Perjalanan hidup yang kita lalui setiap hari ini sebenarnya semakin mendekatkan diri kita dengan kematian. Mati adalah ketetapan Allah yang bakal dialami oleh seluruh manusia. Tak ada manusia atau makhluk di alam semesta ini yang hidupnya kekal kecuali Yang Maha Pencipta.

Ada kehidupan pasti ada kematian. Hal ini pasti akan dialami semua manusia yang bernyawa. Bila kita akan mati itu adalah rahsia Allah. Tiada siapa yang tahu bila dia akan dijemput pergi.

Seperti perkongsian Hafizul Hakim tentang soal kematian, sesungguhnya ia sudah tentu perkara yang menyedihkan terutama buat mereka yang ditinggalkan. Lebih merentap jiwa bila dijemput ‘pergi’ secara tiba-tiba sebelum sempat meninggalkan sebarang pesan.


“Sayang dah bersedia andaikata saya mati tiba-tiba?” Tanyaku pada isteri petang tadi.

“Ish, kenapa cakap macam ni. Tak baik tau.” jawabnya dalam keadaan terkejut.

“Tak, benda ni mesti dibincang awal. Saya tak tahu mungkin esok, lusa atau tahun depan saya pergi dulu. Ramai kawan-kawan saya pergi usia muda. Takde sakit, tiba-tiba terkejut mereka dah tiada.” Saya menjawab tenang.

“Tadi tengok video Tsunami di Indonesia. Sekelip mata ramai orang maut. Tak terjangka langsung kedatangannya.”

“Tak pernah terfikir. Takut nak hadapi benda tu.” jawab isteriku ringkas.

“Saya dah senaraikan baki hutang, insuran, simpanan dan apa tanggungjawab yang perlu awak uruskan andai saya pergi dulu. Mudah nak buat rujukan nanti.” aku serahkan buku nota ringkas.

Matanya tajam melihat aku. Serius.

Mungkin giliran kita minggu depan, esok atau sejam lagi? Seolah seperti filem “P/S I Love You” tapi itulah hakikat. Isteri pasti akan kebingungan, tak tentu arah dan terkejut. Dengan adanya wasiat, nota ini dia akan jadi tenang ikut apa yang kita suruh buat.

IKLAN

Terus terasa sayu dengan perbualan ringkas tadi. Dalam banyak-banyak hal di dunia, ada dua saja perkara yang benar-benar pasti akan terjadi—perubahan dan kematian.

Untuk perihal mati, ianya benar-benar pasti akan mengejutkan. Teringat saya tiap kali menerima berita kematian kenalan atau saudara mara.

“Dukacita dimaklumkan si fulan bin si fulan sudah kembali ke rahmatullah. Jenazah akan dikebumikan di…” dan seterusnya.

Pasti, pasti suatu hari nanti nama si fulan si fulan akan berganti dengan nama kita. Pasti, pasti suatu masa nanti kita akan jadi yang didoakan kesejahteraannya. Dan menerima mesej tentang kematian pasti akan memberi kejutan.

Boleh jadi yang terpacul dari mulut kita,
“Laaa baru dua hari lepas terserempak di kedai.”
“Lahh hari tu melawat nampak makin sihat.”

IKLAN

Dan berbagai lagi. Begitulah. Macam kata orang putih, ‘death is inevitable yet the news will never be failed to shock everyone’. Kematian suatu yang pasti, namun masanya rahsia dan pasti berita tentangnya akan mengejutkan.

Tak terawal dan terlambat walau sesaat.

 

Mengingati mati bukanlah bermakna kita menanti mati, namun ia adalah sempadan untuk kita sentiasa beringat dan bersedia. Cukupkah amalan kita? Cukupkan tinggalan kita buat waris-waris kita kelak? Habis sudahkah semua kerja-kerja kita? Apakah amal jariah yang kita dah sediakan sekarang?

Terus saya teringat hadis yang mengatakan jika seseorang itu mati, terputus segala amalan kecuali tiga perkara; sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak yang soleh.

Semoga kita semua sentiasa bersedia! Akhir kalam dapat ucap kalimah,

“Laa illa ha illallah, Muhammadur Rasulullah.” Sumber kredit: Hafizul Hakim

IKLAN

Cinta harus dicari dan dimiliki. Andai belum bertemu imam jodoh anda, sertai kami di webinar Jodoh ini. Bakal pak imam anda sedang menunggu.

WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘

Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..

✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽‍♀‍

✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)

✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻

Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞

Daftar di https://toko.ideaktiv.com/product/webinar-jodoh-suami-kiriman-ilahi/