Orang kata kalau sudah sayang, kita akan tetap bersama cintanya hingga ke nafas terakhir seseorang itu.
Tiada apa yang dapat memisahkan cinta dan kasih sayang kecuali hanya kematian saja. Kalau boleh kita mengharapkan mahu bersama sehidup semati hingga ke hujung nyawa.
Tetapi kita hanya merancang, tetapi Tuhan juga yang menentukan. Seperti perkongsian seorang pengguna di laman sosial Facebook Nur Hafizah yang menceritakan kisah cinta antara ayah dan ibunya sehingga ibu menghembuskan nafas terakhir.
Malah layanan yang diberikan oleh si ayah kepada si ibu tidak pernah berkurangan sejak dari mereka mula bercinta.
Ayuh, ikuti perkongsian yang sangat menyentuh jiwa.
Betapa ayah cintakan isterinya
“Orang lain tak melihat tapi aku yg menyaksikan bertapa dia cintakan isteri dia..Ya memang kami adik beradik yg jaga Mak tapi kami xkan lupa pada Ayah yg slalu ambil berat pasal Mak walupun dia sibuk kerja kalau dia ada masa dia yg akan uruskan Mak,
IKLAN
Jaga ketika mak sihat dan sakit
“Makan pkai Mak dia yg siapkan mcm mna Mak menjaga Ayah selama Mak sihat mcm tu laa Ayah jaga Mak masa Mak sakit.Sungguh dia terlalu sygkan isteri dia walaupun isteri dia dah xsempurna dia tetap syg jaga dan ambil berat xpeduli pun apa org kata pasal dia sebab dia tahu siapa yg ada ketika susah dan senang..
Cara tunjukkan kasih sayang tak berbelah bagi
“Tiap kali pegi kerja mesti tnya Mak nk makan apa,cium pipi Mak smpai Mak malu dah tua2 pun nk manja2 lagi tapi dia xpernah peduli sbb itu cara dia tunjukkan kasih syg pada isteri dia..
“Mungkin orang melihat aku org pertama yg sedih bila Mak dah xde tapi mereka lupa pd suami yg bersama dia lebih 35 tahun susah dn senang membesarkan 11orang anak..
IKLAN
Melihat ayah menangis buat pertama kali dalam hidup
“Aku tak pernah melihat dia menangis tapi haritu pertama kali dalam hidup aku,aku melihat dia menangis teresak-esak kerana Mak..Dia bacakan yassin dia yg ajar Mak mengucap dia pegang tangan isteri dia smpai akhir hayat..
Dalam van jenazah, peluk keranda sambil tak lepas baca Yassin
“Masa dalam van jenazah pun mcam tu dia peluk je keranda Mak xlepas sambil bacakan yassin untuk Mak..Lepas Mak dikebumikan Ayah pesan pd kami adik beradik
“Nanti bila Ayah dah xde kebumikan Ayah sebelah Mak ,Ayah nk duduk dekat dgn Mak” …Sungguh kasih seorng suami pd isteri dari isteri dia sihat sakit smpailah isteri dia dah xde tetap dia sayang..Semoga Syurga menyatukan kalian kembali..Aamiin ..
IKLAN
Ini yang arwah mak pesan
“Mak pesan: “bila sygkan seseorng syglah dgn sepenuh hati terimalah sdikit keburukkan dia kerana seribu kebaikkan yg pernah dia lakukan”
“Jangan salah faham Cikjah bukan nk menagih simpati Cikjah cuma nak menceritakan apa yg orang xnampak tapi kami adik bradik nampak kasih syg mereka selama ini..
“Doa Suami serta Anak2 sentiasa ada untuk Mak..Terima kasih kerana menjadi Isteri serta Mak yg terbaik untuk kami
Penularan wabak COVID-19 semakin serius apabila terbaru seorang lagi mangsa dilaporkan telah meninggal dunia. Ini menjadikan kes kematian ketiga daripada 1,030 yang dijangkiti virus ini.
Dari laman web Facebook Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah memberitahu Crisis Preparedness and Response Centre (CPRC) Kebangsaan telah menerima laporan satu kematian COVID-19, iaitu kes ke-152.
Berita ini diterima pada jam 6.27 petang menjadikan kes kematian setakat ini sebanyak 3 kes. Menurut beliau, kes ke 152 ini merupakan seorang warganegara Malaysia berumur 58 tahun yang menyertai klus perhimpunan jemaah tabligh.
Jemaah ini telah dimasukkan ke Hospital Tawau pada 9 Mac 2020 lalu dengan mengalami simptom Severe Acute Respiratory Infection. Telah diberikan bantuan pernafasan dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) pada hari sama.
Kesihatannya semakin merosot dari hari ke hari dan disahkan meninggal dunia pada 20 Mac 2020. Dr Noor Hisham turut mengucapkan takziah kepada keluarga arwah.
Dukacita dimaklumkan bahawa Crisis Preparedness and Response Centre (CPRC) Kebangsaan telah menerima laporan satu (1) kematian COVID-19 (kes ke-152) pada hari ini iaitu pada jam 6.27 petang, menjadikan jumlah keseluruhan kematian COVID-19 setakat ini tiga (3) kes.
Kes ke-152 ini merupakan lelaki warganegara Malaysia berumur 58 tahun daripada kluster jemaah tabligh. Beliau telah dimasukkan ke Hospital Tawau pada 9 Mac 2020 dengan mengalami simptom Severe Acute Respiratory Infection. Beliau telah diberi bantuan mesin pernafasan dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) pada hari yang sama. Kesihatan beliau merosot hari demi hari dan telah disahkan meninggal dunia pada 20 Mac 2020 pada jam 6.27 petang. Takziah diucapkan kepada keluarga arwah.
إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
Warganet turut mengucapkan takziah kepada keluarga mangsa dan mendoakan arwah ditempatkan dalam kalangan orang beriman.
Sheara AmirInnalillah wainnailahirajiun Al-Fatihah.. Salam takziah buat keluarga arwah.
Yusran HashimInalillahiwainnaillaihi’roji’un.. Takziah buat keluarga beliau..
Ticer AzriInnalillahiwainnailaihiroojiunnn. Semoga arwah ditempatkan di kalangan orang2 beriman Aamin2.
Mdriduan WanInnalillah wainnailahirajion…dan al-fatihah serta takziah buat keluarganya…
Azlinda GhazaliSalam takziah buat keluarga mangsa. Semoga arwah ditempatkan dikalangan org yg beriman. Aamiin
Izza RamlySmoga y djangkiti sihat spti sdia kala…kpada y pergi smoga dtmpatkn d klangan org beriman
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Syarikat tawar khidmat tanam bangkai haiwan dikecam, mengaku urus kucing mati ikut cara Islam. Begini sekali nak mengaut keuntungan hingga sanggup menunggang agama.
Tidak dinafikan haiwan peliharaan menjadi kesayangan kita semua dan ada di antara kita yang menganggap binatang kesayangan seperti darah daging sendiri, macam anak atau adik beradik.
Tetapi tidaklah sampai mengenepikan hukum agama dalam soal ini. Ketahui penjelasan lanjut Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan hukum menanam bangkai haiwan.
Soalan:
Saya ingin mengajukan pertanyaan apakah hukum menanam bangkai haiwan? Adakah hukum pengurusannya sama seperti jenazah manusia atau bagaimana? Mohon penjelasan Datuk Mufti. Terima kasih.
Jawapan:
Pada dasarnya, tiada hukum khas dalam menguruskan bangkai haiwan sebagaimana hal ehwal mengurus jenazah manusia sama ada dalam urusan mandi, pengkafanan mahupun pengkebumian. Tidak terdapat sebarang nas di dalam al-Quran ataupun hadith Rasulullah S.A.W yang menyatakan dengan jelas mengenainya. Akan tetapi, perkara ini boleh dikaitkan dengan sebuah athar Rasulullah S.A.W, Ibn ‘Abbas berkata:
Maksudnya:
“Hamba milik Maimunah R.A pernah diberi sedekah seekor kambing, kemudian kambing tersebut mati. Ketika Rasulullah S.A.W. melintasi dan melihatnya, beliau bersabda: “Kenapa tidak engkau ambil kulitnya kemudian engkau samak sehingga dapat memanfa’atkannya?” Mereka berkata; ‘Ia telah menjadi bangkai.’ Beliau menjawab: “Sesungguhnya yang dilarang adalah memakannya.”
Riwayat al-Bukhari (1492), Muslim (363)
Tanam Bangkai Haiwan Dikecam
Melalui hadis ini, dapat kita fahami bahawa Baginda S.A.W tidak pula mengarahkan agar ditanam terus bangkai binatang tersebut namun Baginda S.A.W menyuruh dan menyarankan para sahabat agar mengambil faedah atau manfaat dari bangkai binatang tersebut.
Lantas, pengajaran yang boleh diambil dari kisah dan juga athar ini adalah tidak disyariatkan bangkai haiwan tersebut ditanam, kerana jika ia disyariatkan, maka sudah semestinya Baginda S.A.W akan mengarahkan atau menyuruh para sahabat Baginda S.A.W menanam bangkai tersebut dengan segera, kerana sifat seorang Rasul ialah menyampaikan dan tidak akan berdiam diri jika ada kebatilan atau kemungkaran yang berlaku di hadapan matanya.
Maksudnya: Wahai Rasul Allah! Sampaikanlah apa yang telah diturunkan kepadamu dari Tuhanmu.
(Surah al-Ma’idah: 67)
Mengaku Urus
Tuntasnya, Islam tidak mensyariatkan kewajipan ke atas perbuatan menanam bangkai haiwan, bahkan ia hanyalah bersifat harus dan boleh dibiarkan begitu sahaja bangkai tersebut tanpa ditanam.
Namun begitu, kepentingan dalam perkara ini turut berbalik kepada manfaat ke atas manusia jua iaitu jika bangkai haiwan tersebut dibiarkan dan tidak ditanam, maka akan mendatangkan kemudharatan terhadap manusia dan juga makhluk-makhluk lain di sekelilingnya.
Seperti sedia maklum, bangkai haiwan yang tidak ditanam akan mereput dan menyebarkan kuman-kuman seperti bakteria ataupun virus yang boleh memberikan pelbagai jenis penyakit kepada manusia, selain ia juga mendatangkan bau dan pemandangan yang kurang menyenangkan, apatah lagi jika ia dibiarkan di kawasan orang ramai seperti di masjid, taman perumahan dan sebagainya.
Maka, perkara-perkara ini adalah kemudharatan yang mestilah diangkat dan dijauhkan dari diri manusia.
Kucing Mati
Sehubungan dengan itu, hukum menanam bangkai haiwan tersebut jatuh kepada hukum wajib. Maka, perlulah ditanam haiwan tersebut atau dikebumikannya dengan baik.
Perkara ini turut berkait dengan salah satu kaedah usul Fiqh iaitu سد الذرائع (menutup jalan yang membawa kepada kemudharatan atau kerosakan). [Lihat juga: al-Furuq; 2/32]. Maka, disyariatkan agar ditanam bangkai haiwan atas sebab menghilangkan kemudharatan ke atas manusia dan bukannya semata-mata kerana kematiannya.
Menurut Fatawa al-Lajnah al-Da’imah, apabila ditanya berkenaan haiwan yang telah menjadi bangkai, adakah perlu dikebumikan atau dibiarkan sahaja di atas muka bumi. Mereka menjawab:
“الأمر في ذلك واسع؛ لأنه لم يرد في الشرع نص يدل على مشروعية دفنها، ولا على النهي عن ذلك، والأولى دفنها لئلا يتأذى بها أحد”.
Maksudnya: Urusan berkenaan perkara tersebut (menanam bangkai haiwan) adalah luas, kerana tidak terdapat dalam nas sebarang dalil yang menunjukkan pensyariatan mengebumikannya (bangkai haiwan), dan juga tiada sebarang tegahan mahupun larangan terhadapnya, namun yang lebih utama ialah kebumikannya supaya ia tidak memberikan kemudharatan kepada sesiapa”.
Kesimpulannya, hukum menanam binatang adalah wajib sekiranya mengganggu umat manusia atau memberikan kemudharatan terhadap manusia, dan tidak wajib berbuat demikian jika ianya tidak memberikan kemudharatan.
Akan tetapi, yang lebih baik di sini adalah ditanam bangkai haiwan tersebut agar boleh mengangkat segala jenis kemudharatan darinya dan juga menyenangkan pandangan dan juga laluan orang lain yang melalui kawasan bangkai tersebut. Dari Abu Hurairah R.A, sabda Rasulullah S.A.W:
Maksudnya:
“Iman itu ada tujuh puluh lebih atau enam puluh lebih cabang. Yang paling utama adalah perkataan لاَ إِلَهَ إِلا اللَّهُ (Tiada tuhan yang berhak disembah selain Allah) dan yang paling rendah adalah menyingkirkan gangguan-ganguan yang menyakitkan di jalanan. Sifat malu adalah sebahagian daripada iman.”
Riwayat al-Bukhari (9), Muslim (35)
Acuan anak-anak dibentuk dari didikan ibu ayahnya. Bahkan permulaan menjadi seorang anak yang soleh dan warak adalah daripada corakan individu yang menjaganya, atau lebih dekat lagi iaitu ibu dan bapanya.
Nabi Muhammad SAW telah bersabda di dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah r.a dengan mafhumnya:
“Tidaklah seorang bayi yang dilahirkan melainkan dalam keadaan fitrah, maka kedua orang tuanyalah yang menjadikannya Yahudi, atau Nasrani atau Musyrik.” (Hadis Riwayat di dalam sahih Muslim).
Tidak hairanlah mendidik anak-anak agar terdidik dari segi adab perilakunya, ada banyak perkara dari sekecil-kecil hingga besar perlu ibu ayah titik beratkan termasuk mengajar anak akan nikmat bersyukur dan tidak sukakan pembaziran. Kata orang ambil sekadar untuk kenyangkan perut bukan belajar ketamakan melihat semua makanan hingga tidak habis dimakan.
Satu perkongsian dari Pensyarah Fakulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia, Dr Anuar Ahmad mengenai sikap mak ayah “tak ada perasaan bersalah” ini khususnya dalam bab mengambil makanan patut dijadikan pengajaran oleh ibu bapa kepada anak-anak sedari mereka kecil lagi.
Baca perkongsiannya.
Pagi ni saya buffet breakfast di hotel. Biasanya saya lebih suka turun lewat dari bilik penginapan. Kalau ‘last call’ jam 10 pagi, jam 9.30 baru saya turun. Dari dulu lagi memang itulah amalan saya. Alasannya nak elak kesesakan. Bila turun lewat sikit, keadaan lebih tenang. Makan pun senang. Lagipun saya jenis makan tak banyak. Nasi lemak, sedikit buah dengan kopi O pun dah cukup.
Nak dijadikan cerita, sedang saya minum, datang satu keluarga lima sekeluarga duduk betul-betul di depan meja saya. Suami isteri dan tiga anak. Rasanya anak yang sulung sekolah menengah dan dua lagi sekolah rendah.
Seperti biasa, masing-masing akan mula mundar mandir dapatkan makanan. Kemudian mereka kembali ke meja. Saya lihat mereka duduk bersama, angkat tangan dan si ayah mula memimpin bacaan doa makan. Baguslah begitu.
Selepas itu, kisah pun bermula. Si ayah dan anak-anak mula ulang alik ambil makanan. Lepas satu, satu pinggan penuh makanan dibawa ke meja. Si ayah belum sempat duduk menjamah makanan yang ada, terus dapatkan lagi makanan.
Anak-anak pun sama. Sehinggalah meja besar mereka penuh dengan makanan yang tidak dijamah. Penuh pinggan berisi makanan sampai ada pinggan terpaksa berlapis di atas meja.Sambil hirup kopi pahit, saya terus lihat sahaja gelagat mereka. Lagipun meja mereka betul-betul di depan saya. Apa nak buat. Itu sahaja pandangan yang saya ada.
Saya lihat walaupun pinggan dah penuh meja, si ayah dan anak-anak terus ambil lagi makanan. Si ibu pula sebab meja dah penuh, mula menggabungkan makanan di dalam beberapa pinggan ke dalam satu pinggan. Dah mengunung jadinya makanan yang bercampur aduk di dalam pinggan.
Makanan banyak tak disentuh
Lebih kurang sejam kemudian, mereka seperti mula kenyang. Tapi makanan atas meja masih sangat banyak. Ada yang langsung tak bersentuh. Sebelum meninggalkan meja, saya lihat si ayah mula tindan pinggan yang kosong di atas pinggan-pinggan yang penuh makanan yang tidak disentuh tadi.
Kemudian datang pekerja pembersihan untuk mengemas kini meja keluarga tadi. Saya lihat beliau menggeleng-geleng kepala bila melihat makanan yang begitu banyak dan belum terusik. Tetapi beliau tetap kena buang. Beliau lihat saya, saya hanya senyum. Beliau kata pada saya ‘sayangnya makanan ini’. Saya sekadar angguk kepala tanda setuju.
Mengapa ada antara kita jadi begini? Membazir makanan yang tidak sepatutnya kita lakukan. Apakah kerana kita telah membayar maka hak kita untuk membazirkan makanan?
Apakah kita tamak, takut makanan habis maka berlumba-lumba mengambil makanan yang akhirnya dibazirkan? Tak adakah rasa bersalah?
Mengapa sarapan pagi yang dimulakan dengan doa makan seisi keluarga tanda mensyukuri nikmat yang Allah swt berikan, diakhiri dengan pembaziran makanan tanda kita kufur pada nikmat tersebut.
Saya lihat budaya ini kerap berlaku di kalangan rakyat negara ini dan juga pernah melihat pelancong dari beberapa negara melakukan perkara yang sama apabila mereka datang ke negara kita. Tapi saya kena akui belum pernah ada pengalaman lihat mat salleh buat perkara yang sama . Belum lagi. Mungkin ada.
Walaupun banyak makanan dibazirkan, hotel tak rugi sebab mereka sudah kenakan bayaran. Tetapi kita semua lah yang rugi bila pembaziran berlaku dalam skala yang besar.
Paling mudah, harga barang makanan boleh menjadi mahal bila pembaziran makanan berlaku dengan jumlah yang besar. Ini hukum permintaan dan penawaran dalam ekonomi.
Kos pengeluaran makanan juga menjadi mahal bila pembaziran berlaku. Kos pengurusan sampah dan sisa makanan juga meningkat bila pembaziran yang besar berlaku.
Kitalah- anda, saya dan rakyat seluruhnya yang terpaksa menanggung semua kos tersebut, akibat pembaziran yang dilakukan oleh mereka yang tidak tahu bersyukur ini. Sumber : FB Anuar Ahmad
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sepanjang Ramadan dahulu, kita bersemangat menunaikan solat tarawih sebanyak 8 atau 20 rakaat. Alangkah sayangnya andai kekuatan ini dilenyapkan selepas berlalunya Ramadan.
Justeru sangat elok...