tiga kali basuhan tersebut ialah aliran air yang mengenai seluruh anggota. Adapun, jika tidak dapat mengalirkan air (membasuh) ke seluruh anggota melainkan dengan dua kali siraman. Maka, dua kali siraman itu, baru dikira satu kali basuhan.”
Imam Syafie juga ada menyebutkan mengenai perkara ini di dalam kitabnya : وَلَا أُحِبُّ لِلْمُتَوَضِّئِ أَنْ يَزِيدَ عَلَى ثَلَاثٍ وَإِنْ زَادَ لَمْ أَكْرَهْهُ Maksudnya : “Dan aku tidak suka bagi seseorang yang berwuduk untuk menambah (dalam basuhannya) melebihi tiga kali. Akan tetapi, sekiranya dia menambah (melebihi), aku tidak memakruhkannya.”
Imam al-Nawawi menerangkan bahawa maksud perkataan Imam Syafie ‘tidak memakruhkannya’ di atas ialah ‘tidak mengharamkannya’. Begitu juga, dengan kenyataan Imam Syafie yang lain menyebutkan bahawa beliau tidak suka jika seseorang melebihi 3 kali basuhan (ketika berwuduk), akan tetapi sekiranya dia buat, perkara tersebut tidak memudaratkannya iaitu tidak berdosa. Ini menunjukkan bahawa perbuatan melebihi tiga kali basuhan bagi setiap anggota ketika berwuduk adalah makruh.
Sekalipun membasuh anggota wuduk melebihi tiga kali makruh hukumnya, perbuatan tersebut tidak membatalkan wuduknya selagi mana air diratakan ke seluruh anggota wuduk dengan sempurna. Wuduknya tetap sah.
Hal ini adalah sebagaimana yang disebutkan oleh Imam al-Nawawi : إذَا زَادَ عَلَى الثَّلَاثِ فَقَدْ ارْتَكَبَ الْمَكْرُوهَ وَلَا يَبْطُلُ وُضُوءُهُ هَذَا مَذْهَبُنَا وَمَذْهَبُ الْعُلَمَاءِ كَافَّةً وَحَكَى الدَّارِمِيُّ فِي الِاسْتِذْكَارِ عَنْ قَوْمٍ أَنَّهُ يَبْطُلُ كَمَا لَوْ زَادَ فِي الصَّلَاةِ وَهَذَا خَطَأٌ ظَاهِرٌ
“Sekiranya seseorang menambah (basuhan) lebih daripada 3 kali, maka dia telah melakukan perbuatan yang makruh. Namun, (perbuatan itu) tidaklah membatalkan wuduknya. Ini adalah merupakan mazhab kami (Syafie) dan mazhab kebanyakan ulama. Al-Darimi telah menukilkan daripada segolongan ulama di dalam kitabnya al-Istizkar, bahawa wuduk terbatal, sebagaimana (hukum) sekiranya seseorang menambah-nambah (rukun) di dalam solatnya. Pendapat ini telah jelas kesilapannya.”
Kesimpulannya Berdasarkan kepada perbahasan dan perbincangan di atas, kami menyimpulkan bahawa membasuh anggota wuduk secara melebihi tiga kali basuhan adalah makruh. Akan tetapi, wuduknya tetap sah dan tidak membatalkan wuduknya selagimana air diratakan ke seluruh anggota wuduk dengan sempurna.
Walau bagaimanapun, basuhan tersebut hanya dikira setelah dia sempurna mengalirkan air (membasuh) ke seluruh anggota wuduk berkenaan. Adapun, jika tidak dapat mengalirkan air ke seluruh anggota melainkan dengan dua kali siraman contohnya. Maka, dua kali siraman itu, baru dikira satu kali basuhan. Imam al-Ramli ada menyebutkan bahawa syarat sebelum membasuh untuk kali kedua dan ketiga adalah perlu menyempurnakan basuhan wajib (yang pertama).
Marilah sama-sama kita renungi kata-kata Syeikh Mulla Ali al-Qari yang menyatakan berlebihan dalam berwuduk seperti menambah lebih dari tiga kali basuhan, tidak ada kebaikan dalam perkara yang berlebihan tersebut.
Semoga bermanfaat.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Perpisahan tentunya siapa yang menginginkannya. Sesiapa sahaja pasti akan berasa sakit dengan kehilangan insan tersayang yang selama ini sudah terbiasa bersama dengan kita.
Apalagi masih sama-sama ingin bersama, tapi harus berpisah demi suatu hal, maka pasti move-on nya pun akan sangat susah.
Namun apalah daya jika kita harus bersabar dalam ikhlas. Mungkin dia bukan untukmu, mungkin dia memang lebih tepat untuk orang lain, dan begitu juga denganmu, maka ikhlaskanlah!
RELAKAN SAHAJA
Jangan terus-terusan menginginkannya kembali. Percayalah Allah sedang menyiapkan yang lebih baik untukmu. Sudah-sudahlah ya. Jangan terus-terusan menginginkannya kembali kepadamu, percayalah bahawa kini Allah tengah menyiapkan yang lebih baik untukmu.
Jika memang dia harus pergi, maka relakan saja pemergiannya. Jangan tahan dia dalam hatimu, sungguh kamu tidak akan pernah bahagia sampai bila pun jika terus menahan sesuatu yang seharusnya pergi.
JANGAN KESAL
Tidak usahlah terus bersedih kerana semakin kita bersedih maka akan semakin sempit hati untuk berlatih bersabar. dan mengikhlaskan. Tetapi jika kita berusaha untuk lapang dada, maka di situlah perlahan-lahan kita akan move-on, dan akhirnya kita mengerti akan takdir-Nya.
Usah menyesali pertemuan yang sudah Allah atur. Anggap sahaja pertemuan dengan si dia itu hanyalah sebuah jalan agar kita dapat melatih hati dengan keikhlasan. Sesulit mana pun untuk melupakan dan mengikhlaskan, belajarlah untuk reda kerana jika kita sudah terbiasa untuk ikhlas maka kita akan sudah terbiasa dengan keadaan tersebut.
Allah menyuruh kita belajar erti merelakan setiap pertemuan dan kehilangan yang dialami. Oleh itu pastikan kita tahu cara untuk ikhlas, menenangkan hati walaupun sukar. Mulai dari sekarang, akhiri kesedihanmu.
Ini kerana mungkin dia memang lebih sesuai untuk orang lain, dan kita mungkin memang lebih sesuai dengan orang lain, seseorang yang lebih baik yang akan membuatkan kita semakin baik menjalani kehidupan ini.
VIDEO KASHOORGA:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Taja 10 bas balik beraya, ramai doakan Hafiz Mahamad sentiasa murah rezeki. Sekali lagi usahawan kosmetik dan influencer, Hafiz Mahamad menarik perhatian warganet.
Kali ini, dia mencipta kejutan sempena Aidilfitri ini apabila sanggup menaja sebanyak 10 buah bas persiaran bagi kegunaan orang ramai untuk pulang beraya di kampung halaman masing-masing.
Menerusi hantaran di laman Facebooknya, usahawan itu berkata, dia terpaksa menyediakan sebanyak 12 buah bas selepas sambutan diberikan orang ramai begitu menggalakkan.
“Sebelum ini saya cakap antara tiga hingga lima buah bas sahaja, tetapi selepas tanya pasukan saya, kami perlu menyediakan sehingga 12 buah bas disebabkan permintaan ramai.
“Kali ini saya terpaksa tutup (permintaan), niat saya memang mahu bagi paling maksimum, tetapi itu sahaja yang saya mampu, insya-Allah jumpa di perhentian bas Jumaat ini,” katanya.
Ramai Doakan Hafiz Mahamad
Terdahulu, Hafiz membuat hantaran di Facebook bahawa beliau mahu menaja antara tiga hingga lima buah bas untuk orang ramai pulang beraya berikutan memahami ramai rakyat mengalami masalah kewangan.
Katanya, setiap orang boleh mendapatkan sebanyak lima tiket bas untuk pulang ke destinasi masing-masing melibatkan perjalanan ke utara dan pantai timur.
Bas terbabit akan bergerak esok pada pukul 9 malam di mana mereka yang terlibat perlu berkumpul di Depoh Kiffah Travel Sdn. Bhd. yang terletak di Kepong.
Sentiasa Murah Rezeki
Dalam pada itu, orang ramai terus menzahirkan ucapan terima kasih kepada tajaan tersebut selain mendoakan usahawan itu akan terus dimurahkan rezeki.
Komen Warganet:
Romly GB
Awak manusia hebat Hafiz… Menjadi manusia yang boleh memberi syafaat pada orang lain… Semoga rezeki melimpah ruah seperti air sungai yang mengalir.
Uwan Abids
Terbaik Tuan Hafiz. Usaha memudahkn orang lain merupakan satu ibadah juga. Alhamdulillah tuan. Saya yakin ramai di luar sana termasuk saya mendoakan semoga tuan sekeluarga dan Ainaa Beauty dilimpahi rezeki sentiasa dlm rahmat dan jagaan Allah swt. Amin
Mas Rosly
Alhamdulillah… Saya doakan semoga Allah murahkan lagi rezeki abang Hafiz dan keluarga dan diberikan kesihatan yang baik dunia akhirat Amin.
Suhana Yusof
Alhamdulillah semoga dilimpahi rezeki diberi kesihatan yang baik buat semua keluarga En. Hafiz dan Puan Aina sentiasa dlm lindungan Allah SWT. Amin
10 Kelebihan Orang Bertaubat, Antaranya Dapat Rezeki BerkatTiada manusia yang sempurna. Malah tiada manusia yang terlepas dari berbuat dosa. Tapi sebagai hamba Allah, kita...