Masuk hujung bulan, ramai yang tertunggu-tunggu hari gaji. Tapi bila sudah tiba harinya, melihat akaun bank Kembali terisi dengan RM jangan pula kita terus berbelanja.
Menurut Ustaz Mohammad Yaakub Yusra, sebaiknya bila menerima gaji jangan lupa untuk melafazkan doa ini. Moga bertambah keberkatan rezeki kita.
اَللهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْ ثَمَرِنَا وَبَارِكْ لَنَا فِيْ مَدِيْنَتِنَا وَبَارِكْ لَنَأ فِيْ صَاعِنَا
“Allahumma Bariklana fi thamarina, wa Bariklana fi Madinatina, wa Bariklana fi saw’ina”
Maksudnya:
Ya Allah, berkati hasil rezeki kami, berkati bandar kami, dan berkati punca rezeki kami.
Selain daripada doa, sebaiknya pada hari gaji juga kita bersyukur dengan Pemberi Rezeki.
Dalam pada itu jangan terus berbelanja atau membayar hutang, mulakan dengan sedekah. Sedekah paling afdal sudah tentunya kepada ahli keluarga terdekat contohnya ibu dah ayah kita yang sudah tua atau adik berani yang memerlukan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
10 Kali Lafaz Selawat Ringkas Ini Bersamaan Dengan 100 Ribu Lafaz Selawat Lain
Solat dan berselawat jalannya seiringan. Sesibuk mana pun rutin harian kita, solat 5 waktu jangan ditinggalkan kerana ia adalah tiang agama. Dalam masa sama di dalam bacaan solat itu sebenarnya kita juga turut berselawat ke atas nabi junjungan besar kita Muhammad SAW.
Sebagai umatnya, kita amat disarankan berselawat sebanyak mungkin bahkan ada dinyatakan dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW menjelaskan bahawa selawat yang kita bacakan buat Baginda Nabi SAW akan disampaikan kepada Nabi sendiri. Dalam erti kata yang lain, Baginda tahu kita berselawat.
Sabda Rasulullah ﷺ :
وَصَلُّوا عَلَيَّ فَإِنَّ صَلَاتكُمْ تبلغني حَيْثُ كُنْتُم
“Dan berselawatlah ke atasku. Sesungguhnya selawatmu itu akan sampai kepadaku di mana jua kamu berada,” (Sunan Abu Daud – dinilai sanad yang Sahih oleh Ibn Hajar)
Bagi menghuraikan hadis ini. al-Imam Mula Ali al-Qari menukilkan pada pandangan al-Imam al-Tiibi yang seakan menjelaskan bahawa para malaikat menyampaikan kepada Baginda tentang selawat yang dibacakan buat dirinya. (Fayd al-Qadir)
Begitulah hebatnya kedudukan selawat ke atas Nabi SAW. Dalam al-Quran sendiri menjelaskan bagaimana Allah SWT dan para malaikat-Nya berselawat ke atas Nabi SAW.
Artikel berkaitan: Tunaikan Hutang 100 Kali Istighfar & Selawat Untuk Pikat Allah
Artikel berkaitan:Selawat Tafrijiyah Ni Paling Saya Suka, Amal 11 Kali Lepas Solat DS Siti Nurhaliza Kongsi Kebaikan Amalkannya
Malah jika kita memperbanyakkan selawat ke atas Nabi SAW, kita akan mendapat kedudukan yang dimuliakan di sisi Allah di akhirat kelak. Sabda Rasulullah SAW :
أولى النَّاس بي يوم القيامة أكثرُهم عليَّ صلاةً
“Manusia yang paling utama di sisiku di hari akhirat kelak adalah yang paling banyak berselawat ke atas ku,” (HR al-Tirmizi – dinilai Hasan)
Ada banyak jenis selawat dianjurkan dalam Islam dan kitab oleh ;afazkan mana-mana selawat yang selesa dan sesuai untuk kita lakukan. Namun, pastinya perbualan dalam mimpi antara Syekh ‘Ali Al-Bayuumi bersama Rasulullah ini mungkin dapat menarik perhatian kita.
Diriwayatkan bahawasanya Syekh ‘Ali Al-Bayuumi setiap harinya tidak kurang membaca selawat kepada Baginda Nabi SAW 100 ribu kali (seratus ribu kali)
Kemudian ketika tidur beliau bermimpi dengan Nabi Muhammad lalu beliau bertanya kepada Nabi :
“Ya Rasulullah adakah orang setiap harinya membaca selawat lebih dari aku?”
Rasul menjawab “Iya, ada, iaitu Syekh Amhad Ad-Dardiir, dia membaca selawat lebih dari dirimu”
Kemudian Syekh Ali Al-Bayumi bertanya lagi “Bagaimana Ya Rasul, lafaz selawat yang dibacakan Syekh Ahmad Ad-Dardiir?”
Rasul menjawab “Beliau Syekh Ali membaca selawat setiap harinya 10 kali iaitu:
اللهم صل وسلم وبارك علی سیدنا محمد وعلی اله عددكمال الله وكما یلیق بكماله
“Allhumma Sholli Wa Sallim Wa Baarik ‘Ala Sayyidina Muhammadin Wa ‘Alaa Aalihi ‘Adada Kamaalillahi Wa Kamaa Yaliiqu Bikamaalihi”
Membaca selawat yang dibacakan dengan lafaz Syekh Ahmad Ad-Dardiir setiap hari meskipun hanya 10 kali tapi ia mampu mengimbangi dengan membaca selawat dengan lafaz lain 100 ribu kali.
Kashoorga: Subhanallah. Betapa mudahnya kita untuk mengutip pahala dalam masa sama menantikan saat untuk bertemu Rasulullah dengan memperbanyakkan berselawat ke atas Rasulullah SAW.
Sumber artikel: Ustaz Umar Bukhari
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Lelaki Pakai Inai? Boleh Ke? Ini Penjelasannya!
Apakah hukumnya bagi lelaki memakai inai? Kita lihat ketika majlis perkahwinan, selalunya pengantin lelaki akan diinaikan jarinya.
Inai adalah perhiasan bagi wanita bukannya untuk lelaki. Dalam sebuah hadith, diriwayatkan daripada ‘Aisyah R.Anha:
Maksudnya: Seorang wanita memberikan isyarat dari belakang tabir bagi menunjukkan pada tangannya ada surat untuk diberikan kepada Rasulullah SAW. Maka Nabi SAW menggenggam menutup tangannya lalu berkata:
“Aku tidak tahu adakah ini tangan lelaki ataupun tangan perempuan?”. Jawab perempuan tersebut: “Perempuan”. Lalu Baginda berkata: “Jikalau kamu ini perempuan, nescaya akan lakukan perubahan pada kuku-kuku kamu (iaitu dengan inai)”.
Al-Imam al-Nawawi Rahimahullah menyebutkan di dalam al-Majmu’:
Maksudnya: Adapun mewarnakan kedua tangan dan kaki dengan inai, maka digalakkan bagi yang berkahwin dikalangan perempuan berdasarkan hadith-hadith masyhur padanya dan haram ke atas lelaki-lelaki (memakai inai) kecuali untuk berubat.
[Lihat al-Majmu’. Dar al-Fikr, 1/294]
Begitu juga al-Imam al-Syarwani Rahimahullah di dalam hasyiahnya bagi kitab Tuhfah al-Muhtaj karangan Ibn Hajar al-Haitami Rahimahullah turut menyatakan perkara yang sama iaitu digalakkan bagi wanita yang telah berkahwin untuk berinai dan haram ke atas lelaki.
Oleh kerana berinai itu termasuk di dalam perhiasan wanita maka tidak boleh bagi lelaki untuk berinai. Sama ada untuk tujuan perkahwinan ataupun atas dasar berhias, agar nampak cantik dan sebagainya, tetap tidak boleh melainkan untuk tujuan berubat yang mana dengan berinai boleh membantu menyembuhkan penyakit-penyakit tertentu. Walau bagaimanapun lelaki boleh mengenakan inai pada rambut, ini kerana terdapat hadis yang membenarkannya.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bila Suami Isteri Bersentuhan Ketika Ada Wuduk, Batal Atau Tidak Wuduk Sebenarnya
Seperti yang kita ketahui, antara suami dan isteri, memang tiada langsung batas aurat antara satu sama lain. Sama ada suami atau isteri, masing-masing bebas menyentuh dan menerokai tubuh masing-masing. Walau bagaimanapun apabila suami isteri atau salah seorang ada wuduk bersentuhan antara satu sama lain, adakah batal air wuduk?
Tapi ada juga yang berpendapat wuduk tak batal. Sebenarnya batal atau tidak?
Dalam permasaalahan ini para ulama berbeza pendapat:
Mazhab Hanafi berpendapat sentuhan antara lelaki dan wanita tidak membatalkan wuduk selagi ia tidak menyebabkan nafsu seseorang itu terangsang sama ada dari pihak lelaki ataupun perempuan.
Jika nafsu syahwat telah terangsang akibat daripada sentuhan berkenaan, maka wuduk mereka akan terbatal.
Lain pula yang dilihat oleh Mazhab Maliki yang berpendapat, wuduk hanya akan terbatal jika menepati syarat berikut:
- Lelaki atau perempuan yang telah bersentuhan atau tersentuh itu telah mencapai umur baligh. Ini bermaksud menyentuh anak kecil yang belum baligh tidak akan membatalkan wuduk.
* Sentuhan yang berlaku antara mereka sama ada secara sengaja atau sebaliknya menyebabkan nafsu terangsang. Oleh yang demikian, sentuhan yang tidak membangkitkan nafsu tidak akan membatalkan wuduk.
* Bersentuhan mestilah bertemu kulit dengan kulit tanpa sebarang kain atau lapik.
Pandangan Mazhab Syafie agak tegas berbanding mazhab lain yang berpendapat sentuhan yang berlaku antara lelaki dan wanita (bukan mahram) akan menyebabkan wuduk terbatal. Hukum itu bersifat umum untuk semua keadaan dan lapisan masyarakat sama ada tua atau muda, hidup atau mati, sengaja atau kebetulan, bernafsu atau sebalik.
Mazhab Hambali hanya mengkhususkan hukum kepada sentuhan yang bersyahwat. Jika sentuhan yang berlaku itu tidak menyebabkan nafsu terangsang, maka wuduk mereka tidak batal. Jika rangsangan syahwat berlaku akibat daripada sentuhan itu, maka wuduk mereka akan terbatal walaupun ia berlaku antara mahram.
Semua penjelasan di atas membuktikan bahawa terdapat pelbagai pandangan dalam isu ini.
Bagaimanapun, pendekatan yang dibuat oleh Mazhab Syafie adalah terpilih untuk diamalkan memandangkan ia adalah mazhab rasmi di Malaysia. Pegangan kita di Malaysia adalah Mazhab Syafie.
Berpegang dengan Mazhab Syafie lebih diutamakan bagi mengelak berlakunya perpecahan dalam kalangan umat Islam jika tidak kena dengan gayanya.
Wallahua’lam.
https://www.youtube.com/watch?v=2GUkdRmPYJE
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI