Siapa tidak mengenali pelakon yang cukup popular dengan panggilan Inspektor Aliza dalam drama bersiri Gerak-Gerak Khas, Abby Abadi.

Bukan saja sering bekongsi ilmu dakwah di media sosial, tetapi juga melakukan misi kemanusiannya dalam membantu menyelamatkan bayi dan menyerahkan kepada insan memerlukan untuk diambil sebagai anak angkat.

Artikel Berkaitan: “Suami Hak Eksklusif Isteri, Jangan Bagi Perempuan Lain Pegang Suami Kita,”- Abby Abadi

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Mencari redha ALLAH (@abby_abadi112) on

Dalam posting terbarunya, Abby berkongsi berita gembira apabila dapat menyelamatkan seorang lagi bayi yang ingin dibuang di Kota Bharu Kelantan.

Bayi berkenaan kemudiannya diserahkan kepada bakal keluarga angkatnya di Kuala Terengganu, Terangganu.

Menurutnya, dia dan suami berjaya mengambil bayi berkenaan dari Kota Bharu pada lewat malam dan sampai di Terengganu awal pagi.

IKLAN

Dia bersyukur kerana suaminya masih mampu bertahan membawa kereta pada waktu dinihari demi memberi kegembiraan kepada pasangan lain yang belum dikurniakan anak setelah 10 tahun kahwin.

Menurut Abby juga, pasangan ini sudah mengalami pengalaman berdepan masalah keguguran sebanyak tiga kali.

Dia juga turut memberi nasihat untuk pasangan berusaha untuk menyusukan anak ini sekurang-kurangnya lima kali kenyang untuk kesenangan apabila besar nanti.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Mencari redha ALLAH (@abby_abadi112) on

IKLAN

“Alhamdullillah Syukur
Suami Sy @jaiezzany berjaya bawak kereta dari KB 11:30 pm, sampai ke Kuala Terengganu kul 130am. Kuat betul kesayangan Sy ni hehe.. Sy ngantuk dah.. tp tidur2 ayam je sebab pegang baby kan..

“11.11.2020 130am
Berjaya memberi kebahagiaan kepada sepasang lagi pasangan yg belum dikurniakan anak walaupun sudah 10tahun mendirikan rumahtangga. (Sebelum ni lebih 30 pasangan atau mungkin lebih yg dah bahagia Sy bantu dptkan baby angkat, cuma Sy p&c )

“Berbalik pada pasangan ini, 3x gugur katanya takde rezeki. Yg last terasa sangat sbb dah 6bulan setengah. Tp tulah… nk buat mcmana.. akhirnya ALLAH izinkan rezeki anak dgn jalan yg berbeza. Sy nasihatkan usahalah utk susukan. Ambillah injection, makan ubat ke.. asal baby dpt menyusu sekurang2nya 5x kenyang ye. Senang nnti bila besar

IKLAN

Posting berkenaan juga mendapat respon baik dari warganet. Masing-masing memuji pertolongan yang diberikan oleh Abby dan suaminya kepada pasangan yang belum ada zuriat ini.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Mencari redha ALLAH (@abby_abadi112) on

mizsrose2702 Alhamdulillah saya plak rasa sebak.. 5tahun menunggu nak punya anak sendiri.. insyaallah ada rezeki tak ke mana.. Allah SWT dah rancang sesuatu yg terbaik buat sy n suami.
__putrisya ya Allah bersihnya hati kak abby dgn suami
kakya_saudagarminyak Mulianya hati kak abby dan suami. Semoga syurga firdaus menanti. Aaminn mazni_abrahman Semoga Allah membalas segala kebaikan kak abby @abby_abadi112

 

Untuk rekod, Abby juga sebenarnya sudah berjaya membantu lebih 30 pasangan untuk mendapatkan bayi angkat.

Kredit Foto: Instagram Abby Abadi

Artikel Berkaitan: Norman Hakim & Abby Abadi Kongsi Tip Didik Anak-anak Istiqamah Dengan Al-Quran