‘Gula-gula bergelatin babi berlogo halal, dijual secara terbuka.’ Ini penjelasan JAKIM berkaitan isu ini. Bab halal, haram ini jangan dibuat main, apatah lagi gula-gula secara terbuka di atas talian.
Kecoh di kalangan pengguna media sosial apabila dikhabarkan ada satu jenama gula-gula yang mengandungi unsur babi tetapi mempunyai tanda halal pada pembungkus.
Menerusi ciapan yang dihantar oleh sebuah akaun di sebuah Twitter itu, kelihatan ‘gelatin babi’ tercetak dalam senarai bahan-bahan selain bahan-bahan lain yang biasa digunakan bagi pembuatan gula-gula.
Hal ini bukan sahaja mengejutkan, malah membuatkan netizen tertanya-tanya, bagaimanakah gula-gula tersebut boleh dijual di pasaran.
Lebih membimbangkan, gula-gula berkenaan juga dijual dengan terbuka di sebuah platform beli-belah online.
Berlogo Halal
Menerusi ruangan balas, kelihatan netizen berbincang mengenai perkara berkenaan dan mencadangkan supaya laporan kepada pihak berwajib dibuat.
“Kena check logo tu. Logo halal itu bukan logo yang diiktiraf oleh Jakim. Nampak sangat mereka letak sahaja logo di situ. Buat laporan,” katanya.
Ads
Dalam pada itu, menerusi tinjauan di laman Facebook Bahagian Hab Halal, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), satu kenyataan tentang gula-gula tersebut telah dikeluarkan.
Dijual Secara Terbuka
Menerusi kenyataan berkenaan, produk tersebut telah menggunakan logo halal yang tidak diiktiraf oleh Jakim. Justeru, penggunaan logo halal tersebut adalah menyalahi Akta Perihal Dagangan 2011 dan boleh dikenakan tindakan melalui peruntukan perundangan yang berkaitan di negara ini.
Bagi menjelaskan kedudukan sebenar, JAKIM tampil memberikan penjelasan:
Penjelasan Isu Tular Status Halal Produk Soft Candy With Jam
Minggu ini pihak kami dihujani dengan pertanyaan oleh para pengguna di media sosial berkaitan status halal produk manisan Soft Candy With Jam yang tidak dinyatakan alamat pengeluar sebenar rentetan terdapat maklumat kandungan bahan mentah produk tersebut yang mengandungi ramuan tidak halal iaitu pork gelatine (gelatin babi) pada label pembungkusan produk.
Pada produk tersebut juga tertera logo Halal Food Council International Malaysia & Asia Region dan ia telah mengundang keresahan dan salah faham masyarakat terhadap pensijilan halal Malaysia.
Ads
Untuk makluman semua, produk tersebut telah menggunakan logo halal yang TIDAK DIIKTIRAF oleh JAKIM. Justeru, penggunaan logo halal tersebut adalah menyalahi Akta Perihal Dagangan 2011 dan boleh dikenakan tindakan melalui peruntukan perundangan yang berkaitan di negara ini.
Pengguna Muslim dinasihatkan untuk tidak memilih produk berkenaan dan meneliti terlebih dahulu label bungkusan produk sebelum melakukan sebarang belian dan transaksi.
Pengguna yang menjumpai produk tersebut di pasaran dinasihatkan mengemukakan aduan lengkap dan menyalurkannya kepada pihak berkuasa iaitu Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) melalui e-mel pr_halal@islam.gov.my atau kepada pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) melalui e-mel e-aduan@kpdnhep.gov.my / http://e-aduan.kpdnhep.gov.my/
Ustazah Asma’ Harun antara pendakwah yang disenangi oleh orang ramai. Nasihatnya buat kaum wanita terutama dalam bab rumahtangga menjadikan dirinya antara disenangi ramai. Semalam menerusi fbnya, Ustazah Asma’ Harun berkongsi kenapa dirinya menjual kurma Ajwa dengan harga agak murah iaitu RM55 sekilo berbanding RM100-RM140 sekilo bagi kurma yang selalu disebut oleh Baginda Rasulullah akan kebaikannya.
Bacalah perkongsian dipetik dari fbnya.
Ramai yang bertanya kenapa kami meletakkan harga kurma Ajwa agak rendah dan ada pihak yang kurang senang serta persoalkan. Kenapa kami tidak menjual harga standard (biasa antara RM 100-140 /kg, adakah kurma kami tidak berkualiti, stok lama ke?.
SubhanAllah, apabila saya diberi peluang dan rezeki oleh Allah SWT untuk menjadi pembekal kurma dengan harga rendah, lalu saya terfikir inilah waktunya untuk berkongsi harga yang mampu dibeli bukan hanya kepada golongan kaya tetapi juga kepada golongan pertengahan supaya lebih ramai yang boleh beramal dengan saranan Nabi SAW.
Daripada Sa’ad r.a. meriwayatkan, Nabi Muhammad SAW bersabda:-
Maksudnya : “Sesiapa yang memakan tujuh biji kurma Ajwa pada waktu pagi, tidak akan memberi mudarat sebarang racun(penyakit, wabak dll) mahupun sihir kepadanya pada hari tersebut.” (HR al-Bukhari dan Muslim)
Begitu juga, daripada Aisyah r.a bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda:-
Maksudnya : “Sesungguhnya pada kurma Ajwa ‘Aliyah itu ada ubat penyembuh atau ia merupakan ubat penawar bagi racun, apabila dimakan pada awal pagi.” (HR Muslim)
SubhanAllah, atas asbab ini kami nekad untuk menjual dengan harga borong serendah rm 55 per/kilo, bermula serendah 5 kg sahaja dah dapat harga borong (bergantung jenis kurma dan jumlah KG).
Maka, sudah sampai masanya bagi orang Islam untuk sama-sama saling membantu agar makanan sunah ini dijadikan sebagai amalan pemakanan harian dan mampu dinikmati semua golongan.
Antara tanda-tanda akhir zaman ialah banyak kemungkaran berlaku dan tersebarnya wabak penyakit. Nabi Muhammad SAW telah meninggalkan kaedah terbaik untuk mencegah sebagai satu usaha iaitu dengan mengamalkan pengambilan tujuh biji kurma Ajwa, namun jika tak mampu, insyaAllah mudahan beramal dengan kurma lain juga boleh.
Alhamdulillah, setakat ini lebih 5000 kg kurma telah terjual di bawah Galeri Ustazah Asma' Harun, dan kami mendapat feedback yang sangat baik, berkualiti, sedap, lembut, segar, pembungkusan yang kemas,
"Syukur kurma Safawi UAH yang sampai sangat sedap, berbeza dengan yang ada di tempat lain."
"Kurma Madjoul Palestin UAH sangat baik bungkusannya dan sesuai untuk saya jadikan sebagai buah tangan.''
"Alhamdulillah, Kurma Ajwa yang kami beli secara borong sangat berbaloi dengan harga. Buahnya pun segar, lembut serta sedap.''
Pelbagai jenis kurma yang turut dijual juga adalah kurma Ajwa Jumbo, Ajwa Large, Ajwa Medium, Mabroom, Madjoul Palestin, Mariami, Rabia, Rotab, Safawi, Sagei, Sukari dan Baroqah Tangkai.
Allahuakbar. Saya sangat berbesar hati dan menghargai pembelian sahabat semua yang sentiasa menyokong setiap produk di bawah Galeri Ustazah Asma’ Harun. Insya-Allah, segala pembelian yang dilakukan akan digunakan untuk kegiatan dakwah dan kerja kebajikan yang saya jalankan.
Sempena Ramadan yang mulia, mari nikmati kurma pelbagai pilihan, murah dan berkualiti tinggi di bawah Galeri UAH sebagai bekalan sahur dan berbuka puasa serta sepanjang hidup kita. Juga boleh dijadikan hadiah.
Semoga Allah sentiasa memelihara kita daripada sebarang perkara yang boleh membawa keburukan dan mudarat.
Nabi Muhammad SAW sudah lama pergi meninggalkan kita. Namun percaya atau tidak, satu-satunya sahabat Baginda masih ada lagi hingga kini dan kekal utuh di tempatnya sejak 1400 tahun lalu.
Ia disebut pokok Sahabi yang menjadi tempat Rasulullah melepaskan keletihan dan berlindung dan masih hidup segar sehingga ke hari ini. Para pengkaji sejarah mendapati pokok Sahabi ini kekal rendang di tengah panas terik padang pasir yang terletak di sebuah daerah di Jordan. Bahkan ramai para ilmuan tertanya-tanya bagaimana pokok ini masih bertahan hidup hingga ke hari ini.
Dikisahkan, di waktu Nabi ﷺ masih kecil (berusia di antara 9 atau 12 tahun), Rasulullah telah mengikut pakciknya Abu Thalib menuju Syam. Seorang paderi Kristian yang ketika itu namanya Bahira menyatakan bahawa Muhammad adalah Rasul terakhir akan disambut oleh pohon al-Buqay’awiyyah.
Kerana itulah dirinya menunggu orang-orang yang berteduh di bawah pohon tersebut dan memperhatikan tanda-tandanya namun dirinya tidak menemukan ciri-ciri itu pada sesiapa pun.
Suatu hari dirinya melihat ada rombongan datang berlindung di bawah pokok tersebut. Biarawan Kristian itu merasakan bahawa pohon Sahabi itu kenal akan Nabi kerana cabang-cabangnya memberikan perlindungan dari panas terik matahari. Masa yang sama, awan turut melindungi Nabi.
Dalam hal ini, Bahira mendekati Nabi dan berpesan agar menjaga anak saudaranya itu dengan baik kerana Nabi akan membawa keberkahan dan petunjuk kepada seluruh umat lslam. Dan dikatakan pokok ini masih utuh hingga ke hari ini.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Solat itu ibadah paling dituntut. Ia tiang agama dan wajib dilakukan asal tidak gila.
Dalam surah Al’Maun iaitu surah ke 107 dalam Al-Quran yang terdiri dari tujuh ayat, isi kandung surah ini menceritakan ancaman terhadap mereka yang tergolong mendustakan agama yakni mereka yang mengherdik anak yatim, tidak menolong fakir miskin, riak (ingin dipuji sesama manusia) dalam solatnya dan lain lagi.
Dalam surah ini jelas dikatakan, “kecelakaan besar bagi orang yang bersolat”. Apa yang dimaksudnya perkataan ini dan solat yang lalai bagaimanakah dikatakan menurut surah ini.
Perkataan celaka jika diukur, ianya sangat teruk. Jarang orang mengucapkan kata-kata ini kerana bunyinya agak kasar. Tapi lalai dalam solat hingga menjerumus kepada keadaan celaka harus difahami oleh kita semua.
Bagaimana lalai dalam solat itu boleh mencelakakan kita?
Pertamanya, solat itu dinilai dari beberapa aspek :-
Saat berwudhu:- Ada yang wudhunya tidak sempurna atau tepat iaitu membasuh bahagian tubuh diwajibkan.
Lalai pada soal pakaian saat mengadap Allah.Kata orang, main sarung sahaja sedangkan bila mahu keluar dating, kita memilih yang terbaik. Pakaian solat harus bersih dan tidak terkena najis sama sekali.
Melengah-lengahkan waktu solat. Kita solat namun di hujung waktu kerana mahu gabungkan dua waktu. Antaranya Zuhur ke Asar atau Asar ke Maghrib tanpa mahu mengejar solat di awal waktu yang pahalanya sangat banyak.
Keduanya dalam perlaksaan solat. Ada yang mempermudahkan solat sewaktu pelaksanaan solat. Ciri-cirinya antara lain:-
Mengabaikan aspek tamakninah iaitu berhenti seketika sebelum menyempurnakan bacaan. Tamakninah wajib dilakukan ketika rukuk, iktidal, sujud dan duduk antara dua sujud. Sekiranya seseorang meninggalkan tamakninah dalam solat, maka solatnya tidak sah mengikut pandangan mazhab Syafi’e, Maliki dan Hambali.
Mendirikan solat seadanya. Tak berusaha memperbaiki tata cara solat dari segi rukun mahu pun sunnahnya.
Lupa bahawa dengan solat itu, seorang muslim sedang “berbicara” di hadapan Allah taala dan memohon doa agar diperkenankan segala yang kita minta.
Ada pun yang dimaksudkan dengan lalai dari solat itu dapat dikategorikan kepada dua iaitu lalai pada waktu solat iaitu solat tapi fikiran di tempat lain. Dalam erti kata mudah, tidak kusyuk. Solat tapi fikiran ada di kedai makan, ingat bola, ingat kawan dan lain lagi. Pada hal Allah berfirman dalam surah Thaha ayat 14 bermaksud :-
وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي (طه: ١٤)
“Dirikanlah solat untuk mengingat Aku.” (Q.S. Thaha:14)
Ketiganya lalai sesudah mengerjakan solat. Dalam erti kata lain tujuan solat untuk mencegah perbuatan keji dan mungkar sebagai mana dinyatakan dalam surah al-Ankabut ayat 45:-
Banjir baru-baru ini menyebabkan banyak kerugian kepada mereka yang berdepan musibah ini. Begitu pun syukur juga kerana selepas bah banyak bantuan yang diberikan dan...