![kapel](https://cdn.kashoorga.com/2020/03/kapel-06_19_874732-696x365.jpg)
Berkatalah yang benar walau pun pahit kerana ia lebih baik daripada terus berpura-pura. Dalam rumah tangga, ada baiknya suami atau isteri berbicara tentang kebenaran.
Mengapa harus bersandiwara sedangkan natijahnya akan memburukkan keadaan pada masa hadapan.
Berikut perkongsian daripada Ustaz Pahrol Mohamad Juoi
BENAR WALAUPUN PAHIT
Teguran orang yang paling hampir dengan kita selalunya kebenaran, tetapi ia juga selalunya menyakitkan.
Apabila pasangan kita memberi teguran, terimalah, walaupun pahit. Jika terlalu pedih, diamkan diri. Jangan melenting, apa lagi berdendam.
Selagi pintu hati kita tidak terbuka menerima teguran, selagi itulah kita tidak akan mampu membuat perubahan.
Pedulikan niat orang yang menegur, samada dia ikhlas atau sebaliknya. Yang penting hati kita… cubalah ikhlas menerimanya.
Jika orang yang paling rapat dan paling menyayangi itupun enggan kita terima tegurannya, bayangkan siapa lagi yang boleh kita harap untuk menegur kita. Tegur menegur ialah tradisi sebuah rumah tangga yang baik.
Berikut ialah tip untuk memberi dan menerima teguran dalam rumah tangga:
1. Yang menegur cubalah ikhlaskan hati. Hati yang ikhlas akan menggamit datangnya bantuan Allah untuk memudahkan orang yang ditegur menerimanya.
2. Gunakanlah bahasa dan ayat yang lembut untuk menegur. Nabi Musa AS pun dididik oleh Allah untuk menggunakan kata-kata yang lembut untuk menegur Firaun.
3. Yang ditegur, dengarlah dengan mata, telinga dan hati. Anggaplah teguran itu sebagai suluh yang menerangi titik buta kita.
4. Jika menyakitkan, jangan membalas sebaliknya diam… ambillah tempoh bertenang untuk memikirkannya.
5.Yang menegur dan ditegur, jangan sekali-kali mempersoalkan keikhlasan pihak lain. Katakan dia ikhlas…cuma mungkin cara memberi atau menerimanya sahaja yang kurang tepat.
Sumber Kredit: Ustaz Pahrol Mohamad Juoi
https://www.youtube.com/watch?v=mOzwGsmECGQ
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Mengenal pencipta melalui sains
![Mengenal pencipta melalui sains](https://cdn.kashoorga.com/2018/03/Sains-dan-Allah.jpg)
Sebahagian manusia di dunia hari ini menolak agama serta Tuhan. Sebagai contoh, Sigmund Freud, seorang pakar psikoanalisis dari Austria dalam New Introductory Lectures on Psychoanalysis (1933) berkata, “Religion is an illusion and Freu it derives its strength from the fact that it falls in with our instinctual desires.” Ia bermaksud, agama (dan Tuhan) merupakan satu ilusi. Ilusi bermaksud suatu tanggapan yang tidak benar berhubung sesuatu perkara.
Golongan yang menolak Tuhan digelar sebagai golongan ateis. Pada hari ini 2.3 peratus penduduk dunia adalah ateis, sebagaimana yang dilaporkan oleh en.wikipedia.org. Wujudkah Tuhan? Ini antara persoalan besar yang ditanya manusia pada hari ini.
KEPENTINGAN AKAL
Dalam surah al-Baqarah ayat 164, Allah berfirman, “Sesungguhnya tentang kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang; dan pada kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga pada air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Dia biakkan padanya dari pelbagai jenis binatang; demikian juga pada peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi, sesungguhnya (pada kesemua itu) ada tanda-tanda (kewujudan serta kekuasaan Allah) bagi kaum yang mahu menggunakan akal fi kiran.” Tuhan Yang Maha Pencipta tidak boleh dikenali melalui Zat-Nya. Dia Yang Maha Pencipta dikenali melalui penciptaan-Nya.
Justeru ayat ini menekankan tentang kepentingan akal untuk menemui Tuhan. Dengan menggunakannya untuk mengkaji alam ciptaan Allah manusia mampu mencari serta mengenali-Nya. Dalam kitab Tafsir al-Quran al-Azim, Imam Ibn Kathir berkata, “Sebahagian ulama berpendapat, sesiapa yang mengamati langit yang luas dengan bintang-bintang, bulan dan matahari yang beredar di atas paksinya tanpa henti kemudian memerhatikan laut yang mengelilingi tanah daratan, kemudian memerhatikan bumi serta gunung ganang yang terpancang di atasnya, kemudian memerhatikan sungai yang mengalir.. di samping pelbagai jenis haiwan serta tumbuhtumbuhan, akan memperoleh bukti tentang kewujudan Tuhan Yang Maha Pencipta lagi Maha Agung dan Maha Bijaksana”.
ATEIS MENEMUI TUHAN
Salah seorang ateis yang akhirnya meyakini tentang kewujudan Tuhan ialah Dr. Francis Collins. Beliau merupakan pengarah Human Genome Project yang berpusat di Amerika. Projek ini cuba memecahkan rahsia kod yang terdapat di dalam DNA yang mengandungi 20,000 – 25,000 gen di samping lebih daripada 3 bilion bes kimia. Pada tanggal 3 April 2007, di bawah tajuk Collins: Why this scientist believes in God (www.cnn.com), Dr. Francis Collins dilaporkan sebagai berkata,“I see DNA, the information molecule of all living things, as God’s language, and the elegance and complexity of our own bodiesand the rest of nature as a refl ection of God’s plan”.
Ia bermaksud, kajian tentang DNA yang amat kompleks menyedarkannya tentang kewujudan Tuhan, dan DNA baginya merupakan refl eksi perancangan Tuhan bagi alam ini. Beliau telah menulis sebuah buku bertajuk The Language of God.
Yang paling menonjol sekali ialah kisah berhubung Dr. Antony Flew. Beliau merupakan seorang pakar dalam bidang ilmu falsafah daripada Britain. Beliau juga merupakan pakar rujuk ideologi aliran ateisme pada abad ke-20, dan berjaya menghasilkan lebih daripada 30 buah buku demi mempertahankan ideologi ini. Baru-baru ini, pada tahun 2004, Dr. Antony Flew mula berjinak-jinak dengan tuhan. Selepas lima puluh tahun memperjuangkan ateisme akhirnya beliau terpaksa mengakui, berdasarkan bukti-bukti sains bahawa kewujudan alam ini tidak boleh dipisahkan daripada Tuhan. Antara aspek yang menyedarkan beliau tentang kewujudan tuhan ialah keunikan DNA .
DNA ialah juzuk utama yg membentuk bahan genetik. Ia merupakan kod penentu ciriciri kebakaan bagi kebanyakan organisma hidup. Susunan DNA yang begitu unik dan menakjubkan menyedarkan Antony Flew tentang kewujudan Sang Pencipta yang merancang kejadian ini. Hal ini dilaporkan oleh Richard N. Ostling (Associated Press,10 Disember 2004) di bawah tajuk Atheist Philosopher, 81, Now Believes in God.Pada tahun 2007, beliau bersama Roy Abraham Varghese menghasilkan sebuah buku bertajuk There is a God: How the World’s Most Notorious Atheist Changed His Mind. Beliau pernah memberikan komen terhadap tulisan seorang saintis (dan ateis) terkenal, Dr Richard Dawkins, yang menghasilkan buku The God Delusion. Ketika diwawancara oleh Dr Benjamin Wikera (www.tothesource.org/10_30_20/10_30_2007.htm), beliau berkata, “If that’s the bestargument you (Richard Dawkin) have, then the game is over”. Maksudnya, jika itu sahaja hujah yang mampu diutarakan oleh Dr Richard Dawkin, maka tamatlah riwayat ateisme.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Orang Bergelumang Dosa Adakah Hatinya Gembira? Surah Al-Mutaffifin Ayat 14 Menceritakannya
![Orang Bergelumang Dosa Adakah Hatinya Gembira? Surah Al-Mutaffifin Ayat 14 Menceritakannya](https://cdn.kashoorga.com/2022/06/460286.jpeg)
Kita sering dihidangkan dengan kisah mereka mengejar kekayaan namun jelas melakukan perbuatan maksiat. Saat diberi rezeki, mereka mengatakan itu usaha mereka tanpa menyedari ianya istidraj. Bahkan sentiasa berterusan melakukan dosa dan hati bergelak ketawa seolah-olah tiada apa dirisaukan. Adakah benar orang bergelumang dosa ini hati mereka gembira atau berpura-pura di hadapan orang lain untuk menutup kekurangan yang ada.
Assalamualaikum SS Dato’ Seri Mufti. Saya pernah terbaca satu kenyataan tentang dosa itu adalah apa yang menjadikan jiwa gelisah. Namun, saya dapati ada sesetengah orang, mereka melakukan dosa tetapi hidup mereka kelihatan tenteram. Apa pandangan SS Mufti dalam hal ini? Terima kasih.
Jawapan:-
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi SAW, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan.
Kenyataan yang saudara baca itu adalah benar. Ia merujuk kepada satu hadis yang diriwayatkan daripada Nawwas bin Sam’an R.A, Nabi SAW bersabda:-
الْبِرُّ حُسْنُ الْخُلُقِ وَالإِثْمُ مَا حَاكَ فِى صَدْرِكَ وَكَرِهْتَ أَنْ يَطَّلِعَ عَلَيْهِ النَّاسُ
Maksudnya: “Kebaikan adalah dengan berakhlak yang mulia. Sedangkan dosa adalah sesuatu yang menggelisahkan hatimu. (Ketika dosa tersebut dilakukan), tentu engkau tidak suka hal itu nampak di tengah-tengah manusia.”Riwayat Muslim (2553).
Imam al-Nawawi dalam menjelaskan hadis di atas berkata: Maksud “حَاكَ فِي صَدْرك” ialah menggelisahkan hati, berasa ragu-ragu, tidak membukakan hati, terhasil perasaan syak di dalam hati, serta takut dan khuatir bahawa keadaan dirinya berdosa. (Lihat Syarh al-Nawawi ‘ala Sahih Muslim, 8/343)
Dalam hadis yang lain, Nabi SAW bersabda:-
الْبِرُّ مَا اطْمَأَنَّتْ إِلَيْهِ النَّفْسُ وَالْإِثْمُ مَا حَاكَ فِي النَّفْسِ وَتَرَدَّدَ فِي الصَّدْرِ
Maksudnya: Kebaikan ialah apa yang membuatkan jiwa tenang. Manakala dosa adalah yang membuat jiwamu gelisah dan ragu-ragu di hatimu.
Riwayat Ahmad (18006)
Dalam menjawab persoalan di atas, kami mulakan dengan hadis daripada Abi Hurairah R.A, Rasulullah SAW bersabda:-
إِنَّ الْعَبْدَ إِذَا أَخْطَأَ خَطِيئَةً نُكِتَتْ فِي قَلْبِهِ نُكْتَةٌ ، فَإِنْ هُوَ نَزَعَ وَاسْتَغْفَرَ وَتَابَ صَقَلَتْ قَلْبَهُ ، وَإِنْ عَادَ زِيدَ فِيهَا حَتَّى تَعْلُوَ قَلْبَهُ فَهُوَ الرَّانُ الَّذِي ذَكَرَ اللَّهُ {كَلاَّ بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ}.
Maksudnya: Sesungguhnya hamba, apabila melakukan satu kesalahan atau dosa, akan ditulis pada hatinya satu titik hitam. Apabila dia meninggalkan dosa, beristighfar dan bertaubat, nescaya digilap hatinya.
Sebaliknya, apabila mengulangi dosa, akan ditambah padanya titik hitam sehingga memenuhi hatinya, maka itulah dipanggil al-raan (الرَّانُ) yang Allah nyatakan: {كَلاَّ بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ} Sebenarnya! (Ayat-ayat Kami itu tidak ada cacatnya) bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan maksiat) yang mereka kerjakan. Riwayat al-Nasa’ie (11594)
Ini bermakna, hati mereka kelam dan bertambah gelapnya dengan sebab dosa yang berterusan sehingga jadilah sukar untuk mendapat cahaya dan petunjuk Ilahi. Akhirnya menjadi sebati dengan maksiat.
Allah SWT berfirman:-
كَلَّا ۖ بَلْ ۜ رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا يَكْسِبُونَ
Maksudnya: Sebenarnya! (Ayat-ayat Kami itu tidak ada cacatnya) bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan maksiat) yang mereka kerjakan. Surah al-Mutaffifin (14)
Ibn Kathir berkata: Bukanlah perkara seperti sangkaan mereka sehingga mereka berkata, Quran ini sebagai dongeng purbakala tetapi ia kalam Allah, wahyu yang diturunkannya kepada Rasulullah SAW.
Sesungguhnya Allah menghijabkan mereka daripada iman dek kerana hati mereka dipenuhi dengan rain. Yang mana telah bercampur pada hati mereka dengan sebab dosa dan kesalahan yang banyak. Kerana itulah firman Allah SWT: (Sebenarnya! (Ayat-ayat Kami itu tidak ada cacatnya) bahkan mata hati mereka telah diselaputi kekotoran (dosa), dengan sebab (perbuatan kufur dan maksiat) yang mereka kerjakan.)
Perkataan rain di mana hati-hati orang kafir dipenuhi dengan dosa sedangkan ghaim pula kepada orang yang baik-baik, dan ghain pula bagi orang yang hampir dengan Tuhan. (Lihat Tafsir al-Qur’an al-‘Azim, 4/587)
Ibn al-Qayyim menyebut: “Jika hati sudah semakin gelap, maka amat sulit untuk mengenal petunjuk kebenaran.” (Lihat Madarij al-Salikin, 2/292)
Seorang yang tidak taat kepada Allah SWT dan hati mereka telah menjadi keras, maka mereka tidak akan peduli, atau malah berbangga diri ketika melakukan kemungkaran dan dosa. Pembicaraan di sini tidak bersifat umum yang berlaku bagi setiap orang, tetapi khusus bagi mereka yang memiliki hati yang sihat dan bersih. (Lihat Syarh al-Arba’in al-Nawawiyyah, hlm. 294-295).
Imam al-Qurtubi berkata, “Dosaialah perbuatan yang menyebabkan pelakunya layak mendapat celaan.”( Lihat Tafsîr al-Qurthubi 2/20)
Sepatutnya bagi seorang Mukmin itu, apabila dia melihat sesuatu perbuatan dosa, maka harus bersungguh-sungguh menjauhinya.
Hal ini sepertimana kata Abdullah ibn Mas’ud R.A:
إِنَّ الْمُؤْمِنَ يَرَى ذُنُوبَهُ كَأَنَّهُ فِي أَصْلِ جَبَلٍ يَخَافُ أَنْ يَقَعَ عَلَيْهِ، وَإِنَّ الْفَاجِرَ يَرَى ذُنُوبَهُ كَذُبَابٍ وَقَعَ عَلَى أَنْفِهِ
Maksudnya: “Seorang Mukmin melihat dosa-dosanya seperti dia berada di bawah gunung, dia takut gunung itu akan menghempapnya. Sedangkan orang fajir (derhaka), dia melihat dosa-dosanya seperti melihat lalat hinggap di hidungnya.” Riwayat al-Tirmizi (2497)
Kami katakan, sebenarnya apa yang kita lihat bahawa mereka gembira, suka dan kadang-kadang berpesta dalam maksiat sebenarnya itu lahiriah yang dibuat-buat, tetapi hati mereka sentiasa dalam kesempitan. Inilah hakikat yang sebenar. Kami asaskan kenyataan ini berdasarkan firman Allah SWT:
وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ
Maksudnya: “Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit, dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta”. Surah Taha (124)
Ibn Kathir berkata: Siapa yang berpaling dari perintah Allah dan melupai-Nya, maka kehidupannya penuh kesempitan di dunia, tiada ketenangan dan tiada kelapangan pada dadanya. Bahkan dadanya sentiasa merasa sempit dek kerana kesesatannya sekalipun nampak diberi nikmat pada zahir dengan pakaian, makanan, tempat tinggal, tetapi hatinya tetap gundah gelana. (Lihat Mukhtasar Ibn Kathir, 2/497)
Al-Sobuni berkata: Siapa yang berpaling dari perintah-Ku dan apa yang Aku turunkan kepada rasul-rasul-Ku dari Syariat dan hukum, maka balasannya hidup di dunia penuh dengan kekerasan sekalipun nampak diberi nikmat pada zahirnya. (Lihat Sofwah al-Tafasir, 2/229)
Semoga Allah kurniakan kepada kita kelapangan dalam hidup dan ketenangan. Kami akhiri dengan doa:
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
Maksudnya: “Wahai Tuhan Kami, kurniakanlah kepada kami di dunia dengan kebaikan dan di akhirat dengan kebaikan. Dan selamatkanlah kami dari azab Neraka.”
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Orang Tak Ada Kaki Tangan Pun Boleh Islamkan Ramai Manusia” Khusyuknya Adik Oku Ini Dengar Ceramah Agama
![“Orang Tak Ada Kaki Tangan Pun Boleh Islamkan Ramai Manusia” Khusyuknya Adik Oku Ini Dengar Ceramah Agama](https://cdn.kashoorga.com/2020/03/dhiya-09_45_625171.jpg)
Siapa tidak mengenali pendakwah bebas, Ustaz Ebit Lew. Auranya begitu kuat setiap kali menyampaikan ceramah yang sangat menyentuh jiwa.
Perkongsiannya berjaya menarik ramai penonton untuk sama-sama mendengar ceramah yang disampaikan.
Bukan sahaja orang dewasa, golongan tua, muda serta kanak-kanak juga turut kusyuk mendengar ilmu disampaikan Ustaz Ebit Lew ini.
Dalam satu perkongsian di laman sosial Facebook beliau baru-baru ini memuat naik sebuah video pertemuan dengan si cilik yang diuji kudung kakinya sejak lahir.
Dan yang membuatkan pendakwah tersebut kusyuk untuk mendekati kanak-kanak disapa Dhiya ini kerana kusyuk mendengar serta rajin mencatat isi penting sepanjang ceramah anjurannya tempoh hari.
Menurut Ustaz Ebit Lew kanak-kanak istimewa ini tidak memiliki sebarang kekurangan dan begitucantik dan sempurna di sisi Allah.
Malah tambah beliau ujian yang kuat malah diharapkan agar boleh menjadi asbab untuk menjadikannya lebih kuat di masa akan datang.
Pendakwah bebas yang cukup popular di media sosial ini juga turut mendoakan agar kasih sayang antara Dhiya bersama kakaknya yang turut hadir berkekalan hingga ke syurga.
Beliau juga turut menganggap Dhiya seperti anaknya sendiri dan mengingatkan Ustaz Ebit Lew pada anaknya yang berada di rumah. Malah dia turut memberitahu sayang pada Dhiya.
Ustaz juga turut memberitahu, dia melihat ramai orang yang tiada kaki dan tangan tetapi dia boleh mengislamkan ramai manusia dalam dunia.
Sebak menangis rasa. Adik Dhiya cantik comel ni tiada kedua belah kaki semenjak lahir. Ya Allah. Dari mula sampai akhir duduk depan sekali. Khusyuk mendengar. Sepanjang ceramah menangis dan tekun mencatat semua isi ceramah saya. Periksa dapat A jer. Ya Allah betapa baiknya anak ini.
Berilah kekuatan padanya. Jagakanlah Dhiya ini terus kuat dan panjangkan umur berkat rezeki umur menjadi matahari hidayah.
Tersebarnya Islam ke seluruh dunia. Berjuta rahmat yang kau beri pada anak dan ibu bapanya, berilah sedikit rahmat buat diriku. #ProkidsIpoh
Ternyata perkongsian menarik ini turut mendapat respon daripada warganet. Rata-rata netizen sebak mengenangkan ujian terpaksa dihadapi kanak-kanak comel ini
Mereka turut memuji semangat cekalnya dan mendoakan agar adik Dhiya akan sentiasa berada dalam lindungan Allah SWT.
Strong girl, tak menangis teresak-esak. Macam orang dewasa
Niesa Diana MasyaaAllah, cantik nye adik Dhiya ni. Tenang je tengok muka dia. Kagum dgn adik ni. Such a strong girl. Semoga segalanya dipermudahkan utk Dhiya
Doakan berjaya dunia akhirat, tiada kecacatan di mata Allah
Semoga sentiasa dilimpahi kasih sayang, dimudahkan segala urusan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI