Islam amat menggalakkan umatnya berkahwin atau bernikah. Mereka yang bernikah seperti sudah menyempurnakan sebahagian daripada agama.
Dalam al-Quran juga banyak dalil yang menunjukkan betapa sesuatu pernikahan itu sangat-sangat dituntut oleh agama.
Antaranya Surah Adz-Dzariyaat ayat 49;
“Dan segala sesuatu kami jadikan berpasang-pasangan, supaya kamu mengingat kebesaran Allah.”
Surah Yasiin ayat 3
“Maha Suci Allah yang telah menciptakan (hidupan) berpasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari diri mereka sendiri, maupun dari apa yang tidak mereka ketahui.”
Hukum tak nak kahwin
Namun begitu pada hari ini banyak gambaran negatif daripada perkahwinan membuatkan ada individu yang tidak berhasrat untuk berkahwin. Boleh jadi juga ada yang tiada niat mendirikan rumah tangga kerana halangan tanggungjawab, kesihatan dan sebagainya.
Dalam hal ini apakah hukumnya. Persoalan ini dijawab oleh pendakwah terkenal Ustaz Azhar Idrus dalam satu sesi ceramahnya.
“Apa hukumnya tak nak kahwin? Hukumnya tak berdosa. Yang berdosa tak kahwin tapi sekedudukan. Ini yang nabi kata bukan umatku.
“Nabi saw. bersabda, “Nikah itu sunnahku, siapa yang tidak suka dengan sunnahku maka ia tidak mengikuti jalanku.”
“Bagaimanapun ramai yang salah tafsir akan hadis ini mengatakan siapa yang tidak kahwin bukan umat nabi. Ini salah.
“Maksud hadis ini siapa yang tidak melaksanakan nikah tapi duduk berdua-duaan dengan perempuan bukan umat aku. Itu maksudnya.
“Ramai yang faham kalau tak bernikah nabi tak mengaku umat. Bukan begitu. Lihat ramai mana ulamak yang tidak berkahwin.
“Tapi sekiranya kita berkahwin kita beruntung, kerana sekurang-kurangnya ada seorang yang mendoakan kita sekali saja iaitu anak.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Gunakan kain lembap untuk berwuduk? Dalam Islam, kita diberi dua cara untuk bersuci sebelum solat iaitu mengambil air wuduk atau bertayamum. Biasanya jika tiada masalah bekalan air bersih atau mutlak, kita menggunakan air untuk wuduk. Manakala jika sebaliknya berlaku, kita boleh sahaja bertayamum; menggunakan debu bersih.
Namun ada juga yang buat keputusan sendiri ambil wuduk dengan mengelapkan anggota wuduk dengan kain lembap, mungkin untuk jimat penggunaan air tatkala terputus bekalan air. Apakah sah wuduk begini? Kita baca penjelasan ustaz Azhar Idrus akan hal penting ini.
Saya ada kemusykilan pasal berwuduk adakah sah kalau kita mengelap anggota wuduk dengan kain lembap atau basah bukan dibasuh seperti biasa?
Jawapan :
Di antara syarat sah mengambil wuduk ialah membasuh iaitu air yang kena pada anggota wuduk itu bergerak di atas anggota badan wajib wuduk.
Oleh itu jika hanya disapukan kain basah ke atas anggota dan lekat air dari kain kepada anggota tetapi air tidak berjalan maka wuduk seperti itu tidak sah kerana tidak dinamakan membasuh.
Berkata Imam Nawawi :
يشترط في غسل الأعضاء جريان الماء عليها فإن أمسه الماء ولم يجر لم تصح طهارته اتفق عليه الأصحاب ونص عليهالشافعي رحمه الله في الأم في باب قدر الماء الذي يتوضأ به
“Disyaratkan pada membasuh segala anggota wuduk itu ialah bergerak air atas anggota. Maka jika dia hanya menyapu akan air dan air tidak bergerak nescaya tidak sah wuduknya dan telah sepakat atasnya oleh Ashab dan telah menaskan oleh Imam Syafie pada Kitab Al-Uum pada bab kadar air yang diambil wuduk dengannya.” (Kitab Al-Majmu’)
Berkata Syeikh Sayyed Abu Bakar Ad-Dimyati : “Dan syarat sah wuduk yang kedua ialah bergerak air atas anggota wuduk yang dibasuh. Maka tidak sah seorang itu hanya menyapu air tanpa bergerak air itu kerana sungguhnya ia tidak dinamakan membasuh.” (Kitab I’anah At-Talibin)
Dan tersebut pada Kitab Raudhah At-Talibin :
ويشترط في غسل الأعضاء : جريان الماء على العضو بلا خلاف
“Dan disyaratkan pada membasuh sekelian anggota wuduk itu yaitu berjalan air atas anggota tanpa khilaf.”
Dan berkata Imam Taqiyuddin Ad-Dimasyqi :
ويشترط في غسل الأعضاء جريان الماء على العضو المغسول بلا خلاف والله تعالى أعلم
“Dan disyaratkan pada membasuh sekelian anggota wuduk itu hendaklah berjalan air atas anggota yang dibasuh itu dengan ketiadaan khilaf.” (Kitab Kifayatul Akhyar)
Kesimpulannya tidak sah berwuduk dengan cara mengelap anggota dengan tuala basah yang airnya hanya kena kepada anggota dan tidak berjalan air itu.
Jika mengelap dengan tuala yang basah dan air yang kena pada anggota wuduk itu bergerak ia kerana banyaknya air, maka sah wuduk seperti itu kerana masih dinamakan membasuh.
Wallahua’lam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Nak minta maaf tak ingat siapa.’ Mungkin boleh ikut cara ini untuk yang telah kita lakukan selama ini.
Jangan bohong dengan mengatakan kita tidak pernah sekalipun mengumpat. Kalau berkumpul bersama rakan lain, ada sahaja topik umpatan yang merancakkan pertemuan itu.
Sedar sebenarnya apabila mengumpat hukumnya adalah berdosa dan seakan memakan daging saudara sendiri.
Namun bagi yang dahulunya rajin mengumpat dan kini ingin hapuskan semua dosa-dosa silam hasil mengumpat, ada beberapa cara untuk kita berbuat demikian.
Ikuti perkongsian Fatimah Jamari ini dan hadam baik-baik cara terbaik untuk kita delete dosa-dosa mengumpat.
Cara delete dosa mengumpat, adalah dengan pergi memohon maaf kepada orang yang kita umpat. Tetapi kalau sudah terlalu ramai yang kita umpat sehinggakan lupa siapa.
Tak Ingat Siapa
Kadang kita tak kenal pun orang tu, contoh nya :
Kita lalu tepi jalan tengok orang pelik-pelik itu yang membuatkan kita mengumpat. Dalam suka-suka, kita mengumpat dia dan bila dia berlalu pergi dah tak sempat kita mohon maaf. Allahu ! Jahilnya kita.
Boleh Ikut Cara Ini
Cara terbaik, adalah dengan bersedekah dan niatkan pada orang yang kita pernah umpat dulu. Insyallah semoga kita semua terus diberi kekuatan untuk berperang dengan nafsu.
Dengan rendah diri saya mohon maaf atas segala salah silap mengumpat mencaci menghina, bercakap dan melakukan perkara yang membuatkan kalian terasa hati sakit hati. Allahu! Mohon maaf. Segala yang tak baik datang dari saya yang jahil.
Allahuakhbar!
Untuk Delete
INFO Ghibah atau mengumpat dalam Islam merupakan salah satu dosa yang tak terampunkan sehingga orang yang menumpat perlu melakukan banyak cara untuk mendapatkan keampunan dari Allah SWT. Antaranya,
1. Meminta maaf pada orang yang diumpat
2. Memohon maaf untuk orang yang diumpati
3. Menyebutkan kebaikan orang yang diumpati di tempat terjadinya umpatan
4. Taubat nasuha
5. Perbanyak zikir
Dosa Mengumpat
6. Perbanyak sedekah
7. Silaturrahim
8. Banyakkan berpuasa sunat
9. Perbanyak solat sunnah
10. Selalu menjaga wuduk
11. Perbanyak membaca al-Quran
12. Bersahabat dengan orang soleh
13. Perbanyak istighfar
Itulah cara melakukan taubat dari dosa mengumpat. Sungguh mengumpat ini sangat buruk akibatnya, maka dari itu kita harus berhati-hati dalam berkata.
Apakah suami akan mendapat pahala apabila isteri bersedekah dengan duit yang diberi oleh suaminya?
Jawapan:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Sedekah merupakan satu perkara yang amat dituntut di dalam Islam apabila seseorang itu memiliki wang yang berlebihan. Tambahan pula, ganjaran atau pahala bersedekah ini amatlah besar sehinggakan ia disebut di dalam al-Qur’an:
Maksudnya: “Perumpamaan orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai. Pada tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah), Allah akan melipat gandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaan-Nya, lagi Meliputi ilmu pengetahuan-Nya.”
Sebahagian para ahli tafsir mengatakan ayat ini diturunkan pada menyatakan hebatnya sedekah yang dilakukan oleh dua orang sahabat Nabi SAW yang agung iaitu Abd al-Rahman bin Auf dan Uthman bin Affan. Akan tetapi, ayat ini juga termasuk sesiapa sahaja yang mengikuti jejak langkah dua orang sahabat Nabi SAW ini pada menggunakan hartanya di jalan Allah SWT. [Lihat: Tafsir al-Wasith, 602/1]
Ayat ini juga jelas menunjukkan akan kelebihan seseorang itu apabila dia menyedekahkan sebahagian hartanya pada jalan Allah SWT. Di samping itu juga, keikhlasan amat penting agar apa yang kita sedekahkan atau belanjakan diterima oleh Allah SWT dan bukannya untuk menunjuk-nunjuk kepada orang lain dengan tujuan agar kita dikenali atau digelar sebagai seorang yang kuat bersedekah.
Berdasarkan soalan di atas, terdapat hadith yang menunjukkan kelebihan seorang isteri bersedekah dengan menggunakan harta suaminya. Antaranya adalah:
Maksudnya: “ Jika seorang wanita (isteri) itu bersedekah dengan harta suaminya maka dia akan mendapat pahala, begitu juga dengan suaminya dan orang yang menyimpannya (hamba). Tidak ada seorang pun di antara mereka yang akan berkurang pahalanya. Suami akan mendapat pahala berdasarkan hasil usahanya, manakala isteri pula mendapat pahala daripada apa yang disedekahkan.” [Riwayat al-Tirmizi (671)][Imam al-Tirmizi menilai hadith ini hasan sahih]
Para ulama’ mengatakan tidak dibolehkan isteri dan hamba bersedekah dengan harta suami atau tuannya melainkan dengan izinnya. Hadith ini juga menunjukkan bahawa dibolehkan mengeluarkan sebahagian harta sebagaimana ia adalah adat ahli hijaz bahawa diserahkan urusan ini kepada ahli keluarga (isteri) atau hamba apabila ada orang yang memerlukan bantuan dan juga apabila adanya tetamu. [Lihat: Tuhfah al-Ahwazi, 277/3]
Hadith di atas membicarakan kelebihan atau pahala yang bakal diperolehi oleh isteri atau seseorang hamba itu bersedekah dengan harta suami atau tuannya dengan syarat setelah mendapat keizinan suami atau tuannya. Selain itu, pahala yang akan diperolehi tidak akan kurang antara satu sama lain.
Penutup
Kesimpulannya, bersedekah merupakan satu amalan yang mulia dan amat dituntut bagi sesiapa yang berkemampuan dan sedekah ini tidak hanya tertumpu kepada ahli keluarga terdekat atau jauh sahaja, bahkan ia melibatkan orang-orang yang berada di sekeliling kita juga. Akan tetapi, apa yang penting buat para isteri adalah perlu meminta izin suami jika itu adalah harta suaminya. Akhirnya, marilah sama-sama kita menanam sifat gemar bersedekah walaupan apa yang disedekahkan itu sedikit tetapi moga-moga dengan yang sedikit itu mampu membantu kita untuk masuk ke syurga Allah SWT. Semoga Allah SWT menjadikan kita semua dalam kalangan hamba-hamba-Nya yang sentiasa menginfaqkan atau menyedekahkan harta pada jalan Allah SWT. Amin.
Selawat dan zikir keduanya merupakan tuntutan di dalam syarak kerana terdapat banyak dalil yang menyeru manusia agar sentiasa melaziminya. Dalam menjadikan zikir dan selawat...