Jika kekurangan salah satu rukun itu maka perkahwinan tidak sah.
Namun menjadi satu isu penting ialah bidang kuasa wali. Terdapat kes kahwin lari, akad nikah berulang, kahwin paksa, bapa angkat bertindak sebagai wali kepada anak angkatnya dan sebagainya, di mana semuanya berkisar mengenai bidang kuasa wali.
Oleh kerana wali merupakan salah satu syarat sah nikah maka bukan semua orang boleh menjadi wali. Syarat-syarat sah menjadi wali ialah:
Islam
Baligh (sekurang-kurangnya sudah berumur 15 tahun).
Berakal – Orang gila, mabuk dan orang yang sangat bodoh tidak sah menjadi wali.
Lelaki – Orang perempuan tidak sah menjadi wali.
Adil
Merdeka
Perkara pertama dalam soal wali ialah wali mujbir iaitu ayah kandung dan datuk ke atas. Mereka ada kuasa untuk menikahkan anak dara/cucu dara tanpa persetujuan mereka dan ada kuasa untuk bubarkan nikah mereka (dengan perintah mahkamah).
Tapi bagaimana kalau anak menipu isu pernikahan, menggunakan isu wali hakim tetapi masa yang sama ayah masih hidup.
IKLAN
Dikongsi dari akaun Tik Tok @Tokadi Hipster, dirinya berkongsi satu info penting yang harus diketahui oleh anak gadis iaitu tidak boleh sebarangan orang lain mewalikan pernikahan mereka kerana pernikahan boleh difaraqkan.
Jelasnya, ia bermula dari pertanyaan seorang bapa yang menyuruhnya membuat semakan mengenai pendaftaran nikah anaknya.
Bapa ini mahu tahu sama ada anaknya sudah bernikah atau belum? Dan sesuatu yang amat mengejutkan, anaknya sudah bernikah kurang dari sebulan berdasarkan semakan dilakukannya,
IKLAN
Dan bapa ini seterusnya bertanya bagaimana anaknya itu telah bernikah sedangkan dirinya bapa dan wali yang sah.
Berdasarkan semakan tok kadi ini mendapati wanita ini membuat permohonan wali hakim dalam borangnya dengan alasan wali ghaib.
Dan mengejutkan di dapati wali tidak ghaib sebaliknya rumah hanya berselang dua taman dari perumahan diduduki anaknya.
IKLAN
“Anak duduk dengan bekas isteri saya ustaz,”kata bapa ini lagi. Dan katanya anaknya itu menipu dan langsung tidak mencari dirinya.
Dalam pada itu, Tokadi Hipster ini menjelaskan, mengikut hukum pernikahan anak ini tidak sah kerana walinya masih hidup tapi anak memohon menggunakan wali hakim. “Tuan Sebagai wali mujbir boleh memohon memfaraqkan pernikahan ini di mahkamah. Ini kerana wali mujbir boleh memohon faraqkan pernikahan kerana sekufu.
“Sekufu ada beberapa jenis antaranya agama, akhlak, pekerjaan, keturunan dan kesempurnaan fizikal,”kata Ustaz ini lagi. Dan bapa ini akur dan akan buat permohonan di mahkamah unntuk membubarkan pernikahan anaknya.
Hari ini bermulalah 1 Rejab 1442-1443H permulaan bagi bulan Haram.Ini bermakna dalam tempoh kurang dari 60 hari, umat Islam akan menyambut Ramadan yang sangat dirindui oleh kebanyakan dari kita. Ia bulan ibadah yang amat ditunggu oleh semua umat Islam.
Sebaik memasuki bulan Rejab, pasti di antara kita terkhilaf tanpa niat (barangkali mahu berkongsi kelebihan bulan ini – mohon istigfar memohon keampunan Allah kalau sudah melakukannya) dan kita berkongsi kelebihan hadith ini yang mana sesiapa yang memberitahu kemasukan bulan Rejab diharamkan api neraka padanya tanpa sedar ianya hadith palsu.
Bacalah pandangan dari pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan hadith palsu ini agar kita tidak melakukan kesilapan yang berulang-ulang.
Maksudnya: “Barangsiapa yang memberitahu akan kemasukan bulan (1 Rejab) yang mulia ini kepada orang lain, maka haram baginya api neraka.”
Jawapan:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Setiap kali kemasukan awal bulan Islam, maka akan tersebar hadith-hadith yang menceritakan akan kelebihan bulan-bulan tersebut. Bersempena dengan kemasukan awal bulan Rejab yang mulia ini, maka Irsyad al-Hadith pada kali ini akan menjelaskan berkaitan status hadith di atas, yang mana ia sentiasa disebut atau disebarkan oleh sebahagian masyarakat kita pada hari ini.
Bulan Rejab merupakan salah satu bulan yang mulia dan ia termasuk di dalam bulan-bulan Haram sebagaimana yang dinyatakan oleh Rasulullah SAW. Tambahan pula, Allah SWT juga berfirman berkaitan bulan Haram ini di dalam surah al-Taubah:
Maksudnya: “Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Ia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan yang demikian itu ialah ugama yang betul lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan-bulan yang dihormati itu (dengan melanggar laranganNya); dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya; dan ketahuilah sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa”.
Di antara kelebihan yang terdapat di dalam bulan Haram ini ada disebutkan oleh al-Hafiz Ibn Kathir di dalam tafsirnya, yang mana beliau telah menukilkan pendapat daripada Ibn Abbas RA yang menyatakan bahawa setiap kezaliman yang dilakukan di dalam bulan-bulan Haram ini, dosanya adalah lebih besar berbanding bulan-bulan yang lain. Begitu juga, amal soleh yang dilakukan di dalam bulan Haram ini adalah lebih besar (pahala) berbanding bulan-bulan yang lain. [Tafsir Ibn Kathir, 4:130]
Berdasarkan soalan di atas, hadith di atas adalah palsu dan tidak diketahui asalnya daripada kitab-kitab hadith yang muktabar. Ini merupakan salah satu pendustaan yang direka dan disandarkan di atas nama Nabi SAW.Bahkan, hadith ini juga turut digunakan pada bulan-bulan Islam yang lain seperti Zulhijjah, Sya’ban, Ramadhan, Muharram dan sebagainya. Kesemua hadith yang menceritakan tentang kelebihan memberitahu akan kemasukan awal bulan-bulan Islam ini adalah palsu. Justeru itu, penyebaran hadith ini perlu dihentikan dengan serta-merta sama ada melalui meja-meja penceramah dan juga media sosial serta ia tidak boleh lagi disebarkan melainkan untuk menyatakan akan kepalsuannya.
Hukum Meriwayatkan Hadith Palsu
Para ulama menyatakan bahawa tidak dibolehkan atau haram bagi kita meriwayatkan hadith palsu apabila diketahui akan keadaannya (palsu) melainkan bagi menjelaskan akan kepalsuannya. Ini merupakan pendapat Imam Ibn Salah, Imam al-Nawawi, al-Suyuthi dan ramai lagi termasuk ulama-ulama hadith masa kini. Hukum ini terbina berdasarkan kepada hadith-hadith yang menceritakan berkaitan larangan keras Rasulullah SAW terhadap pendustaan di atas nama Baginda SAW. Antara hadith tersebut adalah seperti berikut:
Nabi SAW bersabda:
مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ Maksudnya: “Barangsiapa yang berdusta di atas namaku, maka siaplah tempatnya di dalam neraka.” [Riwayat al-Bukhari (107)]
Nabi SAW bersabda:
مَنْ يَقُلْ عَلَيَّ مَا لَمْ أَقُلْ فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ Maksudnya: “Barangsiapa yang berkata di atas namaku yang mana aku tidak pernah mengucapkannya maka siaplah tempatnya di dalam neraka.” [Riwayat al-Bukhari (109)]
Nabi SAW bersabda:
وَمَنْ كَذَبَ عَلَيَّ مُتَعَمِّدًا فَلْيَتَبَوَّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ النَّارِ Maksudnya: “Barangsiapa yang berdusta di atas namaku dengan sengaja maka siaplah tempatnya di dalam neraka.” [Riwayat al-Bukhari (110)]
Nabi SAW bersabda:
لاَ تَكْذِبُوا عَلَيَّ، فَإِنَّهُ مَنْ كَذَبَ عَلَيَّ فَلْيَلِجِ النَّارَ Maksudnya: “Janganlah kamu berdusta di atas namaku, kerana ia iaitu yang berdusta di atas namaku tempatnya adalah neraka.” [Riwayat al-Bukhari (106) dan Muslim (1)]
Nabi SAW bersabda:
مَنْ حَدَّثَ عَنِّي بِحَدِيْثٍ يُرَىْ أَنَّهُ كَذِبٌ فَهُوَ أَحَدُ الْكَاذِبِيْنَ Maksudnya: “Sesiapa yang menyampaikan daripadaku sesuatu hadith yang pada sangkaannya adalah dusta maka dia adalah termasuk dalam kalangan pendusta.” [Lihat: Muqaddimah Sahih Muslim]
Tanggungjawab Dan Peranan Kita Sebagai seorang mukmin yang cinta kepada Rasulullah SAW seharusnya bagi kita menjaga nama dan diri Rasulullah SAW daripada dicemari dengan pendustaan dan pemalsuan golongan yang tidak bertanggungjawab. Ini merupakan bukti dan tanda cinta serta kasih kita kepada Rasulullah SAW sebagaimana di dalam sebuah hadith:
Sabda Nabi SAW:
لاَ يُؤْمِنُ أَحَدُكُمْ، حَتَّى أَكُونَ أَحَبَّ إِلَيْهِ مِنْ وَالِدِهِ وَوَلَدِهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ Maksudnya: “Tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga dia kasih kepadaku lebih daripada dia kasih kepada ibubapanya, anakya dan manusia keseluruhannya.” [Riwayat al-Bukhari (15)]
Di samping itu juga, menjadi kewajipan kita semua sebelum membaca, menulis, mengajar, menyampaikan atau menyebarkan sesebuah hadith Nabi SAW, ia perlulah dikenalpasti terlebih dahulu akan sumber dan status (hukum) hadith tersebut. Ini kerana, bimbang dengan tidak menyatakan sumber dan hukum hadith tersebut, akan menyebabkan kita termasuk ke dalam ancaman Nabi SAW. Dengan cara ini, ia akan menjaga kesucian agama ini dan juga daripada penyelewengan golongan-golongan yang ingin menghancurkan Islam.
Penutup Kesimpulannya, hadith palsu merupakan peringkat hadith dhaif yang paling buruk sebagaimana yang telah disebutkan oleh Imam Ibn Salah:
اعْلَمْ أَنَّ الْحَدِيثَ الْمَوْضُوعَ شَرُّ الْأَحَادِيثِ الضَّعِيفَةِ Maksudnya: “Ketahuilah olehmu bahawa sesungguhnya hadith palsu adalah termasuk di dalam hadith-hadith dhaif yang paling buruk.” [Lihat: al-Muqaddimah, 98]
Tambahan pula, hukum meriwayatkan hadith palsu adalah haram melainkan bagi menyatakan akan kepalsuannya dan akibatnya akan dicampakkan ke dalam neraka di akhirat kelak. Akhirnya, semoga Allah SWT memelihara lidah-lidah kita daripada berdusta di atas nama Nabi SAW. Amin.
Wallahua’lam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Pasangan kita pasti ada kekurangan dan kelebihan. Dia tidak dilahirkan sempurna untuk kita begitu juga sebaliknya. Disebabkan ini lah, kita lihat Allah jadikan kita berpasang-pasangan supaya saling lengkap-melengkapi.
Perbezaan ini perlu dirai kerana ia mengajar kita give and take serta bersyukur dengan jodoh kita itu.
Cabaran bagi setiap pasangan ialah bagaimana cara agar perbezaan yang kadangkala dilihat sebagai kelemahan ini tidak menggugat ikatan kasih sayang yang disemai sebelum ini. Jika sewaktu bercinta boleh menerima seadanya, mengapa selepas berkahwin lain pula kisahnya?
Mengupas hal ini, kita selami entri Fidaus Syakirin di facebooknya yang mungkin boleh membuka mata kita perihal menangani kekurangan pasangan.
Berbincang secara matang
Kalau ada kelemahan, berterus teranglah
Kalau ada kekurangan dan kelemahan pada pasangan, beritahulah pada dia. Jangan sesekali kita bemberitahu orang lain pula. Kadang-kadang kita suka ambil jalan mudah, jalan pintas iaitu memberitahu kekurangan dan kelemahan pasangan kita pada org lain.
Tapi yang sedihnya, pasangan kita sendiri tidak tahu apa-apa sebab kita tidak pernah pun utarakan (heads up, highlight) pada dia akan apa yg dia perlu perbaiki, perbetulkan.
Kenapa kita nak salahkan dia?
Ini memang sering terjadi. Kita selalu menyalahkan pasangan berbanding kita lihat kelemahan pada diri kita. Kita salahkan dia sedangkan dia sendiri tak tahu apa kesalahan dia.
Kita pun kena dengar apa yang dia nak beritahu pasal kita
Benda basic, kalau kita tak puas hati cara dia, beritahu pada dia. Kalau kita nak dia perbaiki kekurangan dia, kita kena beritahu dia apa yang kurang itu.
Setelah kita beritahu kekurangan dia, kita pun jangan lari pula kalau dia pun nak beritahu kelemahan kita. Kena duduk dan dengar apa pula yang dia nak beritahu. Baru adil.
Tak nampak kesalahan sendiri
Kadang-kadang kita nampak kesalahan org lain sehingga tak nampak kesalahan sendiri. Dalam senarai kita; dia lemah, dia kurang, dia buruk.
Kita sahajalah yang tetap sempurna sebab dia tak kata apa-apa pun tentang kita. Tapi, yakin kah kita yang dia tak kata apa-apa? Sedangkan kita pun canang merata tentang dia.
Sama-sama perbaiki kelemahan diri.
Dalam kehidupan berumahtangga, perkara ini yang sepatutnya kita bincang suami isteri. Kita tak boleh terus menyalahkan dia jika kita tak tahu apa kesalahan kita. Boleh jadi puncanya dari kita juga. Masing-masing kena berterus terang dan bermuhasabah.
Sama-sama improve. Sama-sama perbaiki diri, sama-sama perbetulkan. Hidup berpasangan ini adalah untuk melengkapi, menyempurnakan hidup yang esorang lagi.
Mustahil boleh bahagia kalau hanya seorang sahaja yang cuba melengkapi dan menyempurnakan, manakala yang seorang lagi hanya nampak kekurangan dan kelemahan.
Dia manusia, kita juga manusia, Kalau dia ada kurang, kalau dia ada lemah, maka kita pun ada benda yang sama. Kita sama sahaja.
Kashoorga: Susah senang bersama-sama. Tak kan dek kerana ada sedikit kelemahan, kita dah mula tak puashati. Sempurna sangat kah kita?
Jika anda ada perkongsian yang ingin dikongsikan bersama Kashoorga, sila emailkan ke: emma_masri@ideaktiv.com
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Siapa yang bangun solat tahajud, mati nanti kuburnya terang-benderang seperti matahari baru terbit. Begitulah kata-kata allahyarham Dato’ Ismail Kamus tentang betapa hebatnya ganjarannya buat mereka yang menunaikan tahajud.
Memang tidak dinafikan, ramai yang menanam niat untuk bangun tahajud setiap pagi, namun ada saja halangan. Di peringkat permulaan memang agak payah untuk sesuaikan diri, namun lama-kelamaan berkat istiqamah insyallah segalanya menjadi mudah.
Dalam solat sunat Hajat, minta satu saja:
“Ya Allah makbulkan permintaan aku yang aku minta pada bila-bila masa, ke arah kebaikan.”
Akhir sekali, witir 3 rakaat.
Semuanya 21 rakaat.
Kalau tak boleh atau tidak mampu lakukan solat tahajud 21 rakaat. Buat satu rakaat sajalah, kemudian diikuti witir 1 rakaat. Kalau tak boleh, tak payah. Tidur sajalah.
Fadhilat & Kelebihan Bangun Tahajud
1. “Di waktu malam Tahajudlah, semoga Allah utuskan bagi mu makam yang terpuji.”
2. Nanti kubur kita terang-benderang seperti matahari baru terbit.
Dalam kegelapan kubur, siapa nak teman kita?
Amalan kita. Oleh itu, amalan kenalah sentiasa tambah.
Saya selalu pesan supaya kita sama-sama senang dalam kubur.
Mati kita, tak tahu bila. Senang-senang boleh mati.
Seperti Matahari Baru Terbit
Tak semestinya orang sakit itu mati. Dan tak semestinya orang sihat tak mati.
Silap-silap orang sihat mati dulu sebelum orang sakit.
Orang sakit di hospital bertahun-tahun, tak mati-mati. Tiba-tiba, orang sihat pula mati.
Itu sebabnya orang mati kadang-kadang senyum sebab sudah nampak balasan, Allah Taala telah tunjukkan.
Ada orang berkerut mukanya sebab Malaikat sudah tunjukkan tempat dia di neraka. Kita esok bila mati, biar senyum.
Kita selalu fikir, apabila kita lakukan amal kebaikan, pastinya Allah akan balas dengan pahala atau kebaikan juga. Ini apa yang selalu diajar di sekolah dahulu.